Voorstellen: Sjoerd

2002-2012
wouterzijlstra
Geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 jun, 2017 14:19
Regio: NL - Provincie Groningen

Voorstellen: Sjoerd

Bericht door wouterzijlstra » wo 25 okt, 2017 18:39

Hoi!

Ik ben Wouter, en ik heb sinds een maand een Saab 9-3 Sport Sedan (Vector) uit December 2002! Een vroegertje dus, en dat betekend dat hij op 9 december Youngtimer wordt, hoera! :O:

Ik heb de auto opgehaald bij de Saab dealer in Lochem, waar hij nieuw geleverd is en altijd is onderhouden door twee baasjes. Met een kilometerstand van 177.000 staat deze jonge er prachtig bij. Hij heeft als naam Sjoerd meegekregen en geniet nog van 6 maanden BOVAG garantie.

Sjoerd is van alle gemakken voor zien zoals Sportstoelen met wit leer, climate control en cruise control. Ook missen er een paar dingen (Zoals fatsoenlijke audio), maar dat geeft niet.

Hier alvast even twee foto's van de buitenkant;

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb inmiddels flink lopen lezen op dit forum en saab-93-ss.nl, wat echt een prachtige bron aan informatie is.

Mijn plannen voor de komende tijd (update 10-6-2019)
- Parrot CK3100 laten inbouwen klaar!
- Front speakers vervangen door JBL GX302 klaar!
- S1-4 upgraden naar S2-7
- S2-7 upgraden naar S3-13
- Aux laten inbouwen door Autohuis Joel in Groningen (i.c.m. Tech2 aanmelding)
- Via Aux bluetooth toevoegen met een Anker SoundSync - Besteld!
- Originele winterslofjes zoeken met Michelin winterbanden
- Maptune laten doen bij Autohuis Joel in Groningen voor de upgrade van 150pk naar 210pk (ná de BOVAG periode)
- Toekomst: Bilstein schokdempers voor een wat strakkere wegligging :-)

Bevalt tot nu toe perfect! Heerlijke bak.

Aangenaam kennis te maken!
Laatst gewijzigd door wouterzijlstra op ma 10 jun, 2019 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door fozwart » wo 25 okt, 2017 19:09

wouterzijlstra schreef: Hoedeplank speakers vervangen door JBL GX963 - Besteld, dit zijn 2.3ohm 6x9 speakers dus moet al een stuk beter klinken dan de 10cm speakertjes die er nu inhangen.
Welkom op het forum, auto ziet er mooi uit.
Die kleine speakertjes vervangen door grotere is nagenoeg zinloos. Gaat je niet veel verbetering opleveren. Er gaat nl bijzonder weinig signaal naar toe en het signaal heeft nagenoeg geen bas.
Upgraden naar 150 w heeft veel meer zin. Upgraden naar 300 w nog veel meer.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 3139
Lid geworden op: zo 09 sep, 2012 22:52
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door Mrwhoopie » wo 25 okt, 2017 20:21

Welkom en geniet er van.
There are no old Saab's,only new owners

wouterzijlstra
Geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 jun, 2017 14:19
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door wouterzijlstra » do 26 okt, 2017 11:59

fozwart schreef:
wouterzijlstra schreef: Hoedeplank speakers vervangen door JBL GX963 - Besteld, dit zijn 2.3ohm 6x9 speakers dus moet al een stuk beter klinken dan de 10cm speakertjes die er nu inhangen.
Welkom op het forum, auto ziet er mooi uit.
Die kleine speakertjes vervangen door grotere is nagenoeg zinloos. Gaat je niet veel verbetering opleveren. Er gaat nl bijzonder weinig signaal naar toe en het signaal heeft nagenoeg geen bas.
Upgraden naar 150 w heeft veel meer zin. Upgraden naar 300 w nog veel meer.
Thanks! Zal ook eens wat foto's maken van de binnenkant. De speaker upgrade achter is meer een probeersel, ik ben druk bezig om alle onderdeeltjes van de AMP1 te vinden en te bestellen. Twijfel nog of ik de stock speakers bestel of dat ik zelf iets probeer te vinden voor in de deur (is 6.5 ich 2 ohm geloof ik).

