T5.5 Check engine lampje en zeer rijk lopen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

T5.5 Check engine lampje en zeer rijk lopen

Bericht door Krizzie » ma 09 nov, 2015 19:39

Sinds vorige week merkte ik dat de AFR meter ineens erg rijke waardes aan gaf. Tussen de 10 en 11 (soms zelfs lager dan 10) tijdens stationair lopen en cruisen. Omdat ik in rijgedrag niks vreemds merkte dacht ik in eerste instantie dat de breedbandsonde/controller een probleem had, maar toen sprong dus ook het CE lampje aan. Die twee zijn niet met elkaar verbonden dus er zit ergens iets niet goed.

Na die rit de auto stil gezet op plaats van bestemming en toen ik weer naar huis reed een kleine 1.5u later gaf de AFR meter weer normale waardes aan maar de CE bleef branden.

Thuis de accu los gehaald om de ECU te resetten en bij het starten daarna was het lampje weer uit en de AFR waardes weer oke.

Helaas was dat van korte duur want na een minuut of 10 rijden doken de AFR waardes weer hard naar beneden en sprong het lampje weer aan. Onder de kap kon ik niks vreemds ontdekken en ook in de loop/klank van de motor kon ik niks vreemds horen.
Toch maar besloten de rit te vervolgen (snertmeeting!) en hopen op niks ernstigs. Na het wassen van de auto weer gestart (denk +- 45 mins stilgestaan) en toen waren de AFR waardes weer normaal, na een minuut of 10 op de snelweg ging ook het CE lampje weer uit. Sindsdien ook niet meer gezien..

Wat is hier aan de hand?

Lambdasensor (warmte element?) aan het overlijden?
Luchtdruksensor?
Temperatuursensor op inlaatspruitstuk?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: T5.5 Check engine lampje en zeer rijk lopen

Bericht door ReinO » ma 09 nov, 2015 20:01

ik dacht dat mink al eens had aangegeven dat de temp sensor en iat niet dit soort klachten kunnen geven.
Tenminste niet zo constant zoals jij beschrijft.
Verdenk je een lekkende injector / -en ? Loszittende injectoren?
Met name bij warme motor / omstandigheden gaat ie op rijk (kan volgens mij tijdelijk niet al te veel kwaad itt arm), wel vervelend en
het moet opgelost natuurlijk.
Turbodruk stabiel en goed?
kun je uitlezen op vacuumlekjes?
Oh ja: ik heb natuurlijk geen verstand van jouw motor en zijn aansturing... . maar meedenken mag neem ik aan?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 09 nov, 2015 20:47

Juist bij een koude motor gaat het fout heb ik het idee.. Daarom dacht ik misschien het warmte element van de lambdasonde.

Een lekkende injector kan, maar vier? Dan zou ik geen constante waardes van 10 a 11 verwachten, maar juist onregelmatige waardes.

Vacuumslangen zijn allemaal heel en kan met lopende motor ook geen vreemde geluiden waarnemen (een zwaar lucht lek moet je wel kunnen horen)

Turbodruk heb ik met CE lampje niet echt geprobeerd, maar toen die weer uitging heb ik wel een paar keer tot maxboost gegaan, wat zonder problemen ging.

Meedenken mag overigens altijd. ;)

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 09 nov, 2015 21:11

Ik zou eerst even kijken welke foutcode hij geeft: http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php" onclick="window.open(this.href);return false;

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 09 nov, 2015 21:16

Op, je kunt wel codes uitlezen. Anders is het weer zo n speld.
1 lekkende injector kan de lol ook bederven, en die turbo is het dus niet .
Was de fpr al voorbij gekomen.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 09 nov, 2015 21:17

Lijkt op een mengsel wat te rijk wordt (door een mechanische oorzaak?) waarna T5.5 uit z'n adaptatiebereik loopt, wat een CE oplevert. Inderdaad als eerste de foutcode uitlezen. Als je contact aanzet zonder te starten wordt deze uitgeknipperd via het CE lampje. Meest waarschijnlijk: 6x (lambda) of 7x (adapatatiefout). Met accu los wis je overigens alle codes (en weet je dus ook niet meer wat er loos is).

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 09 nov, 2015 21:58

Als het weer gebeurd ga ik dat eens controleren.

Dat knipperen wist ik zelfs, alleen totaal niet aan gedacht :oops: De breedbandsonde vindt lang op contact staan niet leuk dus ik start hem altijd eigenlijk vrijwel meteen. :P

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 12 nov, 2015 14:16

Zojuist even de auto op contact gehad en krijg de volgende meldingen

3x knipperen (Intake air temperature sensor)
7x knipperen (Fuel-air mixture)

Lijken mij aan elkaar gerelateerd want als de sensor geen goed signaal geeft gaat de mengselverhouding natuurlijk naar de knoppen..

Sensor op de intake niet meer lekker dus (of de bekabeling er naar toe, maar dat lijkt mij vreemd met een nieuwe kabelboom..)

Overigens geen rijk lopen of brandend CE lampje, maar heb dan ook niet ver gereden dit keer..

Weet iemand zo het onderdeelnummer van die sensor?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 12 nov, 2015 14:27

kan heel goed je oplossing zijn idd. nee ik weet geen onderdeelnr voor je, maar die komt van onze geweldige hulptroepen hier vanzelf voorbij!
Sowieso is ie uitgesloten daarna en heb je een goede op reserve liggen.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 12 nov, 2015 14:29

Onderdeelnummer al gevonden :D : 9174442

Nog nieuw te krijgen dus dat is mooi.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 12 nov, 2015 14:30

dat gaat dus sneller dan ik typ... . :o

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 12 nov, 2015 18:49

Ik zou de bedrading ook even doormeter en kijken of de stekker nog wel goed is. De kabelboom is achteraf ingebouwd dus kan zijn dat er ergens iets niet lekker contact maakt. De simptonen (wel/geen slecht lopen) duiden hier namelijk op.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » vr 13 nov, 2015 17:30

Vandaag al de nieuwe sensor binnen gekregen (dank RenD! ;) ) en er zat toch behoorlijk wat verschil tussen mijn sensor en de nieuwe. :P

Niet heel fris meer.. (Nog schoon te maken met iets of gaat'ie dan helemaal het hoekje om?)
Afbeelding

Op de AFR meter kon ik duidelijk zien dat'ie weer even moest bijleren. Ook veranderd de AFR een stuk vlotter wanneer ik even gas geef. Eerst bleef'ie vrij lang rond die 14 hangen voor die ging verrijken.

De bekabeling zag er verder prima uit voor zo vet ik dat kon zien (is allemaal gemeshed namelijk)

Plaats reactie