chip ecu vervangen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

chip ecu vervangen

Bericht door Sonab » do 04 feb, 2016 23:44

Dankzij een mede saabist heb ik een speedparts brandstofchip voor mijn lucas ECU in huis gekregen, netjes in de bijbehorende case.
Nu is vervangen de missie :roll:
Bij het kastje komen was simpel had ik al gezien, maar nu wordt het toch spannend, vooral omdat ik -niet gehinderd door enige kennis van electronica- geen idee heb of ik iets kan beschadigen.
Ik heb de bekleding rond de ECU weg. De minpool van de accu heb ik losgehaald. De stekker op de ECU los, ECU eruit. De 4 torcx boutjes waarmee het deksel van de ECU dicht zit, heb ik eraf.
MAAR: De deksel blijkt de printplaat mee te nemen, maar tussen de deksel en de printplaat zit juist de chip die ik volgens mij moet vervangen.
Kan ik de printplaat los wippen van het deksel, of hoe werkt dit?
Ik heb begrepen dat bij het wisselen van de chip (plug and play) moet worden gewaakt voor statische ontlading door even contact te maken met aarde voor je eraan zit.
Zijn er voor mij praktische aanwijzingen/ do's and don'ts?

Plaatje van de printplaat waar ik tegenaan kijk en me afvraag hoe die los moet:
Afbeelding

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: chip ecu vervangen

Bericht door Krizzie » vr 05 feb, 2016 7:39

Volgens mij heb jij Bosch ontsteking, of staat de auto nog niet in je ondertitel? :P

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 05 feb, 2016 9:04

Er is vorig jaar door Retroll een jonge t16 met lucas ecu ingezet!
Das de red arrow uit de ondertitel ;-)

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 05 feb, 2016 17:11

Heb intussen begrepen dat de printplaat zonder schade voorzichtig kan worden uitgenomen.
en dat de chip onder een zwart kapje zit. Allemaal ubervoorsicht en... lijkt gelukt.
Nu geheel terugmonteren en kijken of ie start. En rijdt??

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 05 feb, 2016 17:59

Voorzichtig met een schroevendraaiertje. En de chip er even voorzichtig uit wippen (rondom stukje bij beetje)

Verwacht overigens niet al te veel van de fuelchip.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 05 feb, 2016 20:19

Hm, nou t is gelukt.
Ik heb t plastic afdekkapje met de waterpomptang gedaan.
Daarna de chip zelf met van twee kanten dmw een platbekje heel zachtjes optillen.
Chip vervolgens wisselen was n eitje (was even bang dat ik moest gaan solderen).
Nu ben ik benieuwd of de saab nog wil starten en rijden :lol:
En of het enig effect heeft...
Anders zal de volgende stap wel in zicht komen.... (drukregelaar, injectoren?) :roll:

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » vr 05 feb, 2016 21:22

een jonge t16 met lucas ecu ingezet
Met of zonder kat/lambdasonde? Zonder kat heb je kans dat je CE lampje gaat branden. Althans dat was bij mij het geval. De Speedparts brandstofchip voor Lucas was er alleen voor de versie met kat/lambdasonde.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 05 feb, 2016 22:10

Toen ik de mijne kocht kon je uit 5 versies kiezen. Ging op nummer van de ecu. Als die niet matchen dan wil de auto of niet starten of krijg je een CE en vreemd lopende motor..

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 05 feb, 2016 23:14

Nou mensen, dat valt tegen.
ECU gemonteerd, accu eraan. Contact aan, check engine licht op maar gaat NIET uit, startmotor draait, maar motor is niet aan te krijgen.
Nu je weet hoe t werkt gaat het snel, dus 5 minuten later zit de oude chip weer in de ECU.
Nu gaat check engine uit en motor start meteen.
Wat gaat er nou mis?!

Chip zat er goed in.
We hebben van te voren de chip op nummers ECU gecheckd op de site van speedparts. Leek te kloppen.
http://shop.speedparts.se/en/prod/900-7 ... -chip.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is voor de nummers 9117789 / 8977639 / 8789661 en 7872328 / 7872336
Precires dat laatste nummer staat op mijn ECU.

