Basisdruk problemen / overboosting - update
-
AlexJ
- Donateur

Basisdruk problemen / overboosting - update
Ik heb flinke 'overboost' problemen met mijn 9-5.
Mijn actuele luchtmassa (MAIR) schiet bij half gas in al zo 200-300 hoger door dan de gevraagde luchtmassa (MREQ).
Kan je nagaan bij volgas, dat is echt gevaarlijk voor de componenten...
Het probleem heb ik met verschillende tunes, maar ook bij de standaard (niet getunede) bin's. (alleen dan schiet de MREQ minder ver door).
Mijn theorie is dat de basisdruk te hoog staat.
Ik heb de afgelopen jaren veel vervangen dus kan een luchtlek en/of sensor probleem (zo goed als) uitsluiten.
Dit wordt soort van bevestigd omdat de auto perfect loopt, zolang ik maar geen vermogen vraag.
De adaptaties lijken ook dik in orde (AMUL bijvoorbeeld schommelt tussen -30 en +30).
De basisdruk theorie wordt ook door verschillende (pro) tuners aangewezen als mijn probleem.
(en, meerdere pro tuners geven aan dat hun tunes zonder problemen op alle auto's lopen, dus dat ik het echt bij mijzelf moet zoeken).
Dat doe ik dus ook, startende met de basisdruk .
Ik heb een shortnose td04 (9-5 aero turbo vanaf 2006).
Deze heb ik +/- 2 jaar terug nieuw gekocht (origineel Saab), en heeft sindsdien 20-30k gelopen.
De turbo staat afgesteld op een zo laag mogelijk basisdruk.
Het resultaat is 0,65/0,70 bar.
Volgens mij zou het 0,40 bar moeten zijn.
Maar, de actuator kan niet lager gedraaid worden.
Ik heb met een pomp (met drukmeter) getest of de actuator/wastegate opengaat (dat deze niet 'sticky' is).
Dit is het geval, ergens boven 0,5 bar schiet de wastegate open (meter is niet heel nauwkeurig.
De 0,65 / 0,70 bar basisdruk heb ik vastgesteld door de 'c' slang van de APC op de 'a' te doen (en de 'a' los te hangen).
Vervolgens PINL bekijken bij WOT in z'n 3, daar staat dan 1650-1700.
Ik heb contact opgenomen met J&D (leverancier turbo) en daar krijg ik te horen dat het probleem dat ik heb niet door de te hoge basisdruk komt en dat de huidige basisdruk zo gek nog niet is. Dit staat haaks op alle informatie die ik op internet vind en ook van de pro tuners ontvang.
Een aantal vragen;
Weet iemand wat de basisdruk van de shortnose td04 zou moeten zijn?
Snapt iemand dat mijn 'originele Saab turbo' een basisdruk heeft van (net geen) 0,70 bar?
Als dit inderdaad veel te hoog blijkt, kan ik dan van de leverancier vragen om dit probleem voor mij op te lossen?
Mijn actuele luchtmassa (MAIR) schiet bij half gas in al zo 200-300 hoger door dan de gevraagde luchtmassa (MREQ).
Kan je nagaan bij volgas, dat is echt gevaarlijk voor de componenten...
Het probleem heb ik met verschillende tunes, maar ook bij de standaard (niet getunede) bin's. (alleen dan schiet de MREQ minder ver door).
Mijn theorie is dat de basisdruk te hoog staat.
Ik heb de afgelopen jaren veel vervangen dus kan een luchtlek en/of sensor probleem (zo goed als) uitsluiten.
Dit wordt soort van bevestigd omdat de auto perfect loopt, zolang ik maar geen vermogen vraag.
De adaptaties lijken ook dik in orde (AMUL bijvoorbeeld schommelt tussen -30 en +30).
De basisdruk theorie wordt ook door verschillende (pro) tuners aangewezen als mijn probleem.
(en, meerdere pro tuners geven aan dat hun tunes zonder problemen op alle auto's lopen, dus dat ik het echt bij mijzelf moet zoeken).
Dat doe ik dus ook, startende met de basisdruk .
Ik heb een shortnose td04 (9-5 aero turbo vanaf 2006).
Deze heb ik +/- 2 jaar terug nieuw gekocht (origineel Saab), en heeft sindsdien 20-30k gelopen.
De turbo staat afgesteld op een zo laag mogelijk basisdruk.
Het resultaat is 0,65/0,70 bar.
Volgens mij zou het 0,40 bar moeten zijn.
Maar, de actuator kan niet lager gedraaid worden.
Ik heb met een pomp (met drukmeter) getest of de actuator/wastegate opengaat (dat deze niet 'sticky' is).
Dit is het geval, ergens boven 0,5 bar schiet de wastegate open (meter is niet heel nauwkeurig.
De 0,65 / 0,70 bar basisdruk heb ik vastgesteld door de 'c' slang van de APC op de 'a' te doen (en de 'a' los te hangen).
Vervolgens PINL bekijken bij WOT in z'n 3, daar staat dan 1650-1700.
Ik heb contact opgenomen met J&D (leverancier turbo) en daar krijg ik te horen dat het probleem dat ik heb niet door de te hoge basisdruk komt en dat de huidige basisdruk zo gek nog niet is. Dit staat haaks op alle informatie die ik op internet vind en ook van de pro tuners ontvang.
Een aantal vragen;
Weet iemand wat de basisdruk van de shortnose td04 zou moeten zijn?
Snapt iemand dat mijn 'originele Saab turbo' een basisdruk heeft van (net geen) 0,70 bar?
Als dit inderdaad veel te hoog blijkt, kan ik dan van de leverancier vragen om dit probleem voor mij op te lossen?
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Basisdruk problemen, overboosting (td04 shortnose, 0,7ba
ik ga morgen even kijken wat bij mij de basisdruk is. en denk gelijk even na over je vraag. beetje druk hier.
gr
rein
ps lmm was wel goed / cq nieuw? rode ringetje op het GKH goed dicht (ja want anders had je stationair een probleem)?
gr
rein
ps lmm was wel goed / cq nieuw? rode ringetje op het GKH goed dicht (ja want anders had je stationair een probleem)?
-
AlexJ
- Donateur

