Dagrijverlichting vs dimlicht
-
K0ENIE
- Geregistreerd lid
Dagrijverlichting vs dimlicht
Vandeweek ontdekte ik bij mijn 9000 dat de dagrijverlichting (schakelaar naar links 'uit') minder fel licht geeft dan met gewoon dimlicht.
Nieuwsgierig als ik ben pakte ik de schema's erbij maar kan er niet wijs uit worden. Zit er ergens een weerstand of klopt er iets niet met de bedrading of is dit weer zo'n doordacht foefje van Saab want het is wel een logisch idee dat het dimlicht feller licht geeft.
Nieuwsgierig als ik ben pakte ik de schema's erbij maar kan er niet wijs uit worden. Zit er ergens een weerstand of klopt er iets niet met de bedrading of is dit weer zo'n doordacht foefje van Saab want het is wel een logisch idee dat het dimlicht feller licht geeft.
-
timo
- Geregistreerd lid
Re: Dagrijverlichting vs dimlicht
Zit een weerstand voor de zekeringskast voor de accubak. Als je de weerstand er tussen uit haalt dan heb je gewone sterkte.(even doorlussen, dit is bij de latere modellen ook gedaan) Je hebt er anders niet zoveel aan. Ovrigens blijft je grootlicht ook niet op die stand staan, alleen seinen werkt.
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
-
9000-95
- Donateur

voordeel van de iets verlaagde spanning is dat de lampjes vele malen langer meegaan
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
mijn Anni heeft (voor mij) de uitdaging dat het dimlicht met de schakelaar op 0 het wel (op halve kracht) doet, maar ik kan geen grootlichtsignaal geven. zet ik de schakelaar op dimlicht, dan doet niks het. geen dimlicht of grootlicht.
eerste gedachte: een relais. maar welk: het oranje of het rode?
eerste gedachte: een relais. maar welk: het oranje of het rode?
-
michelvenus
- Geregistreerd lid
Bij mij was de rode de boosdoener. Effe opnieuw gesoldeerd en sinds die tijd,ca. 5 jaar geleden geen problemen meer gehad. Vindt het trouwens een mooie feature die dagrijverlichting,het is alleen jammer dat je altijd licht hebt aanstaan op kontakt. Het minste is dan stadslicht.
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
@Michel: dat laatste mag je even nader uitleggen, want:
dagrijverlichting bij een 9000 is dimlicht op x % van de volle sterkte. zowel op stand 0 als op standje dimlicht is het over het contact geschakeld. verschil is (naast de lichtsterkte) de werking van het grootlicht. bij standje 0 blijft het grootlicht niet aan, op standje dimlicht wel. wil je 's nachts bij stilstaande 9000 met uitgeschakelde motor toch verlichting, dan moet je de schakelaar op stadslicht zetten.
bij mijn '86-er 9000 heb ik een zekeringetje bijgeprikt op nummer 31 of 32 (weet niet precies welke), en branden de stadslichten en achterverlichting bij standje 0 van de lichtschakelaar. nog nooit opmerking gehad bij APk-keuring of door de politie staande gehouden. (want rijden met stadslicht mag officieel niet)
dagrijverlichting bij een 9000 is dimlicht op x % van de volle sterkte. zowel op stand 0 als op standje dimlicht is het over het contact geschakeld. verschil is (naast de lichtsterkte) de werking van het grootlicht. bij standje 0 blijft het grootlicht niet aan, op standje dimlicht wel. wil je 's nachts bij stilstaande 9000 met uitgeschakelde motor toch verlichting, dan moet je de schakelaar op stadslicht zetten.
bij mijn '86-er 9000 heb ik een zekeringetje bijgeprikt op nummer 31 of 32 (weet niet precies welke), en branden de stadslichten en achterverlichting bij standje 0 van de lichtschakelaar. nog nooit opmerking gehad bij APk-keuring of door de politie staande gehouden. (want rijden met stadslicht mag officieel niet)
-
michelvenus
- Geregistreerd lid
Wat ik probeerde duidelijk te maken,als je bijvoorbeeld aan je auto wilt prutsen met het kontakt aan,heb je ook altijd het licht aan. Het minste wat je aan kunt hebben is stadslicht. (middenstand) Je kunt het licht niet uitzetten met het kontakt aan. En dat vindt ik wel jammer.Jungleman schreef:@Michel: dat laatste mag je even nader uitleggen, want:
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Kwestie van tijdelijk de zekering van de daytime running lights eruit trekken...
-
michelvenus
- Geregistreerd lid
Ja oké,dat zou kunnen. Zijn die apart gezekerd?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
yep. ik dacht dat de dagrijverlichting op nummer 31 zit. moet je even kijken op het klepje van de zekeringenkast. staat omschreven als daytime running lights of cornering headlights. of iets wat daar op lijkt.
-
K0ENIE
- Geregistreerd lid
Misschien via brandstofrelais aansluiten? Dan brandt het licht alleen als de motor loopt (en tijdens starten)
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
dan is het middel (gedoe van aansluiten op de brandstofpomp) erger dan de kwaal (dimlicht bij ingeschakeld kontakt). makkelijkste is gewoon, tijdens werk waarbij de auto op kontakt moet, even de zekering van de dagrijverlichting eruit trekken.
bovendien maakt dat weinig verschil met de fabrieksschakeling. want als je het kontakt aanzet, gaat ook de brandstofpomp werken, en branden de dimlichten alsnog als je start.
bovendien maakt dat weinig verschil met de fabrieksschakeling. want als je het kontakt aanzet, gaat ook de brandstofpomp werken, en branden de dimlichten alsnog als je start.