Spyker nog niet uit surseance

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
RoelandV
Geregistreerd lid

Spyker nog niet uit surseance

Bericht door RoelandV » do 11 jun, 2015 22:11

Spyker uit surseance: rechter stemt in met crediteurenakkoord
11 jun 2015 | Robert van den Oever
Spyker poetst zijn schulden weg en komt uit surseance. De rechter bekrachtigt het voorgestelde crediteurenakkoord.
Afbeelding

Het crediteurenakkoord dat Spyker aan zijn schuldeisers had voorgesteld, en waar de meerderheid vóór had gestemd, is woensdag bekrachtigd door de rechtbank in Lelystad. De rechter heeft het bezwaar van schuldeiser LKD Lizings tegen het akkoord verworpen. Dat betekent dat Spyker uit surseance gaat komen.

De Letse bank LKD Lizings had het bezwaar ingediend omdat die het niet eens was met het voorstel dat Spyker en bewindvoerder Pasman aan de schuldeisers deden. In dat voorstel kregen ze schulden tot 12.000 euro volledig vergoed, plus 10 procent van het meerdere als de openstaande schuld groter is. De meerderheid stemde vóór.

LKD Lizings, vroeger onderdeel van het voormalige bankenimperium van Spykers eerdere financier Vladimir Antonov, was van mening dat er méér te halen moest zijn uit de boedel van Spyker, maar daar was de rechter het niet mee eens. De rechter wijst er op dat Spyker 'al enige tijd stil ligt en er geen, dan wel een zeer geringe, omzet wordt gegenereerd die niet opweegt tegen de doorlopende kosten'.

Merk is 3 miljoen waard
Wel is er nog sprake van activa, zoals de merkwaarde van Spyker, die de bewindvoerder op 3 miljoen euro stelt. LKD Lizings gaat uit van een hoger bedrag, maar de rechter stelt dat de merkwaarde gedaald is omdat Spyker geen auto's meer produceert en de eerdere waarderingen uitgaan van een productie van veel auto's. Ergo: de 3 miljoen euro is momenteel een juiste waardering.......
Bron: http://www.mt.nl/332/88070/business/spy ... koord.html
11 Juni 2015 om 11:32
De Hans Klok van het Nederlandse bedrijfsleven 'does it again'. Spyker is weer even gered, de surceance is deze donderdag teruggedraaid.
Bron: http://www.quotenet.nl/Nieuws/6-Spyker- ... ert-139195

sveba
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Spyker uit surseance: rechter stemt in met akkoord

Bericht door sveba » do 11 jun, 2015 22:35

het is en blijft een uniek mens , ongelofelijk hoe hij het toch elke keer weer voor elkaar krijgt

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 11 jun, 2015 23:42

Hans Klok ? Ik zou eerder zeggen Dynamo.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 12 jun, 2015 9:27

Ik blijf Victor Muller een enorme koning vinden! Geweldig hoe hij 't steeds weer voor elkaar bokst... :lol:

Hashtag doorzettingsvermogen! Een voorbeeld voor heel veel Saabrijders :mrgreen:

sveba
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door sveba » vr 12 jun, 2015 18:34

ik weet niet of we nou moeten denken dat de man koning is en een voorbeeld voor anderen, hij laat een spoor van benadeelden achter waaronder zijn eigen personeel die naar hun salaris konden fluiten maar uniek is hij zeker en de ontsnapping koning in faillissement land

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 13 jun, 2015 0:04

Wat ik bedoel is dat veel Saabrijders hun auto afdanken om een of andere lullige kleine reparatie. Een beetje doorzettingsvermogen kan af en toe geen kwaad. In die zin kunnen velen een voorbeeld aan VM nemen.

martinphili
Geregistreerd lid

Bericht door martinphili » za 13 jun, 2015 6:59

Dat klopt wel :)
Maar de mensen die hun Saab afdanken vanwege een relatief klein defect doen dat vaak gebaseerd op rekensommetjes en realiteitszin. En daar zou Muller dan weer een voorbeeld aan kunnen nemen. ;)
Waarmee overigens niet gezegd is dat ik het eens ben met de rekenmeesters maar dat terzijde.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » za 13 jun, 2015 7:53

Martin je slaat de Spyker op zijn kop. Wat rekenen betreft heb je een punt, maar volgens mij telt natuurlijk ook mee hoeveel je zelf kunt doen. Misschien is dit wel de reden waarom we soms een rekensommetje niet begrijpen !

