Saab 9-3 / SS - 2003 2.0T naar 350PK+.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
tomjacobs
Geregistreerd lid

Saab 9-3 / SS - 2003 2.0T naar 350PK+.

Bericht door tomjacobs » di 05 apr, 2016 9:19

Wij hebben besloten dat het toch zonde is om een dermate origineel saab 9-3 uit 1999 te gaan gebruiken als project. :roll: Wij hebben de Saab reeds verkocht voor iets meer dan de originele aankoopprijs. Als vervanger hebben wij gisteren een 9-3 Sport Sedan uit 2003 gekocht met 106K op te teller in goede staat bij een dealer. Op de foto onderaan hebben wij een lijst gemaakt die wij willen afwerken naast de auto naar 350+ PK laten tunen.

In de toekomst willen wij de vering aanpakken (heel klein beetje verlagen), andere schrijven rondom want die hebben al een klein randje, downpipe, turbo, IC & injectoren met als richtlijn 350+ PK. Wij willen graag de uitlaten laten vervangen door een model met 2 pijpen aan de achterkant maar we willen wel het origineel geluid houden/klein beetje luider (geen uitlaat die te veel lawaai maakt maar wel het gepruttel laat horen).
Heel erg spannend! Wij zullen alle vooruitgang in dit draadje posten.

UPDATE (23-01-2017): Offerte opgemaakt voor steenslag motorkap, 2 kleine deukjes laten uitdeuken en bumper opnieuw spuiten.

UPDATE (11-12-2016): Kering laten maken van de stuurbekrachtiginolie/vacuumpomp. Krukaskering ;-|+ moet helaas ook vervangen worden. Pic below.

UPDATE (29-11-2016): Indicatie laten maken voor 2017 voor het kostenplaatje voor 320+ PK. Ook hebben wij hebben alle bobines vervangen omdat de auto wederom misfire's had in cilinder 4. (en voorheen ook al in cilinder 2).

UPDATE (03-07-2016): Wij hebben de eerste controle laten uitvoeren en een chip laten plaatsen, deze bevalt goed en je kan duidelijk merken dat hij meer power heeft in zijn 2-3 en trekt een stuk vlotter op. Ook hebben wij wat kleine andere dingen gedaan (zie lijst hieronder). Helaas moet er nog een kering vervangen worden (stuurolie?) en wij gaan de dempers ook meenemen bij het vervangen van de veren.

-------------
Afbeelding

Blok na reiningen & vervangen keering: (11-12-2016)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

______
Orginele post:
Beste Saab leden,

Ik ben altijd al een liefhebber geweest van snelle auto's, helaas is recent onze golf GTI met een stage 2 R20 blok voor de deur gestolen. Toen wij via een kennis op deze auto kwamen leek het ons een leuke auto en hebben wij hem overgenomen. Nu is het geen hele snelle auto maar hij rijd in ieder geval wel rustiger en relaxter dan de GTI.
De auto is altijd in bezit geweest van een blinde meneer die een chauffeur heeft gehad die hem in de auto rondreed, (ik heb hem ontmoet) deze meneer had een soort van tik om zijn Saabs tot in de perfectie te onderhouden (recent nog gehele onderkant laten spuiten met bitumen? en de bak laten spoelen). Het boekje is helemaal compleet met onderhoud en de auto zelf is nog in uitmuntende staat, er is zelfs een taxatierapport van gemaakt ooit. Het enig wat aandacht nodig heeft is een slangetje van de koplamp en gordel van de bestuurders kant gaat wat stroef.

Het leek ons een leuke basis voor een project, wij hebben contact opgenomen met maptun en gaan kijken wat het zou kosten om onderstaand te laten vervangen. (budget van rond de €5000 euro):

- Vering
- Setje schijven rondom
- richting de 300HP (nog geen indruk wat er mogelijk is tegen welke prijs)
- bijkomende items.

