Spuitbusje, reservewiel of thuiskomertje?

2010-2012
PvdKrogt
Geregistreerd lid

Spuitbusje, reservewiel of thuiskomertje?

Bericht door PvdKrogt » vr 26 mei, 2017 14:52

Heeft iemand een reservewiel voor een 9-5 NG of een goede tip?
Ik ben minder gelukkig met het spuitbusje op de plek waar volgens mij gewoon een reservewiel thuishoort. Ik wilde op wintersport een zomerband als reserve meenemen, tot ik erachter kwam dat ik ook geen krik heb...
Een thuiskomertje en krik onder de vloer in de laadruimte zou voor mij voldoende zijn, maar kan ik nergens vinden.

odin1899
Donateur
Donateur

Re: Spuitbusje, reservewiel of thuiskomertje?

Bericht door odin1899 » vr 26 mei, 2017 18:01

http://www.rendcarparts.com/saab/parts/ ... RD32015425

Mijn ervaring met die spuitbusjes is dat ze nutteloos zijn. Als in de inhoud is uitgehard als je het nodig hebt. Die spuitbusjes zou je 1 keer in de zoveel tijd moeten vervangen, en dan nog is de bandenshop niet blij met een wiel waar die rotzooi in gespoten is.

mfvb
Donateur
Donateur

Bericht door mfvb » vr 26 mei, 2017 20:31

Ik heb de complete set een jaar geleden via de dealer aangeschaft. Weliswaar gekozen voor een normaal 17" wiel, maar volgens mij was een thuiskomer ook gewoon leverbaar.

Jappe
Geregistreerd lid

Bericht door Jappe » za 27 mei, 2017 23:05

Zonder reclame te willen maken :roll: meld ik gewoon even dat ik 4 reservewielen in de aanbieding heb :-P+
saabmarktplaats/single_ad.php?ad_id=18782

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 28 mei, 2017 0:09

Vreemd, ik gebruik al bijna 20 jaar spuitbusje en er is mij nog nooit eentje uitgehard of leeggelopen. Afgezien daarvan vind ik een reservewiel kompleet onnodige ballast. Waaroom?

Nou, vanwege deze alternatieven:

1 - bij je verzekering zit nagenoeg altijd een pechservice (wachten kan bezwaarlijk zijn voor sommigen, natuurlijk)

2- velen hebben naast de verzekering nog een ANWB of ADAC lidmaatschap ( idem als boven )

3 - tegenwoordig heb ik een bandenreparatiesetje bij me. Daar zit een boortje in, een ronde vijl en een voorraadje stopveters. En een setje gaspatronen die je band na de reparatie weer oppompen. De kwaliteit van deze methode is zo hoog dat je je band na reparatie volledig mag belasten en rijden als ware het een nieuwe. Tegenwoordig lost de ANWB het ook zo op heb ik eens ondervonden.

Wel zelf zorgen dat je een (opblaas)krik bij je hebt.

De onnodige productie en transport van thuisbrengers kan m.i. worden gestopt. Thuisbrengers zijn ook de hel bij het nemen van verkeerdrempel en verlaagt je snelheid tot 80 km/h waardoor je op de snelweg een gevaar voor anderen kan vormen.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » zo 28 mei, 2017 4:50

1/2: Daar heb je in Noorwegen niks aan als je noodreparaties van de wegenwacht verwacht of nodig hebt. De Falck/Viking doet hier niks meer dan afslepen naar de dichtstbijzijnde garage. Ze hebben werkelijk niks bij zich, zelfs om een lekkende koelslang in te korten hebben ze een mes van een tankstation moeten lenen bij mij. Lullig als je dan op een avond of het weekeinde onderweg bent. Kun je dus ergens een paar dagen gestrand zijn wegens een lekke band. Als ik geen ringtank achterin zou hebben zou ik een gewoon 195/65 wiel bij me hebben, maar dat wordt wel erg vol nu. Daarom dus maar het thuiskomertje. Rij 85 en tuf lekker achter een vrachtwagen aan. Dan ben je voor niemand een gevaar. Die vijf kilometer te hard durf ik wel te nemen.

3: Dat is absoluut een goed idee. Hoe repareer ik daar ook alweer zoiets als dit mee?:

Afbeelding

Ik was maar wat blij dat mijn maat een thuiskomer in zijn 9-3 had liggen. Ja, het duurde wat langer vanuit Oost-Duitsland terug naar Nederland, maar anders waren we er tot Maandag gestrand (dit was een Zaterdagochtend).

Maar goed, ik ben dan ook het type die een reserve DI bij zich heeft. :-P+

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 28 mei, 2017 9:54

Dat type ben ik ook, hoor.

Hoe krijg je zo'n scheur in de wang van je band? Overbeladen op een onverharde weg door de bocht gedrift??? Houdbaarheidsdatum band of productiefoutje??? Dat zijn geen normale lekke banden. Mijn reactie appelleerde vooral aan de doorsnee rijder/reiziger die geen afgelegen gebieden doorkruist. Dat had ik er wellicht bij moeten zetten.

