verwarming reparatie 9-5
-
- Donateur
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 20 sep, 2015 17:06
- Regio: NL - Provincie Groningen
verwarming reparatie 9-5
Hallo allemaal,
Ik weet dat er al veel dingen zijn geschreven hier op het forum over reparaties van de kachel c,q verwarming van een 9-5.
Helaas krijg ik met al deze info niet helemaal duidelijk hoe ik mijn verwarmingsunit goed kan repareren.
De verwarming blaast om de paar minuten warme en dan weer koude lucht uit de luchtroosters voor de bestuurder in het daschboard.
Passagierskant en achter werkt gewoon goed.
Ik krijg steeds foutcodes 1-8 en 2-13 als ik mijn verwarming reset.
Nu had ik voor zowel links als rechts al reparatiesetjes gekocht bij Elferink omdat ik na gelezen informatie hier op het forum er van uit ging dat de asjes gebroken zouden zijn.
Laatst alles losgehaald en gekeken onder het daschboard maar geen defecte asjes te bekennen. (wel gezien dat aan de rechterkant het stappenmotortje zovaak het plastic asje had bewogen dat het plastic bijna was weggesleten en het asje van de stappenmotor door het plastic kon draaien.
Dus asje doorgezaagt. ( wat een kloten klus was dat ) en reparatie hendel er op geplaatst.
En inderdaad na een reset zie je alle stangetjes en kleppen goed bewegen.
Dus toen de linkerkant maar geprobeerd om te repareren. ( helaas kun je daar nog veel slechter bijkomen.)
Ik heb ook hier het stappenmotortje verwijderd maar ik kan helemaal niets vreemds ontdekken ?
Gele asje is zo te zien niet gebroken.
Maar ook kon ik links geen stangetje ontdekken die iets zou moeten bedienen vanaf de gele as die bediend word door de stappenmotor.
Heeft iemand tips wat ik nu verder zou moeten/kunnen doen en is er een manier om beter bij die verwarming te kunnen komen i.p.v dubbel onder het stuur te gaan liggen en dan nog bijna geen ruimte hebben om er bij te komen?
Alvast bedankt voor jullie suggesties en of tips.
Ik weet dat er al veel dingen zijn geschreven hier op het forum over reparaties van de kachel c,q verwarming van een 9-5.
Helaas krijg ik met al deze info niet helemaal duidelijk hoe ik mijn verwarmingsunit goed kan repareren.
De verwarming blaast om de paar minuten warme en dan weer koude lucht uit de luchtroosters voor de bestuurder in het daschboard.
Passagierskant en achter werkt gewoon goed.
Ik krijg steeds foutcodes 1-8 en 2-13 als ik mijn verwarming reset.
Nu had ik voor zowel links als rechts al reparatiesetjes gekocht bij Elferink omdat ik na gelezen informatie hier op het forum er van uit ging dat de asjes gebroken zouden zijn.
Laatst alles losgehaald en gekeken onder het daschboard maar geen defecte asjes te bekennen. (wel gezien dat aan de rechterkant het stappenmotortje zovaak het plastic asje had bewogen dat het plastic bijna was weggesleten en het asje van de stappenmotor door het plastic kon draaien.
Dus asje doorgezaagt. ( wat een kloten klus was dat ) en reparatie hendel er op geplaatst.
En inderdaad na een reset zie je alle stangetjes en kleppen goed bewegen.
Dus toen de linkerkant maar geprobeerd om te repareren. ( helaas kun je daar nog veel slechter bijkomen.)
Ik heb ook hier het stappenmotortje verwijderd maar ik kan helemaal niets vreemds ontdekken ?
Gele asje is zo te zien niet gebroken.
Maar ook kon ik links geen stangetje ontdekken die iets zou moeten bedienen vanaf de gele as die bediend word door de stappenmotor.
Heeft iemand tips wat ik nu verder zou moeten/kunnen doen en is er een manier om beter bij die verwarming te kunnen komen i.p.v dubbel onder het stuur te gaan liggen en dan nog bijna geen ruimte hebben om er bij te komen?
