T7 versus T5 cilinderkop

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
RacesconaB204L
Geregistreerd lid

T7 versus T5 cilinderkop

Bericht door RacesconaB204L » vr 06 mar, 2015 21:21

Na alle berichten over de mooiere inlaatkanalen en dunnere klepstelen heb ik me maar eens een T7 cilinderkop aangeschaft. Ik kon me de voordelen van dunnere klepstelen wel voorstellen: lichter van gewicht waardoor ze makkelijker weer dicht gaan en een grotere netto doorlaat. Dan ook nog grotere/mooiere kanalen. Je zou toch wel gek zijn als je een snelle motor wilt bouwen om niet zo'n ding te willen hebben.
Echter nu ik er eentje heb valt me iets op wat ik echt als een groot nadeel zie. De kleppen liggen niet 'op' de kop, maar helemaal verzonken in de de kop. De onderkant van een inlaatklep ligt 1mm onder het oppervlak (!), ofwel de klep moet 1mm + de hoogte van de klepschotel gelift worden voordat er überhaupt een doorlaat ontstaat :( (Een beetje zoals uitlaatkleppen in een ouderwetse gietijzeren kop zonder klepzittingen die veel te lang op gas heeft gelopen en waarbij op een gegeven moment de kleppen helemaal in de kop zitten).

Zie hier het verschil:

T7
Afbeelding

Afbeelding

T5
Afbeelding

Eerlijk gezegd ben ik daarom totaal niet overtuigd dat ie het beter gaat doen met zo'n T7-kop. Bij een T5 gaan de kleppen ten minste ook meteen echt open, terwijl je bij de T7 zomaar ca. 2mm kleplift verspeelt. En ik ervaar de verschillen in kanaaldoorlaten als marginaal; de inlaat lijkt wel groter omdat de verstuiver veel hoger aangebracht is maar de doorlaat van het kanaal... (?) Of heb ik een afwijkende T7-kop?

Als ik goed geïnformeerd ben zitten in deze T7-kop wel de 'heavy duty' versie uitlaatkleppen (met de uitsparing in het hart en geleidelijk toenemende diameter van de klepsteel):

Afbeelding

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: T7 versus T5 cilinderkop

Bericht door Thieuke » vr 06 mar, 2015 21:35

Maar ik denk dat je gewoon niet een hele frisse kop hebt gescoord.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » vr 06 mar, 2015 22:22

Die t7 kop kan je wel bij het oudijzer gooien daar zijn de inlaatkleppen van ingeslagen!

T7 koppen zijn gewoon troep is voor mijn 9-5 helaas een noodzakelijk kwaad

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » za 07 mar, 2015 1:07

tanisha schreef:Die t7 kop kan je wel bij het oudijzer gooien daar zijn de inlaatkleppen van ingeslagen!
Gewoon te reviseren hoor;)

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » za 07 mar, 2015 19:37

heey
soms is reviesie duurder dan nieuw ,het is maar net wie het dient te betalen :roll:
de T7 kop die jij daar hebt zal vermoedelijk op lpg gelopen hebben en dan zien idd de inlaat kleppen er zo uit
die kop reviseren zal je een vermogen kosten maar het kan ,
en idd het zijn wel de juiste uitlaat kleppen

mvg werner

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » za 07 mar, 2015 20:09

Gewoon voor de nieuwsgierigheid: over hoeveel geld praat je dan?

Rik Tuin
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Rik Tuin » ma 09 mar, 2015 0:23

En ik maar denken dat het juist de uitlaatkleppen zijn die op LPG eerder de geest geven.

AR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door AR » di 10 mar, 2015 12:27

Die kop is gaar. Ik heb onlangs bij Werli een T7 kop over kunnen nemen. Deze is in perfecte staat. Schoongemaakt, klepsteelrubbers vervangen en gaan. Misschien heeft hij nog iets liggen.
Afbeelding

RacesconaB204L
Geregistreerd lid

Bericht door RacesconaB204L » ma 16 mar, 2015 0:07

Rik Tuin schreef:En ik maar denken dat het juist de uitlaatkleppen zijn die op LPG eerder de geest geven.
Kun je nagaan wat voor kwaliteit dit spul is.....ik hou het wel bij T5.

