Dit topic hoort misschien meer thuis in het 9000 deel, maar omdat hier de mensen met de meeste turbo kennis zich verzameld hebben post ik het hier. Mijn saab 9000 2.3 fpt is volgens mij aan vervanging van de turbo toe. De problemen uiten zich in slecht opspoelen bij plotselinge vollast (bokken) en lichte speling op het asje. Verder rijdt de auto prima en ook de turbo drukmeter geeft aan dat de turbo bij het rustig opvoeren van de druk nog prima functioneert tot in het rode gebied.
Ik weet dat dit ook kan duiden op een reeks van andere zaken, maar op het vervangen van alle vaccuum slangen na heb ik deze volgens mij al uitgesloten. (APC klep vervangen, DI gewisseld, bougies vervangen, kapotte kleppen zo goed als uitgesloten koppakking is recent vervangen en toen zag alles er prima uit). Mochten jullie echter nog tips hebben voordat ik met de turbo aan de slag ga, dan hoor ik dat graag!
Nu mijn vragen met betrekking tot de opties die ik heb voor de eventuele nodige vervangende turbo.
Speedparts.se bied op dit moment tegen een sterk gereduceerd tarief de TB2529 aan, kan deze zonder aanpassingen de huidige TB2531 vervangen en zo ja, wat zou dit betekenen voor het vermogen?
Wat moet er allemaal worden aangepast als ik de garret voor een TD04 zou willen vervangen, moet dan ook de ecu geremapped worden?
Alvast bedankt voor de reacties, mocht iemand nog een goede TB2531 hebben liggen dan houd ik mij uiteraard ook aanbevolen.
Garret TB2531 vervangen door Garret TB2529 mogelijk?
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: Garret TB2531 vervangen door Garret TB2529 mogelijk?
heeft die 9000 een T5 motor?
- is je ic in staat alles koel te houden? iat?
- koppel je cc eens af (mijn t5 verknalt de turbodruk wanneer ik een cc aankoppel -ook al staat ie uit!- .)
- bougies goed gegapt ?
- is je ic in staat alles koel te houden? iat?
- koppel je cc eens af (mijn t5 verknalt de turbodruk wanneer ik een cc aankoppel -ook al staat ie uit!- .)
- bougies goed gegapt ?
-
9000-95
- Donateur

zolang je geen olieverbruik hebt, de einddruk gehaald wordt en de turbo geen bijgeluiden maakt zou ik het daar zeker niet in zoeken. Lichte radiale speling op de as is normaal en hoort zo.
dat is stap 1 bij dit soort problemen. Begin daar dus maar eens mee.RB29 schreef:... op het vervangen van alle vaccuum slangen na ...
-
maikel2.0t
- Geregistreerd lid
Knutsel er is een t7 apc in de t5 kleppe kan je bijv 2 nieuwe kopen en dan kunne ze nog verschillende waardes genereren......
-
RB29
- Donateur (3x)

Dank voor de reacties. Het is inderdaad een T5 9000, uit 1995.
Vacuüm slangen zijn inmiddels besteld, die ga ik dus als eerste vervangen. Bougies pakken we dan voor de zekerheid ook mee, maar die zijn nog maar 3k geleden vervangen.
De turbo lekt geen olie, dus daar hoef ik het ook niet te zoeken. Temperatuur lijkt verder ok, koelvloeistoftemp laat in ieder geval geen vreemde dingen zien.
T7 ombouw ben ik nog niet van plan, heb ook nog een paar goede t5 apc kleppen liggen als reserve, zal voor de zekerheid de huidige omwisselen van het weekend.
Vacuüm slangen zijn inmiddels besteld, die ga ik dus als eerste vervangen. Bougies pakken we dan voor de zekerheid ook mee, maar die zijn nog maar 3k geleden vervangen.
De turbo lekt geen olie, dus daar hoef ik het ook niet te zoeken. Temperatuur lijkt verder ok, koelvloeistoftemp laat in ieder geval geen vreemde dingen zien.
T7 ombouw ben ik nog niet van plan, heb ook nog een paar goede t5 apc kleppen liggen als reserve, zal voor de zekerheid de huidige omwisselen van het weekend.
-
ReinO
- Donateur (2x)

Gaps op .9?
En wanneer je iat te hoog is krijg je ook dit soort symptomen. Velen hier kozen al voor een fmic.
En wanneer je iat te hoog is krijg je ook dit soort symptomen. Velen hier kozen al voor een fmic.
-
RB29
- Donateur (3x)

Vandaag de boel onder handen genomen, vacuum slangen vervangen, bougies aangepakt, gelijk ook het luchtfilter vervangen en voor de zekerheid ook de DI vervangen voor een van de reserves.
Waar het precies aan lag is door alle werkzaamheden onbekend, maar het probleem is in ieder geval weg.
En een 9k CS heeft standaard toch al een (niet erg kleine) fmic?
Waar het precies aan lag is door alle werkzaamheden onbekend, maar het probleem is in ieder geval weg.
Wat de gaps betreft, zaten (en zitten weer) 'gewone' BCPR7ES 11 bougies op, mijn ervaring tot nu toe was dat een 9k op gas met 200pk het daar prima op doet, wat zou het effect zijn van het verkleinen van de gap naar 0,9?ReinO schreef:Gaps op .9?
En een 9k CS heeft standaard toch al een (niet erg kleine) fmic?
-
9000-95
- Donateur

mooi dat het is opgelost
Op lpg loopt het vaak net wat mooier als je de bougies iets kleiner gapt dan die 1.1 mm. Gewoon een keertje proberen, maar zet ze niet kleiner dan 0.9.
En inderdaad heeft een 9000 standaard al een hele flinke intercooler (weliswaar geen fm) die niet te vergelijken is met wat er in een 9-3 zit. Tot stage 3 hoef je daar echt niks aan te doen.
Op lpg loopt het vaak net wat mooier als je de bougies iets kleiner gapt dan die 1.1 mm. Gewoon een keertje proberen, maar zet ze niet kleiner dan 0.9.
En inderdaad heeft een 9000 standaard al een hele flinke intercooler (weliswaar geen fm) die niet te vergelijken is met wat er in een 9-3 zit. Tot stage 3 hoef je daar echt niks aan te doen.