Commandant

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Commandant

Bericht door bas.kuijpers » di 30 nov, 2004 23:53

Wie heeft er ervaring met het gebruiken van Commandant voor het wegwerken van krasjes in de autolak? Hoe effectief is het spul, waar moet je op letten, beschadig je met het middel niet de auto extra, etc. etc.? Heb er zelf absoluut geen ervaring mee, dus alle tips zijn welkom!

MXL
Geregistreerd lid

Re: Commandant

Bericht door MXL » wo 01 dec, 2004 0:16

Commandant heb je in meerdere soorten. De belangrijkste voor auto's zijn 4 en 5. 4 is een cleaner, 5 is een polijstmiddel. Alle auto's met een standaard lak (zonder vernis laag) mogen een paar keer gecleaned worden. Je haalt hiermee als het ware een toplaag van de lak af. In deze toplaag zit de verkleuring, vuil en baschadigingen, je krijgt weer een verse laklaag. Doordat je elke keer een laag verwijdert wordt de lak wel steeds dunner, je mag het dus niet te vaak doen.

Alle auto's met een vernislaag (metalic lakken of bijvoorbeeld zwarte lakken) hebbben een dunne toplaag van blanke lak die ervoor zorgt dat de lak blijft glanzen. Deze lakken mogen beslist niet gecleaned worden, als de toplaag weg is, dan wordt de lak dof. Wat je bij deze lakken wel kan doen is opervlakkige krassen wegpoetsen met een polijstmiddel (commandant 5 bijvoorbeeld).

Algemeen is het beter om ervoor te zorgen dat de lak schoon blijft en continue in een goede waslaag is gezet. Hierdoor krijgt vuil geen kans om zich in de lak te hechten, heeft zonlicht weinig effect en krast de lak minder snel. Bij de juiste behandeling zal er zelden een cleaner of polijstmiddel moeten worden gebruikt.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » wo 01 dec, 2004 19:41

Je kan het bij auto's met een vernislaag er het beste voor zorgen deze regelmatig in de was gezet wordt en dat de waslaag goed intact blijft.

Ook al is de lak bij de eerste keer wat dof en niet echt mooi, na de 2e, 3e keer zie je toch al wel duidelijk een verschil (2e/3e keer na een paar maanden).

Daarna een kwestie van goed schoonhouden, de auto wassen met een middel dat de waslaag intact laat en als het even kan dan ook nog 1 met wax erin. Gebruik je een dergelijk middel dan is het raadzaam de auto eerst met water en een borstel (bijv. zo'n ding aan de tuinslang) te wassen en dan pas met een wasmiddel met wax te wassen, zo haal je het meeste vuil al weg en leg je de waslaag (of laagje) niet over het vuil heen.

Afzemen na het wassen is ook belangrijk, niet wachten tot het droog is en hopen dat het bij de volgende regenbui weer wegspoelt. Als alles helemaal gedroogd is lichtjes opwrijven met een dot poetswatten.

En last but not least: Ongeacht wat er op fles staat: Nooit in de volle zon een middel met wax gebruiken, of het geen permanente schade aan de lak veroorzaakt wil nog niet zeggen dat je resultaat er een stuk mooier op wordt. 'Volle zon' is trouwens ook niet een echt best begrip: Zorg ervoor de de lak niet te warm is, dus niet eerst de auto een paar uur in de zon zetten en dan in de schaduw gaan poetsen.
Laat de wax goed intrekken voordat je de auto weer in de volle zon zet.

