Ultiem banden topic!

2002-2012
Plaats reactie
pbd
Donateur
Donateur

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door pbd » vr 25 sep, 2015 23:32

Mrwhoopie schreef:Hoewel 16" beter is en goedkoper voor de winter,vond ik de velgen echt niet meer mooi en heb daarom een extra det 17" bijgekocht,helaas met eigenlijk zo goed als perfect winter rubber op alleen in de verkeerde maat (225/50/R17 98 H XL) dit zijn minerva winter studs of het iets is weet ik niet,vorige eigenaar had ze onder zijn TurboX.
Even uit nieuwsgierigheid: waarom is 16" beter voor de winter?

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » za 26 sep, 2015 10:47

Minder velg,meer band :wink:

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » za 26 sep, 2015 11:52

Het is niet zo zeer de hoogte maar de breedte van die band. Een smallere band presteert in het algemeen beter onder winterse omstandigheden. De grootste voordelen zijn de waterafvoer (minder last van aquaplanning) en de prestaties op losse sneeuw. Bij een smallere band is de druk van de band op het wegdek per cm2 hoger dan bij een bredere band. Je ziet heel veel mensen zelfs de 15 inch velgen in de winter gebruiken.

scancaep
Geregistreerd lid

Bericht door scancaep » za 26 sep, 2015 17:39

Als je zover terug gaat in de maat dan moet je wel opletten dat het draagvermogen van de band nog wel overeen stemt met het gewicht van het voertuig.
Je moet dan wel weten wat je doet.

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door dunnerudy » za 26 sep, 2015 19:37

Staat allemaal netjes in de gebruiksaanwijzing. 15" kan ook. Op 17" kunnen geen sneeuwkettingen.

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » za 26 sep, 2015 19:56

dunnerudy schreef:Staat allemaal netjes in de gebruiksaanwijzing. 15" kan ook. Op 17" kunnen geen sneeuwkettingen.
Meen je dat?Das wel bescheten,want dan kan ik best mijn 16" houden als ik naar Frankrijk ga,want daar zijn ze blijkbaar verplicht.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » ma 28 sep, 2015 10:46

Op mijn 17"winterbanden maat 215/50/17 (dus al iets groter in omtrek dan de 225/45/17 zomerbandjes) passen prima sneeuwkettingen, zelfs na 3cm verlaging. Waar dat "kan niet" vandaan komt??

Die 15" wordt ook lastig met leuke remmen van 314mm, maar dat weten de meesten hier wel.

16" vind ik ook niet meer zo mooi, dus 'smalle' 205-215 bandjes die op 17" passen met voldoende draagvermogen, zien er leuker uit.
(16" is niet beter, smaller <225 wel. Voor de winter wil je minder drijfvermogen, de band moet immers in de sneeuw kunnen bijten, gewicht op een smallere band helpt dan.)

dunnerudy
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door dunnerudy » ma 28 sep, 2015 14:49

Komt uit mijn instructieboekje:
Sneeuwkettingen zijn alleen te gebruiken in combinatie met de volgende soorten/wielen:
6,5×15 195/65R15
6,5×16 215/55R16
Waarom het niet kan op 17" staat er niet bij :-)
Kom je dan niet met de kettingen gevaarlijk dicht bij de velgrand? (Beschadiging)

kristian-ruizenaar
Donateur
Donateur

Bericht door kristian-ruizenaar » ma 28 sep, 2015 15:17

Ik rij in de zomer op 225/45r17
en in de winter op 195/65r15.
overigens tegen de kans op schade helpen deze wel:
http://webshop.topspace.nl/sneeuwkettin ... rmers.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 28 sep, 2015 20:31

Ben benieuwd naar de ervaringen met de CrossClimate banden.
De voorbanden van mijn 900 classic zijn binnenkort aan vervanging toe en eigenlijk lijkt een zomerband die s winters ook veilig is me wel wat.
Ik vind -bijzaak- het profiel er ook wel mooi uit zien.
Ik hoop alleen dat het rolgeluid op snelheid niet irritant is, want dan koop ik toch liever n gewone zomerband.

jonasewp124
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jonasewp124 » ma 28 sep, 2015 20:48

zo slecht ziet dat op 16" toch niet uit. :)
Stalen velgjes met saabdeksels en minerva eco-winter in 205/50R16
Dees is mijne in wintermodus
Afbeelding

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » ma 28 sep, 2015 22:09

Blijft een mooie kleur

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 30 sep, 2015 9:29

Ja lekker Jonas, met die vleugel achterop staat alles goed :wow: (en jaloers!)

16" is inderdaad OK (15" past bij mij niet eens meer) maar mooi kan ik het niet noemen, zeker als je aan 17" bent gewend.
Als je dan toch nieuwe velgen e/of bandjes nodig hebt kan je dan niet beter voor 17" met 205mm of 215mm gaan?
(Misschien de Nokian WR A3 of de Nokian WR G2 in de maat 205/50/17" rond de 100e per stuk?)

Die CrossClimates (good old alle seizoenen band,a +/- 130e?) klinkt wel leuk.
Alleen stel dat je een wat oudere auto hebt, rij je er dan veel mee in de winter?
Misschien zelfs schorsen wat ik lees dat sommigen doen. Dan is het weer zonde lijkt me.
-Er staat een sneeuwvlokje op dacht ik (?) Zijn ze dan Duitsland en Zwitserland proof?

Vind het dubbel, klinkt leuk een all round band die all round redelijk goed is.
Zeker alls het regelmatig sneeuwt en vriest en niet al te heet zou zijn in de zomer is het een leuke band (voor bv Schotland?)
Hier sneeuwt en vriest het echter toch eigenlijk wel weinig, en één à twee echt warme maanden hebben we toch wel in de zomer. Helemaal als je er van de zomer mee naar het zuiden reist.
Ik denk dat je, als je één band wil aanschaffen, je dan beter een goede (stille) zomerband kan nemen. En als je dan een weekje naar de sneeuw gaat desnoods een setje huren?

Los van de welles nietes al seizoen banden, ik vind die CrossClimate wel verdachte "high-performance" lamellen hebben...ik zou bang zijn voor cuppen. Zeker met een wat zwaardere en getunde auto. Altijd begrepen dat een band een compromis is, alleen al binnen de categorie zomerband. Laat staan dat je alles op A niveau krijgt op een 4 seizoenen band. (Kunnen ze de winter en zomerbanden bij M wel inpakken)

Volgens M:
Michelin CrossClimate
215/55 R16 97H XL

Uitstekende grip onder alle weersomstandigheden
'A' klasse grip op nat wegdek
Geoptimaliseerd brandstofverbruik

Combinatie van een uniek V-vormig profiel met nieuwe high-performance lamellen
Uitstekende prestaties op droog wegdek
Trekkracht op sneeuw
Met behoud van lange levensduur

Innovatieve combinatie van afgeschuinde profielblokken met high-performance lamellen voor
Doeltreffend remmen op droog wegdek
Geweldige prestaties in de sneeuw

(bron: http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/r ... p=R-278952" onclick="window.open(this.href);return false;)

scancaep
Geregistreerd lid

Bericht door scancaep » wo 30 sep, 2015 10:03

Allemaal vage begrippen.
Wat betekent nou; geoptimalisserd brandstofverbruik?
Ten opzichte van wát?
Nog een; doeltreffend remmen op droog wegdek?
Betekent dat, dat je dan het doel treft?
Dat wil je tóch juist voorkomen...

Marketing gezwets in mijn ogen.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 30 sep, 2015 10:45

:green_many:

Plaats reactie