LPG in 9-5 Aero tuning

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin
Berichten: 5813
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 23:07
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Hannes » di 21 aug, 2018 17:26

Heren, (of lezen er toch dames mee?)

Ik overweeg zeer sterk om een PRINS installatie in mijn my 2005 Aero te laten plaatsen. Zij geven aan ruime ervaring te hebben met Saab/9-5's/Aero's op LPG-G3.

Alleen nu nog mijn twijfel: mijn 9-5 is wat getuned. Moet/kan dat overnieuw? Of is het slim hem eerst terug te zetten naar stock en dan gas in te bouwen?

Ervaringen?

Groet,

Hannes
En snabb och lyxig Saab gör inte en Volvo överflödig

Polestar2 (2021) Midnight Blue
900s combi coupe (1992) scarabee groen
9-3 2.0T Aero cabrio (2003) Blauw! (Sold)
Volvo V70 RED (2013)
Lexus GS450h Black (Sold)
Steun het SAABFORUM, doe een donatie!

Gebruikersavatar
postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2652
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 11:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door postma » di 21 aug, 2018 17:32

Nee, mijn auto was al getuned voordat er lpg in ging, wel tegen de gasinbouwer verteld, zodat hij rekening kon houden met wat voor een gas injector erin moest.

Dit betreft wel een Vialle en ingebouwd in De Bilt.
Saab 9-3 SS 1.9Tid 2006 BSR Stage1 (sold)
Saab 9-3 estate 1.8t Automaat, 2009 (sold)
VW T-roc Sport 1.5 TSI aut. MY 2020 ( Past)
VW Tiguan 1.4 4-motion Highline business R-line MY 2018
Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12061
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door millerman » di 21 aug, 2018 17:36

Zeker eerst tunen en dan pas LPG, anders houdt de installatie het nooit bij qua gevraagd vermogen.

Overleggen met de inbouwer en afspreken dat je een installatie krijgt die de tune kan bijhouden. Als het dan niet goed gaat, kun je terug naar de inbouwer.

Bij mij werd destijds (2x) Vialle ingebouwd door Wallinga in Eindhoven. Om te compenseren voor vermogen kreeg ik een 5e injector in de aanzuigbuis en werd de auto een dagje bij Vialle achtergelaten om de software goed in te stellen. Al heb ik begrepen dat inbouwers hier tegenwoordig meer zelf in kunnen bijschaven.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door DionHPT » wo 22 aug, 2018 0:15

mijn mening:

Dat kan nu probleemloos ingebouwd worden maar door middel van speciale LPG tuning, LPG is natuurlijk anders van samenstelling en eigenschappen dan Euro98.
Waarom? Dan maak je gebruik van de voordelen die het klopvastere LPG je biedt en kan je je verbruik ook dempen door wat aanpassingen die allemaal niet in de gascomputer gemaakt kunnen worden (deze doet alleen de toevoer van gas regelen).
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Sapphire » wo 22 aug, 2018 16:04

Precies. Alleen moet je dan idealiter (geen idee of dat kan, zal wel niet) een tweede mapping hebben voor benzine, zodat als je (bijv. in het buitenland) een keer een flink stuk op benzine moet rijden dat dat ook feilloos gaat. Het moet het liefst compromisloos zijn voor wat betreft de prestaties, dus bijv. ook benzine bijspuiten als er veel vermogen gevraagd wordt.

Overigens kan je natuurlijk ook naar een inbouwer gaan die het beide kan, zoals KCPerformance. Zij zijn Prins dealer en weten tevens "een beetje wat van tuning af" :wink: Op die manier heb je alle kennis onder één dak, in plaats van dat partijen later naar elkaar gaan wijzen als er problemen zijn (wat enkel ergerlijk is voor jou als klant).

