Benzineverbruik

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Plaats reactie
Robbert_s_
Geregistreerd lid

Benzineverbruik

Bericht door Robbert_s_ » do 14 aug, 2014 14:14

Tot voor kort moest ik regelmatig benzine bij-tanken. Toch wel elke 1250km minimaal een kwart-tank.
Na maximaal 1km koude start komt de LPG in. Diverse berekeningen, ook afgekeken van het forum hier, dacht ik, dat kan wel.

Sinds een lange warme rit uit Italie (op LPG, en de tank vol met Gardameer benzine) ervaar ik het volgende.. de benzinemeter zakt nog maar minimaal. In de tussentijd nu 3500km gereden. Nog steeds bezig met hetzelfde kwart..

Ik vind dit zo vreemd... of is de benzine uit Italie zoveel beter? Ik weet niet meer of ik hoger dan octaan 98 getankt heb.

Kortom, het benzineverbruik bij de starts is veeeel lager geworden, of er 'lekt' geen benzine meer weg. Misschien een benzineinjector die toch iets doorliet eerst bij rijden op LPG?

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Re: Benzineverbruik

Bericht door maikel2.0t » do 14 aug, 2014 14:21

Je start de saab op benzine oftewel veel starts bijv loopt hij vaak op benzine verbruikt hij wat meer dus

Robbert_s_
Geregistreerd lid

Bericht door Robbert_s_ » do 14 aug, 2014 14:32

maikel2.0t schreef:Je start de saab op benzine oftewel veel starts bijv loopt hij vaak op benzine verbruikt hij wat meer dus
Precies, en aan het patroon van aantal starts/afstand is niets veranderd. En het verschil in verbruik met eerder is niet minimaal, maar best groot.

Misschien een benzineinjector die eerst toch iets liet druppelen bij rijden op LPG?

Ted raket
Geregistreerd lid

Bericht door Ted raket » do 14 aug, 2014 18:25

Je hebt waarschijnlijk lange stukken gereden met weinig koude starts. Bij een hogere buitentemperatuur neemt ook het benzine verbruik af.

Robbert_s_
Geregistreerd lid

Bericht door Robbert_s_ » do 14 aug, 2014 18:39

Het gaat om de situatie nu, terug zoals voor de lange rit.

postma
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door postma » do 14 aug, 2014 19:23

Let maar eens op, bij hogere temperaturen gaat hij veel sneller over op LPG, dan in de winter.

Robbert_s_
Geregistreerd lid

Bericht door Robbert_s_ » do 14 aug, 2014 21:35

Jullie bedoelen het allemaal hartstikke goed :D Maar ik geef het een beetje op :wink:

Ik heb de auto al iets langer en ken het verschil tussen zomer en winter. 5 werkdagen per week dezelfde rit, en ik weet precies bij welke zijstraat de auto op LPG overschakelt in de zomer en waar de omschakeling plaatsvindt in de winter.

Feit blijft dat ik in jan,feb,maart,april,mei en juni dezelfde ritten maakte als nu in augustus, en het toen ook vaak dezelfde buitentemperatuur was of zelfs kouder, en de auto toen toch meer benzine dronk. Een verschil van 2000km vind ik best groot :D

fozwart
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door fozwart » do 14 aug, 2014 22:01

Op je heenreis heb je nagenoeg geen benzine verbruikt. Afhankelijk van punt van vertrek tot punt van aankomst is dat al gauw 1200 kilometer op allen geen LPG. Als je dat met eventuele tussenstops hebt gedaan dan is bij de volgende start de motor nog warm en schakelt hij snel over op LPG. Ik weet natuurlijk niet hoe je in Italië rijdt maar de tijd op benzine heeft vooral te maken met de buitentemperatuur, de temperatuur van de motor en hoe lang de motor heeft stil gestaan. Ik denk dat je daar de verschillen moet zoeken. Hier wat uitleg over de globale werking van Vialle:

Heeft de motor langer dan 3 uur stilgestaan, dan is de overschakeltijd alleen afhankelijk van de omgevingstemperatuur en het afgegeven signaal van de λ-sonde. Overschakeltijd duurt bij een koude motor langer dan bij een warme motor. Voorbeelden van de tijden van overschakelen in relatie van de buitentemperatuur zijn:

-20˚C > 240 seconden
0˚C > 120 seconden
20˚C > 60 seconden
40˚C > 10 seconden

Als de motor niet langer dan 0,5 uur stilgestaan heeft, geldt een vaste overschakeltijd. Is overigens programmeerbaar en ligt meestal rond ± 5 seconde. De λ-sonde heeft dan geen invloed.

