APC turbodruk iets terugregelen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
elboero
Geregistreerd lid

APC turbodruk iets terugregelen

Bericht door elboero » wo 14 okt, 2015 13:53

Met mijn 900 Classic heb ik last van fuelcuts wanneer ik voluit ga. De wijzer van de turbometer zit dan op het randje oranje/rood of iets daarboven, en dan ineens houdt 'ie een fractie in. Ik heb het vermoeden dat er iets ingrijpt.
Is het mogelijk om gemakkelijk de turbodruk iets terug te regelen, zodat dit niet meer optreedt? Ik rij liever veilig voluit met iets lagere turbodruk dan dat ik dit heb.

P.s. ik ben niet gehinderd door enige kennis op dit gebied, dus als dit een rare vraag/aanpak is, moet u het mij maar niet euvel duiden.. :D

Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: APC turbodruk iets terugregelen

Bericht door Robinson1 » wo 14 okt, 2015 16:24

Tsja, indien je er een rode apc box in hebt zitten, dan kan je deze vervangen door een zwarte box die minder druk levert.
Indien je een aangepaste zwarte box hebt, dan verlaag je de druk door een schroefje te verdraaien. Als je er zeker van bent dat het om een fuelcut gaat dan kan je deze iets opdraaien zodat deze later ingrijpt.

Ik acht het echter waarschijnlijk; dat de apc knock detecteert en daardoor de druk terugschakeld (fijne beveiliging)

elboero
Geregistreerd lid

Bericht door elboero » wo 14 okt, 2015 17:14

Oké, dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. Maar de oorzaak daarvan is wellicht lastiger te vinden en op te lossen. Voor mij sowieso.
Aangezien het alleen optreedt bij volle turbodruk, denk ik wel dat het daar aan gerelateerd is, en indien het pingel is treedt die ook op dat punt op. Is het dan niet makkelijker om dat punt te vermijden door hem dus iets terug te regelen? Een soort workaround dus.

Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Robinson1 » wo 14 okt, 2015 17:33

De "simpelste" oplossing zou zijn; fuelcutsensor opdraaien (en ja.... Het knieschot mag dan weer los) een kwart slag met de klok mee. Indien de apc knock detecteert, schakelt hij hem toch terug. Je zou ook het stangetje van de waste gate actuator een paar slagen "ruimer" kunnen zetten. Hierdoor opent hij de klep in de turbo eerder, waardoor er vroeger druk naar de uitlaat ipv de turbo wordt geleid.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 14 okt, 2015 18:10

elboero schreef:Is het dan niet makkelijker om dat punt te vermijden door hem dus iets terug te regelen?
Het makkelijkst is minder gas geven en/of >98 RON tanken

elboero
Geregistreerd lid

Bericht door elboero » wo 14 okt, 2015 19:21

Aantal keren BP Ultimate getankt (achter elkaar), maar ook toen kwam dit voor.

Ruud 9.3
Donateur
Donateur

Bericht door Ruud 9.3 » wo 14 okt, 2015 20:07

Even een Knock-LED aansluiten, dan weet je snel genoeg of hij pingelt. Zo niet, dan zal het waarschijnlijk wel fuelcut zijn.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » wo 14 okt, 2015 20:11

Een fuelcut kun je niet met betere benzine oplossen. Wel door de turbodruk te verlagen of de fuelcut druk te verhogen.

Een fuelcut is trouwens behoorlijk lomp, dan zit je met je neus op de voorruit.. Iets inhouden is terugregelen (pingeldetectie) naar basisdruk.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » wo 14 okt, 2015 21:49

Of ontsteking die niet goed op tijd staat en bij vollast gaat bokken. Bij volle turbodruk gaat je ontsteking verlaten, als deze al een beetje laat staat dan krijg je dat feulcut gevoel maar dan milder.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » wo 14 okt, 2015 22:01

Ik had iets dergelijks met mijn 9-3 destijds. Weliswaar een lpt dus geen turbometer. Bij 4000 tot 4500 rpm enome fuelcuts. Wel een enorme berg vermogen.
Bleek dat mijn wastegate vast zat. Dat idiote vermogen was dus niet zo gek, ik reed continue op volle turbodruk.
Of je wastegate vast zit kun je controleren door een fietspompje aan te sluiten op het slangetje dat op de actuator zit.
Ik kon die wastegate weer eenvoudig los krijgen door via de uitlaatkant (downpipe losmaken) die wastegate in te spuiten met kruipolie en hem heen en weer te bewegen via het stangetje uit de actuator.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 14 okt, 2015 22:27

Is je brandstofpomp nog wel goed?
De symptomen die je noemt wijzen daarop, als hij niet genoeg brandstof krijgt gaat de acceleratie wat stoterig.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 15 okt, 2015 8:46

werkt dat bij een 900 ook zo? is de fpr nog wel goed? benzinefilter goed?

elboero
Geregistreerd lid

Bericht door elboero » do 15 okt, 2015 8:49

Lijkt me allemaal goed hoor. Ik heb totaal gen last van stotteren of wat dan ook, behalve dus bij voluit gaan. Treedt altijd op hetzelfde punt op, dus heeft niks met de brandstoftoevoer te maken denk ik.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 15 okt, 2015 9:43

bij een 900ng kan het maar zo wel de toevoer zijn. die grotere fpr is echt nodig vanaf een bepaalde hoeveelheid pk s /luchtlevering.
Ik heb bij het tunen iedere keer maar 1 onderdeel tegelijk zodat ik een idee kreeg van het effect, en die fpr verminderde het
aantal fuelcuts. Maar goed dit is een 900, dus ik hou me maar weer afzijdig.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » do 15 okt, 2015 19:52

elboero schreef:Lijkt me allemaal goed hoor. Ik heb totaal gen last van stotteren of wat dan ook, behalve dus bij voluit gaan. Treedt altijd op hetzelfde punt op, dus heeft niks met de brandstoftoevoer te maken denk ik.
Hoe bedoel je op hetzelfde punt?

Plaats reactie