td04-16t# een 18t#6 of een 19t#6?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
The dude
Geregistreerd lid

td04-16t# een 18t#6 of een 19t#6?

Bericht door The dude » do 24 mar, 2016 7:39

Hallo,

Ik heb een td04-16t gekocht bij speedparts, maar toch knaagt er iets aan me of ik wel de juiste keus heb gemaakt.
Immers met deze turbo zou ik rond de 290 pk uitkomen, wat net 20 pk meer is als een standaard 15t...

Ik zou deze tubo ook bij hun kunnen omruilen voor een 19t#6.
Iemand ervaring hiermee? Hoeveel pk kom je ongeveer op en hoe is de driveability hiermee?

Ook zie je veel gasten op internet die met die 19t de toerenteller in elke versnelling helemaal tot in het rood doortrekken (waarschijnlijk omdat ie pas zo laat begint op te spoelen??

Of de td04-18t omdat ie het beste van twee werelden heeft, redelijk snel opspoelen, weinig lag en toch nog zo,n 340 pk?

Ik hoor graag wat input van Jullie, (ik had evo al beloofd om eind januari langs te komen...)

gr,

Jur

DionHPT
Geregistreerd lid

Re: td04-16t# een 18t#6 of een 19t#6?

Bericht door DionHPT » do 24 mar, 2016 10:41

Hoi Jur,

De vraag zou wat completer worden als je vertelt wat voor randzaken je bij de turbo wilt gaan voegen.

Ik zelf heb wat ervaringen met 19t turbos en 16t. 18t schijnt heel leuk te zijn maar daar weet bijvoorbeeld Rens69 meer van of Reino.

Mijn 19t begint al bij 2700 toeren meer dan 1 bar te leveren. Dit is dan een #5. Ik heb bij meerdere mensen een 19t#7 op hun auto gezet en dit is op volle druk richting 3300 toeren.

Let op dit alles met 3 inch dp, injectoren en goede randapparatuur.

Ik denk zelf dat een 19t#6 een enorm goede upgrade is en het beste biedt als je tot zon 350 pk wil gaan of misschien een tikkeltje meer.

Daarbij is iedere turbo natuurlijk weer wat anders (inlaat/uitlaat wieltjes) dus ben je toch altijd bezig met alles netjes te mappen met egt en afr en zul je ook snel genoeg zien waar dan de max zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 24 mar, 2016 12:52

2 liter? 2.3 liter?
Benzine? ethanol?

2 liter met 19t#6 op benzine en dan 350pk? dat denk ik niet.

Mijn 2 liter 19t#7 deed op benzine 330pk en 540nm bij Tovami op de bank.
Was een veilige tune (qua afr en egt alles netjes binnen de marges). Let wel, de EGT zou voor een t7 voor mijn smaak te hoog zijn geweest.
Volledige spoolup rond de 3000, wel duidelijk voor 3300rpm.
Een gigantisch leuke turbo, als je het mij vraagt. Ik zou nooit een 5 of 6 huis op een 19t doen, want qua spoolup scheelt het iets, maar die EGT's zijn killing.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » do 24 mar, 2016 13:44

Ik neem aan dat jij over wielpk praat?

ik bedoel wel krukas vermogen. Heb een 9-3 T5 staan met een Arashi 19T#7, 875cc injectoren, Enem cams, 3 inch dp, DO88 IC, T7 klep, 3 bar mapsensor waar ik mee ga banken volgende maand. Voor nu staat die tune op 500 nm en 330 pk. Draait nette AFR's en EGT's van "bij goed gebruik" niet hoger dan 855 graden. Houdt ook de druk netjes vast die in T5 suite staat.

Anyway ik zat even met mijn hoofd bij een 2.3.

Voor een 19T#6 op een 2.0 is een 320 pk op 98 wel haalbaar. Ga je voor een 7cm uitlaathuis dan kan je nog wel iets verder, de genoemde 350 pk moet dat wel kunnen doen. Wel is het belangrijk altijd goed te loggen voordat je zon tune maakt en gewoon te gaan voor een EGT en AFR meter, in ieder geval bij het afstellen. Uiteindelijk na goed loggen zul je trouwens zien dat ook met een 7cm uitlaathuis je turbo prima bij 3000 op druk kan zijn.