(bovenstaande is met name van toepassing op zwarte auto's :wink: , voor donkergroen en donkerblauw zal een deel ook op gaan)

Greetz,

Dennis

Thom
Donateur
Donateur

Bericht door Thom » wo 01 dec, 2004 22:44

Commandant heeft een handmatige reeks en een machinale reeks. Deze laatste reeks heeft de naamgeving "M" en is van veel hogere kwaliteit dan de handmatige producten.
Voor krassen en doffe lak is Commandant M4 het beste product, voor hele kleine (wasstraat) krasjes Commandant M5. Commandant 5 heeft vrijwel geen enkel polijstend effect en Commandant 4 is (ook) niet meer van deze tijd.
Sinds medio jaren '90 zijn vrijwel alle autolakken standaard afgewerkt met een blanke laklaag. Voorheen hadden vrijwel alleen de metallic lakken deze afwerking. Het enige verschil tussen metallic lak en gewone lak zit hem dan nog in de glitterdeeltjes, die aan de metallic lak worden toegevoegd.
Zeker ook een blanke lak kan met een cleaner (of anders genaamd: polijstmiddel) bewerkt worden. In de praktijk komt het zelden voor dat je de blanke laklaag eraf poetst, wees er niet zo huiverig voor tenzij je Commandant 3 of M3 gebruikt.
Glans is niets anders dan de reflectie van een glad oppervlak. Een was vult als het ware de poriën in de lak op zodat het glad wordt, en reflectie (glans) afgeeft. Een cleaner vult deze poriën niet op, maar schuurt ze gelijk in feite. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes gewenst.

Thom

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 01 aug, 2006 23:19

Thom schreef:Commandant heeft een handmatige reeks en een machinale reeks. Deze laatste reeks heeft de naamgeving "M" en is van veel hogere kwaliteit dan de handmatige producten.
Voor krassen en doffe lak is Commandant M4 het beste product, voor hele kleine (wasstraat) krasjes Commandant M5. Commandant 5 heeft vrijwel geen enkel polijstend effect en Commandant 4 is (ook) niet meer van deze tijd.
Sinds medio jaren '90 zijn vrijwel alle autolakken standaard afgewerkt met een blanke laklaag. Voorheen hadden vrijwel alleen de metallic lakken deze afwerking. Het enige verschil tussen metallic lak en gewone lak zit hem dan nog in de glitterdeeltjes, die aan de metallic lak worden toegevoegd.
Zeker ook een blanke lak kan met een cleaner (of anders genaamd: polijstmiddel) bewerkt worden. In de praktijk komt het zelden voor dat je de blanke laklaag eraf poetst, wees er niet zo huiverig voor tenzij je Commandant 3 of M3 gebruikt.
Glans is niets anders dan de reflectie van een glad oppervlak. Een was vult als het ware de poriën in de lak op zodat het glad wordt, en reflectie (glans) afgeeft. Een cleaner vult deze poriën niet op, maar schuurt ze gelijk in feite. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Goed, ik wil vrijdag een Saab 900 uit 1990 (hadden die al een blanke laklaag?) gaan poetsen met Commandant. Het is een niet-metallic blauw exemplaar die over de gehele linie dof is geworden. En met dof bedoel ik hier echt matblauw. Ik verwacht dus geen wonderen, maar hoop wel de auto meer toonbaar te maken. Helaas heb ik nog niet de tijd gehad om te onderzoeken of het de originele laklaag is die zo dof geworden is, of dat de auto jaren geleden eens helemaal overgespoten is. (Spuitwerk heeft vaak ook niet het eeuwige leven)

Ik twijfel nu tussen Commandant 4 en M4. Ik heb overigens geen poetsmachine. Thom schrijft dat 4 achterhaald is, maar deze lak is ook achterhaald.. Een flink polijstende werking kan zeker geen kwaad..

Wat is wijsheid?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » di 01 aug, 2006 23:27

Wouter schreef:Ik twijfel nu tussen Commandant 4 en M4.
Ik heb onlangs 4 gebruikt (met een machine) op de doffe lak van de motorkap van mijn '77 96; een wereld van verschil, ziet er haast weer als nieuw uit.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 01 aug, 2006 23:38

72sonett-III schreef:
Wouter schreef:Ik twijfel nu tussen Commandant 4 en M4.
Ik heb onlangs 4 gebruikt (met een machine) op de doffe lak van de motorkap van mijn '77 96; een wereld van verschil, ziet er haast weer als nieuw uit.
Dat schept hoop!