LMM is 1,5jaar oud, vervangen voor nieuw/origineel.
Ik denk dus dat die goed is.
Als ik een luchtlek zou hebben, zou ik vermoedelijk moeite hebben om MREQ te halen. Ook zou mijn AMUL niet zo mooi zijn dan.
Benieuwd naar de mening hierover van de experts hier (tav het zoeken naar de oorsprong van het probleem in de hoek van luchtlekken / sensoren).
Ik denk dus dat die goed is.
Als ik een luchtlek zou hebben, zou ik vermoedelijk moeite hebben om MREQ te halen. Ook zou mijn AMUL niet zo mooi zijn dan.
Benieuwd naar de mening hierover van de experts hier (tav het zoeken naar de oorsprong van het probleem in de hoek van luchtlekken / sensoren).
-
DionHPT
- Geregistreerd lid
Probeer anders eens een andere actuator... bijvoorbeeld eentje van turbosmart of forge. Die stabiel 7 psi geven.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
AlexJ
- Donateur

Als ik die had liggen, had ik dat gedaan.
Ik ga nu liever geen geld uitgegeven aan iets dat 'misschien' mijn probleem oplost. (heb ik vaak genoeg gedaan).
Ik zou liever vaststellen dat/of de actuator/veer in mijn huidige turbo verkeerd is, dan hoop ik met J&D iets te kunnen regelen...
Ik ga nu liever geen geld uitgegeven aan iets dat 'misschien' mijn probleem oplost. (heb ik vaak genoeg gedaan).
Ik zou liever vaststellen dat/of de actuator/veer in mijn huidige turbo verkeerd is, dan hoop ik met J&D iets te kunnen regelen...
-
Thieuke
- Donateur (3x)

En gewoon een andere even tijdelijk erop om te testen? Kan je die in ieder geval uitsluiten als alles hetzelfde blijft.
Verstuurd vanaf mijn D6503 met Tapatalk
-
AlexJ
- Donateur

