Bron: https://bit.ly/2KBTvPOBij de APK letten de keurmeesters vanaf 20 mei op nog meer punten.
Vooral de toenemende elektronica in auto’s maakt het noodzakelijk de keuring strenger te maken.
Naast het antiblokkeersysteem (ABS) en het airbag- en gordelspansysteem vallen voortaan ook andere
veiligheidssystemen onder de controle van de APK. Een brandend controlelampje kan - afhankelijk van
de leeftijd van de auto - tot afkeuring leiden. Punten van aandacht zijn de bandenspanningscontrole,
de elektrische stuurbekrachtiging, de elektronica van het remsysteem en bij de nieuwste auto’s ook
naar het eCall-systeem, dat automatisch hulpdiensten inschakelt bij een ongeval.......
APK-keuring: strengere eisen
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
APK-keuring: strengere eisen
Het AD meldt dat vanaf 20 mei 2018 strengere eisen gelden voor de APK-keuring:
-
werli
- Donateur (2x)

Re: APK-keuring: strengere eisen
heey
het word tijd dat nl iets strenger gaat kijken naar apk normen
als ik zie wat ze hier op de BE keuring allemaal doen met een auto en dit zelfde uitgevoerd word met een banden lichter in nl dan heb ik soms wel men bedenkingen met de NL normen
mag ik het er ineens bij zeggen dat ze in BE dan weer muggen zifters zijn ivm tuning (powerflex, niet standaard uitlaten ......)
zo hebben we allemaal ons ding blijkbaar
mvg werner
het word tijd dat nl iets strenger gaat kijken naar apk normen
als ik zie wat ze hier op de BE keuring allemaal doen met een auto en dit zelfde uitgevoerd word met een banden lichter in nl dan heb ik soms wel men bedenkingen met de NL normen
mag ik het er ineens bij zeggen dat ze in BE dan weer muggen zifters zijn ivm tuning (powerflex, niet standaard uitlaten ......)
zo hebben we allemaal ons ding blijkbaar
mvg werner
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Reden genoeg om in oudere auto's te blijven rijden
Moest al een tijdje die zaken van het lijstje;
Moest al een tijdje die zaken van het lijstje;
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Vraag mij af wie straks nog nieuwere kan repareren.
Of wordt het NetBoot lang vervangen totdat hij het weer "doet"
Of wordt het NetBoot lang vervangen totdat hij het weer "doet"
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Het beroep als automonteur gaat ook verdwijnen voor lager opgeleiden.
-
vanderzanden
- Geregistreerd lid
In tegenspraak met de topictitel gaat dit dus niet over strengere maar over aanvullende eisen, toch?Bij de APK letten de keurmeesters vanaf 20 mei op nog meer punten.
-
edwardk
- Geregistreerd lid
Zelfs dan ben ik nog niet onder de indruk van de Ned. apk t.o.v. b.v. die in Duitsland of Zweden waar de keuringsinstanties direct onder toezicht staan van de staat en niet zoals hier ieder garagebedrijf met keurmeester mag keuren.
Een zwetend blok is in veel gevallen in Duitsland afkeur.
Een zwetend blok is in veel gevallen in Duitsland afkeur.
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
De RDW heeft de nieuwe APK-regels per 20 mei 2018 online gezet:
https://handboek.rdw.nl/
https://handboek.rdw.nl/
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Blijkbaar passen niet alle APK-keurmeesters de regels toe zoals het zou moeten.
In 2015 zijn bijvoorbeeld honderden APK-keurmeesters op non-actief gezet.
Ook heeft de RDW in dat jaar 242 licenties ingetrokken.
Dat was een stijging van 22 procent ten opzichte van 2014.
Ook 255 garages raakten hun APK-vergunning tijdelijk kwijt.
Bron: https://bit.ly/2Lun7Q6
In 2015 zijn bijvoorbeeld honderden APK-keurmeesters op non-actief gezet.
Ook heeft de RDW in dat jaar 242 licenties ingetrokken.
Dat was een stijging van 22 procent ten opzichte van 2014.
Ook 255 garages raakten hun APK-vergunning tijdelijk kwijt.
Bron: https://bit.ly/2Lun7Q6
-
martinphili
- Geregistreerd lid
Ook het televisieprogramma Radar besteedde er aandacht aan. Dat gaf nogal wat controverse: https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... t-10159108
Maar er is inderdaad ruimte voor interpretatie. Keurmeesters zijn ook maar mensen.
Maar er is inderdaad ruimte voor interpretatie. Keurmeesters zijn ook maar mensen.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Leuk leesvoer.
