Ultiem banden topic!

2002-2012
Plaats reactie
ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door ZSR » do 28 mei, 2015 0:37

Wel een hoge wang?

Mrwhoopie
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Mrwhoopie » do 28 mei, 2015 7:26

Zal straks eens een foto posten,laagprofiel is het zeker niet :D

MMB
Donateur
Donateur

Bericht door MMB » za 30 mei, 2015 9:41

Bedankt voor de input over de wanghoogtes ! :mrgreen:
Ik ga dus gewoon voor de originele maat 45.

MMB schreef: Daarnaast de keuze welk merk en type band. Aankomend zomer wil ik deze velgen onder de auto en moet er een caravan achter de Auto. Kortom ik wil wel een goede band maar blijf me verbazen over de zeer uiteenlopende prijzen maar ook de soms tegenstrijdige bandentesten.
Zo lees ik bv goede berichten over Hankook's en Vredestein's en vraag me dan bv af of het €50,= prijsverschil met bv Michelin het waard is ??

Mocht iemand ervaring hebben met een vergelijkbare setup (auto, velgen, caravan) dan hoor ik het graag.
Kan iemand me nog wat advies geven over het merkvraagstuk ? en dan ben ik met name benieuwd of het prijs verschil (ruim € 200,= voor 4 banden) het waard is.
(Of zouden jullie toch gaan voor Continentals)

Alvast bedankt

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » za 30 mei, 2015 11:11

Ik ben gegaan voor die Continentals, maar dat was puur op gevoel.

Er zit toch geen 50 euro verschil per band in? Ik dacht 25?

jonasewp124
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jonasewp124 » za 30 mei, 2015 15:02

Ik heb nu sinds 3maanden nexen n9000 staan in 235/45R17 en ben er zeer tevreden over.
Zowel nat ,wat in België toch regelmatig is, als droog hebben ze enorm veel grip en ook zeer comfortabel.
En dat voor 78 euro de band. Vind de A-merken fel overroepen en zeker veel te duur. Voor de prijs van 1 Michelin of Continental heb ik er 2.

Harris
Geregistreerd lid

Bericht door Harris » za 30 mei, 2015 16:46

Na goede ervaringen met Nokian winterbanden ben ik gegaan voor de Nokian Z Line (225/45/17 94 Y). Ik rij er nu een aantal maanden op en vind het een erg fijne band. Ook op nat wegdek plakt ie heerlijk. :O:

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door ZSR » za 30 mei, 2015 17:10

Herken je vraag:

Ben ook opzoek naar 4 nieuwe zomerbanden. In de waarde 225/45/17 94w xl, of hoger.
Maatje 215/50 trekt me ook maar is blijkbaar minder gangbaar en dus duurder. Dan maar "volgens het boekje"(*)

Zit op de volgende shortlist, even geen GY/conti/perelli:
-vredestein ultra dinges: Cento, de vorti xl of sessanta xl?
-Michelin primacy 3 xl zr ( toch Saabs "standaard" merk?)
-nokian (Z??)line (had hier vroeger een top winterband van)
-dunlop sportmaxx ( rt mfs xl of rt mfs zr??)

1-Wie wil op de bovenstaande 4 prijs schieten?
2-Aaneengesloten buitenste lamellen(tegen cuppen) wil ik wel, hebben de bovenstaande dat?
3-Tov 94w is een 94Y Xl dan beter?

Al vast dank!

ZSR
Donateur (3x)
Donateur (3x)

DOT Re: Ultiem banden topic!

Bericht door ZSR » ma 01 jun, 2015 14:37

Een vraag over DOT

Ik las ergens dat je in Duitsland al een "probleem" zou kunnen krijgen als je de datum volgens de DOT 4 jaar of ouder is?

Nu vraag ik me af, op al die online discount) banden sites wordt nergens de DOT van de banden genoemd.

Wat mag je van een site of bandenboer eigenlijk verwachten als je nieuwe banden koopt?

Een DOTje van een maand oud? Een kwartaal, een jaar?

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » ma 01 jun, 2015 16:23

Op de Lancia van mevrouw Sweetspeed liggen nu Nokians.
Ook vanwege top-ervaring met de winterbanden
Bevallen goed maar ze glanzen iets minder dan je van een nieuwe band zou verwachten. (#zeurmodus aan)

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 01 jun, 2015 18:12

nokian remde bij droog wegdek 80cm langer dan de nr 1. de remweg op nat wegdek scheelde 13 meter.
Over he prijsverschil en de rechtvaardiging van die duurdere band zullen we het maar niet meer hebben.
Ga voor Nokian, hard rijden/remmen bij nat weer moest je toch al niet doen.

