Saabhistorie van Berta

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saabhistorie van Berta

Bericht door berta » ma 14 okt, 2013 11:00

Jaja het verhaaltje gaat door, en carnaval is ook al voorbij, alhoewel tis bijna weer carnaval. :mrgreen:
Ergens in juni op kapaza een zilverkleurige 9-5 estate gezien, met kapotte motor. Bij mij kwam toen de gedachte op, om de motor uit m'n Scarabee 9-5 over te lepelen in de estate, want daar wist ik van dat de motor 100% goed was. Voor een goede motor moet je toch al snel 'n 750 Euro neertellen. Dus mijn rekensommetje was als volgt 750 voor de motor en de rest in onderdelen te verkopen, dan moet de Scarabee toch ruim 1000 euro op kunnen brengen.
Werli (Werner) zei dat moet je niet doen, jouw Scarabee is veel te goed om te slopen, ik heb nog wel een motor liggen, dus werd er besloten de Scarabee te verkopen en de motor van Werner in de estate te leggen. Het werd tijd om de verkoper op te bellen, maar die kon alleen maar melden dat de wagen al verkocht was. ;-|+ Oke dan blijf ik nog maar in de Scarabee rijden, dacht ik toen.
Een half uurtje later gaat de telefoon,het was XSP1X, Rudie, die vertelde dat hij een estate gekocht had met kapotte motor,en dat hij de wielen wilde hebben,en dat hij dus een estate met kapotte motor zonder wielen in de aanbieding had :D
Het moge duidelijk zijn, auto gekocht, opgehaald, en met vereende krachten de motoren gewisseld.
Na het schouwen bij de rdw, het voldoen van de bpm en een nieuwe apk erop, rij ik hier inmiddels alweer twee en 'n halve maand mee rond.

Afbeelding

eentje komt ander gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Waarschijnlijk gaat het nu weer even duren voordat de historie wordt uitgebreid. :wink:

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » ma 08 jan, 2018 12:58

[img]https://myalbum.com/photo/80kFpLh4 ... .jpg[/img]

Zo Berta"s historie heeft ook weer 'n vervolg gekregen.
Omdat m'n knieen 'n beetje aan het verslijten zijn, nu gekozen voor 'n automaat, 5 traps aut. met schakelflippers aan het stuur. Leuk speelgoed. :P
De auto is origineel Zweeds 2005, is in 2008 naar Nederland gekomen.
Er moeten natuurlijk wat dingetjes aan gebeuren, maar dat houd je van de straat.
Nu hopen dat ik de andere binnen niet al te lange tijd verkocht kan krijgen, want 2 van zulke auto's, zijn toch 'n beetje te duur voor mij. :lol: :lol:

collega
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door collega » do 11 jan, 2018 9:43

Mooie "autobiografie".
Hoop dat er nog vele aanvullingen volgen.
Voor die 1e Saab, wat reed je toen?

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » za 13 jan, 2018 10:22

M'n eerste auto'tje was 'n Renault 8 majoor, daarna 'n paar Fords en 'n Peugeot. En de laatste, voordat ik overstapte naar Saab,
was 'n Ford Taunus 2000 Ghia.
als ik tijd heb zal ik ze weleens inscannen en hierbij plaatsen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 13 jan, 2018 10:59

mooi verhaal idd :)

mardek1468
Donateur
Donateur

Bericht door mardek1468 » di 23 jan, 2018 16:41

Ik ben er blij mee.
Hoop dat ik ook zo’n biografie kan / wil schrijven.
Mijn eerste saab geen foto’s van.
Was een 2.0t bj 98 , motor in de soep gedraaid.
Na de tussenstop (Renault scenic) tweede saab ook 9-5 2.0t automaat.
Zwart en rij er nog steeds mee.
Nu de station van “ Berta” overgenomen.
Puur voor erbij.
Ik ben er superblij mee!
Saab leeft verder

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » za 23 jun, 2018 17:26

Toch de stand van zaken even 'n stukje bijwerken.
Begin Januari had ik 'n mooie 9-5 gevonden 't was 'n Estate 2.0t automaat met de prachtige kleur Smoke-beige.

