beslagen ramen

1984-1997
Plaats reactie
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

beslagen ramen

Bericht door Guido900T » ma 01 feb, 2016 0:10

Hallo medeforummers;

De auto: 9000 uit 1998 met ACC

vraagje: mijn ramen beslaan nogal bij regen. iets waar ik een einde aan wil maken. Ik heb al even gezocht op het forum maar blijf nog met een paar vragen zitten: van forummer 9000-95 vond ik de volgende suggesties:
recirculatieklep zit vast
- interieurfilter vies nat en schimmelig
- afwatering airco verstopt
- kachelradiateur lek
- auto regent ergens in, voel onder alle matten, ook in de kofferbak
# kachelradiateur is niet lek denk ik. Geen vocht onder de voormatten, beslaat niet heel snel en geen zoetige geur.
# Volgens mij ook geen lekkage
# airco staat niet aan nu dus afwatering kan het niet zijn
# interieurfilter? (ga ik morgen checken)
# recirculatieklep? Ik verdenk deze; komt ook weinig lucht uit de ander kanalen als je switcht van kanalen, staat vooral op de voorruit. ook achter uit de achterdeuren weinig lucht. Is de oplossing het motortje vervangen? Bij de 9.3 moet dat ook om de tijd. gaat het om onderdeelnummer 43 19 190? (Epc). waar zit dat motortje?

Alvast bedankt!

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: beslagen ramen

Bericht door 9323 » ma 01 feb, 2016 10:43

kan toch de afwatering zijn hoor. Niet alleen die van de airco raakt vaak verstopt, die van het hemelwater ook :-) Middenonder op het schutbord zit een soort van slurf met een klepje op de uitstroomopening. Die hele slurf kun je eruit trekken. Goed mogelijk dat-ie vol drek zit. Als dat niet genoeg helpt, dan de deksel van de parafan halen en kijken wat je tegenkomt rond het gat waar je die slang uit hebt getrokken. Slangetje van de afwatering van de airco (zit onderop de condensor) komt hier ook op uit trouwens.

Hoor je ook geruis van water dat zich verplaatst als je door een bocht gaat?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 01 feb, 2016 10:46

tenzij je zeker weet dat de kachelradiateur al eens vervangen is, kan je er bij een 9000 haast wel van uitgaan dat hij iets lek is. Als je eens in de paar weken een beetje kvs moet bijvullen is het al wat verder gevorderd en wordt het tijd voor een nieuwe.

Dat de airco nu niet mee doet is de reden dat je nu last krijgt van het vocht, lucht wordt niet meer gedroogd. Kan inderdaad heel best dat de afvoertjes toch dicht zitten en er een grote plas condenswater in het systeem staat, die is niet zo maar weg.

De recirculatie klep motor zit opzij van het aircoverdamperhuis. Interieurfilter zit daar ook. Paravanbak deksel verwijderen, dan zie je het hele spul zitten aan de passagierskant. Als je het filter eruit pakt (parker eruit en dekseltje eraf) kan je de klep zien zitten. En kan je gelijk zien of er water onderin het huis staat. Er zit een afwatering onderin de binnenste hoek die afwatert in de paravanbak, vandaar moet het via het pijpje wat 9323 noemt verder naar beneden.
Het motortje kan je testen met de knop op het ACC paneel maar ze willen nogal eens wispelturig zijn, als je ze test doen ze het prima en de volgende ochtend willen ze weer niet. Ik zou daarom de klep handmatig in de goede stand zetten en de stekker van het motortje halen, ben je overal van af en die functie heb je eigenlijk toch nooit nodig.

Als je daar toch bezig bent,pak dan de kachelmotorregelaar (met die gele sticker) er ook uit, 2 parkertjes. Door het gat kan je zien of alles droog is daarbinnen. Zoniet dan is het of condenswater wat niet wegkan, of koelvloeistof uit de kachelradiateur.

En bij een CS is het een goed idee de reservewielbak te controleren op nattigheid, en de linkerbak achter het achterwiel waar de antenne in afwatert...

Ohja, nog een leuke: voorruitframe roestvrij?

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 04 feb, 2016 0:01

dank heren! Ik ga er het komende weekend mee aan de slag!

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » za 06 feb, 2016 21:10

Vandaag eerst even kort de achterkant bekeken van de auto. Moest toch een rubberen kofferbakmat in. Reservewiel en antennebak waren droog. Auto watert in via de kabel van het extra remlicht in het gootje. Achterkant van de rechterpassagiersstoel was nat, ook onder de bank. Ik heb het gootje van de achterklep even geschoond want dat zat op een paar plekken dicht. Er kwam dus wel wat drab uit. Het rubber op de kabel van het extra remlicht dat het dak in gaat sluit niet goed af is mijn idee. Ik heb de auto even afgedroogd en zo'n zakje waterabsorberende korrels in de auto gelegd. Is er nog een andere plek waarvan het water op de aangetroffen plek kan terechtkomen? Morgen kijk ik nog even in de paravanbak.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » za 13 feb, 2016 10:20

Update: Probleem opgelost. Lekte inderdaad alleen op het rubber van het extra remlicht. Dichtgemaakt. Verder was de auto droog en waterde hij goed af. Allemaal bedankt voor de tips

Plaats reactie