Tuning 9-3ss 1.9tid

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Redshock
Geregistreerd lid

Tuning 9-3ss 1.9tid

Bericht door Redshock » vr 25 mar, 2016 21:51

Hey allemaal !

Ik zit er al een poosje over na te denken om mijn 120 pk 1.9tid te laten tunen d.m.v. Software.
En nou zijn er zoveel die het doen zoals Hirsch, bsr etc etc.
Maar las hier ook dat er forum-leden zijn die dit zelf doen ?

Heeft iemand ervaring met deze tunen ? Op welke manier dan ook en zijn de verschillen echt merkbaar ?

In afwachting van jullie reactie

schoenmaker
Geregistreerd lid

Re: Tuning 9-3ss 1.9tid

Bericht door schoenmaker » vr 25 mar, 2016 22:43

Ik ben met mijn ss 2009 naar Kc Performance gegaan,zij hebben een perfecte tuning gerealiseerd.
Nu 160 pk en 360nm, een zeer groot verschil met de oude situatie.
Kan het aanbevelen.

Redshock
Geregistreerd lid

Bericht door Redshock » vr 25 mar, 2016 22:46

Maar die doen toch alleen met roetfilter verwijdering ? Geeft dit geen problemen ?

schoenmaker
Geregistreerd lid

Bericht door schoenmaker » vr 25 mar, 2016 22:58

Problemen geeft het niet. Kan ook zonder roetf.verwijderen.

Redshock
Geregistreerd lid

Bericht door Redshock » vr 25 mar, 2016 23:59

Maar bij je eigen dus wel roetfilter eruit gehaald ?

dEUS
Geregistreerd lid

Bericht door dEUS » za 26 mar, 2016 1:52

Hoi Redshock,

Ik heb mijn 1.9 ttid (standaard 180 pk) laten tunen naar een kleine 210 pk. Verschil merk je zeer zeker (al vond ik het
iets minder spectaculair dan bij het eerder tunen van mijn oude 9-3 benzine). Ik vind een goede tune eigenlijk altijd
zijn geld meer dan waard. Voor een relatief lage investering krijg je toch een veel soepelere wagen.

Ik heb ook het roetfilter laten verwijderen en de egr laten uitschakelen. De vraag of dit problemen geeft is
kort: nee. Rij er nu een 2 jaar en 60 000 km mee rond en gaat prima. De vraag of je het moet doen is complexer.
Er zijn tal van redenen te bedenken om het wel te doen, maar er zijn zeker ook nadelen aan verbonden.
Persoonlijk heb ik er geen spijt van al zou ik het niet opnieuw doen... :)
Succes met je beslissing !

Greetz,
dEUS

Redshock
Geregistreerd lid

Bericht door Redshock » za 26 mar, 2016 9:05

Hey dEUS,

Jij hebt jou wagen dus ook bij kc performance laten tunen ?
Maar die 30 pk is dus wel merkbaar ? Want als ik voor mijne kijken gaat ik bij Hirsch van 120 naar 140pk bij bsr naar 143 en bij kc naar 150 ?

Ik ben trouwens ook wel nieuwschierig naar de ervaringen en mening van onze huistuners zoals Dionhpt en evo (blacktop tuning) waarover ik veel goeie verhalen lees hier op het forum ?

Greetz

Redshock

schoenmaker
Geregistreerd lid

Bericht door schoenmaker » ma 28 mar, 2016 14:02

Ik heb bij mijn 9-3 het roetfilter verwijderd en de EGR laten afsluiten .Bevalt me goed en zoals er al werd gezegd een heerlijke soepele auto verkregen.

dEUS
Geregistreerd lid

Bericht door dEUS » di 29 mar, 2016 18:21

Hoi Redshock,

Een verschil van 30pk ga je vast en zeker voelen wees gerust. Ik wou vooral aangeven dat als je een race monster
voor ogen hebt je voor een bezine versie had moeten gaan :)
Mijn wagen is na de tuning veel soepeler geworden en ik heb minder last van gedwongen moeten terugschakelen.
Je hebt eerder het gevoel dat de wagen na tuning rijdt zoals hij voorheen zou moeten doen dan dat je van je sokken geblazen wordt.

Met vaste waarden als hirsch, bsr, maptun loop je volgens mij weinig of geen risico dat de tuning niet zou deugen.
Met de huistuners die jij opnoemt heb ik geen ervaring. Mochten zij aangeven jouw wagen te kunnen tunen zou ik
er echter alle vertrouwen in hebben. Allicht kunnen zij je helpen tegen een lagere prijs.
Alleszins denk ik niet dat je ooit spijt zal krijgen van een tuning. BSR biedt trouwens de mogelijkheid om het vermogen
steeds terug te brengen naar origineel. Iets wat bij een evt verkoop misschien wel een meerwaarde kan bieden.

Hou ons op de hoogte ! 8)

Greetz,
dEUS

Redshock
Geregistreerd lid

Bericht door Redshock » wo 18 mei, 2016 9:39

Zie hier mijn bericht over de afloop van de tuning viewtopic.php?f=22&t=151714" onclick="window.open(this.href);return false;

Roz
Geregistreerd lid

Bericht door Roz » wo 18 mei, 2016 16:48

Hebben jullie ook de remmen moeten aanpassen?
Als je de EGR klep afsluit, gaat het dan flink roken?

Ik rijd nu een 1.9Tid 2009 automaat met 150 PK

Redshock
Geregistreerd lid

Bericht door Redshock » wo 18 mei, 2016 19:23

Remmen had ik zelf al aangepast naar de grotere schijven en klauwen :)
Van het roken heb ik nog geen last gehad maar zou bij Dion moeten informeren over de egr klep :)

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » wo 18 mei, 2016 21:12

EGR klep zit bij volgas sowieso al dicht dus daar heb je geen omkijken naar. Die gaat alleen bij bepaalde toerentallen open.

Bij deze TID staat hij uit!

Plaats reactie