B206 Turbo in BMW E30-M3

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: B206 Turbo in BMW E30-M3 -"spoedberaad!"

Bericht door gertram » do 30 jun, 2016 3:25

ReinO schreef:Heb je ook nog overwogen om een bak van sport sedan te plaatsen?
Hij wil vast niet van de achterwielaandrijving af.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 30 jun, 2016 5:06

:? het was een beetje laat gisteravond. en nu weer vroeg.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » do 30 jun, 2016 13:39

De oorzaak van het probleem (het net niet helemaal vrij willen komen van de koppeling) ligt zeer waarschijnlijk niet aan het feit dat de koppelingsplaat wat dikker is dan origineel Saab (8mm), want:

De huidige koppelingsplaat (met het probleem achter de nieuwe bak) is 9,0mm maar daarmee zelfs 0,7-0,8mm dunner dan de plaat die gemonteerd was in de vorige bak met dezelfde drukgroep, want die was zelfs 9,7-9,8mm dik en deed het wel.

Het systeem is zelfstellend vanwege de veer in de koppelingshulpcilinder, maar de slag lijkt nu net niet voldoende. Het enige verschil in het koppelingsmechanisme in de huidige bak is de koppelingshulpcilinder. Wat blijkt: de vorige heeft een zuigerdiameter van 20,64 en de nieuwe is 22,20mm :shock: ; de grotere zuigerdiameter beperkt de slag t.o.v. de vorige (want met de master-cilinder aan het koppelingspedaal wordt de maximaal te verpompen hoeveelheid olie per slag bepaald en dat blijft het zelfde).

Dus vanavond de 'oude' koppelingshulpcilinder aanpassen zodat deze past achter de bak en dan zou het opgelost moeten zijn denk ik.

giuliettaevo
Geregistreerd lid

Bericht door giuliettaevo » do 30 jun, 2016 23:37

Dat zal idd het probleem zijn dan. Bij BMW hebben ze een paar verschillende koppelingscilinders voor op de bak en er zit ook nog wel eens verschil in de bedienstiften.

Bedienstift iets verlengen zou ook moeten werken. Wordt je koppeling iets makkelijker in te trappen.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » do 30 jun, 2016 23:39

Koppelingshulpcilinder met kleinere zuigerdiameters gemonteerd. Nieuwe bedienstift gedraaid die 40mm langer moest worden. De te beperkte slag door grotere zuigerdiameters was dus het probleem. Was een crime om te ontluchten, maar nu doet ie het. Al klein stukje mee gereden door alle versnellingen. Lijkt goed. Nog paar afwerkpuntjes en dan hopelijk maandag rijden op de Nordschleife (samen met de Ascona).

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 01 jul, 2016 5:28

knap staaltje hogere school versnellingsbakkunde. Ik neem aan dat je het ontkoppelen buiten de auto test? Anders is het zo n gedoe met in-uitbouwen?
Om te snappen wat je doet zal ik een bak open moeten halen denk ik.
En mooi dat het opgelost is.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » vr 01 jul, 2016 10:21

:) Dat valt allemaal nog wel mee. Het is vooral denk ik je 'boeren verstand' gebruiken.
Testen lukt alleen met achtergebouwde bak. De koppelingshulpcilinder zit aan de buitenkant van de BMW-bak en bedient via een hefboom het druklager (anders dan bij een Saab). Ik heb gewoon met een gatzaag van 28mm twee 'inspectiegaten' in het koppelingshuis gemaakt die zicht bieden op de zijkant van de koppelingsplaat en het druklager-gebied.

We hebben de bak er intussen al wel voor de 3e keer weer achter gezet, maar ook dat is niet zo heel veel werk (i.v.m. voorwielaandrijver) :)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 01 jul, 2016 16:29

het lijkt mij dat het doorsnijden van de bak heel recht moet gebeuren en dat je je boerenverstand dan niet aanspreekt.
Sowieso top dat je van alles deelt hier en van prachtige plaatjes voorziet. Ik / we proberen binnenkort een ss bak aan een 900ng te koppelen
en vrees dat we het op eigen inzicht moeten gaan doen. Net als jij en daar is niks mis mee.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 01 jul, 2016 20:18

Gebruik je een injectiespuit om de koppelingscylinder te vullen en ontluchten?

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » vr 01 jul, 2016 23:35

Nee, gewoon olie in het reservoir en via de dop 1,5bar perslucht erop. Dan onluchtingsnippel op de koppelingshulpcilinder ietsje open en dan doorpompen met pedaal.

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » vr 01 jul, 2016 23:47

Hij doet het nu wel maar nog steeds helemaal onderin; nog niet optimaal.

Ik ben bang dat die standaard BMW E46/E39 *30d koppelingsplaat ook erg ongunstig werkt; er zit golvend verenstaal tussen de voering die erg ver uitveert bij het ontkoppelen. Hier gaat een heel groot deel van de slag van de drukplaat in zitten. De 'overbrenging' (hefboomwerking van diafragmaveer) van deze verzwaarde Saab drukgroep is ook nog eens groter dan standaard waardoor er minder slag over blijft. Helpt allemaal niet. Met een niet verende plaat hadden we het probleem waarschijnlijk helemaal niet gehad, want dan is een minimale beweging van de drukplaat voldoende om de plaat vrij te laten lopen.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » za 02 jul, 2016 6:57

Hoofdcilinder met een grotere diameter?

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Re: B206 Turbo in BMW E30-M3

Bericht door RacesconaB204L » wo 06 jul, 2016 13:00

5 rondjes Nordschleife heeft ie bijna gehaald toen het BMW-dif het besloot te begeven onder al dat koppel.

Op zoek naar een grotere 210mm bouwvorm (oud model 7-serie).

Wel 'gewoon' 260km/h aantikken op de baan

Plaats reactie