Fulda staat er niet bij maar is een heerlijke band met uitstekende nat wegdek eigenschappen. Continental scoorde bij levensduur 40.000km, vredestein 31.000
en GY 25.000: enorme verschillen.

bron: Autoweek 17.

sweetspeed
Geregistreerd lid

Bericht door sweetspeed » ma 01 jun, 2015 18:49

Correctie; die test ging over de Line en niet over de Z-line

Harris
Geregistreerd lid

Bericht door Harris » ma 01 jun, 2015 18:57

En diezelfde Nokian Line was bij Adac in 2015 testwinner.
http://www.nokiantyres.com/company/news ... tyre-test/

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 01 jun, 2015 20:00

maar die zline is toch een heel andere categorie: 100 euro per band, snelheidsindex tot 270km/u. appels en peren.

jonasewp124
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jonasewp124 » di 02 jun, 2015 6:50

sweetspeed schreef:Op de Lancia van mevrouw Sweetspeed liggen nu Nokians.
Ook vanwege top-ervaring met de winterbanden
Bevallen goed maar ze glanzen iets minder dan je van een nieuwe band zou verwachten. (#zeurmodus aan)
Dat niet blinken is op te lossen. Meguairs ultimate tire black en dan krijg je het effect. Ik gebruik het telkens na wasbeurt dan lijkt men auto net alsof deze net uit de fabriek komt

evolver86
Geregistreerd lid

Bericht door evolver86 » di 02 jun, 2015 21:19

ZSR schreef: -Michelin primacy 3 xl zr ( toch Saabs "standaard" merk?)

1-Wie wil op de bovenstaande 4 prijs schieten?
De P3 is een fijne band. Er is heel veel grip, zeker als het nat is. Wel heb ik, ondanks goede uitlijning cupping, maar ik heb niet snel genoeg geroteerd. Slijtage valt tegen.
2-Aaneengesloten buitenste lamellen(tegen cuppen) wil ik wel, hebben de bovenstaande dat?
de P3 heeft dat, maar is dus niet voldoende
3-Tov 94w is een 94Y Xl dan beter?
94 is automatisch XL
W tov Y: zo hard kan je Saab niet.
ZSR schreef:Een vraag over DOT

Ik las ergens dat je in Duitsland al een "probleem" zou kunnen krijgen als je de datum volgens de DOT 4 jaar of ouder is?

Nu vraag ik me af, op al die online discount) banden sites wordt nergens de DOT van de banden genoemd.

Wat mag je van een site of bandenboer eigenlijk verwachten als je nieuwe banden koopt?

Een DOTje van een maand oud? Een kwartaal, een jaar?
Het verhaal wat je bedoelt is (als ik het goed heb en het niet verandert is), dat als je betrokken bent bij een ongeval en je banden zijn ouder dan 4 jaar, of je hebt in winterese omstandigheden geen winterbanden, je automatisch 50% van de financiele schuld moet dragen (het wordt verhaalt op je WA verzekering). Ik ken dit verhaal ook, en dat is gebaseerd op de regeling dat als je niet geschikte banden hebt, je mede aansprakelijk bent voor het ongeval, ookal kan je er niets aan doen. Dit heeft vooral toepassing op winterbanden. Of dat de 4 jaar regel ook onder ongeschiktheid valt voor auto's onder normale omstandigheden weet ik niet? Wat wel is, is dat als je een tempo 100 sticker wilt, je de combinatie aanhanger/auto moet laten keuren door de TUV (tegenwoordig is het voldoende dat je de sticker koopt en zelf zorgt dat alles klopt), maar een van de eisen is dat de banden van zowel trekkend voertuig als de aanhanger niet ouder zijn dan 4 jaar.

ALs je banden bestelt in een webshop staat er meestal dat "zo recent mogelijke"banden geleverd worden die niet ouder zijn dan 1 jaar. Maar een beetje zaak met doorloop heeft van de gangbare maten en merken nooit oude op voorraad. Maar je kan alles verwachten.
even een quote"
Wij leveren via de 7 (grootste) groothandels in Nederland en 1 in belgië. Deze leveren uiteraard alleen nieuwe banden. De productiedatum is in > 98% van alle banden enkele weken tot max. 1 jaar. In een uitzonderlijk geval kan een band iets ouder dan 1 jaar oud zijn. Wanneer een band 2 jaar of ouder is vermelden wij (DOT JAARTAL) achter de band omschrijving. Een voorbeeld is bv. (DOT 2012), dit betekend dat de band in 2012 geproduceerd is. Vaak zijn deze banden scherper geprijsd. Staat er niets bij vermeld, dus geen DOT + Jaartal dan is de leeftijd dus maximaal 1 tot in enkele gevallen hooguit 2 jaar.

Plaats reactie