Zoals sommigen onder jullie weten ben ik bezig met de inbouw van een saab 9000 aero motor in een matra murena.

Maar nu loop ik toch tegen aan paar probleempjes aan waarvoor ik goed advies kan gebruiken.
Zo ben ik de afgelopen weken bezig geweest met o.a. het 3 inch uitlaatsysteem. Zelf heb ik een downpipe in elkaar gelast van simons uitlaatbuizen. De moer voor de lambdesonde zit vlak achter de flens waarmee de downpipe tegen de turbo aangeschroefd zit. Net als de originele downpipe. Maar nu wil ik straks de motor tunen tot ongeveer 250 a 270 pk en dat in combinatie met lpg. Is het dan verstandig om bij de afstelling het motormengsel te controleren door middel van een AFR-meter? Of zou dit niet nodig zijn? Zo ja, waar zou ik dan de moer voor de afr-meter moeten plaatsen op de downpipe? Is deze moer dezelfde maat als de lambdamoer? Mijn bedoeling is namelijk om de downpipe volgende week weg te brengen naar de verzinkerij, en daarna zijn er geen aanpassingen meer mogelijk vanwege de beschermende zinklaag. Dus extra moer inlassen verstandig en op welke plek?
2e vraag.De aero motor heeft een externe oliekoeler. Deze wil ik plaatsen in het rechter achterscherm.

Maar de uitgangen van het oliehuis , en de stabilisatorstang, daar zit max 4 cm tussen. Ik kan dus niet de originele slangen gebruiken. Ik zoek dus een aansluiting op het oliehuis die gelijk de bocht doorgaat .Nu ben ik al bij het hydrauliek bedrijf geweest, maar ze konden niet betekenen voor me. Zelfde geldt ongeveer voor de aansluitingen op de oliekoeler zelf. Het is een soort van pijpje met een kraagje en een ronde rubberen afsluitring. Er overheen gaat dan een dikke afsluitende moer. Heb er helaas nu even geen afbeelding van. Iemand een idee hoe ik de aansluiting kan maken op het oliehuis en oliekoeler? Een goede slang er tussen en meerdere slangklemmen kunnen het wel doen denk ik. Maar de aansluitingen , daar weet ik nog geen antwoord op.
Derde vraag gaat over het aanpassen van de aandrijfassen. Weet iemand in het noorden van het land een goed adres die aandrijfassen kan aanpassen? Het liefst iets van spiebanen waarover het binnenste van de homokineet glijd , zodat het een en ander verstelbaar is.
Wie heeft hier wijze raad?
Alvast bedankt.