Afbeelding

Er moesten wel wat kleinigheden aan gebeuren, maar geen gekke dingen.
Al mee al 'n heel fijn rijdende, en soepel schakelende auto.

Toch blijkt het 'n beetje pech auto te zijn voor mij, het begint met het eraf rijden van m'n spiegel vervolgens breekt er 'n veer
rechtsachter en at last but not least, knapt er 'n koelwaterslang.
Dit alles was nog niet zo erg geweest, maar mijn lieftallige vrouw vond, ondanks de rooie lampjes ;-(+ dat ze nog wel naar m'n zoon kon rijden.
Ik heb nog wel de kachelslangen vervangen en uiteraard nieuwe koelvloeistof erin gedaan.
Maar het resultaat was dat ik toch maar op zoek ben gegaan naar 'n andere auto.

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » za 23 jun, 2018 17:48

Afbeelding

En dit is hem dan geworden Saab 2.3t Estate Cosmic Blue.
Ook hier zitten wat kleine dingetjes aan, die voor verbetering vatbaar zijn.
Zoals kachelkraan (is inmiddels vervangen) Airco is opnieuw gevuld, contactslot is gereinigd, contactblokje hieronder moet ook vervangen worden,
ligt al wel klaar (starten doen we nu tijdelijk via 'n omleiding) raamblok schoongemaakt, werkt weer als nieuw.
Afstandsbediening van de deuren werkt niet. maar misschien als het nieuwe contactblokje gemonteerd is, dat dit opgelost is.
Belangrijk is dattie de caravan (op achtergrond) lekker meesleurt.

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » wo 20 jan, 2021 17:46

Afbeelding

Na anderhalf jaar nog eens 'n update.
Ik rijd uiteraard nog steeds Saab.
Omdat m'n knie er niet beter op werd, ben ik toch weer opzoek gegaan naar 'n automaat.
Dit resulteerde in deze 9-5 Estate 2.0t, kleur: Smoke-beige. Bekende kleur voor mij. :mrgreen:
April 2018 heb ik deze gevonden. 'n hele nette auto 300.000 km gelopen, met 'n lekker soepel schakelende automaat.
Inmiddels heb ik 'm dus bijna 2jaar. Buiten dat hij mij 1 keer heeft laten staan (kapotte waterslang) heb ik de turbo vervangen en het carter schoon gemaakt,
2 nieuwe banden, nieuwe emblemen, achter nieuwe veren en dempers, ook wat slangetjes en klepjes preventief vervangen en waarschijnlijk ben ik nog wel wat vergeten.
Op de ramen aan de voorste portieren hebt ik windgeleiders gezet en achterop 'n spoiler (met dank aan Steve-o)
Op zich ben ik heel tevreden over deze auto.

R1c0
Geregistreerd lid

Bericht door R1c0 » wo 20 jan, 2021 18:03

Mooie auto hoor, ze worden steeds mooier
lekker automaat vind ik ook heerlijk.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » do 21 jan, 2021 0:01

Leuke historie! zo'n dikke 9-5 automaat daar kan weinig tegenop.
Hoe bevallen de windgeleiders? En waarom heb je die er op gezet eigenlijk?

berta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door berta » do 21 jan, 2021 13:15