Enige verschil is dat de chip op de site 128 als nummer heeft en deze 64.
We waren er vanuit gegaan dat dat geen verschil maakte, maar alleen opslagcapaciteit betrof.

En ja, mijn auto heeft geen kat meer, maar nog wel een lambda sensor. Is dat dan het euvel?

Afbeelding
Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 05 feb, 2016 23:42

Bij het artikel op speedparts.se staat overnde T16-versie op het eind het volgende: "For a complete upgrade you need an upgraded fuel chip and tuned APC".

Moet je APC van tevoren getuned zijn?

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 05 feb, 2016 23:55

Niet perse (al is die van.mij t wel)
Maar de winst zit juist in de combinatie van meer lucht (via apc instelling) en meer brandstof (via de chip).

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 06 feb, 2016 11:34

Krizzie schreef:Verwacht overigens niet al te veel van de fuelchip.
Jij hebt er ervaring mee: waarom niet dan?

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 06 feb, 2016 12:50

Je kan je geld beter uitgeven aan een breedbandsonde met meter zodat je ziet wat je mengsel onder turbodruk doet.
Dan de turbodruk omhoog en kijken waar de grens zit van het inspuitsysteem...te arm gaat lopen/pingel.

Chipje is leuk maar doet niet veel,loopt enkel iets rijker met opspoelen maar bij eindruk zie je niet dat er opeens een veel rijker mengsel
ontstaat bij 0,9bar waardoor je de druk omhoog zou kunnen schroeven...pieken van 1,1bar kan prima maar druk zal vaak toch zaken naar 0,95bar hoger in de toeren.

Met een breedbandsonde en een 5e injector kun je gewoon het maximale uit je standaard motor halen met originele turbo en ontsteking.
Volgens mij is dit veel beter en zie je wat je doet en heb je echt waar voor je werk en centjes :O:

Ik wil wel eens zien wat een chipje nu echt doet...op testbank,denk dat de speedparts chip enkel een mooiere koppel curve zal geven maar piek pk,s zijn vast geen 30pk meer?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » za 06 feb, 2016 13:22

Ik heb mijn chip toen der tijd bij speektuning gekocht en die maakte tussen alle nummers onderscheid. Op de chip die ik kreeg stond ook alleen maar het door mij gekozen nummer.

Daarvoor had ik via het forum een willekeurige chip gekocht (was 1/3 van de prijs van een nieuwe, dus het gokje wel waard) en dat leverde een niet startende motor op met een CE melding. (Volgens mij was dat toen bij jou Joachiem. :P )

De fuelchip geeft meen ik tot 15% extra benzine wanneer je niet volgas geeft. (Volgas is altijd maximale inspuiting) Dus als je meer druk wilt gaan draaien is een 5e injector of hogere brandstofdrukregelaar nodig. Abbott heeft een 3.3 bar regelaar in het assortiment bijvoorbeeld, maar die is wel schandalig duur.

Ik ben zelf uiteindelijk maar naar Trionic 5 gegaan, want heb het met LUCAS nooit echt strak lopend weten te krijgen..

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 06 feb, 2016 21:58

[]Denk niet dat ik ooit een fuelchip verkocht heb die niet bij de juiste Ecu hoort en CE laat branden :wink: maar er zit idd verschil in de chipjes.

Vind Lucas nog altijd stabieler en mooier lopen met minder storingen als de oude bosch injectie systemen van voor 1990.
Trionic is natuurlijk snaar strak 8)

Als je dan toch niet voor trionic wil gaan vind ik het toch wel jammer te zien hoe mensen kostbare rode apc/speedparts apc/fuelchips/fpr kopen...een goede intercooler en apc met juiste mod met eventueel een 3inch dp heb je al een mooie basis,breng hem dan een weekje bij mij dan zet ik er een 5e injector op en stel de boel perfect en maximaal af zodat je echt merkbaar meer pk,s hebt ;-|+
Reden: Quote verwijderd

Plaats reactie