Alvast bedankt voor jullie suggesties en of tips.
Rij nooit harder als dat je beschermengel vliegen kan.
Re: verwarming reparatie 9-5
Grote kans namelijk dat als al je plastic delen aan het kachelhuis verder geen breuken vertonen, het asje uit de motor gelopen is. Haal het stelmotortje eraf en schroef het open. Even het asje terugduwen (evt met een waterpomptang) en waarschijnlijk is foutcode 08 verleden tijd.
Oh en ik heb geen tip voor het makkelijk benaderen van de actuator
Voor plaatjes e.d google even op Saab 9-5 ACC 08 error en je wordt overspoeld.
Oh en ik heb geen tip voor het makkelijk benaderen van de actuator
Voor plaatjes e.d google even op Saab 9-5 ACC 08 error en je wordt overspoeld.
1984 Saab 900 T8 turbo coupe
2001 Saab 9-5 Aero estate (zwart)
2002 Saab 9-5 Aero estate (rood)
2002 Saab 9-5 Aero estate (rood)
-
- Donateur
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 20 sep, 2015 17:06
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: verwarming reparatie 9-5
Oke bedankt voor de tip.
Ik zal hier volgende week eens naar gaan kijken.
Ik zal hier volgende week eens naar gaan kijken.
Rij nooit harder als dat je beschermengel vliegen kan.
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: verwarming reparatie 9-5
aan de passagierskant zitten er 2: heb je ze allebei bekeken? 1 alu en 1 plastic.
Ik haal ze van slopers af dan heb ik tenminste minder kosten ook.
Ik haal ze van slopers af dan heb ik tenminste minder kosten ook.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: verwarming reparatie 9-5
Het probleem met het stappenmotortje dat forummer Woes bedoelt tref je hier met een linkje naar de plaatjesversie. Dit motortje bedient de klep die warm/koud regelt.
viewtopic.php?f=8&t=9917#p1754344
viewtopic.php?f=8&t=9917#p1754344
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
-
- Donateur
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 20 sep, 2015 17:06
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: verwarming reparatie 9-5
Ja klopt ik heb ze rechts alle beide gezien.
1x een geel plastic gedeelde met een metalen as eraan en 1x een plastic blauwe as die ik heb doorgezaagd en er zo,n reparatie hendel opgezet omdat het plastic aan de binnenzijde van die blauwe as ( daar waar de as van het stappenmotortje invalt) al behoorlijk uitgesleten was en ik kon zien dat ooit ook al iemand anders hier iets had geprobeerd te repareren met kit .
Na dat ik het reparatie hendeltje gemonteerd had heb ik een reset uitgevoerd en daarbij bewogen rechts bijde kleppen en stangen goed heen en weer.
Rij nooit harder als dat je beschermengel vliegen kan.
-
- Donateur
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 20 sep, 2015 17:06
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: verwarming reparatie 9-5
Oke bedankt voor de tip.Steve-O schreef: ↑zo 01 jul, 2018 7:59Het probleem met het stappenmotortje dat forummer Woes bedoelt tref je hier met een linkje naar de plaatjesversie. Dit motortje bedient de klep die warm/koud regelt.
viewtopic.php?f=8&t=9917#p1754344
Ik zal hier binnenkort eens naar gaan kijken.
Wordt vervolgd.
Rij nooit harder als dat je beschermengel vliegen kan.
-
- Donateur
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 20 sep, 2015 17:06
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: verwarming reparatie 9-5
Heren heel erg bedankt voor de zeer goede tips.
Gisteren een headlampje bij de Action gekocht voor 2 euries en vanmorgen nog maar eens onder het stuur en het daschboard gekropen om te proberen code 08 te repareren. ( wat blijft dat een kloten klus zeg)
Ten eerste bleek het 2 euri lampje goud waard te zijn bij dit klusje want nu hou je bijde handen vrij en blijf je steeds goed zicht houden op wat je doet en dus echt een aanraader voor iedereen die ook nog plannen heeft om onder het daschboard te gaan kruipen.
