Zit al meer dan een uur informatie te zoeken maar kom niet echt verder
Hoe kan je een classic uitlezen?
-
F.J.1986
- Geregistreerd lid
Hoe kan je een classic uitlezen?
Is er ook een uitleesapparaat voor de 900 classic (1991) of moet ik dit op een andere manier aanpakken?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: Hoe kan je een classic uitlezen?
misschien heb je heel veel mazzel en kan je er een Tech-II aan hangen. mijn '93 9000 had er een aansluiting voor.
waar wil je 'm voor uitlezen?
waar wil je 'm voor uitlezen?
-
Gripen
- Donateur (2x)

Kan zonder uitleesapp. Check Engine lampje en knipperferquentie daarvan, soort morsecode. Met een los draadje ergens en iets met contactslot. Ik weet het fijne er niet meer van, het is voor mij al jaren geleden dat ik een classic had, maar heb het zo gedaan ivm met storingzoeken lamdasonde. Heb de info toen gevonden op dit forum. Zal ongeveer 2005/2006 zijn geweest. Sorry, geen compleet antwoord, maar iedergeval een richting waar te zoeken.
-
F.J.1986
- Geregistreerd lid
Ik heb een (weer) een start probleem met koude motor en ze trekt hel slapjes op.
Hoop dat ik met uitlezen wat makkelijker het probleem kan constateren.
Ik heb op de zekering doos wel deze aansluiting zitten en vroeg mij al een tijdje af wat dit was:

kan je hier met een soort verloop iets op aansluiten of heeft dit er niks mee te maken? Ik zag net door op Tech-II te zoeken soort verloop voor oude Saab's wat lijkt overeen te komen met de fitting.
Hoop dat ik met uitlezen wat makkelijker het probleem kan constateren.
Ik heb op de zekering doos wel deze aansluiting zitten en vroeg mij al een tijdje af wat dit was:
kan je hier met een soort verloop iets op aansluiten of heeft dit er niks mee te maken? Ik zag net door op Tech-II te zoeken soort verloop voor oude Saab's wat lijkt overeen te komen met de fitting.
-
Robinson1
- Donateur (3x)

Tsja, indien je een Lucas systeem hebt;
http://saabclub.gr/technical/DIY/2.3-CU ... m-M90-.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga er maar lekker voor zitten (en druk het document ook maar eens af, kan wel eens van pas komen).
Succes
http://saabclub.gr/technical/DIY/2.3-CU ... m-M90-.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ga er maar lekker voor zitten (en druk het document ook maar eens af, kan wel eens van pas komen).
Succes
-
F.J.1986
- Geregistreerd lid
Zo dat is een beste pil! Wel heel erg interessant en leuk om hier nu wat meer inzicht in te krijgen
Klopt het wel dat de ronde aansluiting bij de zekeringskast (zie foto) de diagnose poort is? Zo ja, is hier een adapter voor te krijgen? Las al in de service manual dat je een schakelaar moet hebben om de codes uit te kunnen lezen.
Zo nee waar moet ik dan zoeken naar de connector?
Bedankt!
Klopt het wel dat de ronde aansluiting bij de zekeringskast (zie foto) de diagnose poort is? Zo ja, is hier een adapter voor te krijgen? Las al in de service manual dat je een schakelaar moet hebben om de codes uit te kunnen lezen.
Zo nee waar moet ik dan zoeken naar de connector?
Bedankt!
-
Robinson1
- Donateur (3x)