Thom
Donateur
Donateur

poetsen

Bericht door Thom » di 01 aug, 2006 23:39

Of je nu M4 of de gewone 4 gebruikt, ik denk dat je je auto niet meer terug zult kennen. Jouw originele lak heeft geen blanke laklaag, dit kun je testen door met een polijstmiddel, misschien zelfs met een gewoon poetsmiddel, de lak te bewerken. Als de doek blauw wordt zit er geen blanke laklaag op.
Het is niet zozeer dat de gewone 4 een sterker polijstmiddel bevat, het is ook nog eens veel slechter te verwerken. M.a.w. je poetst je een breuk. Bovendien is het resultaat met M4 beter en egaler. Maar de gemiddelde poetser vergelijkt de produkten niet en merkt dus geen verschil, hij ziet alleen dat zijn lak veel mooier is geworden en vind de gewone 4 dus een super produkt .....

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: poetsen

Bericht door Wouter » wo 02 aug, 2006 9:31

Thom schreef:Of je nu M4 of de gewone 4 gebruikt, ik denk dat je je auto niet meer terug zult kennen. Jouw originele lak heeft geen blanke laklaag, dit kun je testen door met een polijstmiddel, misschien zelfs met een gewoon poetsmiddel, de lak te bewerken. Als de doek blauw wordt zit er geen blanke laklaag op.
Het is niet zozeer dat de gewone 4 een sterker polijstmiddel bevat, het is ook nog eens veel slechter te verwerken. M.a.w. je poetst je een breuk. Bovendien is het resultaat met M4 beter en egaler. Maar de gemiddelde poetser vergelijkt de produkten niet en merkt dus geen verschil, hij ziet alleen dat zijn lak veel mooier is geworden en vind de gewone 4 dus een super produkt .....
Goed, dan wordt het definitief M4.

Desalniettemin verwacht ik dat ik me een breuk zal moeten poetsen..

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 11 sep, 2006 10:42

Ik ga nog even verder over de commandant.

Ik ben de afgelopen dagen bezig mijn witte mini met commandant (M4) te poetsen met de hand. (In een parkeerkelder, dus niet in de zon). Het resultaat is erg goed, al moet ik erg oppassen met uitpoetsen, want het wordt snel vlekkerig. (Ik heb verschillende schone, droge katoenen doeken geprobeerd)

Maar mede door dat moeizame uitpoetsen is het wel een zeer tijdrovende klus aan het worden. Ik ben echt uren kwijtgeweest aan het dakje. En dan hebben we het over een mini.. Bij een volgende keer zal ik dus zeker een poetsmachine overwegen.

Mijn vraag is nu: krijg je het met een poetsmachine ook zo mooi? Is het de moeite (en het geld) waard?

ruter001
Geregistreerd lid

Bericht door ruter001 » ma 11 sep, 2006 11:02

Ik heb zelf geen ervaring met een poetsmachine; ik doe het met de hand op de karate kid manier ("wax on, wax off ...etc :D ") Voordat je met de machine aan de gang gaat, oefen eerst op een oude motorkap of zo want als je te hard op de machine drukt of hem te lang op 1 plek houdt kan de lak te warm worden met lelijke gevolgen. Dit heeft een collega van me gehad.

Thom
Donateur
Donateur

M4

Bericht door Thom » vr 15 sep, 2006 12:16

met een poetsmachine wordt het resultaat bij goed gebruik altijd mooier. Echter de poetsmachines in bouwmarkten (de excentrische machines) zijn niet geschikt voor polijstwerk, daar moet je de duurdere concentrisch draaiende machines voor hebben.

bertus06
Geregistreerd lid

Bericht door bertus06 » za 16 sep, 2006 18:08

hallo

het makkelijkst is deel voor deel

maak je niet druk met uitpoetsen zeker als je de commandant met silliconen hebt maar veeg de overtollige resten er een beetje af en was de stukken die je gedaan hebt elke keer met gewone huishoudzeep bv una van de aldi met citroen tot de commandant er af is meestal 2 X wassen

heb je de hele auto gedaan dan zet je hem daarna in de was met motip kleurwas

en was de auto daarna nog eens vooral de rubbers en bumpers

zo gaat het het beste en minst vermoeiend

gebruik ook geen poetsmachine maar wrijf stevig met een oud t shirt of zoiets

mvg bert

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » za 16 sep, 2006 18:21

Manic schreef:Je kan het bij auto's met een vernislaag er het beste voor zorgen deze regelmatig in de was gezet wordt en dat de waslaag goed intact blijft.

