Ik ben één van die gekken die het in zijn hoofd heeft gehaald om zijn roetfilter te verwijderen !
Overigens heb ik dit laten doen door een door topic starter zeer gewaardeerde saabdealert.
Ik ben het honderd procent eens met de stelling dat dieseltechnologie totaal voorbij gestreeefd is en
er veel betere alternatieven bestaan.
Echter zou een beetje diepgang in de werking van de roetfilter geen kwaad kunnen vooraleer te veroordelen.
Zo heiligmakend is het niet. Beetje het principe van je huis van boven tot onder te stofzuigen om dan de
volle stofzuigzak in je living uit te kieperen...Overigens verstoppen roetfilters vroeg of laat alijd. Productie
of vervanging heeft ook een ecologische kost. Een verstopte roetfilter zal bv ook meer roet uitstoten dan
en verwijderde die dat alleen onder zware belasting doet. Voorts is het gemiddeld gebruik sindsdien met een
halve liter gedaalt. Beetje kort door de bocht: op 200 000 km stook je 1000 l diesel om je filter 'schoon' te
branden... Het milieu dankt je niet !
Wat ik gewoon wil zeggen is dat het verhaal een beetje genuanceerder is. Als ik nu vol op het gas ga
word ik inderdaad achterna gezeten door een donkere wolk. Iets wat absoluut niet meer van deze tijd is en
ik me ook diep voor schaam. Gelukkig heeft mijn ttid veel koppel en probeer ik niet of bijna niet te planken.
Toegegeven absoluut storend en helemaal niet van deze tijd. Er bestaan echter best wel een hoop rationele
elementen om tot het besluit te komen om je dpf te verwijderen. Waarmee ik ook weer niet wil zeggen dat ik
per definitie niet gek zou zijn!
Greetz,
dEUS