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur
Donateur
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door raspaardje » do 26 okt, 2017 12:07

Welkom! Je bent al goed bezig...:-)
Ben benieuwd naar je ervaringen met de Anker SoundSync straks.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door fozwart » do 26 okt, 2017 21:40

wouterzijlstra schreef:De speaker upgrade achter is meer een probeersel, ik ben druk bezig om alle onderdeeltjes van de AMP1 te vinden en te bestellen. Twijfel nog of ik de stock speakers bestel of dat ik zelf iets probeer te vinden voor in de deur (is 6.5 ich 2 ohm geloof ik).
Ja, 2 ohm. Wel belangrijk als je een originele AMP 1 er in zit.
Als probeersel achter grote speakers is natuurlijk altijd goed, om geluidsverbetering te creëren is het weggegooid geld. (Behalve als je later een extra versterker plaatst)
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur
Donateur
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door raspaardje » vr 27 okt, 2017 10:27

Dankzij jouw woorden heb ik ook maar direct de Anker SoundSync besteld, de huidige BT Aux car kit uit China voldoet qua geluid maar net maar is niet als car kit te gebruiken.
Het liefst installeer ik die Anker tegen de middenarmsteun aan zodat ik 'm op de tast kan bedienen. Hopelijk trekt de microfoon dat.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey

wouterzijlstra
Geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 jun, 2017 14:19
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door wouterzijlstra » vr 27 okt, 2017 18:25

raspaardje schreef:Dankzij jouw woorden heb ik ook maar direct de Anker SoundSync besteld, de huidige BT Aux car kit uit China voldoet qua geluid maar net maar is niet als car kit te gebruiken.
Het liefst installeer ik die Anker tegen de middenarmsteun aan zodat ik 'm op de tast kan bedienen. Hopelijk trekt de microfoon dat.
raspaardje schreef:Welkom! Je bent al goed bezig...:-)
Ben benieuwd naar je ervaringen met de Anker SoundSync straks.
Ik heb hem vandaag binnen gekregen en so far werkt het echt prima. Ik heb ook wel eens de iClever Himbox HB01 gehad maar die vond ik minder. Die had wel het voordeel dat je meerdere telefoons er aan kon koppelen, ik geloof dat deze dat niet doet.

Ik gebruik hem trouwens niet om te bellen, daar heb ik m'n parrot voor.
fozwart schreef:
wouterzijlstra schreef: Hoedeplank speakers vervangen door JBL GX963 - Besteld, dit zijn 2.3ohm 6x9 speakers dus moet al een stuk beter klinken dan de 10cm speakertjes die er nu inhangen.
Welkom op het forum, auto ziet er mooi uit.
Die kleine speakertjes vervangen door grotere is nagenoeg zinloos. Gaat je niet veel verbetering opleveren. Er gaat nl bijzonder weinig signaal naar toe en het signaal heeft nagenoeg geen bas.
Upgraden naar 150 w heeft veel meer zin. Upgraden naar 300 w nog veel meer.
Ik heb ze vandaag even gemonteerd en je hebt gelijk. Dit was een nagenoeg nutteloze upgrade dus ze gaan weer terug. Ik heb de optische kabel in m'n auto niet gevonden dus ik ga kijken of ik die kan bestellen ergens tezamen met een AMP1 :)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door Sapphire » vr 27 okt, 2017 19:49

Welkom! Mooie auto!! Veel plezier ermee :)

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door Bummer » vr 27 okt, 2017 20:01

Je kunt ook een hard-naar-zacht signaal filter achter je huidige amp zetten. Dan krijg je een stereosignaal met tulpaansluiting die je voor een amp naar keuze als ingangssignaal kan gebruiken. Heb je ruimere keuze in speakers en eindversterker.
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

wouterzijlstra
Geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 jun, 2017 14:19
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door wouterzijlstra » za 28 okt, 2017 10:00

Bummer schreef:Je kunt ook een hard-naar-zacht signaal filter achter je huidige amp zetten. Dan krijg je een stereosignaal met tulpaansluiting die je voor een amp naar keuze als ingangssignaal kan gebruiken. Heb je ruimere keuze in speakers en eindversterker.
Plaats je dan die tussen het signaal van de achter speakers ? Heb je dan niet super veel ruis?

