Afdekkap hapert en beweegt niet meer

Voor alle Saab cabrio rijders
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Baas1002
Donateur
Donateur
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 11 sep, 2017 20:23
Regio: NL - Provincie Gelderland

Afdekkap hapert en beweegt niet meer

Bericht door Baas1002 » wo 16 mei, 2018 9:42

Goeden dag,
Ik heb een Saab cabrio 93 uit 2001 en dit zijn natuurlijk de heerlijkste dagen van het jaar. Maar dan moet je kap wel werken.
Mijn afdekkap (hoedenplank) gaat niet meer vanzelf open en dicht. het begon dat de afdekkap alleen de laatste 5 cm niet meer open ging. Hierdoor kwam de rest van de kap er tegen aan en moest ik handmatig de afdekkap helemaal in de openstand duwen. Dat ging 3 keer goed, maar nu gaat de afdekkap helemaal niet meer open en moet ik hem geheel handmatig opendoen. De rest van het openen gaat nog wel goed.
Ik heb het hele forum afgezocht naar gelijksoortige problemen en heb al veel geleerd. Maar voordat ik alle onderdelen los ga halen of net bij het verkeerde onderdeel ga zoeken, vroeg ik me af of iemand met bovenstaand verhaal direct de diagnose kan geven van wat er mis zou zijn. Ik heb er namelijk nog niet zo heel veel kaas van gegeten, maar vind het leuk als ik het zelf zou kunnen oplossen.
Iemand suggesties?
Bedankt alvast voor het meedenken.
gr. Martijn.
Saab cabrio 9-3/ 2001

aalt11
Geregistreerd lid
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 03 jan, 2011 22:52
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Afdekkap hapert en beweegt niet meer

Bericht door aalt11 » wo 16 mei, 2018 10:18

Waarschijnlijk is het "breekpennetje" kapot. Hierover is al vaak geschreven op het forum.
Nieuw pennetje kost ongeveer € 15,=.

Gebruikersavatar
Baas1002
Donateur
Donateur
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 11 sep, 2017 20:23
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Afdekkap hapert en beweegt niet meer

Bericht door Baas1002 » wo 16 mei, 2018 15:07

Beste Aalt11,

Bedankt voor jouw reactie en dat van het breekpennetje was ik nog niet tegen gekomen. Heb nu alle topics met breekpennetje gelezen en hopelijk is dat bij mij ook het geval. Ik ga vanavond direct kijken.
gr. Martijn.
Saab cabrio 9-3/ 2001

aalt11
Geregistreerd lid
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 03 jan, 2011 22:52
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Afdekkap hapert en beweegt niet meer

Bericht door aalt11 » wo 16 mei, 2018 17:20

Beste Martijn ,
De breekpen vervangen heb ik bij van Dongen in Zeeland (Nbr) laten doen.
Zelf doen is mogelijk maar misschien is er meer aan de hand, mijn kruiskoppeling was versleten is toen ook direct vervangen.
Groet Aalt

Gebruikersavatar
Baas1002
Donateur
Donateur
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 11 sep, 2017 20:23
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Afdekkap hapert en beweegt niet meer

Bericht door Baas1002 » do 17 mei, 2018 21:10

Voor de mede leken op het gebied van autotechniek, hierbij het vervolg van mijn speurtocht naar de juiste diagnose. En tevens nog een paar kleine vraagjes aan de kenners. Zoals de kenners al aangaven, is het waarschijnlijk het breekpennetje.
Op onderstaande link krijg je een explosie tekening te zien (jammer dat ik het plaatje niet hier in de tekst krijg).
Gebleken is dat de stelschroef (nr. 27) bij mij ontbrak. Ik dacht dus, probleem gevonden. Maar niet. Nou heb ik met hulp van een autokenner gevonden waar de breekpennetjes zitten. Dat zijn de nummers 23 en 24. Klopt het dat het om twee pennetjes gaat?
Ik heb ze er beiden uitgehaald en zijn inderdaad afgebroken. Beide zijn nog zo'n 5 mm lang.
Je zou denken dat het gat wat achter blijft, een doorgaand gat zou zijn waar je nieuwe pennetjes weer in kan steken. Nou krijg ik een iets dunnere spijker niet verder dan 5 mm door het gat. Klopt het dat de pennetjes ook door de as moeten waar het rechter deel van de kruiskoppeling omheen zit? En zo ja, hoe krijg ik het gat in de as gelijk met de gaatjes in de kruiskoppeling?
Graag zie ik jullie reactie tegemoet.

