Goedkope draadsnijset. Bruikbaar of troep?
-
shearwater
- In memoriam †
Goedkope draadsnijset. Bruikbaar of troep?
Als je zo nu en dan eens een draad wil opschonen of snijden, is dan zo'n goedkope set van de Praxis, de Aldi of een of andere online gereedschappenboer een zinnige aanschaf? Of is dat zo slecht dat het zonde van het geld is. Iemand ervaringen of een mening? (Vast wel
)
-
Sapphire
- Donateur (7x)

Re: Goedkope draadsnijset. Bruikbaar of troep?
Heb een goedkope maar zeer uitgebreide set en duurdere (maar minder uitgebreide) set (later gekocht). Ik ben niet kapot van het goedkope spul. De draad die wordt gesneden is van beduidend mindere kwaliteit. Als je een boutje met de hand in een getapt gat draait (of een moertje op een getapt rondsel bijv.) merk je dat dit de ene keer aanzienlijk moeilijker gaat dan een draad die met een mooie tap gemaakt is en de andere keer makkelijker (soms is er gewoon axiale speling voelbaar ook al zit de bout er al 20 mm in). Het lijkt er dus op dat de toleranties veel groter zijn. Ik gebruik het alleen nog voor 'die ene keer' dat je een afwijkende maat nodig hebt.
Ik zou liever kijken naar een wat betere kwaliteit en alleen de meest gebruikte standaardmaten kopen: M5x0.8, M6x1, M8x1.25, M10x1.5 en M12x1.75. Ik denk dat je zelfs met alléén een M6x1 en M8x1.25 het leeuwendeel van de tijd uit de voeten kunt.
Ik zou liever kijken naar een wat betere kwaliteit en alleen de meest gebruikte standaardmaten kopen: M5x0.8, M6x1, M8x1.25, M10x1.5 en M12x1.75. Ik denk dat je zelfs met alléén een M6x1 en M8x1.25 het leeuwendeel van de tijd uit de voeten kunt.
-
gertram
- Donateur (3x)

Völkel is een goed merk voor niet teveel geld.

Voor €95,- bij https://www.basvanzanten.nl/merken/volk ... 42641-1-0/

Voor €95,- bij https://www.basvanzanten.nl/merken/volk ... 42641-1-0/
-
gunar
- Geregistreerd lid

"Qualität. Wir garantieren eine gleich bleibende, gute Industriequalität."
http://www.voelkel.com/de/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
Iedereen hierboven zei het al ; ga niet voor de aller goedkoopste troep, waarbij je rafelig draad gaat snijden. Alleen maar meer nawerk. Als je niet alle maten gebruikt, koop je toch de losse delen 1 voor 1. Bij Snap-On kun je alles los kopen. En goede kwaliteit.
-
jaap noord
- Geregistreerd lid
Oh ja, vergeet ook een ratel tapkruk niet, tapt vele malen makkelijker dan de standaard bijgeleverde krukken.
-
shearwater
- In memoriam †
Ik ben maar eens begonnen met de aanschaf van een Völker ratelkruk en een snij-ijzer DIN225 en een goede M6 snijplaat. De rest komt wel als ik weer wat nodig heb want ik heb soms ook Engelse maten nodig voor mijn buitenboordmotortjes. Dank voor de nuttige adviezen. Is het nog kritisch welke olie je gebruikt bij het draadsnijden of is een beetje motorolie ook goed?
-
Sapphire
- Donateur (7x)

-
turbopilot
- Donateur (7x)

Ik heb ooit eens een setje gekocht met allerlei niet gangbare maten voor maar 10 gulden.
Natuurlijk geen superkwaliteit maar af en toe verrekte handig
Natuurlijk geen superkwaliteit maar af en toe verrekte handig
-
gunar
- Geregistreerd lid
Vaak - nee altijd, bijna ja - zijn de snijplaatjes en tappen bruikbaar van een niet super kwaliteit set (bijv. Lidl van 9,99 euro). Maar is de kwaliteit van de snijplaathouder én wringijzer geheel afwezig.
Tap die niet te klemmen valt in het wringijzer. Er elke
keer uitvalt. Tappen, je kunt niet eens een begin maken. Om over het gewiebel (beetje speling op de draad is toch niet erg straks
) maar te zwijgen. Zo dat is er uit (mondje dicht
).
Maar met aankoop van een merk snijplaathouder, wringijzer (kosten een tientje
of wat meer euri per stuk) is dat ook weer op te lossen en wordt die niet superkwaliteit draadsnijset een te koesteren kleinood. Het was een setje tenslotte.