AlexJ schreef:Als ik die had liggen, had ik dat gedaan.
-
ReinO
- Donateur (2x)

maar dan nog snap ik het verband tussen basisdruk en overboost niet: dat zit toch ergens in de apc of de meting?
-
DionHPT
- Geregistreerd lid
Hogere basisdruk resulteert in een snellere boost build vaak en daardoor overshoots
-
Thieuke
- Donateur (3x)

Er zal toch wel iemand zin die jou even uit de brand kan helpen daarmee? Bedoelde ik eigenlijk.AlexJ schreef:AlexJ schreef:Als ik die had liggen, had ik dat gedaan.
-
ReinO
- Donateur (2x)

helder dion.
ik ga de basisdruk ook iets verhogen -tegen het advies van de leverancier in- en kijk wat het doet.
kapot gaan is niet aan de orde lijkt me.
net ff gekeken en een basisdruk van 0.35 hier. En ik ga niet verhogen omdat een deskundiger figuur me dat echt afraadt.
ik ga de basisdruk ook iets verhogen -tegen het advies van de leverancier in- en kijk wat het doet.
kapot gaan is niet aan de orde lijkt me.
net ff gekeken en een basisdruk van 0.35 hier. En ik ga niet verhogen omdat een deskundiger figuur me dat echt afraadt.
-
alex75
- Geregistreerd lid
Ik probeer even mee te denken, ben geen expert op dit gebied.
Maar kan het zijn dat je veer te sterk is? dus van de actuator... Daardoor bouwt hij niet mooi linaer druk op, maar komt ineens los.
Ik rij overigens ook met een basisdruk van 0.7...
Maar kan het zijn dat je veer te sterk is? dus van de actuator... Daardoor bouwt hij niet mooi linaer druk op, maar komt ineens los.
Ik rij overigens ook met een basisdruk van 0.7...
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Wat reken je als basisdruk? Het moment dat de klep open begint te gaan, volledig open is of het moment er tussenin?
-
AlexJ
- Donateur

0,7 bar voor jouw vermogen lijkt nog bijna laag. Toen ik 330pk en 540nm had op mijn NG900 had ik 0,9 bar en draaide ik 1,8bar druk (19t#7, druk kwam er in met 2,1bar
). Dolle pret.
Maar in ieder geval, wat je zegt klopt. De veer in de actuator is te sterk, waardoor die pas bij 0,7bar opengaat. Dit moet rond de 0,4bar zijn.
Hierdoor bouwt de druk te ver op, dikke boostovershoots.
<knip>
@Reier; Saab heeft in de WIS uitleg hoe je de basisdruk moet afstellen. Het gaat dus niet om de definitie, maar procedure hoe af te stellen / hoe te meten.
En daarnaast, weinig relevant. Als het hele Internet vol staat met een 'truukje' om de basisdruk te meten tijdens het rijden (zie startpost), en iedereen meet dan +/- 0,4 bar en ik meet +/- 0,7 bar, dan kan je er van uit gaan dat er iets mis is. Los van of de klep half open of heel open is. Toch?
Maar in ieder geval, wat je zegt klopt. De veer in de actuator is te sterk, waardoor die pas bij 0,7bar opengaat. Dit moet rond de 0,4bar zijn.
Hierdoor bouwt de druk te ver op, dikke boostovershoots.
<knip>
@Reier; Saab heeft in de WIS uitleg hoe je de basisdruk moet afstellen. Het gaat dus niet om de definitie, maar procedure hoe af te stellen / hoe te meten.
En daarnaast, weinig relevant. Als het hele Internet vol staat met een 'truukje' om de basisdruk te meten tijdens het rijden (zie startpost), en iedereen meet dan +/- 0,4 bar en ik meet +/- 0,7 bar, dan kan je er van uit gaan dat er iets mis is. Los van of de klep half open of heel open is. Toch?
-
harryS9K
- Geregistreerd lid
Bij de 9000 moet de TD04 0,45 bar basisdruk hebben.
Of dat ook voor de 9-5 geldt weet ik niet.
Misschien kun je tussen de wastegate actuator en de bracket een ringetje plaatsen? Dan zou de wastegate minder ver open moeten gaan.
Of dat ook voor de 9-5 geldt weet ik niet.
Misschien kun je tussen de wastegate actuator en de bracket een ringetje plaatsen? Dan zou de wastegate minder ver open moeten gaan.