Roet?
-
avg
- Geregistreerd lid
Roet?
De afgelopen tijd ben ik mij steeds meer gaan interesseren in 1.9 diesel en de EGR, DPF en roetvorming.
Heb nu een vraag: produceert een getunede diesel meer, minder of evenveel roet als een niet getunede.
Mijn gezond verstand zou zeggen minder, want alles is optimaal afgesteld. ( bij normale belasting natuurlijk)
Tot ik ergens las: 'een getunede motor roet natuurlijk meer'. Juist ja, waarom dan wel?
Wie weet hier meer van?
Heb nu een vraag: produceert een getunede diesel meer, minder of evenveel roet als een niet getunede.
Mijn gezond verstand zou zeggen minder, want alles is optimaal afgesteld. ( bij normale belasting natuurlijk)
Tot ik ergens las: 'een getunede motor roet natuurlijk meer'. Juist ja, waarom dan wel?
Wie weet hier meer van?
-
evo
- Donateur (2x)

Re: Roet?
Diesels, zoals wij ze gebruiken, zijn eigenlijk lean-burn motoren.
Generiek geldt. Om meer vermogen te draaien moet je meer brandstof inspuiten. Er wordt dus meer diesel ingespoten. Als de luchtaanvoer de brandstofaanvoer niet meer kan matchen, en de AFR omlaag gaat, gaan diesels al gauw roet braken.
Afhankelijk van de tuning zal je diesel dus meer roet gaan braken. Minder geloof ik niet zo gauw in....
Generiek geldt. Om meer vermogen te draaien moet je meer brandstof inspuiten. Er wordt dus meer diesel ingespoten. Als de luchtaanvoer de brandstofaanvoer niet meer kan matchen, en de AFR omlaag gaat, gaan diesels al gauw roet braken.
Afhankelijk van de tuning zal je diesel dus meer roet gaan braken. Minder geloof ik niet zo gauw in....
-
ReinO
- Donateur (2x)

wellicht ligt dat ook aan de wijze van tunen. Bij mijn peugeot diesel werd alleen de ontsteking vervroegd: superveel winst maar elke keer bij de roetmeting een probleem.
En ook onderweg tijdens accelleratie enorm roetwolken en daarom de tuning weer ongedaan laten maken.
En ook onderweg tijdens accelleratie enorm roetwolken en daarom de tuning weer ongedaan laten maken.
-
shearwater
- In memoriam †
Dit snap ik niet. Een diesel heeft toch geen ontsteking als zelfontbrander? Of zeg ik nu iets heel doms?ReinO schreef:wellicht ligt dat ook aan de wijze van tunen. Bij mijn peugeot diesel werd alleen de ontsteking vervroegd: superveel winst maar elke keer bij de roetmeting een probleem.
-
avg
- Geregistreerd lid
Hi,Thieuke schreef:Deze vraag heb je 3 minuten geleden ook al gesteld in 9-3 Sport sedan en Estate..... Waarom een 2e keer?
Ja, daar zat mijn keuze dus ook. Het gaat gaat natuurlijk om die EGR en DPF en roet. Maar vooral in relatie tot tuning en juist geen tuning.
Vandaar hetzelfde topic in beide rubrieken. ( Ik ging er dus ook van uit dat niet iedereen alle rubrieken leest, jij blijkbaar wel. Ik ook overigens)