Bij de ANWB-alarmcentrale eens een gesprek gevolgd met een Noorse vakantieganger die twee nieuwe banden nodig had voor zijn caravan. Het duurde een tijd voordat mijn toenmalige collega's begrepen, dat je in Noorwegen niet in elke plaats even wat bandjes kan scoren. Werd een heel logistiek verhaal: spullen regelen om caravan te laten "vliegen" om de wielen te kunnen verzenden voor bandenwissel en weer terug + bandenverzending vanuit NL omdat dat sneller ging dan zoeken naar voorraad in Noorwegen of laten bestellen door de Noorse bandenman. En dan moest het zaakje ook weer terug naar de locatie van de caravan.

Vorige jaar een Noorse familie in Denemarken langs de weg geholpen. Die waren met vier zwaar versleten banden de reis naar Duisland begonnen om daar een campervakantie te beginnen. Ze rolden naast me de parkeerplaats op met drie kinderen en twee platte voorwielen. Ik heb toen maar aangeboden om met pa en voorwielen naar de dichtsbijzijnde bandenboer te rijden (een afslag terug). Ons beider boordkrikjes ingezet om de voorkant in de lucht te houden. Dat hield bij het monteren geen stand. SAAB-boordkrik heeft het niet overleefd.
Het regende opnieuw toen ze de parkeerplaats weer verlieten, en ze haalden de camperverhuur toch niet meer. Maar wel gewoon met de versleten achterbanden doorrijden i.p.v. terug naar de bandenboer om die gelijk ook te doen. Ik hoop dat het goed gegaan is ...

Is dat een typisch Noorse mentaliteit Odin?

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » zo 28 mei, 2017 10:02

@Steve-O: helemaal mee eens. Die scheur in de wang is een uitzondering.
Is geen gewone lekke band. Ik gebruik ook al jaren een spuitbus. Uitharden? Nog nóóit meegemaakt.

En..... wat kwam die spuitbus goed van pas toen ik met mijn keurige pak onderweg was
naar een feestje en een lekke band kreeg....... :D

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » zo 28 mei, 2017 20:06

Die lekke band was destijds 4 jaar oud met plenty profiel. Twee personen met skitoebehoren voor 1 persoon: niet bepaald overbeladen. Er lagen metaaldelen/rotzooi op een recht stuk Autobahn. Deze band is voor zover ik kan beoordelen op dezelfde manier lek geraakt zoals ook de band van de Concorde in Parijs kapot is gegaan (met het verschil dat een auto niet meteen neerstort, ook al reed ik wel op Autobahn snelheden). Je ziet ook dat er een stukje in de velg is gesneden ter hoogte van de snee in de wang van de band.

Of met versleten banden blijven rijden typisch Noors is...weet ik eigenlijk niet. Wat mij hier wel op valt is dat op opgedirkte Sjonnie bakken met veel te grote, dure velgen vaak de goedkoopste Chinese prutbanden zitten.

martin117
Geregistreerd lid

Bericht door martin117 » zo 28 mei, 2017 21:50

Bij mij ligt er een thuiskomer in, prima voor mij, behalve toen ik hem nodig had, was het thuiskomertje te zacht.
Ter plekke iemand met een vrij nieuwe auto aangesproken, en compressortje geleend.
Nu heb ik er ook een compressor bij liggen.

Op de motor zo'n setje met een veter, en een klein hand pompje.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 29 mei, 2017 14:12

@martin117: compressor erbij ? nog meer ballast

@App1: Niet de spul uit die groene fles! (merknaam "Slime"). Dat blijft een vloeistof die het moeilijk tot onmogelijk maakt om een prop aan te brengen i.g.v. van een gat in de band (dat is in feite wat je met het bandenreparatiesetje zelf of door wegenwacht kan (laten) doen. Met spuitbus doelde ik op een produkt als op onderstaande foto, dat verschuimd en een elastische lijmlaag aan de binnenzijde van de band verspreid. Bandenreparatie is daarna nog wel mogelijk en de band hoeft niet worden weggegooid totdat deze normaal is afgereden.

Bandenreparatie met een prop is een definitieve oplossing, de spuitbus vaak een tijdelijke.

Voorbeeld spuitbus:
Afbeelding
http://www.voorallesmetwielen.nl/auto/b ... 500ml.html

Voorbeeld bandenreparatiesetje met proppen:
https://youtu.be/rjh173y7nFY

jaap noord
Geregistreerd lid

Bericht door jaap noord » ma 29 mei, 2017 16:57

Die gebruikt zoveel lijm, die heeft met 1 veter de tube al leeg. Moet je weer 10 tubes lijm meenemen.
Hahahahaha.

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » ma 29 mei, 2017 16:57

"Bandenreparatie met een prop is een definitieve oplossing, de spuitbus vaak altijd een tijdelijke."

Fixed that for ya :-P+.

Een compressortje en dommekracht om vastzittende wielbouten los te krijgen heb ik ook permanent in de kofferbak.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 29 mei, 2017 20:03

:wink:

LAJET
Donateur
Donateur

Bericht door LAJET » di 30 mei, 2017 22:58

Toch even zeggen dat je niet naar een reservewiel moet zoeken in 245/45 R18 of 245/40 R19...die passen niet in de uitsparing in de kofferbak. Van 225/55 R17 weet ik het niet, maar het zal dan waarschijnlijk ook wel een nipte zijn...

Plaats reactie