''isoleren'' van deliverypipe T7
-
JustWicked
- Geregistreerd lid
''isoleren'' van deliverypipe T7
Beste tuners,
Je kunt voor flink wat geld een Abotte of Do88 delivery pipe kopen die dan van gepolijst aluminium is wat voornamelijk mooi is maar niet echt winst gevend voor koele lucht!
Mijn idee is dus om de zwarte deliverypipe met van dat aluminium tape in te tapen (dat spul wat je rondom je gasfornuis afzuigpijp zit om hem af te dichten).
Waarom?
Omdat dat zwarte PVC beter warmte isolerend is (komt dus minder warme lucht IN de pijp) dan volledig aluminium en zwart makkelijker zijn warmte afstaat (daarom spuiten sommigen mensen hun intercooler ook zwart). En aluminium tape om eventuele warmte te weerkaatsen.
Ander bijkomend voordeel het ziet er vet uit en zo een rol van 17m aluminium tape koop je voor een paar euro.
Mensen die dit al eens hebben gedaan en er iets over te zeggen hebben?
Filmpje over intercooler zwart spuiten en bijkomende voordelen:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg[/youtube]
Je kunt voor flink wat geld een Abotte of Do88 delivery pipe kopen die dan van gepolijst aluminium is wat voornamelijk mooi is maar niet echt winst gevend voor koele lucht!
Mijn idee is dus om de zwarte deliverypipe met van dat aluminium tape in te tapen (dat spul wat je rondom je gasfornuis afzuigpijp zit om hem af te dichten).
Waarom?
Omdat dat zwarte PVC beter warmte isolerend is (komt dus minder warme lucht IN de pijp) dan volledig aluminium en zwart makkelijker zijn warmte afstaat (daarom spuiten sommigen mensen hun intercooler ook zwart). En aluminium tape om eventuele warmte te weerkaatsen.
Ander bijkomend voordeel het ziet er vet uit en zo een rol van 17m aluminium tape koop je voor een paar euro.
Mensen die dit al eens hebben gedaan en er iets over te zeggen hebben?
Filmpje over intercooler zwart spuiten en bijkomende voordelen:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=f1QL9veQaNg[/youtube]
-
AeroR
- Geregistreerd lid
Re: ''isoleren'' van deliverypipe T7
Dat klinkt allemaal wel logisch wat je vertelt maar heb er geen ervaring mee. Probeer het zou ik zeggen maar ik vrees dat het lastig is om mooi te krijgen. Maar als het je temp naar beneden kan krijgen is het wel interessant natuurlijk.
Interessant filmpje trouwens van die intercoolers, had ik nog niet van gehoord dat een zwarte veel beter koelt bij stilstand/zonder airflow dan een zilvere. De meest Saab rijders gebruiken hun power op snelheid dus is het niet echt nuttig om hem zwart te maken concludeer ik uit het verhaal, zeker omdat hij op snelheid net iets minder koelt dan een zilvere.
Interessant filmpje trouwens van die intercoolers, had ik nog niet van gehoord dat een zwarte veel beter koelt bij stilstand/zonder airflow dan een zilvere. De meest Saab rijders gebruiken hun power op snelheid dus is het niet echt nuttig om hem zwart te maken concludeer ik uit het verhaal, zeker omdat hij op snelheid net iets minder koelt dan een zilvere.
-
ReinO
- Donateur (2x)

maar dat zwarte kunststof geleid ook niet, die alu delivry zal daarom later ook niet meer gebruikt zijn.
met omgelegd alu haal ik hier waarden van 15 graden in de winter tot 45 bij 34 graden: goed genoeg.
Een experiment is altijd welkom! dus laat maar zien en horen wat je iat doet straks.
met omgelegd alu haal ik hier waarden van 15 graden in de winter tot 45 bij 34 graden: goed genoeg.
Een experiment is altijd welkom! dus laat maar zien en horen wat je iat doet straks.
-
AlexJ
- Donateur

Been there, done that.
Isoleren van T7 plastic pijp werkte bij mij negatief: het duurde langer voor ie warm werd (goed), maar alstie warm is, wordt ie trager koud (niet goed)
Isoleren van alu pijp werkt goed. Zelfde effect als bij de plastic pijp, maar overall gemiddelde temperatuur is lager.
Wat wel veel effect had was het isoleren van de siliconen slang van intercooler naar delivery pijp. (Deze loopt nl vlak langs de gloeiendhete downpipe).
Het isoleren van het inlaattraject werkt nauwelijks.
Turbojasje schijnt geniaal te zijn, maar nooit zin in gehad. Bij mij is alles nu onder controle.
Goeie tip ook is je KVS eens flushen en een nieuwe (originele!!) waterpomp monteren
Isoleren van T7 plastic pijp werkte bij mij negatief: het duurde langer voor ie warm werd (goed), maar alstie warm is, wordt ie trager koud (niet goed)
Isoleren van alu pijp werkt goed. Zelfde effect als bij de plastic pijp, maar overall gemiddelde temperatuur is lager.
Wat wel veel effect had was het isoleren van de siliconen slang van intercooler naar delivery pijp. (Deze loopt nl vlak langs de gloeiendhete downpipe).
Het isoleren van het inlaattraject werkt nauwelijks.
Turbojasje schijnt geniaal te zijn, maar nooit zin in gehad. Bij mij is alles nu onder controle.
Goeie tip ook is je KVS eens flushen en een nieuwe (originele!!) waterpomp monteren
-
Niels83
- Donateur (3x)