Maar ja als je hem kan ruilen zou ik lekker voor die 19T#6 gaan, maar het is uiteraard net wat je doelen zijn.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 24 mar, 2016 14:18

Benieuwd naar je bank prestaties. Mijn ervaring na 3x Tovami met het Saabforum is dat iedereen lager scoort dan verwacht / op papier.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » do 24 mar, 2016 14:19

[]Is dat niet die bank waar het koppel altijd zo hoog lag? Vriend van me heeft een testbank, maar dan wil ik er gewoon even een dagje van maken om ook mijn auto even perfect af te stellen. Maar ook dat is altijd maar afwachten of zon apparaat klopt of niet.
Reden: Quote verwijderd

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 24 mar, 2016 14:47

Sommigen zeggen dat. We hebben op de Saab dagen ook stock wagens gezien die prima rond de fabrieksopgaven scoorden.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de bank boven een bepaalde waarde gaat afwijken.
Aan de andere kant, mijn tuner had 20 pk en 10nm meer verwacht van mijn tune, dus ach.

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » vr 25 mar, 2016 0:09

The dude schreef:Hallo,

Ik heb een td04-16t gekocht bij speedparts, maar toch knaagt er iets aan me of ik wel de juiste keus heb gemaakt.
Immers met deze turbo zou ik rond de 290 pk uitkomen, wat net 20 pk meer is als een standaard 15t...

Ik zou deze tubo ook bij hun kunnen omruilen voor een 19t#6.
Iemand ervaring hiermee? Hoeveel pk kom je ongeveer op en hoe is de driveability hiermee?

Ook zie je veel gasten op internet die met die 19t de toerenteller in elke versnelling helemaal tot in het rood doortrekken (waarschijnlijk omdat ie pas zo laat begint op te spoelen??

Of de td04-18t omdat ie het beste van twee werelden heeft, redelijk snel opspoelen, weinig lag en toch nog zo,n 340 pk?

Ik hoor graag wat input van Jullie, (ik had evo al beloofd om eind januari langs te komen...)

gr,

Jur

Hey Dion,

Wat versta je onder randapparatuur?
Wat er nu op zit zijn rondom EBC remschijven met Yellowstuff, bijna alle bussen powerflex ,upgrade motorsteunen, 600nm Maptun koppeling, cross-flow intercooler.
Benzine pomp en injectoren komen erop al de turbo wordt geinstalleerd.

Hoe vond jij je auto presteren met die 16T?

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » vr 25 mar, 2016 0:20

Heey Jur,

dan bedoel ik
- injectoren
- intercooler
- downpipe
- nokkenassen
- pomp

Onderstel is voor motorisch opvoeren niet benodigd, wel van levensbelang :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar dat is al lekker voor elkaar zie ik!

16T is wel lekker maar je merkt dat die vooral bovenin zijn adem een beetje verliest en dat is juist waar je je vermogen gaat opbouwen.
Kijk maar eens naar Stefan zijn 9-3ss (ook met 16T) dat ding stuift aardig door en begint al bij 2400 richting de 1 bar te gaan 8)
Helaas ga je erg hoge EGT's draaien als je daarmee boven de 300 pk wil komen op benzine.

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » vr 25 mar, 2016 0:45

[]oh ja, er zit een downpipe van Jelmer op met een 100 cells cat.
En ik had gedacht de nokkenassen met rust te laten aangezien het een 9-3 T5 is met relatief weinig kiometers..die moet die 330 pk toch wel aankunnen..