Probleem waar je ondanks alles - helpt een supersnijset je niet bij - tegen aan kunt lopen is
Gebrek aan werkruimte/bewegingsruimte in de motorruimte, onder de auto en andere lastige plekken waar het schroefdraad in de vernieling is geraakt. Wringijzer, snijplaathouder zijn dan niet te gebruiken, passen er niet tussen. Te breed. Tapkruk met ratel kan dan weleens heel handig zijn. Aanschaf dan zeer verstandig. Voor iets meer dan een tientje
beginnen de kleinste exemplaren in het winkelschap te glimmen.

Kleiner formaat, niet te breed, snijplaathouder:
Zo een hele fotoreportage geworden.
Set kopen ? Ga naar de winkel waar ze je goed kunnen informeren en helpen en waar je terug kunt gaan en aan de verkoper kunt vertellen dat het met dat ene stuk gereedschap niet gaat, niet past, verkeerde maat is e.d. Waarna je wel - na moeiteloze terugname van het onjuiste en verrekening van het aankoopbedrag daarvan - met het juiste gereedschap de klus kunt afronden. Gaat soms makkelijker en sneller dan mailen met de klantenservice van de website. Hele set ? Hooguit enkele tappen of snijplaatjes zul je nodig hebben. En kan - behalve op een lastige plek - tevens nog een afwijkende draad hebben. Zo komt linkse draad voor bij Saab (minstens bij de classics). Zeer complete draadsnijset van superkwaliteit ? Ruim geschat zal 90% tot 99% nooit gebruikt worden in je hele verdere leven. Wat een set
Mooi, handig, vrijwel zinloos (nutteloos).
Tap die niet te klemmen valt in het wringijzer. Er elke
Maar met aankoop van een merk snijplaathouder, wringijzer (kosten een tientje
Probleem waar je ondanks alles - helpt een supersnijset je niet bij - tegen aan kunt lopen is

Kleiner formaat, niet te breed, snijplaathouder:

Zo een hele fotoreportage geworden.
Set kopen ? Ga naar de winkel waar ze je goed kunnen informeren en helpen en waar je terug kunt gaan en aan de verkoper kunt vertellen dat het met dat ene stuk gereedschap niet gaat, niet past, verkeerde maat is e.d. Waarna je wel - na moeiteloze terugname van het onjuiste en verrekening van het aankoopbedrag daarvan - met het juiste gereedschap de klus kunt afronden. Gaat soms makkelijker en sneller dan mailen met de klantenservice van de website. Hele set ? Hooguit enkele tappen of snijplaatjes zul je nodig hebben. En kan - behalve op een lastige plek - tevens nog een afwijkende draad hebben. Zo komt linkse draad voor bij Saab (minstens bij de classics). Zeer complete draadsnijset van superkwaliteit ? Ruim geschat zal 90% tot 99% nooit gebruikt worden in je hele verdere leven. Wat een set
-
gunar
- Geregistreerd lid

Vanaf maandag 2 november opnieuw verkrijgbaar bij de Lidl, in Zuid-Oost/Zuid-Nederland.
""Klussen voor meestercreaties" is de slogan in deze weekactie
De link naar de afbeelding van de tapset bevat de term teaser. Dat is ? Prikkelen, opwekken (bedoelt om over te halen tot aanschaf. Dit mis ik nog, daarzonder kan ik niet verder leven. Zonder dat zullen geen meestercreaties in mijn schuurtje of onder de motorkap ontstaan).
Teaser, Wikipedia: "In de reclame is een teaser een boodschap die geen informatie bevat, maar bedoeld is om de nieuwsgierigheid te prikkelen. In een advertentie of via luchtreclame wordt een vraag gelanceerd of een naam genoemd die de lezer niets zegt. Dit procedé wordt doorgaans een aantal malen herhaald, totdat, naar de maker hoopt, de belangstelling in voldoende mate is gewekt. In de laatste reclame-uiting(en) van de serie wordt vervolgens onthuld wat het artikel of de dienst is waarop de aandacht eigenlijk werd gevestigd.
De methode is vooral effectief als de reclame gericht is op een publiek dat van het artikel of de dienst die wordt aangeboden, nog niet heeft gehoord. Gaat het om een product voor vakmensen, dan ligt het meer voor de hand uit te gaan van reeds bestaande belangstelling."
Onthullingen daar hou ik zo van.
-
Twinspoke
- Geregistreerd lid
Ik heb wel eens een Aldi setje gekocht. (Top Craft?) Ik ben er eigenlijk nooit in geslaagd om een fatsoenlijke draad te tappen. Zoals hierboven al is gezegd, een hoop gewiebel.. Gewoon onhandig. Hopelijk heb je meer succes met de wat duurdere set. Succes.