Onverklaarbaar KVS verlies

1993-2002
9399
Geregistreerd lid

Onverklaarbaar KVS verlies

Bericht door 9399 » ma 12 okt, 2015 10:57

De patient is een 9-3 T5.

Als ik in een week 250 stadskilometers maak ben ik ongeveer een kopje KVS kwijt.
Maar als ik 400-500 km's maak op de snelweg/provinciale weg verlies ik niks.

Geen witte rook of zoete condens in de uitlaat.
Geen drap op de peilstok
Geen olie of benzinelucht in expansievat, ook geen borrelde kvs erin
Geen lekkage te zien of kvs sporen in of onder de auto na een rit
Geen kvs sporen te zien bij radiateur of turbo

Mijn verklaring dat ik in de stad wel kvs kwijtraak maar niet op de snelweg is dat het systeem in de stad warmer word en meer druk opbouwt. Maar waar komt het eruit :shrug:
Soms ruik ik (in de stad) opeens kvs lucht tijdens een rit. Stop en trek dan de kap open maar zie niks.
Wat ik zie onder de kap is dat er 2 nieuwe (althans zo lijkt het) slangen aan de kachelkraan zitten. Daar ook geen lek te vinden.

Ik denk aan 2 dingen:
Toch inwendig in de turbo kvs verlies wat snel verdampt door hoge temperatuur
Lekke kachelradiator,

Iemand nog een ander helder idee en als de kachelradiator lek is heb je dan net als bij de 900 classic ook kvs op de mat liggen? Zou je dan geen kvs verlies moeten hebben als de koudste stand is gekozen en de kraan dus dicht zoals ik ken bij een classic?

Jeroenal
Geregistreerd lid

Re: Onverklaarbaar KVS verlies

Bericht door Jeroenal » ma 12 okt, 2015 12:54

Hey wat ik had met mijn 93 t5 was koelvloeistof verlies rechts bij de koppakking liep vloeistof weg.
Kop natrekken heeft bij mij geholpen rij alweer 60000 km zonder verlies.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI G700-U10 met Tapatalk

Frisk
Donateur
Donateur

Bericht door Frisk » ma 12 okt, 2015 13:15

Bij mij was het probleem na de kop natrekken ook afgelopen. Systeem is onder druk gezet en voor de zekerheid heeft de garage een pil in de radiateur gedaan. Ik rij nu al weer een half jaar verder zonder problemen.

H.Geertsema
Geregistreerd lid

Bericht door H.Geertsema » ma 12 okt, 2015 15:47

Wanneer je het ruikt dan duidt dat toch op de kachelradiator, maar dat is een rotklus. Hier zou je in eerste instantie ook een moderne toevoeging kunnen gebruiken.

Koppakking natrekken is altijd een goed idee, maar het beste is om hem gewoon te vervangen :idea:.

:arrow:

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » ma 12 okt, 2015 17:52

Koppakking is niks mis mee, want zoals ik al in de openingspost zette, geen enkel spoor voor een lekker koppaking of lekkage naar buiten langs de kop. De lucht komt heel af en toe binnen en is van zeer korte duur, enkele secondes.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 12 okt, 2015 19:06

je hoeft geen klachten over de koppakking te hebben en toch merken dat mn die 2 binnenste bouten aangedraaid kunnen worden.
even schema Haynes erbij voor de nm's en volgorde.

Alternatief: onderste uitlaatpijpje is gescheurd tussen pijpje en radiator. Licht verlies en vooral als ie heet is en op druk staat. Dus onder het rijden, bij stilstand
geen plas of lekkage te zien.
Zet er voor de zekerheid een nieuwe in: zijn de kosten niet en anders heb je straks een goede op reserve want hij komt toch een keer.
suc6
Rein

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » ma 12 okt, 2015 19:10

Een lekkage in een koppakking kan makkelijk alleen naar binnen toe zijn. Als je geen externe lekkage kunt vinden zou ik bij een B2x4 altijd de kopbouten natrekken. Baat het niet dan schaadt het niet.

9399
Geregistreerd lid

Bericht door 9399 » ma 12 okt, 2015 19:40

Maar past het bij de klacht? Aantrekken zal ik zeker doen, klusje van niks en zonder risico.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » ma 12 okt, 2015 19:46

Een kopje op 250 km is nog maar heel weinig, walmen uit de uitlaat zul je dan nauwelijks kunnen zien.
Ik vind het aannemelijk. Bij stadsverkeer staat er meer druk op de koppakking vanuit het KVS gedeelte en het lijkt me logisch dat er dan meer lekkage ontstaat.

peeke 1972
Donateur
Donateur

Bericht door peeke 1972 » ma 12 okt, 2015 21:26

Het aantrekken van de bouten van een t5 hoort bij periodiek onderhoud. Het zou volgens de boekjes elke 100000 km moeten gebeuren maar ergens tussen de 60 en 80000 km is beter is mij verteld. Bij mij is het gebeurd rond de 100000 km en toen was het echt tijd want hij begon idd al te zweten op de bekende plaats aan de rechterkant van het blok. Volgende keer zal het bij 160000 km gebeuren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 13 okt, 2015 2:26

Als het lek klein is, en je rijdt stadsverkeer, dan wordt het blok niet gelijkmatig goed warm, maar meer plaatselijk. Rij je flink wat kilometers achtereen, dan wordt het lek door voldoende uitzetting van de onderdelen gedicht. Deze zomer had ik zo'n lek wat te klein leek om om te sporen. Nu net na de koudeomslag is het verlies bij stadsverkeer en korte ritten aanzienlijk, maar op dagje Veluwe nihil.

De buisjes die Rein noemt zijn bij mij eerste verdachte.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 13 okt, 2015 6:10

die buisjes zijn het idd het meest waarschijnlijk alhoewel het soms moeilijk te zien is. Mijn middelste kopbouten konden we een complete slag natrekken. Bij de andere saabs met T5 heb ik het zelf gedaan met dezelfde bevindingen. Trouwens allemaal dealeronderhouden maar van dat genoemde verplichte onderhoud stond niets in de papieren.
zorg wel dat je een kleppendekselpakking klaar hebt liggen.

hanske1
Geregistreerd lid

Bericht door hanske1 » do 29 okt, 2015 1:02

Kan iemand mij vertellen wat het aanhaalmoment (NM of graden verdraaiing?) is van de kopbouten van een T5 motor, hier namelijk hetzelfde probleem.
Klein beetje koelvloeistof verbruik en geen zichtbare lekkage.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » do 29 okt, 2015 4:51

60 Nm, 80 Nm en dan 90 graden verdraaien.
De meningen over de methode van natrekken verschilt. Ik heb zelf bout voor bout los en meteen weer vast in deze drie stappen gedaan op de voorgeschreven volgorde voor aandraaien. Plaatje op blz 83 van http://www.labann.de/lh/saab.pdf

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 29 okt, 2015 11:43

Kijk eerst maar eens met een spiegeltje naar de waterpomp!
Als je net onder de pomp tegen het blok aan kijkt is een optie de anders de sok tussen pomp en blok waar de ringen nog wel eens van willen scheuren nu de boel op leeftijd komt.

Volgende optie is de radiator waarbij de aansluiting van plastic naar aluminium verdacht is.

Plaats reactie