tunen 2.8 v6
-
dmuggepuut
- Geregistreerd lid
tunen 2.8 v6
Beste Forummers,
Volgende auto wordt zeker Saab 2.8 V6......tot hoever is deze Saab (veilig) te tunen?
300pk/425Nm...zit ik dan in de buurt?
En wat is daar voor nodig...intercooler, ecu aanpassen, turbo?
Fijn weekend, dmuggepuut
Volgende auto wordt zeker Saab 2.8 V6......tot hoever is deze Saab (veilig) te tunen?
300pk/425Nm...zit ik dan in de buurt?
En wat is daar voor nodig...intercooler, ecu aanpassen, turbo?
Fijn weekend, dmuggepuut
-
V6Aero
- Donateur (4x)

Re: tunen 2.8 v6
Zonder de hardware aan te passen, zit je zo rond de 320 pk en 500 Nm met de meest 'zware' tunes (Vtuner of JZW). Ik heb er nog geen slechte verhalen over gelezen en kan je uit eigen ervaring vertellen dat het bijzonder prettig rijdt (Vtuner stage 0)
Ik denk dat het blok nog veel meer reserves heeft, maar de rest van de aandrijflijn (en auto) zul je dan ook aan moeten gaan passen om e.e.a. in balans te houden.
Ik denk dat het blok nog veel meer reserves heeft, maar de rest van de aandrijflijn (en auto) zul je dan ook aan moeten gaan passen om e.e.a. in balans te houden.
-
dmuggepuut
- Geregistreerd lid
Beste 9-5 Aero-estate,
Dank voor je reactie.....
Ben blij dat mijn voorzichtige raming wordt overtroffen......
Wat is er, om tot deze vermogenswinst te komen, aangepast?
En mag ik jou vragen wat dit, bij benadering, heeft gekost, dit antwoord natuurlijk graag per pb.....
Ik heb nu 270pk/370Nm uit 2.0 blok, is leuk.....maar alles went, he...
Fijn weekend, dmuggepuut
Dank voor je reactie.....
Ben blij dat mijn voorzichtige raming wordt overtroffen......
Wat is er, om tot deze vermogenswinst te komen, aangepast?
En mag ik jou vragen wat dit, bij benadering, heeft gekost, dit antwoord natuurlijk graag per pb.....
Ik heb nu 270pk/370Nm uit 2.0 blok, is leuk.....maar alles went, he...
Fijn weekend, dmuggepuut
-
V6Aero
- Donateur (4x)

Ach ja, alles went
Ik betrapte mezelf er van de week op dat ik zowel de 9-5 Aero van mijn vader als die van een vriend van me wat tam vond
Het lekkere met de V6 is het gemak waarmee alles gaat. Het geeft wat minder beleving qua snelheid, maar oei wat gaat het hard als het moet. Ik merk dat ik met de V6 eigenlijk rustiger rijd dan met mijn vorige 2.0T Aero. Kom zelden boven de 2500 rpm.
De Vtuner stage 0 die ik heb is puur software (desgewenst op maat) en een kastje om e.e.a. te installeren. Kosten zou ik op moeten zoeken, maar omgerekend rond de €500,- staat mij bij. Veel geld, maar goedkoper dan Hirsch of Maptun waar ik ook ervaring mee heb.
Het lekkere met de V6 is het gemak waarmee alles gaat. Het geeft wat minder beleving qua snelheid, maar oei wat gaat het hard als het moet. Ik merk dat ik met de V6 eigenlijk rustiger rijd dan met mijn vorige 2.0T Aero. Kom zelden boven de 2500 rpm.
De Vtuner stage 0 die ik heb is puur software (desgewenst op maat) en een kastje om e.e.a. te installeren. Kosten zou ik op moeten zoeken, maar omgerekend rond de €500,- staat mij bij. Veel geld, maar goedkoper dan Hirsch of Maptun waar ik ook ervaring mee heb.
-
Rootje5
- Geregistreerd lid
Wat ik wel regelmatig lees op de amerikaanse fora is dat de bobines en/of
de bougies vervangen moeten worden bij het tunen van de 2.8 v6. Schijnt
Nog best wat werk (lees duur) te zijn bij dit blok...?
Grt, Roland
de bougies vervangen moeten worden bij het tunen van de 2.8 v6. Schijnt
Nog best wat werk (lees duur) te zijn bij dit blok...?
Grt, Roland
-
V6Aero
- Donateur (4x)

Bij mij heeft één bobine de geest gegeven ongeveer een maand na de tuning. Sindsdien op dat vlak 15.000 probleemloze kilometers (afkloppen). Inderdaad een prijzig grapje, voornamelijk als die aan de achterkant zit.
Niet om iemands droom in duigen te laten vallen, maar met een krap budget is een 9-3 V6 sowieso niet aan te raden. Álles is duurder dan bij een 'vergelijkbare' 4-pitter.
Maar de extra power is erg prettig
Niet om iemands droom in duigen te laten vallen, maar met een krap budget is een 9-3 V6 sowieso niet aan te raden. Álles is duurder dan bij een 'vergelijkbare' 4-pitter.
Maar de extra power is erg prettig
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Wat kosten die bobines per stuk? Kan ik vast wat reserveren 
-
V6Aero
- Donateur (4x)

Bobine zelf was uit mijn hoofd rond de €150,- (per stuk). Met wat onderzoek, vervangen en proefritje nog een uurtje arbeidsloon erbij rekenen.
-
trollspeed
- Geregistreerd lid
57 euro p/St. Merk Bolk even kijken op internet zoals Misterauto etc...
EJ
EJ
-
trollspeed
- Geregistreerd lid
Kan je prima zelf
en dan meteen de bougies vervangen 
-
Spatje
- Donateur (3x)

Maar, heeft de TS al een keuze gemaakt? Wij zijn benieuwd 
-
yordikoning
- Geregistreerd lid
Ikzelf zit er ook aan te denken om mijn 2.0T te chiptunen. Ikzelf zit aan Proline Engineering te denken. Heeft iemand daar ervaringen mee met zijn Saab? Misschien is het voor TS ook wel wat, op deze pagina zie ik dat je dan voor een goeie prijs boven zijn gewenste resultaat uitkomt. (304 PK en 456 Nm) Spaar je wat uit voor de mogelijke boetes 
-
millerman
- Donateur (3x)

1. Een tuner die niet eens weet welke motor er in de auto ligt, zou ik geen geld geven.
2. Een tuner die alle merken doet, heeft zeer waarschijnlijk geen verstand van jouw specifieke auto en diens kenmerken. Ik zou aan zo'n tuner geen geld geven.
Dikke tip: zoek een tuner die verstand heeft van Saabs, daar heb je een stuk meer aan.
2. Een tuner die alle merken doet, heeft zeer waarschijnlijk geen verstand van jouw specifieke auto en diens kenmerken. Ik zou aan zo'n tuner geen geld geven.
Dikke tip: zoek een tuner die verstand heeft van Saabs, daar heb je een stuk meer aan.