Gebruikersavatar
millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 12061
Lid geworden op: ma 23 feb, 2009 12:42
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door millerman » wo 22 aug, 2018 17:20

De makkelijkste optie voor wisselen is een reserve-ECU die je in 5 minuutjes gewisseld hebt onder de motorkap. Niet heel gebruiksvriendelijk, maar voor noodgevallen prima.
Saab 9-5 2.3t MY03 "LeBoque Noir" †3-9-'09
Saab 9-5 2.3T MY04 "LeBoque Bleu" †30-5-'13
Saab 9-5 Aero MY04 "LeBoque Brun"

Gebruikersavatar
postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2652
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 11:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door postma » wo 22 aug, 2018 17:53

Volgens mij kan een auto niet tegelijk op gas en op benzine rijden, het is het één of het ander.
Mijn auto rijd prima zowel op benzine als gas, is niet aangepast met een andere soort tuning.
Saab 9-3 SS 1.9Tid 2006 BSR Stage1 (sold)
Saab 9-3 estate 1.8t Automaat, 2009 (sold)
VW T-roc Sport 1.5 TSI aut. MY 2020 ( Past)
VW Tiguan 1.4 4-motion Highline business R-line MY 2018
Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Sapphire » wo 22 aug, 2018 19:37

millerman schreef:
wo 22 aug, 2018 17:20
De makkelijkste optie voor wisselen is een reserve-ECU die je in 5 minuutjes gewisseld hebt onder de motorkap. Niet heel gebruiksvriendelijk, maar voor noodgevallen prima.
Ja precies, maar dat is voor mij niet compromisloos genoeg. Bovendien rij je elke keer bij een koude start dan (in theorie he) op een niet-optimale afstelling, tot de boel op gas overgaat. Ik dacht meer een extra ECU monteren die je met een schakelaar in het dash kunt selecteren ofzo. Maar dat is ook weer niet compromisloos, tenzij het schakelen automatisch gaat bij het switchen naar gas (betwijfel of dit kan). Bovendien moet je bij elke aanpassing steeds 2 ECU's aanpassen (bijv tech 2 instellingen) en het is de vraag of de km stand blijft kloppen op die manier. Wellicht dat er een mooi aftermarket motormanagement bestaat dat dit fatsoenlijk kan (bi-fuel). Voor een achtcilinder ofzo.
postma schreef:
wo 22 aug, 2018 17:53
Volgens mij kan een auto niet tegelijk op gas en op benzine rijden, het is het één of het ander.
Dat kan wel, bijv. benzine bijspuiten bij hoge toeren / vanaf gasklepppositie/luchtmassa x.
postma schreef:
wo 22 aug, 2018 17:53
Mijn auto rijd prima zowel op benzine als gas, is niet aangepast met een andere soort tuning.
Dat is geen maatstaf voor mij... Er zijn zoveel mensen die vanalles beweren over hun auto. Hoeft het mij nog niet aan te staan / te overtuigen.

Gebruikersavatar
postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 2652
Lid geworden op: zo 18 jan, 2009 11:44
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door postma » wo 22 aug, 2018 20:52

Dat is niet bijspuiten, maar overschakelen op benzine, gas en benzine gaan niet samen.

Hoeft ook geen maatstaf voor jou te zijn, ik weet beter.
Saab 9-3 SS 1.9Tid 2006 BSR Stage1 (sold)
Saab 9-3 estate 1.8t Automaat, 2009 (sold)
VW T-roc Sport 1.5 TSI aut. MY 2020 ( Past)
VW Tiguan 1.4 4-motion Highline business R-line MY 2018
Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin
Berichten: 5813
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 23:07
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Hannes » wo 22 aug, 2018 21:19

Dank voor alle reacties (meningen en ervaringen)

Vandaag alvast even in Bunnik geweest. En heel gemakkelijk is het niet, maar wel goed te doen. (dat was de korte samenvatting).

Aangeraden werd een Prins installatie (met verdamper), LPG wordt dan gasvormig ingespoten. Aandachtspunten zijn de ruimte onder de kap (is daar al best vol). Klepsmering in combi met turbo. (ik heb nog geen bio eth kop).

En dan niet met de standaard injectoren, want die gaan maar tot 50 pk (per cilinder).

Ringtank onder de "plank" in de kofferruimte en nette plek voor de vulopening.