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » ma 16 mar, 2015 12:49

RacesconaB204L schreef:
Rik Tuin schreef:En ik maar denken dat het juist de uitlaatkleppen zijn die op LPG eerder de geest geven.
Kun je nagaan wat voor kwaliteit dit spul is.....ik hou het wel bij T5.
Die T5 maakt het verschil niet hoor, dat is de electronica, je bedoelt de B204, dat is de motor :-P+ Maar de kleppen van de B204 doen het toch echt ook niet lekker op LPG hoor ;) Op dit forum is iedereen altijd maar die B204 aan het verheerlijken, maar ondanks goed onderhoud van mij en een gebrek aan onderhoud de 200.000km van de voorgangers had mijn B204 SE gewoon black sludge opgelopen en was helemaal in de poeier gelopen (eerst m'n Garrett25 en daarna het hele blok, kon alles vernieuwen).
En qua kop: De huidige kop van mijn B205 is gewoon in nieuwstaat na 218.000km. Het ligt maar net aan het onderhoud en wat je verder met je auto doet. Als je niet tunet kan een B205 met MOD6 gewoon prima 10keer de wereld rond. Pas zodra je gaat tunen ga je merken dat blokken beperkingen hebben. Het onderblok en de zuigers van de B204 zijn dan weer sterker (maar ook niet onverwoestbaar), de kleppen met aangepaste veren dan weer beter voor >7000tmp en de kop en kleppen van de B205 laten weer meer lucht door en de geometrie van de drijfstangen+zuigers is ook beter, maar die kunnen maar relatief weinig vermogen aan. De nokkenassen van de B204 laten in de hoge toeren meer lucht door, waar je alleen wat aan hebt met een grotere turbo en stevige tuning, maar als je het dan echt goed wilt doen, pak dan de B202 (900classic) nokkenassen. Dus zo die je, voor alles is wel wat te zeggen. De ideale combi is geoon een B204 onderblok met B205 kop met B204 nokkenassen erin, B205 drijfstangen en gesmede B205 zuigers. Dan heb je alle voordelen zolang je maar onder de 7000tpm blijft.

Enne qua T5 en T7, doe mij maar die T7, bijna onbeperkte mogelijkheden in vergelijking tot dat verouderde T5 systeem ;) Ik wil niet meer terug.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 16 mar, 2015 13:34

T7 is king :D

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 16 mar, 2015 14:35

T7 is maf.. (Pun intended :-P+ )

AlexJ
Donateur
Donateur

Bericht door AlexJ » ma 16 mar, 2015 14:40

Nee man, t7 is ruk
Onnodig complex gemaakt, onnodig breekbaar.

:lol:

Enige dat mooi is, is dat je meerdere maps kunt draaien op 1 ecu (biopower)

Niels83
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Niels83 » ma 16 mar, 2015 14:40

Krizzie schreef:T7 is maf.. (Pun intended :-P+ )
:rotfl:
AlexJ schreef:Nee man, t7 is ruk
Onnodig complex gemaakt, onnodig breekbaar.
Enige dat mooi is, is dat je meerdere maps kunt draaien op 1 ecu (biopower)
Complexiteit als beperkende factor ligt aan de gebruiker, niet het systeem ;) Je kunt in T7 zo veel mooier afstellen en aanpassen, geef mij maar T7. En erm, er zit wel wat meer moois op dan alleen biopower, zoals TCS, meer variabelen om het systeem op te (laten) corrigeren, cruise control afhankelijke beperkingen, etc.

En nogmaals, T7 is onbreekbaar, dat is electronica. Je zult het blok bedoelen, B205 ;) En een B205 is inderdaad minder sterk dan een B204, maar T7 slaat T5 zonder moeite.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 16 mar, 2015 15:02

Ik vind T7 king.

In mijn sotware heb ik de volgende aanpassingen:
normal mode - 780 mg/c max
sport mode = 1200 mg/c max
sport mode enabled is pedal.map x 1,2 (standaard 1,54) --> sport modus is dus niet zo scherp. Hoeft ook niet, want gasklep bepaal je nog steeds zelf met je voet.
Cruise control is softer ingesteld (onder normaal gebruik niet langer meer onnodig kick-down, en smoother optrekken op de cc)
turbometer --> einde rood gebied is 1250 mg/c
Open SID

Straks met frequentie regelaar en biopower bin for LPG
normale mappen voor petrol
Biopower mappen voor LPG
Compleet speciaal op LPG afgestemde mappen in de ECU van de auto.....

De mogelijkheden zijn eindeloos!

Geef mij 1 af fabriek systeem waarmee je bovenstaande kan doen......

case closed?

Plaats reactie