Welke TD04 voor Saab 9000 2.3?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
harryS9K
Geregistreerd lid

Welke TD04 voor Saab 9000 2.3?

Bericht door harryS9K » do 29 dec, 2016 11:35

Aangezien mijn T25 olie lekt, ben ik op zoek naar een TD04 voor de 9000 2.3.
De T25 is heerlijk soepel, begint al bij 1500tpm te laden, maar bij 4800tpm kan hij het niet meer bijhouden.
De auto heeft al een 3" downpipe.

De vervanger moet:
1. vlot opspoelen
2. mooi fluiten (TB2531 (FPT) doet dat niet, TB2559 (LPT) wel!)
3. tot 6000tpm zijn druk kunnen vasthouden
4. bij voorkeur met de originele injectoren

Hoeveel druk kunnen de originele injectoren nog bijhouden? 1,2 bar?

Mogelijke opties:
1. TD04HL-15G (ooit geleverd op de 9000 aero van 1993, groter dan een 15T)
2. TD04HL-18T (moet compressorhuis uitgedraaid worden)
3. TD04HL-19T (opspoel traag?)

Wanneer is toepassing van een 7cm turbinehuis aan te raden?

Past een TD04 van een 9-3/9-5 op de 9000? Het compressorhuis is anders toch?

TimmieS
Geregistreerd lid

Re: Welke TD04 voor Saab 9000 2.3?

Bericht door TimmieS » do 29 dec, 2016 14:22

Inlaat en uitlaat kant van de 9-3 en 9-5 zitten andersom ten opzichte van de 9000.

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » vr 30 dec, 2016 15:42

Ik vermoed dat het turbinehuis van de 9-3/9-5 wel past op het uitlaatspruitstuk van een 9000.
Het is alleen een 5cm i.p.v. 6cm doorsnede en hij is dus andersom gemonteerd.
Als ik er naast zit, hoor/lees ik het graag,

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » ma 02 jan, 2017 11:01

Kan niemand hier iets over roepen?
Ik had verwacht dat er wel meer expertise hier aanwezig was. :cry:

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » ma 02 jan, 2017 12:07

De turbo van de 9000 is wel iets anders als de 9-5 bijv. ik zou zeggen kijk bij kinugawa bijv. voor een 9000aero turbo want die heeft namelijk een 6huis 9-5 een 5 huis turbine zijde dan.
Inlaat kant is ook anders dus ik zou jezelf de moeite besparen om een 9-5 TD04 te kopen en gewoon een 9000 TD04 te kopen.

Ikzelf heb met een TD04 gereden op 1.5bar gaat net haha en dan is hij vlug.... originelen injectoren wel een wideband lambda erin voor de zekerheid:)

Vergeet niet een nieuw leidingsetje erbij te bestellen want die van de t25 past niet op de TD04

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » ma 02 jan, 2017 14:26

Ok. Dan moet het dus een nieuwe worden.

Is een 7cm turbine huis een nadeel?
Ik zie ook TD04's voor de 9000 te koop, maar die hebben 7cm 'huizen'.
Wanneer word een 19T interessant?

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » ma 02 jan, 2017 15:46

Ik heb nog een 15T te koop gezien.
Nou de vraag: ga ik hiermee verder of maak ik er eventueel een 18T van... :?
Iemand een idee wat uitdraaien van het compressorhuis naar een 18T zou kosten?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 02 jan, 2017 18:05

Ik zou voor je allemaal geld gaat uitgeven even goed nadenken over je powergoal als ik het zo lees. ;-)

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » di 03 jan, 2017 11:02

Het moeilijke is, dat ik aan het begin van het topic vragen stel, maar ik krijg er geen antwoord op.
Dat maakt de keuze niet makkelijker.
Ik heb niet echt een bepaald vermogens doel.
De motor moet een mooie karakteristiek hebben.
Een motor die na 5000 tpm inzakt, vind ik geen mooie karakteristiek.
De motor moet tot 6000 z'n koppel vast kunnen houden.
Of dat nou met 1,2 bar of met 1,4 bar is, vind ik minder relevant.

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » di 03 jan, 2017 11:12

Koppel tot 6000 toeren vast houden.... succes;)

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 03 jan, 2017 11:30

Ja, je vraag is eigenlijk met gas sowieso ondoenelijk. En daarbij als je 1.2 bar vasthoud tot 6000 rpm zit je op dik 330 pk met je td04 15t oid

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 03 jan, 2017 12:35

Okey, jij vraag:
1. vlot opspoelen
2. mooi fluiten (TB2531 (FPT) doet dat niet, TB2559 (LPT) wel!)
3. tot 6000tpm zijn druk kunnen vasthouden
4. bij voorkeur met de originele injectoren

Wat je hier aan geeft is allemaal relatief. Kun je dus in princiepe alle kanten me op.... Maar laat ik een gooi doe, en dan kun jij aangeven of dat is wat je ermee bedoeld:

Laat ik echter beginnen met iets wat op een beperking lijkt. Je geeft in pnt 4 aan dat je je orginele injectoren wilt blijven gebruiken. Als je wel een iets starkkere FPR neemt, zullen deze tot krap over de 300 pk flowen, anders zou ik er ruim onder blijven.
pnt 2: fluiten? Open luchtfilter plaatsen? Onbalans en beschadigingen in turbo's willen ze ook wel eens goed laten fluiten... Alle vorm van geluid is energieverlies :wink:
pnt 1: Vlot opspoelen? Een standaard 15T doet op een 2.3 al best vroeg zijn best, zal niet of nauwelijks onderdoen voor een T25. Ga je naar custom 15T setups ("hybrides") kan het alle kanten op gaan (vroeger, maar ook later).
pnt 3: " druk vasthouden" is compleet niets zeggend... hoeveel druk wil je vashouden? Waarom wil je druk vashouden? Een setup die zijn maximale druk ook bij de redline haalt is eigenlijk niet goed gedimensioneerd. maw. zijn turbo is te groot of zijn redline komt te vroeg... Het is heel normaal (en wenselijk) druk en koppel af te bouwen voorbij een bepaald aantal toeren.

