Saab 900 Classic / turbo tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Knissaw
Geregistreerd lid

Saab 900 Classic / turbo tuning

Bericht door Knissaw » za 28 okt, 2017 20:38

Hallo Saab tuners,

Rond december - januari ben ik van plan een saab 900 classic (of turbo) aan te schaffen als project en tour-auto voor de mooie dagen. Nou zit ik alvast een beetje research te doen zodat ik weet wat ik in de grote lijnen tegen ga komen, dat ik een beetje een goed prijsplaatje aan tuning in mijn hoofd heb en dat ik weet wat haalbaar is, en wat niet. Voor het model/carrosserie/chassis wil ik een, Jawel... Saab 900 uit 1993. Turbo of classic ben ik nog niet uit, dat zie ik tegen die tijd wel (of die beslissing maake ik naderhand van dit topic :) ).

Nu over het Tune gedeelte....

Stel ik koop een classic, Een turbo inbouwen lijkt mij best goed te doen, maar in hoeverre vind dat blok het leuk? En wat zou er allemaal aan gedaan moeten worden?
Stel ik koop een Turbo, dan heb je in de auto zelf zo'n 140pk zitten (als ik het goed heb?) Dan zou je dus een turbo-upgrade kunnen doen, maar dan nogmaals de vraag..... tot in hoeverre vind dit blokje dat leuk? En wat zou er allemaal aan gedaan moeten worden?

Of....

Een blokswap met bijvoorbeeld het blok van een nieuwer type 900, 9-5 of 9-3, (V6?) is dat een mogelijkheid, is daar ruimte voor? kan alles dan aangesloten worden zonder verdere grote problemen?, of zou het verleggen van je kabelboom dit al kunnen oplossen?

Ik ben redelijk nieuw wat betreft auto's en Turbocharger tuning. (overstap van 2t brommertunen naar de saab 8) . Dingen aanpassen, om/op/aan lassen, veranderen of weet ik het is overigens geen probleem (tot in bepaalde gevallen uiteraard :wink:), materiaal/gereedschap is ook aanwezig, En de handigheid zit ook goed in de vingers.

Laten we zeggen dat ik het praktisch wel uit zou kunnen voeren, maar theoretisch (nog) niet :problem:

toevallig iemand die er meer verstand van heeft en mij hier duidelijkheid kan geven?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Saab 900 Classic / turbo tuning

Bericht door gertram » zo 29 okt, 2017 1:50

De 900 t/m 1993 wordt Classic genoemd, turbo of geen turbo. Vanaf 1994 is er een nieuw model 900, in Nederland noemen we die 900 NG.
Je kunt een turbo bouwen op een motor zonder turbo maar de zuigers zijn minder sterk en de compressieverhouding is hoger waardoor je hooguit 0,5 bar betrouwbaar kunt opbouwen. Je zou waarschijnlijk de eerste zijn want turbo motoren zijn er genoeg te vinden.
In 1993 was er een Low Pressure Turbo van 145 pk en een Full Pressure Turbo van 160. Verschil was intercooler, hogere max. druk en het APC systeem wat bij pingel de druk verlaagt. Type turbocompressor is precies hetzelfde.
In 1993 werd Lucas inspuiting gebruikt, er zijn Speedparts fuelchips voor te krijgen als je meer vermogen wilt dan 160 pk.

Heel ander blok monteren dan wat in een Classic hoort gaat heel erg moeilijk worden. De versnellingsbak zit onder het blok en de cilinders staan onder een hoek van 45 graden, dat heeft geen andere auto.

Heb je de kopersgids viewtopic.php?f=4&t=140764 al gelezen?

Knissaw
Geregistreerd lid

Bericht door Knissaw » zo 29 okt, 2017 19:50

[]

Als eerst bedankt voor de reactie!
Dat van classic turbo of geen turbo wist ik niet hahahaha... Maar dat maakt t wel mooi duidelijk :)

Kopersgids had ik nog niet gelezen, Dus ook bedankt daarvoor.... Die ga ik maar eens even goed besturderen.

Als ik dat verhaal van je zo lees raad je aan een Fullpressure turboblok te halen (B202L) en hier andere fuelchips in te zetten? Of is de pk winst te klein, en kan ik beter iets anders doen met dit blok?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 29 okt, 2017 19:59

Een LPT of FPT is in de basis hardware hetzelfde.

Upgrades die ik zou uitvoeren:

-DO88 Intercooler kit
-3" downpipe voor minder restrictie in de uitlaat (Accu moet dan verhuizen)
-Eventuele APC modificatie (zie http://www.900aero.com" onclick="window.open(this.href);return false;)

Dan kun je naar ongeveer 220pk voor het injectiesysteem het niet meer bij kan benen.
Als dat nog niet voldoende is kun je eens kijken naar een Trionic 5 ombouw, dan kun je tot de max van de turbo wat ongeveer 250pk is.

