Geen E85 dan maar andere turbo

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Tubefreak
Donateur
Donateur

Geen E85 dan maar andere turbo

Bericht door Tubefreak » zo 31 jan, 2016 14:20

Vond de TD04 met biopower setup en 3" DP geweldig rijden. Maar ja... geen E85 meer te verkrijgen.

Mis het extra duwtje wel. Hoe kunnen we die terug krijgen op Super98? Andere turbo? Maar welke dan? Heb geen zin in mega turbolag met de handbak. En zuigers vervangen is me nog teveel werk.

Hirsch had natuurijk wel een leuke setup...

Wat zijn jullie ideeën?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Geen E85 dan maar andere turbo

Bericht door reiernumans » zo 31 jan, 2016 14:34

Een kogelgelagerde turbo dan? Zou sneller moeten opspoelen in theorie toch? Iets in de richting van een Garrett GTX28 oid

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 31 jan, 2016 14:46

ik rij zelf met 2 auto's en beiden met een 18T. Opspoelen gaat supersnel, en een turbogat is er dan ook niet.
Je hoeft ook niet megaveel aan te passen dan.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » zo 31 jan, 2016 15:02

Voor een 6 cm uitlaathuis gaan of desnoods dit combineren met een 19T turbo?

Dan kun je gewoon het randje van je T7 zuigers opzoeken zonder rare capriolen. Ik zelf heb ongeveer 100 a 200 rpm meer lag dan met een normale 15t.
Dat is nog wel overkomelijk.

Betere vraag: wat is je doel / wat wil je bereiken?

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » zo 31 jan, 2016 16:00

Thanx.

Doel is niet eens zo heel bruut: biopower nabootsen is voldoende. Blijft gezinsauto. Tuurlijk, hybride blok met gesmede zuigers ed zou te gek zijn, maar financieel plaatje spreekt me niet aan.

Nog goed tips qua leveranciers? Kant en klaar kopen? Custom laten maken?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 31 jan, 2016 17:59

Goedkoopste is denk ik een 19T of iets in die richting.

Kogelgelagerde turbo is natuurlijk nog leuker, maar dan gaat de prijs wel snel omhoog omdat je meer moet gaan aanpassen.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » zo 31 jan, 2016 19:08

19t turbo kopen op ebay compleet met 6cm huis en je geluk beproeven. Leuke map er bij maken en gaan. 315 pk moet mogelijk zijn als je oppast met je EGT waardes.

Ik ga mijn geluk beproeven met een turbo van Arashi Dynamics. 19t 7 cm Uitlaathuis, compleet met pakkingen en leidingen: 669 dollar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 01 feb, 2016 0:23

Heb je em al onder de knie? Zit er toch al een tijdje onder?

Voor een B235R is een 19T met #7 huis een prima upgrade. Kan potentieel wel je zuigers aan poeiers blazen, maar dat kan een slecht afgestelde 15T ook... Je zou ook voor kleiner kunnen gaan, maar als je toch het zaakje moet remappen...

Maarten ( :wow: ) had vroeger een 19T #7 op zijn Aero AUT4 zitten. Hij had er toen al wel T5 draaiwerk onder hangen. Ook ik rijd al tijden met een 19T #7 met 9-bladig turbinewiel (standaard 12) rond (was het 2012?). Afhankelijk van mijn nokkenassen/tuning spoelt ie zelfs nog eerder dan een stock 15T... lig eraan hoe je 'em hebben wilt...

Ik heb overigens prima ervaringen met het spul van Kinugawa. Bijna ongelofelijk hoe die 19T van mij zich houdt.

Je kunt ook naar mooie Borg Warners of GT's kijken, maarja dan ga je al gauw in prijs omhoog.

Op een andere noot... Je zou om te beginnen ook naar bijv B202 nokkenassen (prijsgunstig...) kunnen kijken (en timen). Wellicht dat die 15T je dan toch nog kan verblijden? Maar het is allemaal geen E85...

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » ma 01 feb, 2016 8:07

Bedankt voor de input heren. Denk dat ik maar eens naar een 18t-6 föhn ga zoeken. Past denk ik het best bij mijn behoefte.

Heb ooit in die bak van Maarten gereden. :wow:

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » wo 03 feb, 2016 0:07

Wordt nog lastig zo'n 18t#6. Alleen Abbott heeft hem zo op de plank liggen voor een stevig prijsje. Misschien dan toch maar 19t#6.

Heb al bedrijfje gevraagd of ze er eentje in elkaar kunnen zetten. Maar met originele mhi onderdelen wordt dat nog veel duurder.

Zie hier en daar ook nog Garretts 2ehands voorbij komen. Maar ja. .. aanzuigbuis is niet meer te krijgen en veel meer verbouwen.

Belangrijkere vraag. Wat voor wastegate actuator zouden jullie voor een TD04HL-19T #6 kiezen. Zoek vooral snelle spool up, lager in de toeren veel koppel. Rij handbak en ben schakellui. Automaat gaat vanzelf terug en hoog in de toeren, daar wil ik het niet direct van hebben.

Zie vooral WA van 0.5 0.8 en 1 bar. Wat is een verstandige keuze? Wil max 310 pk halen en toekomstig vermogen boeit me niet. Zie ik dan wel.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » wo 03 feb, 2016 7:35

De actuator moet ongeveer de helft van je gewenste einddruk kunnen houden zonder hulp van de APCklep.

Dus als je 1.5bar wilt draaien moet je basis rond de 0.75bar liggen (dus 0.8 bar veer..)

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » wo 03 feb, 2016 13:58

Met jou keus in vermogen kan je prima af met een 0,5 bar WG veer. Ik heb zelf een WG actuator van Forge en daar ben ik erg blij mee. Ik heb een 0,5 bar veer erin en die blijft netjes dicht.

Uiteraard kun je voor een hogere basisdruk gaan, wel moet je hiervoor dan even je luchtwaardes loggen die hij op basisdruk geeft en natuurlijk wordt je boostmap dan anders, dan dat het op een 0,5 bar zou zijn.

kijk overigens eens hier: http://www.arashidynamics.com/products2 ... s=product1" onclick="window.open(this.href);return false;

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » wo 03 feb, 2016 14:02

Bedankt voor die link. Kan alleen niets terug vinden over gebruikers ervaring op andere fora.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » wo 03 feb, 2016 14:04

Ik krijg er van de week eentje binnen. We gaan het zien.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » wo 03 feb, 2016 14:12

Heb je al een draadje?

Plaats reactie