Non turbo naar turbo

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Motolab
Geregistreerd lid

Re: Non turbo naar turbo

Bericht door Motolab » za 27 jan, 2018 16:06

Dikketrip schreef:Er is een variabele waar je lucht inlaat en je computer en injectoren op zijn ingesteld.

Je kan "X" aan lucht toe voeren. En "X" kan hij dan bij regelen.

Die maximale waarde zoek ik;)

Net als de lucht buiten met mist of in de bergen.

Alleen zoek je dan het uiterste op van je variabele met je turbo. En een blow off om het max te beperken binnen je waarden.
jawel maar je VERGEET iets! ik heb het al geschreven... : predetonatie proces (klop/nock), stop je bij de al hoge compressie van een NON turbo nog meer lucht benzine mengsel, dan krijg je predetonatie.. daarom moet je bij hogere druk het trionic systeem OOK toevoegen... om te zorgen dat diverse onderdelen ingrijpen en dus die predetonatie niet plaatsvind...
daar kan de boel namelijk niet tegen...

als je op alcohol gaat rijden kun je grens wat verleggen, of avgas (dacht ik 110 of 120 octaan) maar dat kun je niet altijd en overal krijgen en dan loopt je motor dus niet of in de soep..

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » za 27 jan, 2018 17:44

Dikketrip schreef:Er is een variabele waar je lucht inlaat en je computer en injectoren op zijn ingesteld.

Je kan "X" aan lucht toe voeren. En "X" kan hij dan bij regelen.

Die maximale waarde zoek ik;)

Net als de lucht buiten met mist of in de bergen.

Alleen zoek je dan het uiterste op van je variabele met je turbo. En een blow off om het max te beperken binnen je waarden.
Afhangende van het Injectiesysteem kan dat ja..

Trionic 5 is bijvoorbeeld op zowel i-tjes als Turbo's gebruikt, dus een software aanpassing en mogelijk toevoeging van de druksensor (weet niet of een i-tje die ook heeft?) zou dan voldoende moeten zijn.

Dan is het alleen een kwestie van langzaam de druk opschroeven tot er pingel gemeten wordt.

@Motolab

Misschien kun je het allemaal iets luchtiger nemen in plaats van te roepen het kan allemaal niet. ;)

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » za 27 jan, 2018 18:10

ik rijd zelf met 900 2.1 16v injectie motor voorzien van turbo op LPG. Geen ECU of injectiebekabeling gewoon een verdamper. Gaat prima!

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 27 jan, 2018 18:11

Thom schreef:ik rijd zelf met 900 2.1 16v injectie motor voorzien van turbo op LPG. Geen ECU of injectiebekabeling gewoon een verdamper.
same here met mijn 99 waar een turboblok in zit

Motolab
Geregistreerd lid

Bericht door Motolab » za 27 jan, 2018 18:18

@krizzie

als we hier alleen gaan voor het goede gevoel en de mogelijkheden: tuurlijk, alles kan! gewoon doen! leuk! plug&play!!

(maar ik doe zoiets technisch toch anders..)

Bedrijfsmatig doen "we" hier niet anders als van alles aan elkaar knopen wat niet standaard bij elkaar hoort, maar meen wel eea te weten qua achterliggende techniek en theorie.. het moet ook heel blijven immers..

en als ik dit soort quote's lees, heb ik m'n vraagtekens over de diepgaande kennis van de TS en wilde die bewust maken va een aantal randvoorwaarden..
Dikketrip schreef:Ik dacht altijd dat als je er maar meer lucht in propt.
Je luchtmassameter meer lucht waarneemt.

En dat je computer gewoon meer brandstof er in spuit.

Dus als voorbeeld:

Een bladblazer op je lucht inlaat, en knallen maar!
Extra pk en nm!

Natuurlijk binnen de waardes die je injectoren kunnen leveren. En je computer kan verwerken.

Motolab
Geregistreerd lid

Bericht door Motolab » za 27 jan, 2018 18:21

Style&Co schreef:
Thom schreef:ik rijd zelf met 900 2.1 16v injectie motor voorzien van turbo op LPG. Geen ECU of injectiebekabeling gewoon een verdamper.
same here met mijn 99 waar een turboblok in zit
maar das ook logisch, dat dat heel goed gaat want.. lpg heeft een behoorlijk hoge klop factor.. veel hoger dan benzine... en dus ligt die predetonatie grens veel hoger..

Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Dikketrip » za 27 jan, 2018 19:33

Mij gaat het vooral om wat je met standaard hardware kan bereiken.

Dus alleen een turbo toevoegen met blow off

Motolab
Geregistreerd lid

Bericht door Motolab » za 27 jan, 2018 20:23

Tjøørd schreef:"Mag elk soort blok of Saab zijn"

Ik denk dat je een beter antwoord krijgt als je je vraag wat gerichter stelt. Lang niet ieder atmosferisch blok is een goede basis om zomaar een turbo aan te hangen. Kan het? Ja vast wel. Simpel en zonder voorbehoud? Nee.
@dikketrip: waarom geef je hier geen anwoord op? Dat maakt tips en advies stuk makkelijker..

