Inhouden turbodruk

2010-2012
Plaats reactie
LAJET
Donateur
Donateur

Inhouden turbodruk

Bericht door LAJET » ma 18 mei, 2015 19:35

Ik wil graag mijn 9-5NG 2.0T automaat in topconditie krijgen en ik zit een beetje met mijn handen in het haar met volgend probleem:

Het is een soms wel, soms niet verhaal. Maar ik heb het bijna om de 2 ritten voor:

De motor geeft alleen maar basisdruk, vaak na een sterke acceleratie en wanneer ie dan even moet inhouden om te schakelen, valt hij terug op basisdruk.
Echter geen check engine.
De motor even opnieuw starten zorgt er soms voor dat hij wel terug al zijn vermogen heeft (turbodruk geeft), soms ook niet.
Draait wel mooi op ralenti en rijdt gewoon atmosferisch.

Anderzijds geeft hij soms in midden van een file een storing check engine, waarvan soms P1011, maar meestal N/A (waarmee we natuurlijk geen meter mee geholpen zijn).
Een keer heeft hij ook code P0299 en P0299 P gegeven.

De LMM is al door de vorige eigenaar eens vervangen...
We hebben ook al de connector buis na de intercooler nagekeken (scheuren zijn hier een gekend probleem bij 2.0 Tid) maar die zag er nog goed uit. Aangezien hij soms wel alle druk mooi levert, is er dan vermoedelijk ook geen sprake van een lekkage.

Mijn technieker vermoed dat het probleem daarom eerder software matig is...ik ben er ook nog niet uit of hij dan wel al zijn updates heeft gehad. Is er een manier om dit na te kijken?

Iemand gelijkaardige ervaringen gehad?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Inhouden turbodruk

Bericht door ReinO » ma 18 mei, 2015 21:16

Kleine storingen komen dus wel vaker voor, heb je een mogelijkheid om voortdurend te monitoren?
Een tijdje storingvrij rijden laat storingsmeldingen verdwijnen maar dat wil niet zeggen dat er niet iets aan de hand is.
Live monitoren van Veel variabelen kan info geven waar een technicus iets mee kan.
Ik ben geen kenner maar probeer mee te denken.
Groet
Rein

LAJET
Donateur
Donateur

Bericht door LAJET » ma 18 mei, 2015 22:46

Bedankt om al even mee te denken ,Rein

Echt stom natuurlijk dat die 9-5NG geen Open Sid hebben...zou wel handig zijn.
Ik heb ook een klein vermoeden dat mss het gasklephuis mee in het spel zit...maar ja daar krijg ik dan geen CE-code van...

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » ma 18 mei, 2015 23:29

Zit er Hirsch op?

René

LAJET
Donateur
Donateur

Bericht door LAJET » ma 18 mei, 2015 23:57

Nee, hij is nog niet getuned.
Dat wil ik pas gaan doen eens hij volledig probleemloos is ;-)
Motorisch lijkt alles wel perfect te gaan, alleen die Check Engines en het inhouden (wastegate open?) gooien roet in het eten.

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » wo 20 mei, 2015 9:43

Ik kan je verder nul helpen met je probleem, sorry, maar:
LAJET schreef:... De motor geeft alleen maar basisdruk, vaak na een sterke acceleratie en wanneer ie dan even moet inhouden om te schakelen, valt hij terug op basisdruk...
Hoe meet/weet je bij een NG dat je alleen op basisdruk werkt? Bij mijn vorige 9-5OG had ik (van G-ice) van die mooie speeltjes op de SID gekregen waarmee is vrijwel alle motorparameters zichtbaar kon maken (waaronder de drukken in het inlaatsysteem). Heb jij soms iets wat ik niet heb?? :roll:

LAJET
Donateur
Donateur

Bericht door LAJET » do 21 mei, 2015 13:12

Hey U-Poll,

De Open SID functie van de 9-5 OG mis ik wel hard...hopelijk komt er ooit zoiets in de 9-5NG.

Die basisdruk is eerder het gevoel wat ik beschreef en die is vergelijkbaar met een atmosferische 2.0 motor, die +- 130 pk levert. Dus de motor draait mooi, geen schokken, maakt toeren maar de turbo geeft dus niet thuis zeg maar.
Soms ietsjes meer, maar zeker niet optimale turbodruk.
Gisteren heeft een Saabtechnieker ermee gereden en we zijn er hopelijk bijna uit...het ligt vermoedelijk aan een defecte magneetklep.

Nu nog eens zoeken of die apart te bestellen zijn en eerlijk gezegd ik zou niet weten waar die te vinden.
Ik vermoed dat die magneetklep de functie hebben van dumpvalve en als ze 'blijven hangen" geen positieve druk toelaten.

op de akker
Geregistreerd lid

Bericht door op de akker » zo 19 jul, 2015 20:19

Beste ng er,

Ik heb waarschijnlijk hetzelfde gehad. Zie komt laaddrukverlies. Onder garantie Is zelfs de turbo vervangen. Was dus gewoon een vieze sensor en 20 min verder was het weer prima.

Bij mij was het ontstaan na een olie wissel. Bij jou ook?