Overigens kan/zal dit Prins systeem inderdaad benzine bij gaan spuiten bij toerental x (als voorbeeld). Dus niet of/of maar ook benzine en gas samen kan. Als gevraagd wordt om hoge prestaties. Met daarbij nog wel de suggestie om bij echt hard rijden op benzine te rijden.

Voorzover ik nu gehoord heb. Wordt vervolgd want ik krijg gelukkig nog meer info. (ook van anderen). Suggestie van KCP is een goede, ik wist niet dat ze ook LPG deden. Dat ze "wat" met tuning doen daar heeft mijn diesel al eens van geprofiteerd.

Groet,

Hannes
En snabb och lyxig Saab gör inte en Volvo överflödig

Polestar2 (2021) Midnight Blue
900s combi coupe (1992) scarabee groen
9-3 2.0T Aero cabrio (2003) Blauw! (Sold)
Volvo V70 RED (2013)
Lexus GS450h Black (Sold)
Steun het SAABFORUM, doe een donatie!

Gebruikersavatar
Powertje
Geregistreerd lid
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 12 feb, 2007 14:47
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Contacteer:

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Powertje » wo 22 aug, 2018 21:29

Geen ruzie maken hé! :) Om even in te haken, :D
Fuel blendig van Prins is echt de mooiste manier van op gas rijden, niet de nadelen wel de voordelen.
Geen twee T7 ecu's, gewoon een gas/benzine combinatie die altijd optimaal werkt.
Geen noodzaak om af en toe op benzine te rijden, dat doe je automatisch!

Oudere systemen zoals Vialle kunnen alleen aan en uit :)
Fuel blending van gas/benzine is redelijk nieuw, wordt eigenlijk in deze vorm alleen aangeboden door Prins.
Wat wij hiermee doen is, geen 5de injector plaatsen, maar gewoon benzine gebruiken om bij hoge vermogens wensen voldoende brandstof te hebben.
We komen dus nooit boven een bepaalde duty cycle.

Voorbeeld:
We hebben het al diverse keren gedaan, maar een leuk voorbeeld is een Aero met een grotere turbo en downpipe, 280pk op vermogensbank. Deze Aero gebruikt in praktijk circa 95% gas 5% benzine. Heeft daardoor geen klepsmering nodig en loopt door de combinatie veel rustiger en heeft praktisch geen extra onderhoud ten opzichte van een Benzine. Grote voordeel is ook geen check engine en andere rare dingen die toch vaak bij het verlopen van een gas installatie (of pomp in de tank bij vialle) horen. Prins heeft dat dus mooi afgevangen met een relatief simpel systeem, wat ook nog modulair is op te bouwen, want er hoeft geen pakket afgenomen te worden specifiek voor die auto, we kunnen het dus op maat samenstellen voor elke auto.

We hebben het zelf ook ingebouwd in onze 9-7X die vaak een bijna 3 ton zware trailer trekt, dat gaat echt ideaal, volgas berg op met wat ijlere lucht zie je dat ze soms iets meer benzine bijspuit om alles lekker te laten voldoen aan de juiste lambda waardes. Beschermt de motor en je kunt constant gas blijven geven, zonder dat je een blok laat hemelen door te weinig brandstof of klepsmering. :O:
Ability can take you to the top, but it takes character to keep you there
KCPerformance Meer vermogen, van Stage 1 tot Stage X

Wil je weten hoeveel vermogen je echt hebt, kom ook dan naar KCPerformance - Vermogensbank ook voor 4 wiel aangedreven Saab's!

gydomatra
Geregistreerd lid
Berichten: 220
Lid geworden op: di 22 mar, 2011 15:57
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door gydomatra » wo 22 aug, 2018 23:05

Je zou misschien Magic jet lpg injectoren kunnen gebruiken. Die kunnen maximaal 75 pk per injector leveren , dus goed voor 300 pk op een 4 cilinder.

Aero_9000

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Aero_9000 » vr 24 aug, 2018 11:43

Ik zou het geld van de installatie lekker in je zak houden en BP Ultimate blijven tanken. Voor het geld dat je in zo'n LPG-installatie moet steken, kun je behoorlijk veel kilometers op benzine rijden.

