Tunen??

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
silverpoint
Geregistreerd lid

Re: Tunen??

Bericht door silverpoint » zo 26 apr, 2015 19:41

Er komt helemaal geen blauwe rook uit uitlaat en van drukverlies heb ik geen weet
..dus jullie claimen dus dat mn turbo aan het einde van zn levensduur is...ik laat het tunen voorlopig voor wat het is. Mocht ik me toch nog bedenken dan kan ik maar beter preventief een (nieuwe) td04 laten plaatsen :|

silverpoint
Geregistreerd lid

Bericht door silverpoint » zo 26 apr, 2015 19:57

En kan ienand mij zeggen wat het absolute maximum vermogen is dat je uit een T5 met turbo kan halen (saab9-3)

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » zo 26 apr, 2015 20:06

silverpoint schreef:En kan ienand mij zeggen wat het absolute maximum vermogen is dat je uit een T5 met turbo kan halen (saab9-3)
500pk 700nm ongeveer dan gaan der meestal dingentjes kapot

silverpoint
Geregistreerd lid

Bericht door silverpoint » zo 26 apr, 2015 20:17

maikel2.0t schreef:
silverpoint schreef:En kan ienand mij zeggen wat het absolute maximum vermogen is dat je uit een T5 met turbo kan halen (saab9-3)
500pk 700nm ongeveer dan gaan der meestal dingentjes kapot
Haha ok da's niet goed :roll: :-P+

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 26 apr, 2015 20:20

Wij weten niet of jouw turbo stuk is. Dat kun je zelf bepalen door de eerder genoemde punten te controleren. ;)

En die 500pk is wat je blok kan hebben. Je standaard turbo gaat dat never nooit niet halen. :P

silverpoint
Geregistreerd lid

Bericht door silverpoint » zo 26 apr, 2015 22:01

Eigenlijk kan ik hier nooit een subjectief antwoord verwachten...99% hier zijn tuningfreaks dus nogal logisch dat ik advies krijg om te tunen :p ^^

peeke 1972
Donateur
Donateur

Bericht door peeke 1972 » zo 26 apr, 2015 23:06

Ikzelf vind dat vermogen leuk maar wou dat het nog veilig was. Je vraagt of het kwaad kan: ons antwoord is nee. En de dingen die hier verder aangehaald worden zijn tips en tricks waar je op moet letten. En wat er eventueel stuk kan. Men zegt niet je moet... Men zegt het kan. De keuze ligt bij jou.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

dEUS
Geregistreerd lid

Bericht door dEUS » ma 27 apr, 2015 16:46

Ik heb mijn T5 lpt laten tunen bij een kilometerstand van 165.000 km.

Vorig jaar heb ik (baal er nog van!) mijn wagen verkocht met een kilometerstand van 320.000 km.
Huidige eigenaar rijdt er met veel plezier in verder en dit nog steeds met de originele turbo !
Heb nooit enige meerkost gehad aan de wagen tgv tuning. Wat mij betreft is de T5 een oerdegelijk blok
dat nog wel wat kan verdragen. Maar voor ons hoef je het niet te doen natuurlijk! :wink:

Greetz!

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 27 apr, 2015 16:59

er rijdt hier iemand rond de 265pk en 370.000 en pas zijn 2e turbo.... .
dan maak je er 225pk van je en je houdt je goed aan opwarmen en afkoelen, helemaal safe. tot 265pk kun je zonder grote investeringen al halen: heb je je al wat ingelezen hier?
suc6 met overwegen
Rein

Wasman
Geregistreerd lid

Bericht door Wasman » di 28 apr, 2015 2:28

Ik zeg driewegklepje erin en een stage 1 erop. 8) het risico dat je een boete rijd omdat de paarden iets te enthousiast werden gesignaleerd op de a2 is echt groter dan dat je de motor kapot draait.

silverpoint
Geregistreerd lid

Bericht door silverpoint » di 28 apr, 2015 10:16

dEUS schreef:Ik heb mijn T5 lpt laten tunen bij een kilometerstand van 165.000 km.