Die delivery pipe van do88 koop je ook niet voor het materiaal, maar voor de grotere diameter... En als je dan, net als ik, een grotere turbo voor je delivery-pipe hebt zitten, is dat wel zo leuk. Overigens, als er met >1bar lucht door dat ruim geperst wordt dat eerst via een FMIC loop (zoals bij mij), warmt dat niet zo heel snel op hoor
Als je koudere lucht wilt, kan je beter investeren in een FMIC...
-
AlexJ
- Donateur

Klopt, al moet ik zeggen dat het verschil ook bij t7 merkbaar is als je van plastic naar do88 alu gaat. Negatief qua temperaturen.
Maar, dit zijn temperaturen tijdens normaal rijden. Als je vol je gas intrapt (WOT) zie je de temperatuur naar beneden schieten (dankzij een alu IC).
En dit is wat belangrijk is, dat tijdens vollast je temperaturen laag zijn!
Die warmere temperatuur tijdens cruisen boeit niet
Maar, dit zijn temperaturen tijdens normaal rijden. Als je vol je gas intrapt (WOT) zie je de temperatuur naar beneden schieten (dankzij een alu IC).
En dit is wat belangrijk is, dat tijdens vollast je temperaturen laag zijn!
Die warmere temperatuur tijdens cruisen boeit niet
-
Rootje5
- Geregistreerd lid
Hoi Alex,
Ik zit ook al een jaar met dezelfde warmteproblematiek (heatsoak). Kun je toelichten waar die rubberen slang zit die van de intercooler naar de deliverypipe loopt? Het isoleren hiervan heeft bij jouw dus wel enig effect gehad los van een aluminium ic? Het isoleren vd rest loont blijkbaar de moeite niet?
Ps.
Isoleren met welk type warmte-isolerend materiaal?
Grt,
Roland
Ik zit ook al een jaar met dezelfde warmteproblematiek (heatsoak). Kun je toelichten waar die rubberen slang zit die van de intercooler naar de deliverypipe loopt? Het isoleren hiervan heeft bij jouw dus wel enig effect gehad los van een aluminium ic? Het isoleren vd rest loont blijkbaar de moeite niet?
Ps.
Isoleren met welk type warmte-isolerend materiaal?
Grt,
Roland
-
ReinO
- Donateur (2x)

De uitgangsslang van ic zit aan de bestuurderskant.
Ik heb een extra stuk slang er tussen gezet en het hele deliverybuis gedeelte 20 cm van motor gelegd. Daarvoor heb ik de accu
Naar rechts verplaatst tegen het spatbord aan. Dat grijze blokje pas onder de spatbord rand.
Met dat standaard buisje draai ik 1.95 bar. Met prima iat s.
Ik heb een extra stuk slang er tussen gezet en het hele deliverybuis gedeelte 20 cm van motor gelegd. Daarvoor heb ik de accu
Naar rechts verplaatst tegen het spatbord aan. Dat grijze blokje pas onder de spatbord rand.
Met dat standaard buisje draai ik 1.95 bar. Met prima iat s.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Als je die alu do88/abbott pijp nou een ceramische coating geeft, dan heb je best of both worlds lijkt mij? Het kost alleen wat. 
-
Niels83
- Donateur (3x)

Luister nou maar gewoon naar Krizzie. Dat is het enige slimme dat ik tot nu toe gehoord heb over die hitte isolatie van die buis. Even los latende dat die buis aangesloten zit op een FMIC die als het goed is lucht tussen de 25 en 35°c er doorheen blaast op ergens tussen de 0,8bar en 1,5bar druk. Maar goed, als je denkt dat die lucht in die seconde dat die oder hoge druk gekoeld door de buis gaat
Luister dan naar Krizzie, geen € 175 uit aan een coating en geniet van je 0,5°c temperatuurwinst in je blok 
-
ReinO
- Donateur (2x)

En mijn oplossing kostte 5 euro voor de slang een stukje buis en 2 klemmen...... .