voor & nadelen van TCS op een 9-3 2002 Stage 3

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
xsp1x
Donateur (4x)
Donateur (4x)

voor & nadelen van TCS op een 9-3 2002 Stage 3

Bericht door xsp1x » di 21 jul, 2015 11:26

Ik ben een 9-3 2002 met TCS op het oog en nu zag ik dat hij TCS heeft is er een voor of nadeel indien ik deze naar Stg 3 breng ????? of kan ik deze gewoon uitzetten zonder gevolgen ????

wie heeft er ervaring mee ??

mvg

rudi

maxmink93
Geregistreerd lid

Re: voor & nadelen van TCS op een 9-3 2002 Stage 3

Bericht door maxmink93 » di 21 jul, 2015 11:28

Geen probleem hoor.

Tcs is wellicht vaak telaat met ingrijpen na je tuning, maar thats it.

xsp1x
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door xsp1x » di 21 jul, 2015 11:32

Max en als ik hem uitzet heeft dit gevolgen voor de hardware van de boite of maakt het niet uit ?

mvg

Rudi

ik lees soms vervelende dingen over TCS daarom deze vraag

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » di 21 jul, 2015 14:37

Ja, er is wel iets met alleen "uitzetten", volgens mij werkt dat niet zo makkelijk. Maar volgens mij heb je TCS en non-TCS tunes...
Ik weet dat die van mij op één of andere wijze onklaar gemaakt is door de vorige eigenaar vanwege de tuning en mij irriteert dat juist weer enorm, want ik heb het wel en de Tech2 ziet het ook, maar het reageert niet en komt niet in mijn cockpit als lampje bij de canbus controle.

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » di 21 jul, 2015 15:54

Ja, er is wel iets met alleen "uitzetten", volgens mij werkt dat niet zo makkelijk.
Hoezo niet? Als het nat is en ik zet TCS uit via dat knopje en ga goed op het gas in zijn 1 of 2 (soms ook in 3) heb ik flinke, en als ik wil aanhoudende wheelspin. Zal op droog ook best lukken in 1 en 2 maar dat doe ik liever niet. Ik kan hem boven de 60 niet uitzetten trouwens, daaronder wel.
Maar volgens mij heb je TCS en non-TCS tunes...
Klopt, dat heb ik ook gezien op dat andere forum maar waarom weet ik eigenlijk niet.

Ik had TS al een pb gestuurd met mijn ervaringen en begreep dat de zorgen gingen over het 9000 TCS probleem. Wat dat betreft geen rare dingen bij de 9-3og's toch?

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » di 21 jul, 2015 16:38

Ja, uizetten met je tcs knop is natuurlijk zoals het bedoeld was. Maar ik ga er vanuit dat de TS bedoelde uitzetten via harde codering ;) Oftewel, een non-tcs tune op een tcs ecu schrijven.
En bij de 9-3og heb je evengoed nog tcs tuningsproblemen. Daarom zijn er aparte tcs en non-tcs tunes :-P+
Maar volgens mij zit tcs ook nog elders geprogrammeerd, dice/twice wellicht? En als het daar wel staat en niet op de ecu ontstaat er een conflict.

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » wo 22 jul, 2015 16:04

Ja uitzetten gaat gevolgen hebben voor je hardware.

Waarom zou je een non tcs tune willen, als je hem met een knop uit kunt zetten?
Volgens mij zijn onze bakken en koppelingen bij 400-450nm al redelijk aan de max (dat is met een sport koppeling, niet de standaard versie), dus lekker klappen zonder tcs zal dit versnellen.

Ga er even vanuit dat het geen track car is maar een daily user.

xsp1x
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door xsp1x » wo 22 jul, 2015 23:48

ik rijd enkel in 1,2,3 versnelling gaat nooit op de langere wegen omdat ik nooit verder rijd dan bij mij in de buurt en hou er van om lekker op het gas te trappen ,,,, elke keer weer voluit :O:

ik wil gewoon weten dat ik daardoor geen problemen krijg met de tcs , liefst wil ik hem volledig weg zonder stukken te rijden , de tune zal indien nodig en mogelijk daar worden op afgesteld

gewoon lekker het gas erop

anders kocht ik wel een vette BMW als ik rustig wou rijden

mvg

Rudi

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » do 23 jul, 2015 10:04

Op het knopje van tcs drukken geeft natuurlijk geen extra schaden.

Enige wat wel extra schade zou kunnen geven is dat wanneer je wheelspin hebt en net wel/net geen grip hebt. De banden gaan dan "stuiteren" en die geeft enorme klappen in je aandrijflijn.

Een Non tcs Bin zit je altijd zonder tcs en een brandend tcs/ABS lampje. Vind de keuring leuk..

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 23 jul, 2015 16:43

De tcs en de non-tcs bins zijn aangepaste BioPower bins. Input ethanol sensor zat bij door SAAB gebruikte test autos op het TCS signaal van de ecu.

Alle van fabriek BioPower wagens hebben minstens TCS gehad en moest er iets gevonden worden voor ombouw van non-tcs wagens. In die bins wordt het TCS signaal intern gecopierd van een andere input. Weer later is er een mooiere oplossing voor non-tcs wagens gevonden waardoor deze lelijke hack niet meer nodig was.

TCS van een 9-3 OG is geen beperking qua tuning.

xsp1x
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door xsp1x » do 23 jul, 2015 21:46

Ok dan laat ik hem wat '' stuiteren '' Welke man vind '(Rode)' Lampjes niet leuk :-P+

morgen valt de beslissing of het een 9-3 OG T5 aero word of de met TCS uitgeruste 9-3 OG t7

I just wanna feel the LIMIT

mvg

R

evo tot Zaterdag :O:

Plaats reactie