Maar zorg als eerst dat alles in de basis in orde is! Een goede "Stage 0" is sneller dan een matige Stage 1..

Knissaw
Geregistreerd lid

Bericht door Knissaw » ma 30 okt, 2017 0:34

Krizzie schreef:Upgrades die ik zou uitvoeren:

-DO88 Intercooler kit
-3" downpipe voor minder restrictie in de uitlaat (Accu moet dan verhuizen)
-Eventuele APC modificatie (zie http://www.900aero.com" onclick="window.open(this.href);return false;)
Die Getjoende intercooler kit... Je bedoelt deze/zo'n dergelijke set?
https://www.do88.se/en/artiklar/fmic-sa ... -1993.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook een optie... Een Do88 intercooler kopen en zelf de aansluitingen maken & lassen... en verbinden dmv de rubberen buizen die op de site te vinden zijn... Of is dat af te raden? :?

Dan de 3" downpipe, Bedoel je hiermee de uitlaat die vanuit de turbo naar beneden loopt richting de rest van de uitlaat?

Is het dan niet zonde als je m dan zo op de standaard uitlaat laat lopen omdat je dan zou laten prestatie liggen? Zou het dan wijsheid zijn om een full 3" pijp te kopen / zelf een pijp te maken die full 3" is? Zijn hier eigenlijk nog (milieu) regels voor waar rekening mee gehouden moet worden???

De APC, Als ik dat zo lees onder het kopje APC modifying, Gewoon een kwestie van een paar weerstandjes vervangen? (alleen dan iets preciezer)

Ik las ook dat je hem zo kan aanpassen dat je tussen een bepaalde druk (0.5-1.4 bar en 0.9-1.4 bar) Heeft dat te maken met straatgebruik en circuitgebruik oid? (omdat je op de straat de boost pas later wilt en in op het circuit per direct) of denk ik nu verkeerd?

Dan kun je naar ongeveer 220pk voor het injectiesysteem het niet meer bij kan benen.
Krizzie schreef:Dan kun je naar ongeveer 220pk voor het injectiesysteem het niet meer bij kan benen.
Da's wel ongeveer waar ik op zit te mikken qua aantal pk-tjes... Zou het uitmaken als er nog een 3" uitlaat onder hangt met minder versperringen (cats / dempers)
Enne, Stel je doet er grotere injectoren in, Zou je dan nog weer meer pk's kunnen pakken of moet je dan zo'n heel systeem vervangen of is dat uberhaupt geen (haalbare) mogelijkheid
Krizzie schreef:Als dat nog niet voldoende is kun je eens kijken naar een Trionic 5 ombouw, dan kun je tot de max van de turbo wat ongeveer 250pk is.
Heb de prijs van die kabelboom gezien, Die laat ik lekker achterwege denk ik :shock:

Voor de rest zelf ook nog even zitten koekeloeren op het internet... Kwam op het topic Blow off valves, Hoe of wat hiermee? Noodzakelijk, Leuk voor het geluid, onnodig?
De Brandstofpomp vervangen, Zie ik ook al een paar keer langskomen. Ook noodzakelijk? of....
Chiptuning... Dat is het aanpassen van de APC... toch?
En hoe of wat met kilometerstand? Dat heeft vast ook nog invloed op het tunen?

Oja... En is het mogelijk om de APC van een LPT blok ook zo te modificeren als dat je met de APC van het FPT blok doet volgens die 900aero site zodat ik alsnog rond die 220pk uit ga komen? (uiteraard als ik de grotere intercooler en downpipe er al op heb zitten)

Nogmaals bedankt voor iedereen die gereageerd heeft en ik kijk uit naar de eventueel volgende reacties!!

Motolab
Geregistreerd lid

Bericht door Motolab » zo 05 nov, 2017 5:42

Als ik je een tip mag geven: lees je eerst ff verder in mbt hoe turbo blokken (in het algemeen) van Saab werken en de verschillen.. Voor je bovenstaande vragen stelt, want dat is een beetje schieten met hagel zo of wel klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt...

Ik bedoel:
-niet elke saab turbo heeft een apc.
-alle turbo's hebben een blow of valve (je hebt alleen verschillende merken,type's en soorten configuraties)
-ff naar 220 pk en zelfdoen terwijl je nog nooit aan een 4takt hebt gesleuteld en er ook niets vanaf weet (je theorie) is wellicht wat prematuur denken...

Als je een 25 jaar oude auto koopt ben je echt ff wat werk en geld nodig om hem uberhaupt 100% te maken voor je ook maar aan enige vorm van upgrade kunt beginnen.. Vervolgens doe je dat upgraden in stapjes...

Ik zou zeggen: one step at the time... En begin met beter de basis uitzoeken/inlezen, dan komen de antwoorden vanzelf..

