saab hardware tuning

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: saab hardware tuning

Bericht door Thieuke » za 11 jul, 2015 23:05

dado schreef: toch grappig dat de hele racerij niet een standaard
Precies, je zegt het zelf. Racerij.

Een SAAB met 300 pk? Dat is geen racerij, dat is straat gebruik. Ook weer niet zo veeleisend en hoogstaand als de racerij is.

Maar inderdaad, keuze bougies is heel belangrijk zoals je zegt . Je moet de voorgeschreven gebruiken, omdat het ook sensoren zijn (zie je dat bij de racerij?). Daar is bij saab een significant deel van het engineeringbudget aan op gegaan.

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » za 11 jul, 2015 23:22

graag wel mijn hele post lezen...
ik zeg duidelijk dat de voorgeschreven plug prima is als alles stock is, maar als je alles gaat upgraden, aanpassen, verhogen etc etc is een ander type bougie die daar beter bij past ook nodig...

maar goed, ik zeg lekker standaard bougies blijven steken, is mij om het even hoor... :thumbup2:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 12 jul, 2015 10:00

Ja, als je alles gaat verhogen wel. Dan kun je eentje nemen die de warmte net wat beter afvoert. En dat is het wel zo'n beetje bij je Saab.

Maar de startpost vroeg toch echt om wat hardware rondom stage 1. Niet om >750pk.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 12 jul, 2015 10:16

Nou weet ik niet of T8 ook zo'n pietje precies is met bougies, maar T5 en T7 moet je echt alleen gebruiken met de standaard bougies, of je nou stock of 500pk draait.. (en laat die nou lekker goedkoop zijn!) anders kun je vreemde spoken onder de kap krijgen!

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » zo 12 jul, 2015 11:02

nogmaals, ik zeg lekker standaard bougies blijven steken, is mij om het even hoor... :thumbup2:

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » zo 12 jul, 2015 11:40

dado schreef:nogmaals, ik zeg lekker standaard bougies blijven steken, is mij om het even hoor... :thumbup2:
Ik wilde eigenlijk niet meer reageren omdat je er kennelijk niet tegen kan als je je gelijk niet krijgt, maar eerlijk gezegd denk ik dat het voor de topicstarter er niet duidelijker op wordt wat hij nou met zijn bougies moet doen.

Zonder te beweren de waarheid in pacht te hebben zijn dit mijn twee centen:

@topicstarter:
Saab is bij de ontwikkeling van hun motoren en het motormanagementsysteem uit gegaan van een bepaald type bougie.
Zoals gezegd is de bougie niet alleen het apparaat dat voor de ontsteking zorgt, maar heeft ook onder andere de functie om te meten hoe de verbranding verloopt.

Dat wil zeggen, hij kijkt of er sprake is van misfires (brandstofmengsel ontsteltenis niet in de cilinder), welke voor de motor niet heel erg zijn, maar je catalysator vindt dat niet leuk.

Ook kijkt hij bijvoorbeeld of er sprake is van knocks (brandstofmengsel ontsteekt "spontaan", te vroeg waardoor het de motor tegen werkt) welke wel schadelijk zijn voor de motor.

Bovenstaande vraagt om een speciale bougie doe daarvoor geschikt is.

Welke bougie je kiest luisterd dus heel nauw!
Voor standaard een stage 1 kan je gewoon de standaard voorgeschreven bougies gebruiken. Niks aan de hand. Ga je hoger vermogen vragen kan je een warmtegraad kouder pakken, van hetzelfde type bougie.

Ga je echt exotisch zoals Millerman bijvoorbeeld zegt dan wordt het misschien een ander verhaal en zal je zoals Dado aanhaalt misschien moeten kijken naar welke kaarsen geschikt zijn, maar nog steeds de functies die nodig zijn voor het motormanagementsysteem kunnen vervullen.

Maar dat is heel erg onbekend terrein......

Moraal van de antwoorden op jou vraag is denk ik wel duidelijk: met alle hardware aanpassingen volgt een software aanpassing, anders krijg je er geen vermogen bij. Dat zou je als nadeel kunnen zien, maar gelukkig is de software van onze trionic systemen ontzettend flexibel en tot in kleinste hardware aanpassing aanpasbaar!

Lang leve Trionic!! :p

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » zo 12 jul, 2015 15:59

Thieuke schreef:
dado schreef:nogmaals, ik zeg lekker standaard bougies blijven steken, is mij om het even hoor... :thumbup2:

Welke bougie je kiest luisterd dus heel nauw!
Voor standaard een stage 1 kan je gewoon de standaard voorgeschreven bougies gebruiken. Niks aan de hand. Ga je hoger vermogen vragen kan je een warmtegraad kouder pakken, van hetzelfde type bougie.