Wat Victor betreft, iedereen kan het geniaal vinden, misschien is het wel knap, maar ik vindt het bij het criminele af :-S+

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 13 jun, 2015 10:34

Ik zie het iets minder zwart-wit: Hij is ook de man die SAAB-medewerkers uit Trollhättan langer aan het werk heeft weten te houden. Zonder de tegenwerking van de Zweedse staat m.b.t. de financiering van Antonov (nu hoofdschuldeiser bij Spyker overigens) waren ze nu nog aan het werk geweest. De zaak Spyker, had er dan warschijnlijk ook heel anders voorgestaan.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 13 jun, 2015 11:04

Verzet vanuit Letland
Er is een bedrijf in Letland dat zich eerder tegen het akkoord heeft verzet. Het gaat om LKB Lizings, dat voorheen onderdeel uitmaakte van de organisatie van Spyker-investeerder Vladimir Antonov.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_ ... ch_Antonov

van Dijck
Geregistreerd lid

Bericht door van Dijck » za 13 jun, 2015 14:49

Sapphire schreef:Ik blijf Victor Muller een enorme koning vinden! Geweldig hoe hij 't steeds weer voor elkaar bokst... :lol:

Hashtag doorzettingsvermogen! Een voorbeeld voor heel veel Saabrijders :mrgreen:
Hmm jouw zou ik niets uitlenen.

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door gj900 » za 13 jun, 2015 14:59

Müller redt het telkens met hulp van bevriende geldschieters. Zelf een winstmakend bedrijf opzetten en uitbouwen is hem nog niet gelukt. Het hangt altijd weer aan zijden draadjes aan elkaar. Of je daar respect voor moet hebben... Of hij het met Saab gered zou hebben als er minder tegenwerking was geweest weet niemand.

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 13 jun, 2015 19:16

Robbert schreef:Verzet vanuit Letland
Er is een bedrijf in Letland dat zich eerder tegen het akkoord heeft verzet. Het gaat om LKB Lizings, dat voorheen onderdeel uitmaakte van de organisatie van Spyker-investeerder Vladimir Antonov.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_ ... ch_Antonov
Dat verzet betrof twee punten: de waarde van de merknaam Spyker en de deal die door Pasman gesloten is met Saab GB.
Beide punten zijn door de rechter afgewezen.

LKB Lizings zou nog in beroep kunnen gaan, maar dat lijkt me geen kansrijke actie.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 13 jun, 2015 20:38

Het ging mij meer om de "voorheen".

RoelandV
Geregistreerd lid

Bericht door RoelandV » za 13 jun, 2015 21:46

Op Quotenet las ik een alinea over Victor Muller, waar ik mij inhoudelijk wel in kan vinden:
VDL-baas Wim van der Leegte die Nedcar van de ondergang redt en zo 1500 man aan het werk houdt, dát is knap. Pieter Zwart die vanuit een studentenkamer Coolblue uitbouwt tot de grootste internethandel van Nederland, dat is knap. Loek Winter die zijn eigen zorgimperium opbouwt en en passant meerdere noodlijdende ziekenhuizen in leven houdt? Knap.
Wat Victor Muller presteert, daarentegen, is niets anders dan het trucje van de betere tweedehands autoverkoper: mensen de knip laten trekken voor iets waar ze uiteindelijk spijt van krijgen. Als oeverloos glad lullen een doorslaggevende kwaliteit zou zijn, was Muller inderdaad een topondernemer.
Spyker gaat nog niet failliet, omdat Muller een paar geldschieters ervan overtuigd heeft dat hun €4,3 miljoen de aanzet is tot een nieuwe gouden toekomst. Nadat de rechter in november verordonneerde dat Spyker de fabriek in Zeewolde moest ontruimen, babbelde hij met de verhuurder alsnog een oplossing in elkaar.
En toen de bewindvoerder dit najaar dreigde de tent definitief te sluiten, vertelde Muller doodleuk dat hij toevallig net bezig was met een investering van €75 miljoen door een Amerikaanse bouwer van elektrische vliegtuigjes. Namen noemde hij uiteraard niet.
Met succesvol ondernemerschap, je kop boven het maaiveld uitsteken, voor eigen rekening risico’s lopen en daadwerkelijk iets opbouwen, heeft dat allemaal weinig meer te maken. Al jaren rolt er nauwelijks een auto van de band, laat staan dat Spyker een cent winst noteerde. Het overgebleven personeel zat in 2014 maanden zonder salaris. Victor Muller is gewoon bezig met een wedstrijdje klifhangen. Al houdt hij dat wel angstig lang vol, dat moet gezegd.
Benieuwd hoe lang het nog duurt voordat hij het ravijn in dondert.
Bron: http://www.quotenet.nl/Nieuws/Knap-Wat- ... nap-145074

Plaats reactie