Het lijkt mij een leuk project. Heeft iemand ervaringen die hij of zij wilt delen over de 9-3 / 2.0T?

Hieronder wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AlexJ
Donateur
Donateur

Re: Saab 9-3 2.0T naar 300PK met Maptun.

Bericht door AlexJ » di 05 apr, 2016 10:13

Lijkt een t5 motor.

Even los van odnerstel/remmen:
Voor vrij weinig geld ga je naar de 265pk/370nm (stage 3 software, 3" downpipe)
Als je meer wilt, moet je een grotere turbo en andere aanpassingen (injectoren, benzinepomp, intercooler, custom software, etc)
Dan moet je je afvragen, 300 pk? 350? 400 ? 450? 500? Daarna komt pas zo ongeveer je blok aan de beurt.

Ik zelf heb met veel plezier met een td04-19t rondgereden, 330pk en 540nm.
Er is genoeg geschreven op het forum over alle mogelijkheden.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 05 apr, 2016 10:31

welkom en volgens mij is de vorige eigenaar wel bekend van het forum.
Inlezen / zelf zoeken wordt erg prijs gesteld hier.

Met een stapsgewijze aanpak hou je die 5000 euro nog heel erg lang in tact.

Volgorde:

- stage 3 software, rije rije rije
- remmen veren en shocks
- 3 inch dp rrrr
- full alu ic rije rije rije
- grotere turbo, i njectoren, benzinepomp, intake, 3 bar map sensor, alles siliconen, racekat

veel plezier in elk geval.

16 april hebben we een meeting in Maarn, idee?

tomjacobs
Geregistreerd lid

Bericht door tomjacobs » di 05 apr, 2016 10:44

Ja dat zou best wel kunnen, hij was en is nog steeds een liefhebber. Die meeting lijkt mij heel erg leuk en ga ik zeker op de agena zetten.

Het is leuk dat de auto zo bewerkelijk is.

Ton77
Geregistreerd lid

Bericht door Ton77 » di 05 apr, 2016 11:15

ReinO schreef:16 april hebben we een meeting in Maarn, idee?
Ik zou naar De Meern rijden Rein anders sta je daar misschien alleen :wink:

brian76
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door brian76 » di 05 apr, 2016 11:15

Ik denk dat de automaat hier wel een remmende factor is? Bij mij staat het koppel nu op max 440nm. (ook automaat 4, heb jij nu ook toch?)
misschien zijn er truukjes om meer koppel te kunnen rijden, maar dat weet ik niet.
Enige verschil is dat ik een 9-5 heb.

tomjacobs
Geregistreerd lid

Bericht door tomjacobs » di 05 apr, 2016 12:11

brian76 schreef:Ik denk dat de automaat hier wel een remmende factor is? Bij mij staat het koppel nu op max 440nm. (ook automaat 4, heb jij nu ook toch?)
misschien zijn er truukjes om meer koppel te kunnen rijden, maar dat weet ik niet.
Enige verschil is dat ik een 9-5 heb.
Ja daar hadden wij wel naar gekeken, het is "helaas" geen handgeschakelde bak maar inderdaad een 4 bak. Op Maptun hebben ze wel aangepaste bakken alleen niet voor de 9-3 op de site. Opzicht hoeft het ook geen racemonster te worden alleen wij willen wel richting de 250-300PK. Ik denk overigens wel dat rond deze getallen het wel de max is voor de standaard bak (wellicht wel minder al).

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 05 apr, 2016 12:32

Meer dan 420 (opgegeven maximum door AW) kan wel, maar dan moet je de software wel afstellen dat het koppel mooi opgebouwd wordt.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » di 05 apr, 2016 15:23

je kan prima 400pk draaien met beperkt koppel. Nog best leuk rijden ook, al vind ik 't minder Saab, maar dat terzijde.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 05 apr, 2016 21:18

Ik heb toevallig laatst voor rondom de helft van je budget een T5 auto met automaat voor een klant op laten bouwen.