Mijn '93-er heb ik uitgelezen met een zelfgemaakt tooltje (oud lampensnoertje
).
De aansluiting bevindt zich aan de passagierszijde ter hoogte van de zekeringkast van het ABS systeem.
Wellicht dat je via de zoekfunctie op het forum een afbeelding kan vinden.
Zo niet, laat maar wat weten dan maak ik wat afbeeldingen zodra ik bij de wagen kan.
Nuttig document ja
En hier nog wat meer nuttige info (met link waar afbeelding van het stekkertje duidelijk te zien is)
viewtopic.php?f=4&t=131957&hilit=Uitlezen+foutcode" onclick="window.open(this.href);return false;
De aansluiting bevindt zich aan de passagierszijde ter hoogte van de zekeringkast van het ABS systeem.
Wellicht dat je via de zoekfunctie op het forum een afbeelding kan vinden.
Zo niet, laat maar wat weten dan maak ik wat afbeeldingen zodra ik bij de wagen kan.
Nuttig document ja
En hier nog wat meer nuttige info (met link waar afbeelding van het stekkertje duidelijk te zien is)
viewtopic.php?f=4&t=131957&hilit=Uitlezen+foutcode" onclick="window.open(this.href);return false;
-
jansen
- Donateur (7x)

Jazeker, de Tech1 of de Tech2 en de aansluitstekker zit midden onder je achterbank.Is er ook een uitleesapparaat voor de 900 classic (1991)
-
F.J.1986
- Geregistreerd lid
Ik heb even onder de achterbank geken en kwam deze 2 aansluitingen tegen:

van iets verder af:

en deze:

van iets verder af:

Ik heb het vermoeden dat de grote connector op de eerste foto de aansluiting is. kan dit kloppen:
Bedankt!

van iets verder af:

en deze:

van iets verder af:

Ik heb het vermoeden dat de grote connector op de eerste foto de aansluiting is. kan dit kloppen:
Bedankt!
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Klopt, die andere is je ABS computer.
-
Schippertje
- Donateur

De ronde connector in je zekeringkast is de TI (timing/ignition) socket, daarmee kun je auto op contact zetten en zelfs starten volgensmij.
-
F.J.1986
- Geregistreerd lid
Oke! Weet ik eindelijk wat dat voor connector is
Wat is wijsheid betreffende het uitlezen?
Als ik het goed begrijp zit er dus een aansluiting om de auto uit te lezen, hier kan een Tech 1 of 2 op worden aangesloten worden of je kan een schakelaar maken om deze hier op aan te sluiten.?.
Aangezien er een prijskaartje aan de Tech 2 hangt is en we inmiddels in 2016 zijn beland vroeg ik mij af of er ook andere uitlees tools of adapters (voor naar de laptop) te verkrijgen zijn die goed werken met een auto uit 1991.
Iemand ervaring hiermee?
Wat is wijsheid betreffende het uitlezen?
Als ik het goed begrijp zit er dus een aansluiting om de auto uit te lezen, hier kan een Tech 1 of 2 op worden aangesloten worden of je kan een schakelaar maken om deze hier op aan te sluiten.?.
Aangezien er een prijskaartje aan de Tech 2 hangt is en we inmiddels in 2016 zijn beland vroeg ik mij af of er ook andere uitlees tools of adapters (voor naar de laptop) te verkrijgen zijn die goed werken met een auto uit 1991.
Iemand ervaring hiermee?
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Zoals eerder gezegd, "lees je uit" met de knippercodes van het check engine lampje. Een tech2 is daar helemaal niet voor nodig.
-
FC
- Donateur (2x)

Vermeld even welke 900 je precies hebt. Injectie of turbo.
De een heeft en Bosch systeem, de ander een Lucas.
De wijze van uitlezen is vrijwel hetzelfde, het aansluiten van de schakelaar moet op een andere plaats.
Bosch onder de achterzitting, zoals op de foto (Pin nummer 2). Lucas onder de motorkap bij de luchtinlaat van de ventilatie.
De een heeft en Bosch systeem, de ander een Lucas.
De wijze van uitlezen is vrijwel hetzelfde, het aansluiten van de schakelaar moet op een andere plaats.
Bosch onder de achterzitting, zoals op de foto (Pin nummer 2). Lucas onder de motorkap bij de luchtinlaat van de ventilatie.