Waarom orginele injectoren, bij een 15T is je brandstofsysteem al beperkend? Indien dat echter een must is, zou ik voor een andere FPR gaan en een leuke hybride 15T erop schoeven. En als er zelfs geen andere FPR op mag, dan voldoet een originele 15T#6 zoals van de Aero's uit die tijd ook al. Niets mis mee... Maar ook niets speciaals...

En last but not least.... moet ik toch iets van zeggen... @Dion: 330 pk met een 15T... hallelujah, maar niet in dit universum, met deze natuurwetten. Zoveel lucht krijg je in een single stage setup niet door je compressor. Anyway...

harryS9K
Geregistreerd lid

Bericht door harryS9K » di 03 jan, 2017 13:57

Now we're talking. :)

Korte toelichting:
Punt4: Het idee hierbij is dat eenvoudig uitwisselen met de originele ECU nog mogelijk is. Een MAP sensor is snel te vervangen, maar met injectoren word dat iets lastiger. Ik heb wel het idee dat de standaard injectoren al gauw te krap zijn voor de capaciteiten van een TD04 op een B234.
Punt3: Met de T25 loopt het goed tot 4700tpm en dan is het feest abrupt over. Het zou leuker zijn als het zo lang mogelijk doorgaat. :D

Mbt turbo dimensionering: Het lijkt me ook niet wenselijk om een turbo tot op zijn randje te belasten. Stop je bij 70%? Overcapaciteit bij een turbo is toch gunstig voor de IAT?
Ik snap eigenlijk niet waarom zo met de 15G gestopt zijn. Wat bedoel je met een hybride 15T?
Waarom is het wenselijk druk en koppel af te bouwen voorbij een bepaald aantal toeren? Mechanische risico's?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 03 jan, 2017 15:06

Injectoren zou ik mij niet zo druk om maken, gewoon vervangen voor betere als dat nodig is.. Scoor een tweede ecu en als je tevreden bent over de tune zet je hem toch ook op de tweede? Mocht de eerste sneuvelen om wat voor reden dan ook, dan kun je de back up zonder problemen er aan hangen.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 03 jan, 2017 15:16

harryS9K schreef:Punt4: Het idee hierbij is dat eenvoudig uitwisselen met de originele ECU nog mogelijk is. Een MAP sensor is snel te vervangen, maar met injectoren word dat iets lastiger. Ik heb wel het idee dat de standaard injectoren al gauw te krap zijn voor de capaciteiten van een TD04 op een B234.
Als je zo terug naar je originele ECU wilt moet je idd geen andere FPR of injectoren plaatsen, tenzij je bijv een makkelijk regelbare FPR neemt... maar dat brengt toch weer risico's met zich mee... Verhaal over standaard brandstof systeem deel ik met je, maar dat zeg ik ook hierboven. Die van die MAP sensor snap ik niet helemaal, tenzij je ipv MAP FPR bedoeld.
Punt3: Met de T25 loopt het goed tot 4700tpm en dan is het feest abrupt over. Het zou leuker zijn als het zo lang mogelijk doorgaat. :D
Ook bij een T25 hoeft dat niet perse. Dat licht eraan hoe je wagen getuned is. Vaak wordt er onderin al veel geboost. Dat voelt snel... Resultaat, zeker bij de oudere typen turbo's, is dan wel al veel warmte opbouw en stuwing laag in de toerenband. Zulk soort tuning is dan niet echt geschikt om lange halen door de toerenband, en zeker niet meerdere... te doen. Wel prima om even wat weg te accellereren van bijv 2000 naar 3000 rpm.

Maar idd. voor een 2.3 zijn mooiere turbo's te verkrijgen... bijv. een leuke 19T, maar die gaat niet lekker samen met je huidige brandstofsysteem :?
Mbt turbo dimensionering: Het lijkt me ook niet wenselijk om een turbo tot op zijn randje te belasten. Stop je bij 70%? Overcapaciteit bij een turbo is toch gunstig voor de IAT?
Ik snap eigenlijk niet waarom zo met de 15G gestopt zijn. Wat bedoel je met een hybride 15T?
"overcapaciteit"? Ik kies een kies een turbo aan de hand van zijn flow charts. En als je slechts sporadisch en dan ook maar kort in een bepaald gebied zit, vind ik dat niet zo erg als de efficientie daar niet optimaal is. Een hybride is een samengestelde turbo, dus niet ene zoals ie door OEM's geleverd wordt. Denk hierbij bijv aan andere wielen en huiscombinaties.
Waarom is het wenselijk druk en koppel af te bouwen voorbij een bepaald aantal toeren? Mechanische risico's?
Hmmm... wellicht wat vreemd verwoord... druk afbouwen is eigenlijk een gevolg van een zinnige keuze en gebruik van je hardware, bij zo'n beetje alles behalve behalve drag racen en tractor pulling en the likes... koppel gaat daarbij doorgaans mee naar beneden, vermogen blijft echter bij zinnige tuning gewoon doorklimmen... :twisted:

Plaats reactie