Gebruikersavatar
fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 7016
Lid geworden op: do 04 sep, 2008 22:49
Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Contacteer:

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door fozwart » za 28 okt, 2017 11:28

Je kunt dat doen, geeft ook een redelijk goed geluid maar, neem niet het signaal van de achterspeakers maar dat van de voorspeakers. Daar zit het meeste signaal in. Nog mooier is een (al dan niet gebruikte) AMP1 installeren en die vervolgens uitbreiden met een high-low converter en een extra versterker, dan heb je een signaal met ook een redelijk bassignaal.

Kies je er voor om het signaal van de EHU te gebruiken (voorspeakers) dan is het een overweging waard om een active balanced line driver (bijv rockford fosgate) in plaats van een high low convertor aan te schaffen. Dan kun je het signaal ook nog aanpassen. Je kunt zelfs dan van het signaal van de achterspeakers iets moois maken.

Eventuele beschrijvingen:
https://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/ ... /methode-1
https://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/ ... /methode-2
https://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/ ... beteringen
Laatst gewijzigd door fozwart op za 28 okt, 2017 14:45, 2 keer totaal gewijzigd.
In the end, everything will be okay. If it's not okay, it's not the end

Saab 9-3 SS 1.8t, 2008, Biopower

Gebruikersavatar
Bummer
Geregistreerd lid
Berichten: 1495
Lid geworden op: do 26 mei, 2016 9:20
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door Bummer » za 28 okt, 2017 12:15

Need I say more... 8)
Mijn auto kraakt niet, maar heeft karakter...

Gebruikersavatar
raspaardje
Donateur
Donateur
Berichten: 1079
Lid geworden op: za 16 sep, 2006 9:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door raspaardje » ma 30 okt, 2017 16:39

wouterzijlstra schreef:
raspaardje schreef:Dankzij jouw woorden heb ik ook maar direct de Anker SoundSync besteld, de huidige BT Aux car kit uit China voldoet qua geluid maar net maar is niet als car kit te gebruiken.
Het liefst installeer ik die Anker tegen de middenarmsteun aan zodat ik 'm op de tast kan bedienen. Hopelijk trekt de microfoon dat.
raspaardje schreef:Welkom! Je bent al goed bezig...:-)
Ben benieuwd naar je ervaringen met de Anker SoundSync straks.
Ik heb hem vandaag binnen gekregen en so far werkt het echt prima. Ik heb ook wel eens de iClever Himbox HB01 gehad maar die vond ik minder. Die had wel het voordeel dat je meerdere telefoons er aan kon koppelen, ik geloof dat deze dat niet doet.

Ik gebruik hem trouwens niet om te bellen, daar heb ik m'n parrot voor.
De Anker Soundsync drive kan idd maar met één telefoon tegelijk gekoppeld zijn. Prima voor mij, de zakelijke telefoon heb ik nl. al via de ICM3.
De Anker had voornamelijk als car kit een voorsprong tov concurrerende apparaten, zie https://thewirecutter.com/reviews/best- ... ar-stereo/" onclick="window.open(this.href);return false;

Woensdag komt de mijne binnen.
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition - Hirsch 175pk/370Nm, Electric Blue
2019 Volvo V60 T5 R-design - Polestar 253pk/400Nm, Osmium Grey

wouterzijlstra
Geregistreerd lid
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 26 jun, 2017 14:19
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Voorstellen: Sjoerd

Bericht door wouterzijlstra » ma 30 okt, 2017 23:02

Ik heb inmiddels een aux kabel en 12V naar 5V inbouw USB stekker gehaald.

Deze ga ik achter de radio leggen, om de anker vervolgens links boven in de hoek naast de airco unit te monteren. Dan zie je bijna geen kabel en kun je er goed bij. Leek me wel chique :-).

Maak wel even een foto als hij er in zit.

Plaats reactie