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 28 jan, 2018 2:32

B202i/212i kan tot 0.5bar prima, daarboven moet je met iets als Trionic 5 gaan werken om pingel en ontsteking in de gaten te houden. Is vooral in de US meermaals gedaan omdat LPT's daar niet zijn geleverd.
B204i/206i heb ik nog niet iets van gehoord/gelezen, maar die zijn vrijwel net zo bulletproof als de B202..
B234i kan, zie JenD mobiel

Van de B205/235 is volgens mij nooit een NA variant geweest, en wie geld gaat steken in een turbo ombouw van een B306 van de 9000 is niet wijs. :P

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 28 jan, 2018 2:39

Laat ik het zo zeggen: het kan heus wel, en er zijn ook genoeg n=1 voorbeelden van "bij mij gaat het al x km goed". Het kan dus zeker, maar je moet wel weten wat je doet, een beetje weten hoe met je rechtervoet om te gaan en nog wat zaken, zoals bereid zijn niet huilie huilie te doen als het toch stuk gaat. Over het algemeen denk ik dat als je moet vragen of dit kan en denkt dat als je een bladblazer op je inlaat zet en dat dan de hele boel zichzelf wel regelt, dat het niet heel lang goed zal gaan in de praktijk... :idea:

In principe is hoge compressie in combinatie met turbo ook ideaal qua rij-eigenschappen, maar technisch gezien brengt het wel wat problemen mee, op z'n zachtst gezegd... Je ziet daarom ook dat motoren zonder detonatie-preventiesysteem over het algemeen altijd een (zeer) lage compressieverhouding hebben (in de regionen 7,0-8,0:1).

@Krizzie: B204i kan ook wel, zo rond de 225 pk max :mrgreen: Wellicht te zien bij de volgende rollenbankmeet 8)

Foll
Geregistreerd lid

Bericht door Foll » ma 05 feb, 2018 15:54

Thom schreef:ik rijd zelf met 900 2.1 16v injectie motor voorzien van turbo op LPG. Geen ECU of injectiebekabeling gewoon een verdamper. Gaat prima!
Gaaf! Dat klinkt interessant, nu ben ik even nieuwsgierig.. Heb je dan een venturi voor de turbo zitten? En dan zonder intercooler? Deze gedachte kwam ooit al eens door m'n hoofd en vraag me sindsdien een beetje af of dit mooi werkt! :)

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » ma 05 feb, 2018 18:56

Foll schreef:
Thom schreef:ik rijd zelf met 900 2.1 16v injectie motor voorzien van turbo op LPG. Geen ECU of injectiebekabeling gewoon een verdamper. Gaat prima!
Gaaf! Dat klinkt interessant, nu ben ik even nieuwsgierig.. Heb je dan een venturi voor de turbo zitten? En dan zonder intercooler? Deze gedachte kwam ooit al eens door m'n hoofd en vraag me sindsdien een beetje af of dit mooi werkt! :)
Klinkt bijzonderder dan het is. Mengstuk (van een i'tje) voor het spruitstuk (niet voor de turbo) en een verdamper met turbodrukcompensatie, that's all. Met intercooler. Zowel mijn 99 oprijwagen als 99cc met Toppola rijden zo. Met beiden nog nooit backfire gehad.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 05 feb, 2018 20:52

Ik rij daly met een 900i omgebouwd LPT turbo lpg dampinjectie en met IC

Loopt lekker , alleen een i heeft bosch injectie en ontsteking zonder vacuüm vervroeger en eigenlijk had dat ook om gemoeten

Wat niet kan weet ik uit ervaring;

Een B20 turbo blok met hoge zuigers en 1 bar turbodruk zonder IC en met spagettie spruitstuk.
Ging als de brandweer voor ongeveer 7000 km :D

Een ventilatortje op de luchtinlaat zonder iets te kunnen regelen is dikke onzin, zoiets leverd nooit genoeg lucht.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 11 feb, 2018 3:45

turbopilot schreef:Loopt lekker , alleen een i heeft bosch injectie en ontsteking zonder vacuüm vervroeger en eigenlijk had dat ook om gemoeten
Juist niet, EZK is veel geavanceerder en regelt de vervroeging elektronisch, dat vacuümvervroegen is juist hopeloos ouderwets en veel beperkter in mogelijkheden (en storingsgevoeliger)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 11 feb, 2018 13:24

APp yep en sapp ook yep.
Aleen sapp, die ontsteking is toch uitgelegd voor een i en niet voor een turbo.

Dus wat doet de ontsteking wanneer je op druk draait :wink:

Een GT (alle classic turbo's) heeft gewoon nog een vacuüm pot.

Plaats reactie