Je moet circa 1,5 à 2 jaar op LPG rijden om de installatie terug te verdienen. Daarna begint pas het ''voordeel''.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door veenaalt » vr 24 aug, 2018 17:24

Powertje schreef:
wo 22 aug, 2018 21:29
Geen ruzie maken hé! :) Om even in te haken, :D
Fuel blendig van Prins is echt de mooiste manier van op gas rijden, niet de nadelen wel de voordelen.
Geen twee T7 ecu's, gewoon een gas/benzine combinatie die altijd optimaal werkt.
Geen noodzaak om af en toe op benzine te rijden, dat doe je automatisch!

Oudere systemen zoals Vialle kunnen alleen aan en uit :)
Fuel blending van gas/benzine is redelijk nieuw, wordt eigenlijk in deze vorm alleen aangeboden door Prins.
Wat wij hiermee doen is, geen 5de injector plaatsen, maar gewoon benzine gebruiken om bij hoge vermogens wensen voldoende brandstof te hebben.
We komen dus nooit boven een bepaalde duty cycle.

Voorbeeld:
We hebben het al diverse keren gedaan, maar een leuk voorbeeld is een Aero met een grotere turbo en downpipe, 280pk op vermogensbank. Deze Aero gebruikt in praktijk circa 95% gas 5% benzine. Heeft daardoor geen klepsmering nodig en loopt door de combinatie veel rustiger en heeft praktisch geen extra onderhoud ten opzichte van een Benzine. Grote voordeel is ook geen check engine en andere rare dingen die toch vaak bij het verlopen van een gas installatie (of pomp in de tank bij vialle) horen. Prins heeft dat dus mooi afgevangen met een relatief simpel systeem, wat ook nog modulair is op te bouwen, want er hoeft geen pakket afgenomen te worden specifiek voor die auto, we kunnen het dus op maat samenstellen voor elke auto.

We hebben het zelf ook ingebouwd in onze 9-7X die vaak een bijna 3 ton zware trailer trekt, dat gaat echt ideaal, volgas berg op met wat ijlere lucht zie je dat ze soms iets meer benzine bijspuit om alles lekker te laten voldoen aan de juiste lambda waardes. Beschermt de motor en je kunt constant gas blijven geven, zonder dat je een blok laat hemelen door te weinig brandstof of klepsmering. :O:
Mag ik vragen wat lpg inbouw voor een saab 9-5 2.3t estate 2007 automaat, onderbouw, grootste tank, nippel netjes achter de klep en injectoren tot 250 pk mag kosten? En waarom prins ipv vialle?


Alvast bedankt.

Alfred Veenstra
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin
Berichten: 5813
Lid geworden op: do 08 mei, 2003 23:07
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: LPG in 9-5 Aero tuning

Bericht door Hannes » vr 24 aug, 2018 21:58

Ik krijg (asap) een offerte voor mijn auto, heel vergelijkbaar. Dus ook ik ben benieuwd. :) Van andere inbouwers krijg ik offertes tussen de 1900 en 2400 euro.

Heel lomp gerekend (het scheelt zo 1 euro tussen premium benzine en LPG) moet ik dus zo'n 2000 liter tanken om de installatie terug te verdienen. Das zo'n 20.000 km. Nog even los van de 120 euro extra wegenbelasting, das nog eens 400 km per maand.

Vialle of Prins. Wat ik nu gehoord heb: geeft Prins meer mogelijkheid tot maatwerk en ondersteuning. Daarbij is het voorbestaan van Vialle lang niet altijd zeker. En daarmee de levering van service en onderdelen.
En snabb och lyxig Saab gör inte en Volvo överflödig

Polestar2 (2021) Midnight Blue
900s combi coupe (1992) scarabee groen
9-3 2.0T Aero cabrio (2003) Blauw! (Sold)
Volvo V70 RED (2013)
Lexus GS450h Black (Sold)
Steun het SAABFORUM, doe een donatie!

Plaats reactie