- 375 pk en 510 nm
- 875cc injectoren
- 3 inch downpipe
- 3 bar mapsensor
- 19T #7 turbo
- Strutbraces voor en achter
- Powerflex rondom
- Walbro GSS431 brandstofpomp

Gaat prima vooruit en is nog zuinig ook. Met een beetje gevoel krijg je die automaat niet zo snel kapot ook ondanks het vermogen. Hij wil zelfs nog door een bocht :D

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 06 apr, 2016 9:53

Als je alles afkijkt wel. Was natuurlijk wel zo dat die jongens van Maptun & Nordic als eerste zulke setups weg zetten. Gaat om bedrijven die er hun brood mee moet verdienen.

Bak zal idd een beperkende factor zijn als je het ver boven de 300pk gaat zoeken. Hoeft echter geen probleem te zijn, als je de koppelopbouw goed controleerd. Mijn beide prive SAAB's zijn automaten en zitten beide ruim boven de 400nm. Denk trouwens dat mijn 9-3 Aero Cabrio met zijn AUT4 zo'n beetje de snelste AUT hier is... die heel blijft, althans de bak... zie links in footer :lol:

Ben momenteel voor een klant met een setup bezig, denk dat jullie wensen wel een beetje op elkaar lijken...

tomjacobs
Geregistreerd lid

Bericht door tomjacobs » ma 11 apr, 2016 15:45

evo schreef:Als je alles afkijkt wel. Was natuurlijk wel zo dat die jongens van Maptun & Nordic als eerste zulke setups weg zetten. Gaat om bedrijven die er hun brood mee moet verdienen.

Bak zal idd een beperkende factor zijn als je het ver boven de 300pk gaat zoeken. Hoeft echter geen probleem te zijn, als je de koppelopbouw goed controleerd. Mijn beide prive SAAB's zijn automaten en zitten beide ruim boven de 400nm. Denk trouwens dat mijn 9-3 Aero Cabrio met zijn AUT4 zo'n beetje de snelste AUT hier is... die heel blijft, althans de bak... zie links in footer :lol:

Ben momenteel voor een klant met een setup bezig, denk dat jullie wensen wel een beetje op elkaar lijken...
Bij Maptun kom ik uit op volgens mij 4100 euro ex. inbouwkasten? Ik wacht nog op de opgave maar als ik de configurator op hun site gebruik zijn dat de kosten.

tomjacobs
Geregistreerd lid

Bericht door tomjacobs » ma 11 apr, 2016 15:47

DionHPT schreef:Ik heb toevallig laatst voor rondom de helft van je budget een T5 auto met automaat voor een klant op laten bouwen.

- 375 pk en 510 nm
- 875cc injectoren
- 3 inch downpipe
- 3 bar mapsensor
- 19T #7 turbo
- Strutbraces voor en achter
- Powerflex rondom
- Walbro GSS431 brandstofpomp

Gaat prima vooruit en is nog zuinig ook. Met een beetje gevoel krijg je die automaat niet zo snel kapot ook ondanks het vermogen. Hij wil zelfs nog door een bocht :D
Zijn er alternatieven voor Maptun? Ik heb nog geen factuur/opgave van hun ontvangen.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » ma 11 apr, 2016 16:34

Jongens als DionHPT en Evo (die dus allebei al gereageerd hebben) doen ook aan tuning en zijn daarmee een goed alternatief voor Maptun. ;-)

tomjacobs
Geregistreerd lid

Bericht door tomjacobs » ma 11 apr, 2016 17:32

reiernumans schreef:Jongens als DionHPT en Evo (die dus allebei al gereageerd hebben) doen ook aan tuning en zijn daarmee een goed alternatief voor Maptun. ;-)
Ik ben retour gebeld en de kosten waren voor 295PK 5400 euro EX, en 265PK 4400 Ex btw. Met set veren en remschijven rondom.

Plaats reactie