Welke TD04 voor Saab 9000 2.3?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
harryS9K
Geregistreerd lid

Re: Welke TD04 voor Saab 9000 2.3?

Bericht door harryS9K » di 03 jan, 2017 17:30

evo schreef:Die van die MAP sensor snap ik niet helemaal, tenzij je ipv MAP FPR bedoeld.
Die FPR begreep ik ff niet. Dat staat voor brandstof druk regelaar?
Had ik nog even niet aan gedacht. Mea culpa :oops:

Dus dan is de overweging:
Optie1: standaard opzet met huidige brandstofcomponenten
Optie2: Andere injectoren en FPR en eventuele zwaardere MAP sensor

Tot hoeveel druk is de standaard IC van de 9000 bruikbaar? Ik heb ergens iets gelezen van 1,4 a 1,5 bar?

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 03 jan, 2017 19:45

Goeie uitleg Evo

Enne die 330 pk was een voorbeeld. Dat gaat je met een 15t niet lukken natuurlijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 03 jan, 2017 19:50

Je verwachtingen vormen geen directe lijn met het haalbare. Maximaal is jou gasinstallatie natuurlijk ook niet berekend op meer dan 265 pk.. en ik kan me herrineren dat de tuning die op de auto stond ook van minder uitging maar dat laatst heb ik niet beinvloed want daar kwam je niet voor.

Met een andere fpr ga je naar mijn inziens ook iets moeten aanpassen aan je software en dus ook je gasinstallatie... die kan juist vanaf dat gebied waar je de fpr voor nodig hebt eigenlijk al niet meer mee.

Ik zou gaan voor een TD04-HL-15t met bij voorkeur een leuk billet wieltje erin en dan ben je perfect voorzien en geholpen binnen de mogelijkheden van het huidige brandstofsysteem.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » wo 04 jan, 2017 11:07

DionHPT schreef:Je verwachtingen vormen geen directe lijn met het haalbare. Maximaal is jou gasinstallatie natuurlijk ook niet berekend op meer dan 265 pk..
Omdat je een lpg installatie hebt, kan je niet meer dan 260 pk op benzine hebben :-S+
Wat is de relatie tussen het vermogen op benzine en LPG? Het is mogelijk verschillende boost levels te gebruiken voor benzine en lpg. Op de 2.3FPT werd destijds dezelfde ECU gebruikt voor zowel de handbak als de automaat, maar er werd een andere boost map aangesproken. Zo'n andere boostmap aanspreken kan ook prima met de lpg schakelaar. Er zijn er meerdere die zo rijden.

DionHPT schreef:Met een andere fpr ga je naar mijn inziens ook iets moeten aanpassen aan je software en dus ook je gasinstallatie... die kan juist vanaf dat gebied waar je de fpr voor nodig hebt eigenlijk al niet meer mee.
Als je andere injectoren en FPR gebruikt, moet je de gasinstallatie opnieuw laten ijken. De hoeveelheid lpg inspuiting moet hoger zijn, omdat de benzine injectoren met dezelfde dutycycle meer benzine inspuiten.

Iemand een idee over de capaciteit van de standaard intercooler van de 9000?
Hoe sterk is de koppeling van de 9000LPT?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » wo 04 jan, 2017 12:31

live omschakelen van mappen kan niet met T5.5, althans niet onder het rijden. En je wilt niet riskeren dat je een keertje lekker doorhaalt op lpg terwijl de mapping meer vraagt dan de injectoren kunnen leveren.

De keuze voor de manual of automatic maps wordt volgens mij al gemaakt bij opstarten van de ecu als je hem in de auto prikt en de accuspanning er de eerste keer op komt. Dan worden de maps uit de flash eenmalig naar ram gekopieerd. Wil je omschakelen dan zal je alles eerst spanningloos moeten maken en de ecu opnieuw opstarten. Maar ik kan er naast zitten natuurlijk.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » wo 04 jan, 2017 17:43

Kan iemand dit bevestigen?
In het topic LPG >200pk zie ik ook auto's met 320pk op benzine en 270pk op gas. Hoe doen die dat dan?

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » do 05 jan, 2017 16:03

Als ik nou een electronische dual stage boostcontroller in serie met de wastegate actuator gebruik, moet het kunnen werken vermoed ik. :wink:
De low boost setting gebruik ik op LPG modus en de high boost setting op benzine. :)

http://www.x-parts.de/Turbolader-und-Zu ... 17007.html" onclick="window.open(this.href);return false;

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » do 05 jan, 2017 16:05

Doe dat gewoon met t5.... zet een schakelaar tussen je apc klep dat hij aan en uit kan, dan heb je 0.5bar ongeveer op lpg en je hoge druk op benzine...