Ook al is de lak bij de eerste keer wat dof en niet echt mooi, na de 2e, 3e keer zie je toch al wel duidelijk een verschil (2e/3e keer na een paar maanden).

Daarna een kwestie van goed schoonhouden, de auto wassen met een middel dat de waslaag intact laat en als het even kan dan ook nog 1 met wax erin. Gebruik je een dergelijk middel dan is het raadzaam de auto eerst met water en een borstel (bijv. zo'n ding aan de tuinslang) te wassen en dan pas met een wasmiddel met wax te wassen, zo haal je het meeste vuil al weg en leg je de waslaag (of laagje) niet over het vuil heen.

Afzemen na het wassen is ook belangrijk, niet wachten tot het droog is en hopen dat het bij de volgende regenbui weer wegspoelt. Als alles helemaal gedroogd is lichtjes opwrijven met een dot poetswatten.

En last but not least: Ongeacht wat er op fles staat: Nooit in de volle zon een middel met wax gebruiken, of het geen permanente schade aan de lak veroorzaakt wil nog niet zeggen dat je resultaat er een stuk mooier op wordt. 'Volle zon' is trouwens ook niet een echt best begrip: Zorg ervoor de de lak niet te warm is, dus niet eerst de auto een paar uur in de zon zetten en dan in de schaduw gaan poetsen.
Laat de wax goed intrekken voordat je de auto weer in de volle zon zet.

(bovenstaande is met name van toepassing op zwarte auto's :wink: , voor donkergroen en donkerblauw zal een deel ook op gaan)

Greetz,

Dennis
Soory maar hier wil ik toch op reageren. Even kort, vuil hecht zich aan de lak. Dit vuil krijg je niet weg door "goed te wassen" en zeker niet met een borstel. Als je auto zelf kon wegrijden zou hij dat doen als hij je met dat ding ziet aankomen :wink:

Dat de auto meer gaat glanzen na 3 wasbeurten in normaal. De producten zijn ontworpen om lichte krasjes te verdoezelen (wat natuurlijk perfect is). Echter kan je beter de oorzaak aanpakken. De krassen wegpoetsen met een polish.

Shampoos met wax zijn niet zo leuk om de reden die ja al zelf zegt. Je gaat het vuil meewaxen. Een auto moet echt perfect zuiver zijn voor je hem gat waxen.

Hoe ga je te werk (ik alleszins :wink)

Auto wassen met Dreft (jaja...dreft). Dit omdat het een sterk reinigende functie heeft en sterk ontvettend is. Je stript zo oude waxresten van de lak.

auto drogen

nu gaan we de lak clayen. Clay (of klei) is een soort kneedbaar kunststof. Je rolt het in een balletje en drukt het plat. Meguiar's erkoopt het ook. Er zit ook een spray bij. Met deze bevochtig je een stukje van de auto (30x30 ofzo) en je glijdt met de "claybar" zachtjes over de lak. De claybar neemt al het vuil weg en laat de lak zo glad als glas achter.

auto wassen met autoshampoo ZONDER WAX

auto drogen

polishen met een goede polish. Geen 56 in één product maar een pure polish (swirlmark remover)

auto waxen met een degelijke wax

gebruik zoveel mogelijk microvezel bij het opwrijven. Watten zijn niet zo leuk omdat ze veel rotzooi achterlaten...

En je zult er niet vanaf kunnen blijven :wink:

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » za 16 sep, 2006 20:20

Hmmm, auto met dreft wassen. Kan me de discussie tijdens de saabdemontagedag nog wel herinneren! :roll:

Plaats reactie