stekkeren ja / stekkeren nee

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
levensnevel
Donateur (3x)
Donateur (3x)

stekkeren ja / stekkeren nee

Bericht door levensnevel » za 05 sep, 2015 7:04

Vergroening Nederlandse wagenpark gaat eerder achteruit dan vooruit
Huidige stand van zaken op een rijtje gezet.
http://www.nu.nl/weekend/4119444/vergro ... oruit.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
deze man/vrouw in ons vestingstadje snapt het overigens al een paar jaar

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: stekkeren ja / stekkeren nee

Bericht door ReinO » za 05 sep, 2015 9:12

Wij, van Peter van Deventer, adviseren een ev via Peter van Deventer
' want de benzineprijzen gaan ooit eens omhoog'.

De actieradius vind ik een enorme beperking, en dan ga ik maar uit van n ideale omstandigheden die er natuurlijk maar amper zijn.
Een huisarts die s middags zijn huisvisites doet, ja dat gaat wel lukken. En zo zullen er meer beroepen zijn.

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » za 05 sep, 2015 10:41

ik zie nog altijd niet helemaal waarom een auto die op steenkool rijdt ipv diesel/benzine/lpg een verbetering zou betekenen voor ons milieu. Rendement onder de streep is vergelijkbaar met een diesel dus daar zit het hem ook niet in.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » za 05 sep, 2015 13:11

CO2 van de kolencentrales afvangen en opslaan?

TUE heeft eens een electrische Lupo met een Lupo diesel vergeleken. Als de Lupo zijn stroom betrok van gasgestookte centrales was ie gunstiger qua CO2 uitstoot. Geloof dat anders de verschillen niet boeiden. Mogelijk dat de diesel bij langere afstanden (hogere gem snelheden) beduidend in het voordeel was.... maar is alweer een poos geleden dat ik dat artikel gelezen heb, kan wat wishful thinking in zijn geslopen :)
Leuke is trouwens ook dat we NL een voor een onze schone gasgestookte centrales uit aan het zetten zijn... Kolen zijn zoveel goedkoper...

Maar voor de rest wel leuke targets stellen... vooral tijdens de verkiezingen...

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 05 sep, 2015 13:24

Als het echt om het milieu ging dan was lpg gewoon gratis. Ik ben dan ook benieuwd wat meer kost aan vervuiling: een nieuwe auto produceren en afleveren of een oud o doorrijden?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 05 sep, 2015 23:15

Het produceren van nieuwe auto's die bestaande auto's vervangen is vervuilender dan een bestaande auto tot het eind van zijn latijn afrijden(dan bedoel ik echt chassis geheel doorgerot en nog verder)

Daar komt bij dat het moment dat er voldoende of uitsluitend duurzaam electriciteit zal worden opgewekt om de in de behoefte van gevestigde gebruikers en nieuwe (zoals EV), alsmede het stijgende electriciteitsgebruik door toename van het aantal smartphones, tablets, en allerlei onzin zoals slimme meters die 24/7 online "moeten" zijn, nog lang niet in zicht is. Dit betekent dat nu je bestaande niet afgetrapte vierwieler verruilen voor een spiksplinternieuwe Prius, Aygo, BMW i3 of wat ook op dit moment en de komende 5 tot 10 jaar, niet bijdraagt aan een schoner milieu of betere luchtkwaliteit.

Immers dat mileu en die lucht houdt zich niet aan landsgrenzen, maar beslaat de hele wereld.