O.k de Exhaust Gas Temperatuur, al je zo,n 16T richting de 300 pk tuned wordt het te heet?
Dus een 19T lijkt me dan een betere optie, qua PK,s en EGT.

bedankt voor je input!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 25 mar, 2016 9:07

je vergeet nog een 3 bar map sensor: icm de juiste software gaat je turbodruk voorbij het rode gebied. Bij een 19T misschien wel tot 1.9 bar.
Ik weet niet of het de levensduur van je turbo beïnvloedt / en of dat van belang is.
Anders kun je de turbo terugregelen / beperken tot 1.5 bar.

Alles boven de 300 pk is al serieus geweld, ebc schijven 288? of groter?. full alu ic, betere delivery.

Leuk werk hoor!
En mazzel dat Jelmer zo dichtbij zit, mocht je meer sound willen dat gaat dat daar straks ook goed mee. Alhoewel Jelmer zelf volgens mij van stil houdt.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 25 mar, 2016 9:20

18T of 19T?
Ik heb maar 2 auto's (mee-) gereden die een 19T hadden. Qua pk s vond ik het niet veel verschil maken.
Mijn 18T levert 1.9 bar vanaf 1800 rpm ongeveer en houdt dat vast tot 3600rpm en bouwt dan af naar 1.5 bar. Maar ja dan ga je al zo hard.
Maar ja hoe belangrijk is dat? Ik vond die 19T ook heel vermogen afgeven.
Destijds moest ik wel naar eibach pro rondom want de hele neus kwam omhoog en alleen rechtdoor rijden lukte nog.

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » vr 25 mar, 2016 14:27

Eibach en bilstein B8 waren m,n eerste upgrades na m,en map bar sensor , benzine pomp en injectoren zouden bij de montage van de turbo worden gemonteerd.
Ik had al zo,n Viggen IC, op dit moment wordt die IC van cross flow gemonteerd die hier op het forum wordt aangeboden door bas.

Het zijn voor 308 schijven en achter standaard maat( EBC grooved en dimpled), helaas sturen ze me die zwarte schijven op (die na een paar keer remmen zilver worden|) ik had uitdrukkelijk om die gouden gevraagd....

ja, Jelmer zij dat het dan ook door je auto gaat resoneren, ik ben 39 ik weet ook niet of ik met m,n dubbele einddemper met 120 decibel door de straat moet gaan crossen..
Ik zit wel te kijken naar een sport luchfilter systeem met zo,n box eromheen (zodat ie geen warme lucht aanzuigt) geeft ook een mooie roffel, ik heb nu alleen het filter vervangen voor een sport filter.

Met alleen voorwielaandrijving boven de 300 pk zal je eigenlijk een LSD nodig hebben, hier bieden ze er eentje aan voor een niet al te gekke prijs , de meeste zijn boven de 1000 euro.

http://www.saabpartners.com/9-3-1998-20" onclick="window.open(this.href);return false; ... sions.html

Maar ja , dan moet ie er nog op...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 25 mar, 2016 14:51

:) vooral dat laatste kost geld.

Dat geluid blijft persoonlijk: ik ben ruim voorbij de 50 maar vindt dat geluid juist fun.
Wanneer ik een stille ride wil dan pak ik de 9-5 estate. De rest heb je goed voor elkaar. maar die viggen ic heb je binnen een maand
letterlijk opgeblazen. en zorg ook voor stevige klemmen om alle turboslangen en aanverwant want alles springt er af bij
> 1.5 bar.
hopelijk te bewonderen op een meet binnenkort?
gr
Rein

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » vr 25 mar, 2016 17:14

[]Nee , die viggen IC is er af, op dit moment wordt die aluminium IC van crossflow ingebouwd, die is letterlijk zo dik als een melkpak, die koelt nog een Scania in de Gobi woestijn (bij wijze van spreken) Afbeelding

O.k, thanks for the tip, stevige klemmen.
Als alles erop zit inclusief de velgen die ik wil, zal ik zeker eens op een meet langsrijden.

Ik met nog even kijken wat ik met dat geluid doe, hiervoor had ik een Sierra Cosworth en als ik om 03:00 uur s,nachts de straat in kwam rijden zat de hele buurt rechtop in bed.. :D

Plaats reactie