Hoe verder tunen?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Hoe verder tunen?

Bericht door Sonab » do 09 feb, 2017 0:17

Beste mensen, in mijn Red Arrow zijn de nodige aanpassingen gedaan. Het geheel loopt erg fijn. Maar het is zo verslavend dat ik eigenlijk nog verder wil tunen voor nog wat meer power... Al twijfel ik ook (kosten) Maar hoe/ wat is dan de weg?
Huige set-up:
-T16 motor
-FMIC
-recirculerende dumpklep (standaard saab)
-3"downpipe, 2,5"katvervanger, standaard turbo achterdemper
-5e injector
-APC box is nog van de T8, is wat "opgedraaid" voor extra spool up/druk
-Waste gate staat wat straffer
-Race bobine
-De turbo is ook nog de oliegekoelde T8 turbo (goede staat)
-Widebandmeter (AEM) + pingelled
(-heb een versterkte diff. plaat klaar liggen vanuit de groupsbuy)
Tank standaard 98 RON. Motor heeft nu tegen de 190 pk (krukas) en loopt op volle druk 1,1 bar (half rood) en dan een AFR van 1:11
Niettemin dat hij nooit arm loopt, af en toe flikkert toch pingeldetectie (bij overshoot), zal misschien nog iets te perfectioneren zijn?
Wat zou nu de volgende stap moeten zijn voor verder tunen?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Hoe verder tunen?

Bericht door Steve-O » do 09 feb, 2017 4:09

je blok heeft 4 cilinders ... verklaar a.j.b. die 5e injector eens

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 09 feb, 2017 9:38

Extra injector net voor het inlaatspruitstuk die bij hogere druk dan 0.9 bar inschakelt om ervoor te zorgen dan het mengsel niet te arm wordt.
Inkomen ervan is idd zichtbaar op de AFR van een vermogensbank uitdraai!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 09 feb, 2017 12:00

ah, mooie oplossing.

ik zie nog geen intercooler op je lijstje staan. klopt dat?

PMDP
Geregistreerd lid

Bericht door PMDP » do 09 feb, 2017 19:48

FMIC = front mount inter cooler :D :wink:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 09 feb, 2017 22:59

ik vermoedde zoietts :oops:

tja, dan maar de banden hard oppompen ... er blijft behalve software optimaliseren weinig over.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » do 09 feb, 2017 23:15

Sonab schreef:Beste mensen, in mijn Red Arrow zijn de nodige aanpassingen gedaan. Het geheel loopt erg fijn. Maar het is zo verslavend dat ik eigenlijk nog verder wil tunen voor nog wat meer power... Al twijfel ik ook (kosten) Maar hoe/ wat is dan de weg?
.....
Wat zou nu de volgende stap moeten zijn voor verder tunen?

ik kan je ten zeerste aanraden om iets aan je betrouwbaarheid te doen.
het originele APC systeem laat zeker de wensen over kwa power en betrouwbaar.
boost AFregelen op pingel is niet gewenst. terugregelen voor pingel is iets anders.
het vershil wil ik wel bespreken met een bak koffie als iemand daar anders over denkt.

emu DET3 kan je helpen meet betrouwbaarder vermogen te halen
Afbeelding
Wij gebruiken deze module voor veel toepassingen maar in de saab 900classic als alternatief voor een volledig programmeerbaar injectie systeem.

Ik kan er bijvoorbeeld de onsteking mee manipuleren.
de brandstof afstellen door de luchtmassa meter te vervangen met een mapsensor en deze module maakt een 3D veld om zo de ecu een gesimuleerd signaal te geven van de luchtmassa meter
we kunnen er ook de turbodruk mee regelen. (zonder knock detectie wel is waar en APC komt te vervalen)
Bijkomend kan je een AIT sensor plaatsen en afhankelijk daarvan de boost en eventueel onsteking en eventueel brandstof aan laten passen.
je zou er ook de idle valve mee kunnen aansturen (hebben we ook al eens moeten doen)
software is vrij te downloaden en er zit een USB kabel bij.

Als wij deze module inbouwen krijg je er natuurlijk een dyno run voor en na bij. en wordt die met breedband sensor op vermogenbank afgesteld. (ook kunnen we knock detectie apparatuur aansluiten tijdens de afstel werkzaamheden)
als je originele turbo in goede staat is moet je op 220-240pk uit kunnnen komen. als je IC voldoet en de brandstof voldoet.
De DET3 kost 250euro en inbouw kan vanaf 300euro loopt door tot 750euro afhankelijk van de staat van de auto en de optie's die je allemaal wil aangesloten hebben.

of stand alone (volledig programmeerbaar systeem) begint bij 2500euro ingebouwd en afgesteld.
of Trionic met allemaal nieuwe componenten en kabelboom begint bij 3500euro. ingebouwd en afgesteld

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » vr 10 feb, 2017 18:21

Die DET3 is qua kosten wel een interessante optie als je niet gelijk wil overstappen naar trionic. Maakt het nog wat uit of je een Bosch of Lucas systeem hebt?

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » vr 10 feb, 2017 19:13

[]Hi, nee maakt niks uit. je kan met alle 2 overweg.
bij lucas hebben we met DET 3 de idle control al eens aangestuurd met een nieuwe bosch klep. omdat de lucas klep beetje gek deed.
Reden: Quote verwijderd

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 10 feb, 2017 21:03

Klinkt idd niet verkeerd.
Hoeveel tijd ben ik kwijt voor het projectje, van aankomst bij jullie tot ik weer met extra pk's (en minder euro's :-P+ ) wegrijdt?

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » vr 10 feb, 2017 21:44

[]Ze is klaar in een dag en als je erbij wil blijven terwijl we er meer vermogen uithalen, dan kan dat ook.
Dus je ziet ook meteen wat we op de vermogensbank doen en de vermogens winst van begint tot einde.
Je kan bij ons ook "thuis" werken mocht dat een optie voor je zijn, we hebben meerdere werkplekken.
Afzetten en later ophalen is natuurlijk ook een optie!

jullo
Geregistreerd lid

Bericht door jullo » za 11 feb, 2017 11:07

Zijn er ook foto's van de motorruimte hoe het er dan uit ziet.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » za 11 feb, 2017 12:40

[]beste heb geen foto's nu.
maar je ziet er bijna niets van. er liggen een paar extra kabels. en de DET3 wordt op de plaats van de APC neergezet.
je krijgt een nieuwe 3weg klep van pierburg. en dat is het verder is er niets te zien optisch.

jullo
Geregistreerd lid

Bericht door jullo » za 11 feb, 2017 14:35

[]Lijkt mij wel een mooi aanzicht, geen apc geen lmm hoop dat er zsm foto's te zien zijn.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » ma 13 feb, 2017 22:33

[]de eerst volgende die komt met een Full optie pakketje maak ik een foto van voor je :wink:
maar meestal kiezen ze ervoor om de LMM en apc op zijn plaats te laten zitten. maar alleen niet aan te sluiten. in de APC komt dan de DET3 te zitten.... 8)

Plaats reactie