In eerste instantie was het 'n leuk hebbedingetje, maar ook omdat ik nog steeds 'n roker ben ;-|+ vindt m'n vrouw het ook fantastisch. Raam 5 cm open en de rook trekt lekker weg zonder ruis of gesuis. :lol:

berta2
Geregistreerd lid

Bericht door berta2 » wo 30 mar, 2022 12:16

En gewoon verder gaan als berta2. :-P+

Vorige week de wagen weer aangeboden voor de APK, want 12 April moet die weer vernieuwd worden. Met de gedachte, dan heb ik nog 'n paar weken om het in orde te maken. Het was 'n afkeur, wan er was 1 band met scheur in het profiel. Dus heb ik 2 nieuwe banden laten leggen en de APK loopt weer tot 12 April 2023.
Dan nu het grote nieuws:
Afgelopen Maandag was er 'n tuningsdag in Bergen op Zoom waar DionHTP aanwezig was. Nu heb ik niks met tunen, ik ging er dus alleen naartoe voor 'n bakje koffie en wat trappen tegen bandjes. Na wat gesprekjes dat het koppel verbeteren toch wel iets zou zijn voor mij in verband met het trekken van m'n caravan. Heb ik Dion gevraagd om de boel 'n beetje aan te passen. Hij zei mij daarbij dat de auto ook iets zuiniger zou kunnen worden.
Nou, ik heb dus niks met tunen, maar ik blijf maar proefrijden. :-P+ ,van dat zuiniger rijden geloof ik dus niks van.
Over de verdere resultaten kom ik later wel terug.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 30 mar, 2022 12:58

berta2 schreef:
wo 30 mar, 2022 12:16
van dat zuiniger rijden geloof ik dus niks van.
Als je sinds het tunen lekker gebruik aan het maken bent van het verhoogde vermogen komt daar ook weinig van terecht, maar als je rijstijl hetzelfde blijft kun je zeker wel wat winnen! ;-)

berta2
Geregistreerd lid

Bericht door berta2 » wo 15 feb, 2023 18:24

Bijna 'n jaar verder.

'N kortverslag van het afgelopen jaar.
na de upgrade van Dion merk ik weinig van het zuiniger rijden, maar hij is wel lekker vlot.
tijdens onze vakantiereis, net na Lyon kreeg ik temperatuurproblemen, mijn eigen diagnose, was kapotte koppakking ;-|+
Dus van alles in gang gezet, zoals ophalen van de wagen, 'n tijdelijke camping en 'n huurauto.
aldus 3dagen later staan we op onze eindbestemming. Op je vakantiebestemming zijn met in je achterhoofd de kapotte koppakking is helemaal NIET leuk.w
Twee dagen later belt de ANWB met de mededeling, dat het niet de koppakking is maar dat de waterpomp kapot is. en of de Saab gerepareerd moet worden.
Natuurlijk heb ik toestemming gegeven voor de reparatie, want 'n kapotte koppakking of 'n kapotte waterpomp dat scheelt wel wat in Eurootjes.
Twee weken later krijg ik het bericht dat de Saab klaar is. En de kosten bedragen 168 Euro. Wat mijn inziens erg weinig is was, voor 'n nieuwe waterpomp, montage en nieuwe koelvloeistof. Maar goed hij is gerepareerd. ik blij, en dat voor 168 euro.
Terug bij de garage die de reparatie uitgevoerd had stond op de rekening dat ze 'n valve vervangen hadden. De bypass dus. Ook 100 x excuses dat het zo lang geduurd had, maar ja dat kwam omdat ze het onderdeel moesten bestellen. Jammer dat ze dat niet gezegd hadden, die had ik als reserve bij. Maar goed ik was al lang blij dat ik weer met de Saab naar huis kon rijden. Onderweg naar huis wel 'n slecht trekkende auto gehad en 'n heel zwaar brandstof verbruik gehad. De oorzaak hiervan was dat de Franse Garage wat vacuumslangetjes verkeerd geplaatst had. Daarna liep ie weer als 'n trein.
In December is er 'n nieuwe slangenset voor de stuurbekrachtiging op gekomen en is er 'n afgebroken boutje van het uitlaatspruitstuk uitgepield.
En dan binnenkort weer de APK. voorlopig blijf ik dus nog Saab rijden.

Plaats reactie