Ga je echt exotisch zoals Millerman bijvoorbeeld zegt dan wordt het misschien een ander verhaal en zal je zoals Dado aanhaalt misschien moeten kijken naar welke kaarsen geschikt zijn, maar nog steeds de functies die nodig zijn voor het motormanagementsysteem kunnen vervullen.

:p

en dit is dus precies wat ik al meerdere keren heb gepost...
als je van alles gaat aanpassen horen de juiste plugs die aan de nieuwe set-up kunnen voldoen daar bij... meer heb ik niet gezegd/gepost...

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » zo 12 jul, 2015 19:30

Wat versta jij onder "van alles" ?
De meesten hier passen hooguit een downpipe en andere software toe. Misschien een ander luchtbuisje, intercooler en een dumpvalve en dan heb je het wel. Dat red je prima met een graadje warmere bougies

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » zo 12 jul, 2015 19:51

is intussen al meerdere keren gepost hier...
maar goed...

er zijn ook mensen met andere meningen en andere ervaringen, dat gaat er bij de meeste hier niet in want het is niet voorgeschreven, prima verder hoor...
zoals ik intussen al 2 keer eerder heb gepost, lekker standaard bougies blijven steken, het is mij om het even.
mijn ervaringen zijn anders, mijn mening dus ook (en met mij vele 1000-en anderen)... en ondanks wat "de kenners" daarvan vinden, is dat ook prima...

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » zo 12 jul, 2015 21:24

Wat zijn dan precies je ervaringen in Saabs met welke hardware en software? In viewtopic.php?f=7&t=140696 was al uitgelegd welke bougies worden gebruikt. Als je in de tussentijd hebt bijgeleerd horen we dit graag, maar beargumenteerd.

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » zo 12 jul, 2015 21:58

mijn familie komt uit de autosport (vader en oom).
ik heb in al die jaren geleerd dat om het optimale uit je set-up te halen dat alle aspecten even zwaar meetellen, van het simpelste kabeltje, tot turbo, uitlaat, inlaat, etc etc maar minimaal net zo belangrijk de juiste plug. dat kan zijn de standaard plug, of platinum/iridium/silver of zels plasma, in de diverse warmtegraden/ uitvoeringen of wat dan ook, soms is stock/voorgeschreven beter, maar soms ook niet...

de saab is intussen mijn 59e auto, ik heb van alles gereden, veel verschillend modellen/merken/motoren, van suzuki tot bmw, van daihatsu tot audi, van volkswagen tot saab enz enz, en nergens houd men zo vast aan bestaande ideeen over dit soort vormen van upgrading als hier, vind ik nogal opvallend. en eerlijk gezegd ook jammer want de bekende weg is zeker niet altijd de juiste of beste weg.

maar nogmaals, als "jullie" (rotwoord) vinden dat dat het beste is voor de eigen auto, fine by me, mijn ervaring in al die jaren/modellen, en wat ik met de paplepel ingegoten heb gekregen, is anders..

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 12 jul, 2015 22:15

Lees de uitleg van Thieuke over de werking van bougies binnen de software van Saab. Ga je andere software dan Trionic gebruiken, wordt het een ander verhaal. Genoeg forummers die het geprobeerd hebben, allemaal met een stotterende motor.

Nogmaals: binnen de vraagstelling van de starter van dit topic, horen mijns inziens geen andere bougies.

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » zo 12 jul, 2015 22:21

dado schreef:
maar nogmaals, als "jullie" (rotwoord) vinden dat dat het beste is voor de eigen auto, fine by me, mijn ervaring in al die jaren/modellen, en wat ik met de paplepel ingegoten heb gekregen, is anders..
en dit was de laatste keer dat ik dit gepost heb...

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » zo 12 jul, 2015 22:25

Zonder argumenten is het lastig om samen de waarheid in het midden te zoeken...

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » zo 12 jul, 2015 22:40

millerman schreef:Zonder argumenten is het lastig om samen de waarheid in het midden te zoeken...
zonder argumenten????????
lees je wel eens???

ik heb intussen al 4 of 5 keer gepost dat het prima is om in bepaalde gevallen stock/voorgeschreven plugs te gebruiken, maar dat er ook andere set-ups zijn waarbij een andere plug beter past....

er gaat echt niet slechts 1 weggetje naar rome, zijn er iets meer...

Plaats reactie