[DIY] Dak waterdicht maken binnenzijde / poormans

Voor alle Saab cabrio rijders
Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

[DIY] Dak waterdicht maken binnenzijde / poormans

Bericht door Nick » di 25 apr, 2017 16:52

Aangezien mijn Cabrio niet meer geheel waterdicht was ben ik maar eens naar de root cause op zoek gegaan.

Stap 1:
Eerdere draadjes volgde ik op de voet en deze oplossing was stap 1 om de voorzijde/ dakaansluiting weer dicht te krijgen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(C) Vyv

Helaas was het daarna vooral achter langs de ramen nog niet over.

Stap 1B:
Lekkage huis interieurfilter aanpakken:
https://www.saab-93-ss.nl/index.php/nl/ ... ieurfilter" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding

(C) https://www.saab-93-ss.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Stap 2:
Aangezien mijn dak er verder aan de buitenzijde nog goed uit ziet ben ik na impregneren en opnieuw kleuren met Renovo begonnen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierna was het minder, maar wanneer de auto na een regenbui in de zon stond, besloegen de ramen nog steeds, dus ben ik me gaan oriënteren. Enige structurele oplossing is een nieuw dak, voor 1200€ inclusief montage in het meest gunstige geval.
Aangezien de buitenkant dus nog mooi is, wil ik dit eigenlijk nog even uitstellen.

Dan nu de poor man solution :D

Stap 3:

Ik ben begonnen met het demonteren van de binnenzijde en isolatielaag om bij de binnenlaag van het dak te kunnen komen, en om deze opnieuw te sealen.
Hiervoor heb ik Bison Rubber Seal gebruikt. Als het een vijver waterdicht kan houden..

Afbeelding

Verdere benodigdheden:
-kruiskop schroevendraaier voor de voorste beschermkap
-handschoenen
-roerstokjes
-kleine en grote vlakke kwast

Begin met het verwijderen van de isolatielaag:

Daarna de rubber sealer aanbrengen aan de binnenzijde op het doek:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laten drogen, testen en eventueel op plekken nog een laag aanbrengen.

Daarna isolatielaag terug aanbrengen, en vastlijmen aan de dakbogen.

Klaar ben je, voor 15€ :O:

Afbeelding

martinphili
Geregistreerd lid

Re: [DIY] Dak waterdicht maken binnenzijde / poormans

Bericht door martinphili » di 25 apr, 2017 17:52

Helemaal top, ik was dit ook van plan met een vergelijkbaar product: gummil
https://www.gummil.nl/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » di 25 apr, 2017 17:52

Lijkt een goed idee, nu maar hopen dat het bisonrubber niet begint te scheuren bij de vouwnaden van het dak, bij openen en sluiten.

blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door blue city » di 25 apr, 2017 18:01

:D

Mijn dak hoeft gelukkig niet, maar ik vraag me wel iets af.
Het doek moet imho geventileerd kunnen ivm schimmel en weerplekken. Je hebt het nu dichtgesmeerd?? Ik wacht wel ff af.

:O:

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » di 25 apr, 2017 18:08

Ik ook. Het is wat mij betreft even uitstellen van een nieuw dak, maar dit is volgens mij een prima oplossing. Binnenzijde is namelijk af fabriek al een rubberlaag. Die nu dus weer terug is.

BergenB
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door BergenB » di 25 apr, 2017 19:09

Viel het een beetje mee om de hemel te verwijderen en terug te plaatsen?

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » di 25 apr, 2017 19:13

Ja, dat is peanuts. 30 minuten werk.

BergenB
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door BergenB » di 25 apr, 2017 20:31

[q]

Oh top, dan ga ik de binnenkant van mij toch ook maar eens bekijken.

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » wo 26 apr, 2017 9:21

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar wellicht een hele mooie mogelijkheid om de levensduur van de kap toch nog iets op te rekken.
Ik ben erg benieuwd hoe een en ander zich de komende tijd houdt, vooral ook de plekken waar de vouw zit, voor het inklappen.
Overigens valt mij op dat beide fabrikanten van dit goedje niet aangeven dat het ook gebruikt kan worden om cabriokappen waterdicht te maken.
Of ze hebben deze toepassing niet voor ogen gehad, of het geeft niet het gewenste resultaat.
Is het trouwens reukloos?

Nick
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Nick » wo 26 apr, 2017 10:05

Vanmorgen met een dikke laag drab en hagel erop dus droog :!:
Ik hou jullie op de hoogte. Dit bizon rubber is trouwens onwijs flexibel (750% vlgs specs), en vrijwel reukloos.

Dit was trouwens mijn initiële inspiratie: http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=241162" onclick="window.open(this.href);return false;

Dabutcha76
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Dabutcha76 » wo 26 apr, 2017 11:37

Interessant, dank! Bij mij is het sinds de behandeling met Ultramar op de buitenkant nog steeds droog binnen, ongeacht de regen. Voor die tijd stroomde het na een bui bij het openen van de klemmen naar binnen, en kwam er bij het openen van het dak nog een straal uit het frame zetten richting achterbank.

Helemaal 100% dicht is het echter niet: laatst nog een experiment gedaan in een wasstraat (wel eentje met een 'cabrioprogramma'), maar dat leverde slechts een paar minuscule drupjes op bij de zijruiten beide kanten toen de 'hogedruk' waterstralen er op gingen. Ik verwacht dergelijke waterkolommen niet te gaan zien in een normale situatie, dus vooralsnog is het wat mij betreft goed genoeg. Ik houd jouw plan met het 'vloeibare rubber' echter achter de hand :)

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » vr 28 apr, 2017 17:15

Zou idd een mooie oplossing zijn.
Hier ook bij hevige regen wat water in de auto, langs de A-stijlen.
Na een behandeling van renovo al een stuk minder, maar bij een regenbui gaat toch de hoes er overheen.

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » za 29 apr, 2017 0:10

Zet het bij de "handleidingen" neer, dan kunnen we het later nog eens gemakkelijk terug zoeken. :mrgreen:

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » wo 07 jun, 2017 16:30

Altijd mooi hoe inventief men is met de enorme verzameling aan verschillende producten. Ook ik had last van een lekkend dak, en vooral van regenwater dat zich ergens in het frame verzamelde om vervolgens bij het openen van het dak alsnog de auto in te lopen/stromen. Naast op de achterbank ook achter de stoelen waardoor de binnenbekleding vochtig werd en vaak bleef. En van een vochtige auto beslaan de ramen als het een beetje tegen zit. Kortom, moest verholpen worden. Het linnen van het dak bleek volledig poreus en de enige oplossing was: dak vervangen. Voor een dak uit 1999, dat door mij sinds 2012 intensief gebruik is, ook niet zo gek. Soms moet je onderdelen echt vervangen, helaas. Voor € 999,- ben ik weer verzekerd van een droge auto voor de komende jaren.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » wo 07 jun, 2017 19:45

Hoe is het met je dak? Nog waterdicht en zit de rubberseal er nog goed op?

Plaats reactie