Nuttig is dus:
- actievoeren tegen kappen van regenwouden (zoals de Amazone)
- actievoeren om de russische onderzeevloot te bewegen om de Japanse Walvisvaarders tot zinken te brengen
- actievoeren en de petitite tekenen die de onze regering aanspoort om af te zien van verzet tegen de rechterlijke uitspraak van onlangs die ons land laat streven naar meer duurzaamheid
- vaker de fiets nemen, wanneer mogelijk (OV=ruk)
- een baan dichterbij huis zoeken i.p.v. forensen (=niet gemakkelijk gedaan, wel gezegd)
- laders en adapter niet nodeloos in het stopcontact laten zitten als ze niet actief worden gebruikt
- je kinderen bijbrengen om na te denken over hun energiegebruik
- je huis verduurzamen (voorzover je daar geld en gelegenheid toe hebt)
- stemmen op partijen die kernenergie willen uitfaseren (een kerncentrale is strict genomen rendementsloos en is alleen met subsidie of zo je wilt, korting op belastingen voor de exploitant te bouwen en te exploiteren)
- politici duidelijk maken dat onze electrische energiebehoefte grotendeels door productie buiten onze landsgrenzen moet worden bevredigd i.p.v. nieuwe kolencentrales - deels met behulp van een soort slaven en onder-onderaannemers - aan te leggen
- ben je voor schonere lucht, koop dan zelf i.i.g. geen diesel, maar ga LPG rijden
- ...

Koop een EV omdat je er aan toe bent, en niet omdat men je probeert wijs te maken dat vervanging van je huidige, goed onderhouden mobiel de oplossing voor het milieuvraagstuk

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » zo 06 sep, 2015 9:52

Wat mij hoopvol stemt is dat het langzaam maar zeker tot de publieke opinie begint door te dringen dat het verhaal verder strekt dan wat er lokaal uit de uitlaatpijp van je auto komt. Nu de politiek nog...
Steve-O schreef:- ben je voor schonere lucht, koop dan zelf i.i.g. geen diesel, maar ga LPG rijden
en koop al helemaal niet zo'n direct ingespoten tsi/fsi/jts/ecowhatever benzinegebakje, die maken een bak fijnstof waar elke diesel jaloers op kan zijn en dan ook nog van het meest ongezonde soort. En omdat de emissiewetgeving natuurlijk minstens 10 jaar achterloopt mag dat allemaal nog gewoon zonder roetfilters de pijp uit geblazen worden.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » zo 06 sep, 2015 11:56

Op LPG rijden, daar ben ik voorstander van. Véél mooier dan diesel. Een probleem van LPG is dat het een fossiele brandstof is en dus ook CO2 uit stoot. En het is niet oneindig voorradig. Er zal dus op termijn een alternatief gevonden moeten worden. Dat zou elektrisch rijden kúnnen zijn. Dan moet nog wel een oplossing gevonden worden voor de accu want het produceren van een accu is voorlopig nog flink milieubelastend.
Brandstofcellen hebben veel minder problemen.

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » zo 06 sep, 2015 12:04

eigenlijk is het heel simpel:

hoe ouder de auto, hoe duurzamer je bezig bent.

maar ja: breng dat de overheid en de milieu-freaks maar eens aan hun verstand...

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » zo 06 sep, 2015 14:04

Wat ik me af zit te vragen is of die accu's na een jaar, anderhalf jaar ook hetzelfde euvel vertonen als je telefoon of je veel op batterij gebruikte laptop: Veel sneller leeg dan toen de batterij nog nieuw was. Ik had begrepen dat het type accu in principe hetzelfde is voor al deze apparaten. Betekent dit ook dat zelfde euvel? Dat zou dan aardig wat betekenen voor de 2e handse batterijauto's die er lekker wat km's op hebben staan.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » zo 06 sep, 2015 14:16

Volgens mij is dat ook zo. In dat opzicht lijkt het vast op elektrische vorkheftrucks. Daar zit de meeste waarde ook in de accu's. De accu's zelf zijn dan weliswaar anders maar toch....

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 06 sep, 2015 20:11

Productie en recycling van accu's is ook een zeer mileubelastende bezigheid. Hiervoor bestaat voorlopig nog geen oplossing. Maar de overheid heeft besloten om toch maar vast te promoten en te stimuleren en er van uit te gaan dat wetenschappers (die ze als het ze beter uitkomt volkomen negeren of met het tactisch installeren van leiders van innovatiecommissie's de pas af snijden) wel een oplossing zullen verzinnen.