LAJET
Donateur
Donateur

Bericht door LAJET » di 21 jul, 2015 14:57

Ik had jouw verhaal gelezen en het op mijn shortlist gezet.
Aangezien hij soms wel nog heerlijk optrekt en geen rare geluidjes of dampen produceert ben ik er ook vrij zeker van dat mijn Turbo nog in goede conditie is :-)
Ik kom zelden nog in storing doordat ik maar maximaal 90% volgas vraag, maar het zou niet mogen...ik wil gewoon met een gerust hart mijn gaspedaal kunnen gebruiken (Ik ben geen racer...maar veiligheidsreserve :-P+ )

Dit is hoe ik het binnenkort eens ga onderzoeken:

1) Rasters uitlaatnokkenaspositiesensors (scrabbel win) reinigen
2) Magneetklep nakijken (en mss vervangen) - geen idee van de prijs van dit?
3) Waste gate
4) Toch maar de code P1011 volgen dat ik heb en LMM vervangen (al is die reeds door de vorige eigenaar vervangen geweest, dus lijkt me overkill)
5) En als dat nog niet helpt vermoed ik het gasklephuis (ik ga deze wel bij de volgende oliewissel zowiezo reinigen - heeft in het verleden mijn 9-5OG weer beter laten rijden)

Mss een clue voor de ervaren speurders...mijn turbometer gaat nooit helemaal naar links (onderdruk) hij daalt maximum tot het 1e streepje...kan dit op iets duiden?

LAJET
Donateur
Donateur

Bericht door LAJET » do 29 okt, 2015 17:47

Heren, dames,

Dit is het resultaat:

Een duidelijk kapotte turbo...3 scheurtjes, veel speling op de turbine-as en een dumpvalve die loszat (stond gemakkelijk een 1mm open)...helemaal zeker dat het "metaalachtig rammelaar geluid" van die dumpvalve kwam. Toen ik ermee speelde gaf het dezelfde klank.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eerste ervaringen:
-moeilijk starten verdwenen
-gaspedaal is weer 100% bruikbaar
-veel stiller
-ah...zo dit is 220pk :-)

Wel even duidelijk vermelden dat in vergelijking met "oude" kapotte turbo's deze wel geen olie verbruikte en ook geen blauwe of witte rook gaf.
Een klein beetje "huilen" bij koudstart was er wel.

Helaas krijg ik wel nog een check engine, maar nu met een duidelijk code: P1101 (en P1101 P) ... dus ga ik een nieuwe LMM bestellen en dan kijken of de storing wegblijft.
Als iemand andere theorieën of oplossingen heeft over code P1101, dan hoor ik het graag!
We hebben het Saab diagnose systeem er even aangehangen en daar geeft ie steeds de melding: code P1101 mislukt en gelukt??
Verder op de diagnose leek de LMM wel steeds correct te werken met correcte waarden...maar motor afgezet en terug aangezet en terug code P1101 met bijmelding: mislukt en gelukt...

Toch maar LMM vervangen?

U-Poll
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door U-Poll » vr 30 okt, 2015 17:16

Zoooo! Da's lekker!

Fijn dat je eindelijk het falen van je turbo(druk) gevonden hebt. Nu genieten van heel veel power.
Wel nog balen van (waarschijnlijk) je LMM... zeker weten geen luchtlek?

Lady9-5NG
Geregistreerd lid

Bericht door Lady9-5NG » do 01 jun, 2017 8:46

Hoe is het afgelopen met die storingscode 1101?
Ben wel benieuwd.

Ingrid
*9-5NG 2.0T Aero Exklusiv (2010)
*9-3 2.0T Aero Cabrio (2005)

LAJET
Donateur
Donateur

Bericht door LAJET » za 03 jun, 2017 23:23

Hey allemaal,

Het is wel al even geleden, maar ik kan toch alvast zeggen dat mijn turbodruk problemen pas helemaal opgelost waren toen ik ook de actuators vervangen had. Ik heb zowel in- als uitlaatactuators vervangen en sindsdien zijn de codes P1013 (en afwisselend ook P1101) weggebleven.

Die actuators zijn trouwens gewoon GM onderdelen die je zo bij Brezan of op het internet kan bestellen. Er zijn 2 codes omdat een voorzien is van een grijze kap en andere van een zwarte, maar ze zijn eigenlijk identiek. Het is gewoon om een onderscheid te maken. Je kan dus gerust 2 zwarte of 2 grijze plaatsen.
Ook niet nodig om naar een garage te gaan, dit is heel makkelijke klus om zelf te doen.

Hier is een video van hoe je het zelf kan doen, te bekijken vanaf 2'09", vanaf dan is de vorm van de motor identiek als de A20NFT.

https://www.youtube.com/watch?v=4Dkdd287AKg&t=8s" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij mijn versleten (af en toe happerende actuators) zat er wat ijzervijl in de filters (vervangen op +180.000km), wat er vermoedelijk voor zorgde dat ze wat happerde.
Aangezien ze zo makkelijk te verwijderen zijn, zou ik er toch voor opteren om bij elk (groot) onderhoud ze eens na te kijken/reinigen.

Groetjes,

Jurgen

kochje
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door kochje » di 06 jun, 2017 12:54

Bedankt, Jurgen. Dat was erg leerrijk. Wens je nu ook weer veel plezier met altijd mogelijkheid de turbo vol te benutten indien nodig. :wink:

Plaats reactie