Tunen??

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
silverpoint
Geregistreerd lid

Tunen??

Bericht door silverpoint » za 25 apr, 2015 21:33

Hallo

Mn saab coupe uit 1998 heeft 154pk (lpt).

Staat nu op "slechts" 185000 km. Sinds prille begin om de 8 a 10000 km olie ververst etc.

Moet ik 'm nu tunen of niet? Wat zouden jullie doen? Ik ben eerder een rustige chauffeur en wat mij vooral interesseert is het
brandstofbesparende effect.

:( :-S+

Descendent
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Tunen??

Bericht door Descendent » za 25 apr, 2015 22:07

Voor de brandstofbesparing hoef je t echt niet te doen. Voor makkelijker inhalen etc. Is t heerlijk.
Al met al: ik zou t doen! Zeker de t5 blokken zijn sterk dus kunnen er goed tegen.

silverpoint
Geregistreerd lid

Bericht door silverpoint » za 25 apr, 2015 22:27

Maar ik heb gehoord dat 230pk gewoon te dicht ligt bij de bovengrens wat de turbo aankan...klopt dat??? Ik wil mn turbo zeker niet gaan overbelasten :|

Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Qabriolet » za 25 apr, 2015 22:32

Vind jezelf een betrouwbare tuner, die je het precies uit kan leggen. Mits je auto goed onderhouden is, kanje deze prima tunen met deze leeftijd en km. stand. Heb zelf m'n auto uit 1999 met ruim 200k. km. laten tunen bij saab-tuners.com. Daarover staat genoeg geschreven op dit forum. Dus ik sluit me aan met het eerder advies: doen, je zult er veel plezier van hebben.

silverpoint
Geregistreerd lid

Bericht door silverpoint » za 25 apr, 2015 23:39

Maar word je auto dan niet minder waard na dat ie getuned is?? Of is het juist omgekeerd?

AeroR
Geregistreerd lid

Bericht door AeroR » za 25 apr, 2015 23:43

Dat ligt aan de koper denk ik. Een origineel freak zal er niet blij mee zijn. Een jonge gast is altijd blij met meer pk's..
Als je zo'n rustige rijder bent zul je het extra vermogen nauwelijks gebruiken, dus heeft je auto net zoveel te lijden als zonder tuning. Als je het gebruikt (warme motor) heb je een dikke smile op je gezicht en ja dan heeft je auto/turbo iets meer te lijden maar het kan echt wel wat meer hebben dan 154pk. Met dezelfde hardware (turbo) heeft Saab hogere vermogens geleverd immers (185pk).
En als ik het goed heb zit er bij jou een t25 turbo op die kwalitatief beter zijn dan de t17's.
Als tuning niet bevalt kun je altijd weer terug naar standaard trouwens

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » za 25 apr, 2015 23:43

Dat doet weinig met de prijs, al verkoopt t misschien makkelijker, een wagen met 220 pk of met 185, klinkt toch beter he?

peeke 1972
Donateur
Donateur

Bericht door peeke 1972 » zo 26 apr, 2015 0:12

Heb vorig jaar een stage1 op mijn t5-je uit 2000 laten zetten en dat geeft tot nu toe geen krimp. De t25 is idd kwalitatief beter dan de t17. Alhoewel, 185000 km is toch al een respectabele km-stand voor bijna elke turbo. Dat zit er toch stilletjes aan te komen, tune of niet. De motor moet je geen bang voor hebben als ie op zijn sapjes heeft gehad. Kan gemakkelijk het dubbele aan. Ik zeg gewoon doen. Qua verbruik zit ik ongeveer op 8 liter op 100km. Dit zelfs met regelmatig eens het gas wat dieper indrukken. Er zijn zelfs moderne turbomotoren die dat gemiddelde niet halen. En als je turbo of koppeling het begeeft kan je degelijker materiaal steken waar door je wat meer reserve hebt. Het hoort gewoon bij het hebben van zo een oudje. Maar de smile die ik heb als ik de paardjes eens los laat neemt niemand mij af. Tegen dat gevoel van rijden kan een moderne auto niet tegen op.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » zo 26 apr, 2015 7:17

peeke 1972 schreef:Heb vorig jaar een stage1 op mijn t5-je uit 2000 laten zetten en dat geeft tot nu toe geen krimp. De t25 is idd kwalitatief beter dan de t17. Alhoewel, 185000 km is toch al een respectabele km-stand voor bijna elke turbo.
Een td04 gaat in de regel bij normaal gebruik (warm rijden en dergelijke) een stuk langer mee.

silverpoint
Geregistreerd lid

Bericht door silverpoint » zo 26 apr, 2015 11:15

Maar stel nu dat je de turbolader op een gegeven moment wenst te vervangen...is het dan dezelfde "vervangprocedure" ongeacht of de auto getuned is?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 26 apr, 2015 11:43

Een stage 1 is niks meer dan een software aanpassing. Dus het vervangen van de turbo is in dat geval gewoon hetzelfde als normaal.

Als je van een GT17/T25 naar een TD04 wilt dan moet je ook de leidingen vervangen (zijn pasklare setjes voor te koop)

peeke 1972
Donateur
Donateur

Bericht door peeke 1972 » zo 26 apr, 2015 12:22

En de software terug laten aanpassen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

silverpoint
Geregistreerd lid

Bericht door silverpoint » zo 26 apr, 2015 14:56

Mn motorcode is b204e en turbo is t25.

Turbo kan toch 400.000 km mee dacht ik? Kan een tuning expert de staat van een turbo nauwkeurig beoordelen?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » zo 26 apr, 2015 17:24

Een turbo gaat gemiddeld tussen de 1 en 2 ton mee, indien deze ook wordt gebruikt waar die voor bedoeld is. ;) (sommige rijden als een bejaarde en gebruiken hem nauwelijks, dan kun je wel meer dan 2 ton halen. :P )

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 26 apr, 2015 18:03

iemand met een beetje verstand er van kan hem al beoordelen.
als je je woonplaats in je onderschrift vermeld of post dan kunnen we een tip in je buurt geven.
Vroegsignalen voor brakke turbo:
- blauwe rook bij koude start
- drukverlies
- speling op de as (heel pietsje mag)

suc6

Plaats reactie