Een auto die op LPG loopt. kan theoretisch ook worden aangepast op groene gassen, maar productie van dit gas en tankfaciliteiten zit o.a. vanwege bovengenoemde boeverij nog niet echt in de lift.

Zuiverst is waterstof produceren met behulp van duurzaam opgewekte electriciteit en daarmee terug naar de verbrandingsmotor met als uitstoot slechts water. DIt zal er ook van komen, maar zo lang die keten niet is uitontwikkeld en voldoet aan veiligheidseisen, willen overheden autofabrikanten helpen op te krabbelen uit hun crisis door de verkoop van de electrische optie met accu's te stimuleren.

coppe218
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door coppe218 » ma 07 sep, 2015 22:18

Ik rij zakelijk nu reeds 3 jaar op Groen Gas. Ondanks wat kleine nadelen bevalt het me verder goed. Nog schoner dan LPG en zonder gebruik van fossiele brandstoffen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 07 sep, 2015 22:22

:bluethumb:

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » ma 07 sep, 2015 22:39

Steve-O schreef:Het produceren van nieuwe auto's die bestaande auto's vervangen is vervuilender dan een bestaande auto tot het eind van zijn latijn afrijden(dan bedoel ik echt chassis geheel doorgerot en nog verder)

Daar komt bij dat het moment dat er voldoende of uitsluitend duurzaam electriciteit zal worden opgewekt om de in de behoefte van gevestigde gebruikers en nieuwe (zoals EV), alsmede het stijgende electriciteitsgebruik door toename van het aantal smartphones, tablets, en allerlei onzin zoals slimme meters die 24/7 online "moeten" zijn, nog lang niet in zicht is. Dit betekent dat nu je bestaande niet afgetrapte vierwieler verruilen voor een spiksplinternieuwe Prius, Aygo, BMW i3 of wat ook op dit moment en de komende 5 tot 10 jaar, niet bijdraagt aan een schoner milieu of betere luchtkwaliteit.

Immers dat mileu en die lucht houdt zich niet aan landsgrenzen, maar beslaat de hele wereld.

Nuttig is dus:
- actievoeren tegen kappen van regenwouden (zoals de Amazone)
- actievoeren om de russische onderzeevloot te bewegen om de Japanse Walvisvaarders tot zinken te brengen
- actievoeren en de petitite tekenen die de onze regering aanspoort om af te zien van verzet tegen de rechterlijke uitspraak van onlangs die ons land laat streven naar meer duurzaamheid
- vaker de fiets nemen, wanneer mogelijk (OV=ruk)
- een baan dichterbij huis zoeken i.p.v. forensen (=niet gemakkelijk gedaan, wel gezegd)
- laders en adapter niet nodeloos in het stopcontact laten zitten als ze niet actief worden gebruikt
- je kinderen bijbrengen om na te denken over hun energiegebruik
- je huis verduurzamen (voorzover je daar geld en gelegenheid toe hebt)
- stemmen op partijen die kernenergie willen uitfaseren (een kerncentrale is strict genomen rendementsloos en is alleen met subsidie of zo je wilt, korting op belastingen voor de exploitant te bouwen en te exploiteren)
- politici duidelijk maken dat onze electrische energiebehoefte grotendeels door productie buiten onze landsgrenzen moet worden bevredigd i.p.v. nieuwe kolencentrales - deels met behulp van een soort slaven en onder-onderaannemers - aan te leggen
- ben je voor schonere lucht, koop dan zelf i.i.g. geen diesel, maar ga LPG rijden
- ...

Koop een EV omdat je er aan toe bent, en niet omdat men je probeert wijs te maken dat vervanging van je huidige, goed onderhouden mobiel de oplossing voor het milieuvraagstuk
Een verhaal naar mijn hart! Behalve het inschakelen van de russische vloot dan 8)

@ Coppe218: wat zijn de nadelen van Groen Gas en wat zijn de verschillen en overeenkomsten met LPG?

Plaats reactie