[url]https://www.esaabparts.com/viewparts.ph ... =482409022[/url]

gr. Martijn.
Saab cabrio 9-3/ 2001

Gebruikersavatar
Baas1002
Donateur
Donateur
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 11 sep, 2017 20:23
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Afdekkap hapert en beweegt niet meer

Bericht door Baas1002 » do 17 mei, 2018 22:08

Afbeelding
Hier is te zien het gebroken stukje breekpen aan 1 zijde. Daar waar de spijker zit, moet de breekpen (of pennen) weer in.
Saab cabrio 9-3/ 2001

Gebruikersavatar
Baas1002
Donateur
Donateur
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 11 sep, 2017 20:23
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Afdekkap hapert en beweegt niet meer

Bericht door Baas1002 » do 17 mei, 2018 22:12

En hier ook de explosie tekening.
Afbeelding
Saab cabrio 9-3/ 2001

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 6045
Lid geworden op: di 09 nov, 2004 22:24
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Afdekkap hapert en beweegt niet meer

Bericht door jansen » vr 18 mei, 2018 8:20

Het makkelijkst gaat het als je het mechanisme er compleet verwijdert en in de bankschroef zet en het kruiskoppeling netjes voor het gat zet en een nieuwe 14mm lange breekpen er voorzichtig in tikt, sla niet te hard anders breekt ie al bij het monteren, het is broos materiaal en ja hij moet door en door.

Gebruikersavatar
Baas1002
Donateur
Donateur
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 11 sep, 2017 20:23
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Afdekkap hapert en beweegt niet meer

Bericht door Baas1002 » di 22 mei, 2018 10:53

Mijn grote dank aan alle meedenkers. Het is gelukt en de afdekkap (tonneau kap) werkt weer naar behoren.
Het was inderdaad het breekpennetje dat in drieën gebroken was. Twee korte eindjes kon ik aan beide zijden verwijderen. Het deel dat nog in de as zat heb ik uiteindelijk met een spijker en licht tikken, zeer makkelijk eruit gekregen. Ik was begonnen om de hele kruiskoppeling te verwijderen, zoals hierboven beschreven is, maar na een paar losse bouten, zag ik nog weinig beweging in het geheel komen. Heb toen toch eerst nog even geprobeerd om het laatste deel van het breekpennetje er uit te tikken.
Vervolgens voorzichtig een breekpennetje (besteld bij J&D van den Bosch) er in getikt. Alles doet het weer.
Voor de kenners uiteraard een fluitje van een cent (voor mij nu ook), maar hopelijk is deze topic ook weer handig voor de leken onder ons.
Ik heb nog wel een kleine opmerking mbt de prijs. €14 voor een staafje staal van 4,5 x 25 mm is wel fors. Ik zag op een watersportsite ook breekpennetjes (voor de schoep van de motor) van deze afmeting voor €2. De volgende keer ga ik die zeker ook eens uitproberen.
Maar het mooiste is dat ik weer heerlijk de kap open kan doen zonder uit te hoeven stappen.
Nogmaals bedankt voor de helpende handen.
gr. Martijn.
Saab cabrio 9-3/ 2001

Gebruikersavatar
aeejnprt
Geregistreerd lid
Berichten: 235
Lid geworden op: wo 11 feb, 2015 22:31
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: Afdekkap hapert en beweegt niet meer

Bericht door aeejnprt » zo 27 mei, 2018 16:36

Indertijd heb ik mijn kruiskoppeling (900NG 1994) gerepareerd met een stukje messing rond 4,5 mm uit een modelbouwzaak.
Aanzienlijk goedkoper dan die genoemde € 14,= én ... het werkt nog steeds.

:D

Plaats reactie