De Zweedse APK is "onafhankelijk" in die zin dat er een aantal organisaties bestaan die keuringsstations bezitten die overal door het land verspreid zijn. Meest in grotere steden zou dit aantal keuringsstations niet toereikend zijn. Daarom zijn er ook garagebedrijven die zich bij een van die organisaties hebben aangesloten. De prijs is overal ongeveer even hoog: rond de € 45-50. Er wordt wel wat gestunt met korting op bepaalde tijdstippen of 3 maanden gratis pechhulp (zonder automatische verlenging).
De onafhankelijkheid en die vaste, wat hogere prijs lijken mij wel goed werken. Ook het feit dat de keurmeesters zich hebben toegelegd op het keuren en daar hun vaste salaris mee verdienen, lijkt mij een goede zaak.
Toch zie ik ook hier dat het mensenwerk is en dat er door de tijdsdruk (de organisaties zijn wel commercieel en het aantal boekingen moet voor sluitingstijd worden afgehandeld + zoveel mogelijk 'drop-in'-keuringen verwerkt) er wel eens iets onbelicht blijft of wordt overgeslagen als er te weinig tijd is.
De laatste keer heb ik een 1,5 uur zitten wachten en keuringen aanschouwd. Er was 's ochtends voor 9:30 iets een keuring uitgelopen en men was doende om de achterstand in te halen. Bij mijn eigen auto constateer ik wat adviespunten waar met geen woord over gerept wordt, en de handremcheck werd overgeslagen. Nu had ik dit laatste wel 2 dagen daarvoor helemaal nagelopen, dus lig ik er niet wakker van. Toch zie ik de keurmeesters ook regelmatig bij andere auto's met een hamertje de bodem afstruinen. Dat gebeurde bij mij niet. En het roest toch echt zat daaronder.
Ik denk dat men een nieuwe voorband, verbeterde remkracht en nieuwe draagarmen en fuseeskogels ziet en een gepoetste glimmende carroserie uit 1999, dat men denkt "dat zit wel snor".
Is het trouwens afkeur als je na een noodstop je schakelpookknop met leren hoesje in de lucht houdt
?
De Zweedse APK is "onafhankelijk" in die zin dat er een aantal organisaties bestaan die keuringsstations bezitten die overal door het land verspreid zijn. Meest in grotere steden zou dit aantal keuringsstations niet toereikend zijn. Daarom zijn er ook garagebedrijven die zich bij een van die organisaties hebben aangesloten. De prijs is overal ongeveer even hoog: rond de € 45-50. Er wordt wel wat gestunt met korting op bepaalde tijdstippen of 3 maanden gratis pechhulp (zonder automatische verlenging).
De onafhankelijkheid en die vaste, wat hogere prijs lijken mij wel goed werken. Ook het feit dat de keurmeesters zich hebben toegelegd op het keuren en daar hun vaste salaris mee verdienen, lijkt mij een goede zaak.
Toch zie ik ook hier dat het mensenwerk is en dat er door de tijdsdruk (de organisaties zijn wel commercieel en het aantal boekingen moet voor sluitingstijd worden afgehandeld + zoveel mogelijk 'drop-in'-keuringen verwerkt) er wel eens iets onbelicht blijft of wordt overgeslagen als er te weinig tijd is.
De laatste keer heb ik een 1,5 uur zitten wachten en keuringen aanschouwd. Er was 's ochtends voor 9:30 iets een keuring uitgelopen en men was doende om de achterstand in te halen. Bij mijn eigen auto constateer ik wat adviespunten waar met geen woord over gerept wordt, en de handremcheck werd overgeslagen. Nu had ik dit laatste wel 2 dagen daarvoor helemaal nagelopen, dus lig ik er niet wakker van. Toch zie ik de keurmeesters ook regelmatig bij andere auto's met een hamertje de bodem afstruinen. Dat gebeurde bij mij niet. En het roest toch echt zat daaronder.
Ik denk dat men een nieuwe voorband, verbeterde remkracht en nieuwe draagarmen en fuseeskogels ziet en een gepoetste glimmende carroserie uit 1999, dat men denkt "dat zit wel snor".
Is het trouwens afkeur als je na een noodstop je schakelpookknop met leren hoesje in de lucht houdt
-
gijsmondria
- Geregistreerd lid
Praktisch opgeleide mensen.tanisha schreef: ↑ma 21 mei, 2018 10:27Het beroep als automonteur gaat ook verdwijnen voor lager opgeleiden.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Met alle elektronica in auto's wordt het ook steeds moeilijker en met de komst van elektrische auto's ga je buiten auto monteur ook nog een halve icter en elektrotechnicus worden.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Weet iemand zo hoe oud banden mogen zijn als ze er nog goed uitzien? Ik zag nl. onlangs een goedgekeurde auto waarvan de eigenaar alleen wist dat de banden ergens in de laatste 20 jaar waren vervangen... 
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Leeftijd wordt niet op gecontroleerd.