Rare ratel

2002-2012
ervani
Geregistreerd lid

Rare ratel

Bericht door ervani » di 19 jul, 2016 2:03

Ik heb zo nu en dan een harde ratel die onder de motorkap vandaan komt.

- Als ik met koude motor start en ga rijden is er niets aan de hand
- Als de motor warm is en ik deze uitzet en daarna weer start dan verschijnt het ratel geluid. Dus ratel is er alleen als het blok warm is en als ik opnieuw start
- Ratel verdwijnt weer nadat een een stuk gereden heb, geluid kan echter heel hard zijn
- Geluid lijkt aan de achterzijde van het blok vandaan te komen
- Als ik aan het stuur draai wordt het geluid aanzienlijk minder. Toerental veranderd niet echt dus het lijkt niet waarschijnlijk dat het een toerental ding is
- Balansas ketting een geleider zijn reeds vervangen

Ik heb het forum doorzocht en heb de klacht een aantal keer terug kunnen vinden bij andere 9-3 bezitters. Echter in die topics voor mij geen bruikbaar antwoord kunnen vinden.

In het verleden een 9000 met ratelende distributieketting gehad. Dit lijkt mij nu onwaarschijnlijk omdat het bij koud blok niet hoorbaar is.

De ratel ontneemt mij het fijne Saab-gevoel :-(

ervani
Geregistreerd lid

Re: Rare ratel

Bericht door ervani » di 19 jul, 2016 2:19

Bij deze het geluid...... Ben er wel weer klaar mee :-(

LINK: https://youtu.be/tsAJMWrSEr4" onclick="window.open(this.href);return false;

ervani
Geregistreerd lid

Bericht door ervani » di 19 jul, 2016 3:14

Zal de ...W30 olie te dun zijn voor mijn blok? gewoon even een spinsel: W30 dun als het blok warm is: minder olie bij de stoters omdat de olie wegzakt als de motor uitgaat .... Als de boel dan weer op druk is wel weer voldoende olie boven in het blok.

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » di 19 jul, 2016 7:27

heey
is dat geluid er nog bij het intrppen van de koppeling
ik denk aan dubbel massa vliegwiel
mvg werner

Daimster
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Daimster » di 19 jul, 2016 12:02

[]Wat zou er dan kunnen zijn werner? Heb een nieuwe koppeling. Bij ontlasting pedaal een zachte ratel. Koppelpedaal intrappen, geluid weg. Kan het kwaad?
Reden: Quote verwijderd

ervani
Geregistreerd lid

Bericht door ervani » di 19 jul, 2016 12:09

Intrappen van de koppeling heeft totaal geen invloed op het geluid.

Wel opvallend: warme motor rijden niets aan de hand. Auto uitzetten en vrijwel direct weer starten en het geluid is daar. Dus geluid verschijnt al heel snel na afzetten motor ( natuurlijk wel als ik dan weer start) het draaien aan het stuur maakt heel veel uit in het geluid. Dus stuur uitslag en 'druk op het stuur houden' en geluid is aanzienlijk mindet. Stuur loslaten en het geluid is er direct weer.

ervani
Geregistreerd lid

Bericht door ervani » di 19 jul, 2016 12:32

Nog een film:

https://www.youtube.com/watch?v=lQswwLzsq4k" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze Saab eigenaar vraagt om uw medewerking. Ik loof een fles wijn uit voor de goudentip die voor de oplossing van dit probleem gaat zorgen.

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 19 jul, 2016 12:32

Over welke motor praten we hier? DT, DTH, D223L?

ervani
Geregistreerd lid

Bericht door ervani » di 19 jul, 2016 12:38

Eh? hoe achterhaal ik het motor type?

Saab 9-3 SS
2003

Ik word gek van die ratel, het klinkt ook wel weer als een distributieketting maar dan zie ik het verband met het stuurwiel niet.

raspaardje
Donateur
Donateur

Bericht door raspaardje » di 19 jul, 2016 12:45

viewtopic.php?f=18&t=94774&p=1070195&hi ... r#p1070195" onclick="window.open(this.href);return false;

Kettingspanner dus?

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » di 19 jul, 2016 13:02

Heb je een diesel uit 2003, dan zou ik uitgaan van 2.2.ltr, m.a.w. een D223L. Kunnen mensen misschien wat gerichter advies geven.

ervani
Geregistreerd lid

Bericht door ervani » di 19 jul, 2016 13:54

Nee het is zeker geen diesel het loopt op 95 :-) maar het klinkt weer wel als een diesel en dan eigenlijk nog als een tractor ook.

brucebos
Geregistreerd lid

Bericht door brucebos » di 19 jul, 2016 14:42

Ik weet vrij zeker dat het het tandwiel is bij je kettingen onder in de motor. Die breken na een tijdje af en krijg je af en toe het geluid als of het een tractor is. Soms 0 last en soms enorm veel is te verhelpen door nieuwe tandwielen er in te zetten

ervani
Geregistreerd lid

Bericht door ervani » di 19 jul, 2016 14:47

Welke tandwiel want de balansas is recent aangepakt. Blijft over distributie maar als die tandwiel weg is dan loopt het blok in de soep.

brucebos
Geregistreerd lid

Bericht door brucebos » di 19 jul, 2016 16:49

Bij mij was het de balans. Ik zou die eerst nog even controleren. Als dat her niet is distributie. Alles uitsluiten

Plaats reactie