En yess oorzaak gevonden en kunnen repareren :
Het was inderdaad het asje wat iets uit het stappenmotortje gelopen was dus Woes heel erg bedankt voor je gouden tip. :
Reset uitgevoerd en code 08 is voltooid verleden tijd. :
Gisteren een headlampje bij de Action gekocht voor 2 euries en vanmorgen nog maar eens onder het stuur en het daschboard gekropen om te proberen code 08 te repareren. ( wat blijft dat een kloten klus zeg)
Ten eerste bleek het 2 euri lampje goud waard te zijn bij dit klusje want nu hou je bijde handen vrij en blijf je steeds goed zicht houden op wat je doet en dus echt een aanraader voor iedereen die ook nog plannen heeft om onder het daschboard te gaan kruipen.
En yess oorzaak gevonden en kunnen repareren :
Het was inderdaad het asje wat iets uit het stappenmotortje gelopen was dus Woes heel erg bedankt voor je gouden tip. :
Reset uitgevoerd en code 08 is voltooid verleden tijd. :
Rij nooit harder als dat je beschermengel vliegen kan.
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: verwarming reparatie 9-5
zeker met dit weer geen aanrader die 'kachel aan stand'.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
- Donateur
- Berichten: 32
- Lid geworden op: zo 20 sep, 2015 17:06
- Regio: NL - Provincie Groningen
Re: verwarming reparatie 9-5
Gisteren voor de eerste keer in de ruim 3 jaar dat ik nu Saab rij maar eens een bezoekje gebracht aan Saab specialist Potze.
Ten eerste omdat ik een andere Saab radio in mijn auto had geplaatst en nu de melding radio unlocked ( zie ander topic) kreeg en ten 2e omdat na mijn reparatie aan de verwarmingsunit een abs storing had en bleef houden.
Helaas is het volgens Potze niet mogelijk om mijn radio te laten hertrouwen Dus dan maar een aftermarket radio erin binnenkort.
Abs storing had ik zelf veroorzaakt doordat ik de bestuurdersstoel heb uitgebouwd om beter bij de kachelunit te kunnen komen. Tja bij dit klusje was een beetje extra ruimte voormij wel prettig maar dus wel een storing veroorzaakt omdat ik de stekker onder de stoel had losgemaakt.
Bij Potze aan de laptop zag hij ook een storing in het remsysteem. Motorkap open en inderdaad lag er ergens een losse vacuumslang. ( toch handig zo,n specialist).
Omdat Potze ook direct zag dat mijn Saab geen carterventilatie modeficatie heeft gehad direct maar een afspraak met hun gemaakt om binnen kort deze modificatie incl blacksludge controle door hun te laten doen.
Zo zie je maar weer dat zelf hobbyen prachtig is maar dat ik sommige dingen toch beter aan de specialist kan overlaten.
Ten eerste omdat ik een andere Saab radio in mijn auto had geplaatst en nu de melding radio unlocked ( zie ander topic) kreeg en ten 2e omdat na mijn reparatie aan de verwarmingsunit een abs storing had en bleef houden.
Helaas is het volgens Potze niet mogelijk om mijn radio te laten hertrouwen Dus dan maar een aftermarket radio erin binnenkort.
Abs storing had ik zelf veroorzaakt doordat ik de bestuurdersstoel heb uitgebouwd om beter bij de kachelunit te kunnen komen. Tja bij dit klusje was een beetje extra ruimte voormij wel prettig maar dus wel een storing veroorzaakt omdat ik de stekker onder de stoel had losgemaakt.
Bij Potze aan de laptop zag hij ook een storing in het remsysteem. Motorkap open en inderdaad lag er ergens een losse vacuumslang. ( toch handig zo,n specialist).
Omdat Potze ook direct zag dat mijn Saab geen carterventilatie modeficatie heeft gehad direct maar een afspraak met hun gemaakt om binnen kort deze modificatie incl blacksludge controle door hun te laten doen.
Zo zie je maar weer dat zelf hobbyen prachtig is maar dat ik sommige dingen toch beter aan de specialist kan overlaten.
Rij nooit harder als dat je beschermengel vliegen kan.