Als de motor nog enige temperatuur heeft dan is de overschakeltijd variabel tussen 5 seconden en de koude starttijd. De tijd is dan afhankelijk van:
• Buiten- en/of motortemperatuur.
• Signaal λ-sonde.
• Gebruikstijd van de motor in vorige rit.
• Tijd van stilstaan van de motor.
• Belasting in vorige rit (bijv. stationair draaien i.p.v. 120 km/u).

Robbert_s_
Geregistreerd lid

Bericht door Robbert_s_ » do 14 aug, 2014 22:15

Goed, ik ga het anders proberen 8)

Buitentemperatuur staat in dit voorbeeld even vast op 20 graden.
Benzine - de eerste km. Daarna LPG.
Benzinetank: kwart vol
Elke rit start met koude motor.

25 ritten van 50km. In totaal dus 1250km.
Dus 25 koude starts.
Benzinetank leeg na 25 starts.
Euro 98.

Dan neem je even vakantie en maak je een lange rit naar Bella italie. En kom je weer terug.
De cyclus begint opnieuw.

Buitentemperatuur staat in dit voorbeeld even vast op 20 graden.
Benzine - de eerste km. Daarna LPG.
Benzinetank: kwart vol
Elke rit start met koude motor.

50 ritten van 50km. In totaal dus 2500km.
Dus 50 koude starts.
Benzinetank niet leeg na 50 starts maar een kwart van het kwart opgebruikt.
Minimaal Euro 98.

Eerst de benzine tank leeg na 1250km. Nu voor 1/4 van dat deel en dubbele km's.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » do 14 aug, 2014 22:36

Het kan zijn dat je een haperende (Hoe heet dat ding ook weer die benzine afsluit wanneer lpg het overneemt ?) Hebt gehad.
loopt ie ook lekker rijk ?

Robbert_s_
Geregistreerd lid

Bericht door Robbert_s_ » do 14 aug, 2014 22:43

ReinO schreef:Het kan zijn dat je een haperende (Hoe heet dat ding ook weer die benzine afsluit wanneer lpg het overneemt ?) Hebt gehad.
loopt ie ook lekker rijk ?
Volgens de meting bij de vermogensbank erg rijk!

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » vr 15 aug, 2014 2:45

Relais is het woord dat je zoekt. Als die hapert dan zit hij schakelt hij constant over zonder dat je het echt weet of in een slechter geval loop je op benzine & lpg (maar dan ga je het wel geweten hebben aan de hand van gestotter)

Mogelijk ook nog bijvertellen, je meter is niet een rechtstreekse/absolute indicatie van de tankinhoud. Ik zie hem vaak zakken als ik op lpg rijd om dan plots terug te stijgen. Tevens zakt hij sneller als het verbruik hoger ligt => stel dat er 20 liter in de tank zit gaat hij lager staan als je verbruik op pakweg 12l/100km is tov 8l/100 km waar hij hoger zal staan. Kort gezegd, de tankmeter houd rekening met je verbruik.

Ik heb overigens laatste tijd veel last als de tank nog pakweg 60km heeft hij wegzakt naar 0 en op nul hardnekkig blijft terwijl er geen druppel benzine verbruikt is. Tank ik 10 liter, kan ik plots 170km rijden.

Af en toe is een injectorcleaner in de benzinetank gooien is overigens geen slecht idee als je op lpg rijd.

Mogelijk stond/staat de lpg te arm afgesteld waardoor de ECU compenseert. Echter die weet niet dat je op lpg rijd met als gevolg dat je bij de start op benzine ook nog compenseert en dus te rijk loopt.

Overigens net omdezelfde reden wil je dezelfde benzine tanken waarop de lpg installatie afgesteld staat. In geval van tuning is dat standaard 98. De ECU weet wat voor benzine hij krijgt => als hij 98 in de tank heeft bij de afstelling en je gaat 95 tanken is je afstelling niet meer 100% ideaal (als de gasboer tenminste de moeite gedaan heeft je een deftige afstelling te geven). Hangt ook af in hoeverre de LPG on the fly zich kan aanpassen, met Vialle is dit minder een probleem maar ook daar raad ik je aan dezelfde benzine te blijven tanken, het neemt immers tijd vooraleer die vialle computer doorheeft dat hij zich moet aanpassen.

En als laatste, het is niet ongewoon dat de vlotter in de tank raar doet/defect is als je constant op lpg rijd. Een gevolg van constant met een vrij lege tank te rijden en hem nooit vol te tanken. Zo kwam ik er met mijn vorige wagen achter dat nog voor het benzinelampje gaat branden er al geen druppel meer inzat.

Plaats reactie