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » do 05 jan, 2017 16:45

maikel2.0t schreef:dan heb je 0.5bar ongeveer op lpg en je hoge druk op benzine...
Dat is wel een groot verschil, 0,5 bar of de huidige 1,2 bar. :(

Leuk zou zijn 1,4 bar op benzine, 1,2 bar op lpg.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 05 jan, 2017 17:53

LPT stylo rondtuffen is toch prima voor de daily runs? En als je dan echt wil vlammen kun je met een 'flick of the switch' GAAAANNNN. Zou me niks verbazen als je met wat highly advanced knutselwerk nog wel zover kunt komen dat je de APC kan triggeren door om te schakelen tussen gas of benzine.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » do 05 jan, 2017 21:13

Dat is wel te doen. Maar die automaat setting werkt niet, ben daar al mee aant pielen geweest maar dat schoot niet echt op. Ook moet je rekening houden met de brandstofadaptie die hij nodig heeft bij overschakelen... dat is ook belangrijk dat die de tijf hebben om plaats te vinden.

Een goed compromis lijkt me verstandig. Of gewoon dat fornuis eruit trekken en op echte brandstof gaan rijden...

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » do 05 jan, 2017 21:16

Nadeel van alle truuks met de APC klep voeding uitschakelen is dat er maximale negatieve boostadaptatie optreedt omdat de ecu continu merkt dat de turbodruk niet gehaald wordt. Gaat de klep dan ineens wel werken heb je gelijk enorme overshoot.

Wat wel kan is ervoor zorgen dat de lpg installatie automagisch overschakelt naar benzine boven een bepaalde belasting. Bij de latere Vialle's (vanaf lpe7 dacht ik?) kan dat softwarematig. Anders moet je zelf wat hardwarematig gaan knutselen, bv een stukje electronica bouwen wat het mapsignaal meet en boven een bepaalde turbodruk de omschakeling verzorgt.
Moet je de lpg ecu wel heel netjes programmeren zodat hij onder vollast hikvrij overschakelt en er geen mengsel afwijking is tussen de beide brandstoffen.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » do 05 jan, 2017 23:46

Je hebt helemaal gelijk 9000-95.

Vaak is dit erg lastig en werkt het in de praktijk niet ideaal en is het alsnog een compromis. Buiten Vialle zijn veel installaties wel te benaderen door de hobbyist dus kan je wel wat bereiken... dat geeft ruimte om meer vermogen te behalen op benzine.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » vr 06 jan, 2017 11:21

mee eens, ideaal is het allemaal niet :roll:
Schokvrij omschakelen onder vollast is vaak lastig te bereiken, daarvoor moeten de gasinjectoren heel kort op de inlaatkleppen zitten zonder lange slangetjes. En bij Vialle is er nog het bijkomende probleem dat de pomp niet snel genoeg op kan toeren.

Mooiste optie is zorgen voor een lpg installatie die het vermogen aankan. Dan kan je ook de ontstekingsmap veilig optimaliseren voor lpg zonder bang te zijn voor pingel op benzine.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » vr 06 jan, 2017 11:58

Je slaat de spijker op zijn kop.

Vaak wordt er onderschat hoe belangrijk is software aan te passen aan de LPG installatie en ook wat voor effect dit heeft. Zo is bijvoorbeeld verrijken bij knock door te veel LPG en dat soort zaken ook erg onhandig. Ik heb tijdens een 2 daagse testbanken met LPG installaties ook erg veel kunnen leren welke effecten er optreden en wat er veranderd kan worden ten voordele van het gebruik van voornamelijk LPG. Zo kan je zeker met name T7 en T8 erg goed aanpassen om ook zuiniger te zijn op LPG zelfs tijdens snelweg kilometers.

Kijk bijvoorbeeld naar de auto van een van de jongens van CoKe waar ik mee samenwerk. B207R op Vialle LP7, onze eigen 3 inch Downpipe en Intercooler... draaide op onze eerst testbank dag al 252 pk en 445 nm op de kruk maar na verdere aanpassing nu 275 pk en 467 nm... :mrgreen: Dit alles met een 'relatief' goede EGT en IAT voor gebruik door ons... Dat enorme koppel komt grotendeels op conto van de onsteking, mijn eigen Caab met dezelfde set-up maar zonder gas komt met Ultimate 102 niet eens zo ver :lol:

Plaats reactie