Vorig jaar heb ik (baal er nog van!) mijn wagen verkocht met een kilometerstand van 320.000 km.
Huidige eigenaar rijdt er met veel plezier in verder en dit nog steeds met de originele turbo !
Heb nooit enige meerkost gehad aan de wagen tgv tuning. Wat mij betreft is de T5 een oerdegelijk blok
dat nog wel wat kan verdragen. Maar voor ons hoef je het niet te doen natuurlijk! :wink:

Greetz!
Hoeveel Pk was dat?

dEUS
Geregistreerd lid

Bericht door dEUS » wo 29 apr, 2015 18:05

silverpoint schreef:
dEUS schreef:Ik heb mijn T5 lpt laten tunen bij een kilometerstand van 165.000 km.

Greetz!
Hoeveel Pk was dat?
Aangezien mijn oude 9-3 was uitgerust met een lpi installatie (=beperkende factor qua tuning) heb ik een tuning op maat laten schrijven. Concreet beschikte ik over 200 pk (soort van afgeknepen stage 1 zeg maar). Misschien is dit wel ideaal voor je? 50 pk extra is een wereld van verschil maar je blijft toch nog ruim binnen alle veiligheidsmarges en je kan verder gerust alles standaard laten. Met een rustige rijstijl merk je overigens weinig van de tuning pas wanneer je het vermogen nodig hebt voor bv een inhaalmanouvre merk je een gigantisch verschil. Qua 'value for money' was de tuning veruit de leukste aanpassing die ik ooit aan mijn 9-3 heb laten doen. Ik ben geen stoplichtsprinter maar voelde me wel een pak veiliger met mijn extra pk's.
Echter, als het je enkel te doen is om brandstofbesparing zou ik het je af raden. Theoretisch gezien zal een getunede wagen aan een snelheid van 120 km/u inderdaad minder verbruiken dan wanneer deze standaard is. In de praktijk zal je toch de extra pk's aanspreken gewoon omdat je ze tot je beschikking hebt ! :D
Ik heb trouwens nog de originele ecu (dus 154 pk) en een driewegklep liggen. Als je interesse hebt kan je me hiervoor altijd een PB sturen. Op die manier kan je altijd mijn ecu laten tunen en indien je 154 pk toch aangenamer vindt dan 200+ (yeah right !! :lol: ) kan je de wagen altijd terug in originele staat brengen. Misschien ook bij een eventueel latere verkoop al heb ik toch vooral gemerkt dat het feit dat mijn wagen getuned was een absolute pro was bij verkoop !

Succes !

dEUS

silverpoint
Geregistreerd lid

Bericht door silverpoint » wo 29 apr, 2015 21:05

dEUS schreef:
silverpoint schreef:

Greetz!
Hoeveel Pk was dat?
Aangezien mijn oude 9-3 was uitgerust met een lpi installatie (=beperkende factor qua tuning) heb ik een tuning op maat laten schrijven. Concreet beschikte ik over 200 pk (soort van afgeknepen stage 1 zeg maar). Misschien is dit wel ideaal voor je? 50 pk extra is een wereld van verschil maar je blijft toch nog ruim binnen alle veiligheidsmarges en je kan verder gerust alles standaard laten. Met een rustige rijstijl merk je overigens weinig van de tuning pas wanneer je het vermogen nodig hebt voor bv een inhaalmanouvre merk je een gigantisch verschil. Qua 'value for money' was de tuning veruit de leukste aanpassing die ik ooit aan mijn 9-3 heb laten doen. Ik ben geen stoplichtsprinter maar voelde me wel een pak veiliger met mijn extra pk's.
Echter, als het je enkel te doen is om brandstofbesparing zou ik het je af raden. Theoretisch gezien zal een getunede wagen aan een snelheid van 120 km/u inderdaad minder verbruiken dan wanneer deze standaard is. In de praktijk zal je toch de extra pk's aanspreken gewoon omdat je ze tot je beschikking hebt ! :D
Ik heb trouwens nog de originele ecu (dus 154 pk) en een driewegklep liggen. Als je interesse hebt kan je me hiervoor altijd een PB sturen. Op die manier kan je altijd mijn ecu laten tunen en indien je 154 pk toch aangenamer vindt dan 200+ (yeah right !! :lol: ) kan je de wagen altijd terug in originele staat brengen. Misschien ook bij een eventueel latere verkoop al heb ik toch vooral gemerkt dat het feit dat mijn wagen getuned was een absolute pro was bij verkoop !

Succes !

dEUS
Da's tenminste verstandig. Trouwens, de T25 is voor vermogens boven de 210pk niet echt geschikt.
200pk was ook mijn eerste gedacht. Kzal daarvoor gaan (als de tijd rijp is)

Plaats reactie