Knissaw
Geregistreerd lid

Bericht door Knissaw » zo 05 nov, 2017 20:34

Motolab schreef:Als ik je een tip mag geven: lees je eerst ff verder in mbt hoe turbo blokken (in het algemeen) van Saab werken en de verschillen.. Voor je bovenstaande vragen stelt, want dat is een beetje schieten met hagel zo of wel klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt...

Ik bedoel:
-niet elke saab turbo heeft een apc.
-alle turbo's hebben een blow of valve (je hebt alleen verschillende merken,type's en soorten configuraties)
-ff naar 220 pk en zelfdoen terwijl je nog nooit aan een 4takt hebt gesleuteld en er ook niets vanaf weet (je theorie) is wellicht wat prematuur denken...

Als je een 25 jaar oude auto koopt ben je echt ff wat werk en geld nodig om hem uberhaupt 100% te maken voor je ook maar aan enige vorm van upgrade kunt beginnen.. Vervolgens doe je dat upgraden in stapjes...

Ik zou zeggen: one step at the time... En begin met beter de basis uitzoeken/inlezen, dan komen de antwoorden vanzelf..
Het bericht is al weer een weekje geleden geschreven, Weet momenteel wel wat meer over (Saab) turbo blokken. Toevallig nog een goed boek / site die specifieker in gaan op de werking van het Saab blok?
Stukje blowoff valve, tja... doet me denken aan het stereotype rotkind dat vraagt en niet eerst effe googled waar ik zelf ook zo'n pesthekel aan heb :roll:

voor de rest,

Heb wel vaker aan 4takt blokken gesleuteld.. (carburateur & injectie, 96 & 900) Maar nooit een turbo blok. En dan nog het stukje van de 25 jarige auto... Ik weet het, we hebben momenteel een 5deur 900 uit 93' staan als klusauto. Ik ben (denk ik) best op de hoogte :wink:

Vraag is, Wat bedoel jij met 100% maken? Draagbalken roest/rot etc. (Hiermee wil ik niet zeggen dat men met roestige draagbalken zou moeten rijden!!) Of blokrevisiewerk om dat blokje vers te krijgen?

Bedankt voor het antwoorden op 't topic!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 05 nov, 2017 21:11

Koop eerst eens een turbo, liefst 1 die niet verrot is.
Dan zorg je er voor dat je de boel technisch goed voor elkaar hebt en ga je er eerst mee rijden.
(Leer er mee rijden) :D

En dan, dan zou je eens kunnen kijken of je er meer vermogen uit moet gaan halen :wink:

Wil je goedkoop dan koop je een LPT met 145 PK prutst 2 Stoelveren aan de wastgate en voila je hebt zo maar 170 PK a

Knissaw
Geregistreerd lid

Bericht door Knissaw » zo 05 nov, 2017 22:23

turbopilot schreef:Wil je goedkoop dan koop je een LPT met 145 PK prutst 2 Stoelveren aan de wastgate en voila je hebt zo maar 170 PK a
En de originaliteitsprijs gaat naarrrr :naughty:

Vraag me af of iemand dit ooit geprobeerd heeft, Beunen op topniveau zegmaar :clap:

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » ma 06 nov, 2017 5:11

Niet raadzaam, te veel druk zonder pingeldetectie. Met 98 octaan kan het een tijd goed gaan maar ook andere zaken kunnen pingel veroorzaken.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 06 nov, 2017 8:21

Sorrrie, teipe vout moet staan als je goedkoop wil voor korte duur :D

Knissaw
Geregistreerd lid

Bericht door Knissaw » ma 06 nov, 2017 13:19

Goedkoop is duurkoop... Niewaar? 8)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 06 nov, 2017 21:03

Ach, ik heb er jaren mee rond gereden , wel interkoeler toegevoegd, de juiste benzine en vooral geen pingel draaien :D

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » zo 12 nov, 2017 15:48

Kan beamen dat de do88 intercooler te gek is. Maakt echt een groot verschil. En heb een APC gemaakt met potmeters zodat je hem perfect kan tunen.

Zie: viewtopic.php?f=4&t=156785" onclick="window.open(this.href);return false;

Knissaw
Geregistreerd lid

Bericht door Knissaw » zo 12 nov, 2017 18:22

Tubefreak schreef:Kan beamen dat de do88 intercooler te gek is. Maakt echt een groot verschil. En heb een APC gemaakt met Pieters zodat je hem perfect kan tunen.

Zie: viewtopic.php?f=4&t=156785" onclick="window.open(this.href);return false;
Soooow, Dat is nou nog eens een mooie 900 :bow:

Dat topic ga ik volgen :D

2 vraagjes, had de auto een Lpt of een Fpt blok erin liggen? (of deed Saab hier nog niet aan Lpt/Fpt)
En wie is Pieters?? :?:

Plaats reactie