wielen uitlijnen?

1967-1984
Plaats reactie
Roel
Geregistreerd lid

wielen uitlijnen?

Bericht door Roel » di 19 sep, 2006 16:04

Ik heb een klein probleempje. Als ik met de saab met de handen los over straat rijdt, gaat ie uit zichzelf naar rechts. Om te checken of het niet kwam door de bolling van de weg zelf heb ik het ook aan de linkerkant van de weg geprobeerd, en daar doet ie het ook. Nu zei mn buurman me dat dit wellicht te verhelpen is door de wielen uit te laten lijnen. Is dit een juiste constatering, of moet er meer gebeuren? Is dit overigens een ingrijpende ingreep (duur...?) en waar doe je zoiets? Bij een bandencentrum?

Ik hoor graag uw mening!

roel

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 19 sep, 2006 16:33

Het kan idd met de uitlijning met maken hebben. Bij een bandencentrum kunnen ze de uitlijning wel controleren en afstellen, maar dan moeten je banden nog wel in goede staat zijn. Als de band schuin afgesleten is (aan de binnenkant meer dan aan de buitenkant, of andersom) dan duidt dat op verkeerde uitlijning.

Maar ik zou eens beginnen met je bandenspanning te controleren. Mocht die OK zijn dan kan je ook nog controleren of je rem blijft hangen. Na een ritje even aan beide voorwielen voelen of de een (flink) warmer is dan de ander.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » di 19 sep, 2006 17:21

Het is wel zo dat de remmen wat piepen tijdens het rijden (dwz ik hoor soms gepiep terwijl ik de rem niet intrap). Ik heb toevallig vorige week mn linkerachterwiel eraf gehad, en toen merkte ik, wanneer ik aan de schijf draaide, dat deze soms iets aanliep, alsof de schijf iets krom was. Ik zou dat bij de andere wielen ook moeten checken. Is deze aanloop te verhelpen, of zouden de schijven vervangen moeten worden? Of gewoon mee doorrijden....

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 19 sep, 2006 20:35

Tsja... ik kan niet beoordelen heoveel je schijven aanlopen, maar een klein beetje is normaal. Piepen tijdens het rijden heb ik een minder goed gevoel over. Controleer na een ritje eens of de velgen even warm zijn. Links ten opzichte van rechts.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » wo 20 sep, 2006 15:15

Heb net toevallig 20 km gereden en de velg rechtsvoor is niet warmer dan de andere. Misschien toch uitlijnen dus. Maar een algehele remrevisie kan sowieso geen kwaad lijkt me. De klauwen zijn toch gewoon uiteen te schroeven? Dan oxidatie verwijderen en met kopervet weer in elkaar. Of is dit te simpel gedacht...:P

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 20 sep, 2006 15:45

Bandenspanning ook ok?

Als je remmen goed zijn zou ik er nu niets aan doen. Het moment dat je ze moet reviseren komt vanzelf wel :? :wink:

En geen kopervet gebruiken, maar rempasta. En even verse rubbertjes erin. Zoek even op remklauw of remtang. Er is al veel over geschreven.

Roel
Geregistreerd lid

Bericht door Roel » wo 20 sep, 2006 16:38

ga ik doen. bandenspanning is rondom 2.3. wel ok toch. of is dit te hard? Hou zelf wel van harde banden, qua comfort merk je het niet in zo;n comfortabel afgeveerde auto, en volgens mij is het ook gunstiger voor je verbruik.

White Lines
Geregistreerd lid

Bericht door White Lines » vr 22 sep, 2006 0:17

Lijkt me vrijwel zeker dat uitlijnen wel gaat helpen bij dit probleem.

Plaats reactie