kunststof inlaat vervangen?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
dado
Geregistreerd lid

kunststof inlaat vervangen?

Bericht door dado » ma 13 apr, 2015 18:57

heeft het zin om de kunststof aanzuig/inlaatbuizen te vervangen voor wat dikkere alu buizen?
of zou dat qua performance geen functie hebben?

gr jasper

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: kunststof inlaat vervangen?

Bericht door Thieuke » ma 13 apr, 2015 19:14

Ja en nee. Voor meer vermogen bij de SAAB moet je dat onderdeel vervangen dat de restrictie in luchtmassa oplevert.

Ja dus als alle andere geen restrictie meer is dan dat, nee als iets anders het restrictieve onderdeel is.

Geen idee wat de volgorde is, daarover laat ik mij zelf ook altijd adviseren.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 14 apr, 2015 11:05

Nee, kunststof blijft koeler dan alu.
Alu / rvs ziet er wel weer koeler uit. ;-)

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 14 apr, 2015 11:33

Ik twijfel of dat alu echt heel veel heter wordt dan het kunststof, ondanks het verschil in materiaaleigenschap. Dat is wel lastig te bepalen natuurlijk.
Het probleem met de oude alu buizen was de aansluiting met de sensor heb ik begrepen. Daardoor werd de lucht veel heter geregistreerd terwijl dat niet zo was.

Tubefreak
Donateur
Donateur

Bericht door Tubefreak » di 14 apr, 2015 12:36

Heb zo'n alu rioolpijp er in zitten van Abbott. Merk/meet geen verschil. Maar onder de motorkap ziet het er wel wat leuker uit en dat is uiteindelijk toch het aller belangrijkste. Uiterlijk boven alles :naughty:

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 15 apr, 2015 9:53

Op T5 heb ik verschil gemeten, aanzienlijk, tussen de standaard alu intake en de plastic t7 pijp.
de (gemeten) IAT was veel lager bij de t7 pijp! (10-15 graden).
(toch rijd ik met de alu pijp...om hele andere redenen :lol: )

Op mijn 9-5 zit die dikke alu DO88 pijp. Deze voelt ten alle tijde koel aan.
Ik heb het gevoel dat inlaat temperatuur bij een trionic 7 machine gewoon een stuk minder een issue is. (zeker als je een dikke alu FMIC hebt)
(ik meet nooit een hoge IAT, blijft altijd super laag!)
Gewoon een dikke pijp pakken, en glimmend is mooier :lol:

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » wo 15 apr, 2015 11:40

AlexJ schreef:Op T5 heb ik verschil gemeten, aanzienlijk, tussen de standaard alu intake en de plastic t7 pijp.
de (gemeten) IAT was veel lager bij de t7 pijp! (10-15 graden).
(toch rijd ik met de alu pijp...om hele andere redenen :lol: )
Maar dat komt wellicht dus door de aansluiting van de sensor op de buis, tenminste, ik dacht dat dat Max zijn conclusie destijds was bij de T7 alu intake.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » wo 15 apr, 2015 13:09

De t5 IAT sensor zit in de metalen/alu 'elleboog' die gemonteerd zit op het GKH. Deze was zowel met de plastic (t7) als de alu (t5) intake hetzelfde.
Wat wel kan is de alu intake de alu elleboog meer opwarmt dmv geleiding.

Ik denk dat de gemeten temperatuur, de echte temperatuur is.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 22 apr, 2015 21:06

Alu geleid de warmte beter (al gemeld) en zou warmte van de motor minder goed kunnen tegenhouden.
Daarvoor heb ik de hele intake 15 cm naar rechts en iets omhoog verlegd.
Maar goed, details vergeleken met de vette alu ic: die is veel bepalender bij fiks getunede saabs.

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » wo 22 apr, 2015 22:26

Gewoon doen hatseflats

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » do 23 apr, 2015 16:08

Wat ik me dan afvraag is of het uit maakt of de IAT sensor bij T5 de juiste of een hogere temperatuur meet? Want de ecu gaat pas echt terug regelen wanneer er knock geconstateerd wordt. De IAT is van invloed op de berekening die trionic maakt voor de inspuittijd. Maat die wordt tijdens closedloop door lambda bepaald en tijdens openloop door de mappen in trionic. Zou dan denken dat de ecu misschien meer benzine inspuit, maar niet dat je boost wordt terug geregeld. Misschien dat IAT nog wel invloed op het ontstekingstijdstip kan hebben.

Wat mij opvalt is dat de IAT met een alu buis en dat knietje met de sensor vrij hoog is, ondanks een full alu ic.

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » do 23 apr, 2015 19:49

Ook met plastic buis is de iat veel hoger... Is t5 iets, ofzo. Hebben alle t5 auto's waarin ik heb gelogd.
T7 regelt terug bij hoge iat (zonder dat er sprake hoeft te zijn van knock), t5 regelt niet terug.

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » do 23 apr, 2015 20:09

De temperatuur sensor op de T5's en eerste generatie 9-5's (<my00) zijn ruk. De sensor warmt op door de buis. De Alu buis word idd een stuk warmer, maar door de hoge luchtsnelheid door z'n buis krijgt de lucht nauwelijks tijd op te warmen. Echter geeft z'n Alu buis wel de hitte door op deze "niet zulke fijne" metalen sensor, de sensor warmt op en meet zijn eigen temperatuur ipv de temperatuur van lucht.

Als het goed is regelt ook trionic 5 terug op inlaat temperatuur wanneer deze waarde x overschrijd, uit voorzorg.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 23 apr, 2015 20:12

Dat bedoelde ik dus precies. Alleen Max kan het wat beter verwoorden :)......

Als die sensor stuk is krijg je een foutmelding, en neemt de ecu veertig graden als temperatuur aan uit bescherming voor de motor :)

Daaruit trek ik tevens voorzichtig de conclusie dat onder normale omstandigheden temperaturen van boven de 40 graden niet voor (mogen) komen. Als door de combinatie warme lucht en warme buis de sensor meer dan 40 graden wordt, kan je wel nagaan wat er gebeurd met waardes in de ecu.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 24 apr, 2015 20:10

Na een tijdje wot, kom ik tijdens vaart minderen tot aan 53 graden bij gas los. Even weer wat gas geven en rij wind halen doet het dalen naar 17 graden nu bij buitentemperatuur van 18 graden. Ik merk verder niets aan mij t5 ecu/motor maar voel wel soepelere power met koud weer. Dat is al vaker gemeld uiteraard. Ik geloof max zijn verhaal meteen want een temp sensor in een metalen ding.... dat wordt hem niet. Het beperkt toch ook weer niet teveel dus in hoeverre de ecu terugregelt? Als seb gelijk heeft dan is dat al in closedloop gedaan.
Die bovenkant van het gkh zou ook dikker en minder 90 graden moeten zijn, maar ja ... .

Plaats reactie