turbo en intercooler

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

turbo en intercooler

Bericht door Turbobakk » ma 14 jul, 2014 12:22

Sinds kort heb ik op mijn 900 Classic een grotere fmic. viewtopic.php?f=56&t=138389&start=30

Ik merk wel dat de drukopbouw (turbo) anders is. Het lijkt alsof er sprake is van een groter turbogat. Kan dat kloppen, omdat de lucht nu een langere weg aflegt? En wat is het effect van de diameter van de slangen die worden gebruikt? De diameter van de slang van de turbo naar de intercooler is nu groter dan in de oude situatie. Is het zinvol om een dunnere slang te plaatsen?

Afbeelding

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: turbo en intercooler

Bericht door Sapphire » ma 14 jul, 2014 12:32

Turbobakk schreef:Het lijkt alsof er sprake is van een groter turbogat. Kan dat kloppen, omdat de lucht nu een langere weg aflegt?
Het komt vooral omdat het volume wat gevuld moet worden veel groter is dan bij de standaard intercooler.
Turbobakk schreef:En wat is het effect van de diameter van de slangen die worden gebruikt? De diameter van de slang van de turbo naar de intercooler is nu groter dan in de oude situatie. Is het zinvol om een dunnere slang te plaatsen?
Nee, juist niet, door een dunnere slang krijg je extra weerstand vóór de intercooler. Een beetje hetzelfde idee als wanneer je een een dunnere downpipe zou monteren.

Het voordeel van een FMIC zit hem dan ook niet in het verkleinen van het turbogat maar een veel groter en beter gekoeld oppervlakte dan bij de standaard IC waardoor je minder snel hoge IAT hebt. Daardoor blijft het vermogen constanter (na 3x gasgeven is de standaard IC opgewarmd en doet ie vrijwel niks meer) en kun je wat meer druk draaien zonder dat dit een negatief effect heeft op het vermogen.

maikel2.0t
Geregistreerd lid

Bericht door maikel2.0t » ma 14 jul, 2014 12:42

Turbobakk schreef:En wat is het effect van de diameter van de slangen die worden gebruikt? De diameter van de slang van de turbo naar de intercooler is nu groter dan in de oude situatie. Is het zinvol om een dunnere slang te plaatsen?
Nee, juist niet, door een dunnere slang krijg je extra weerstand vóór de intercooler. Een beetje hetzelfde idee als wanneer je een een dunnere downpipe zou monteren.

Je kan soms een iets kleinere ic buis gebruiken zodat de lucht snelheid weer grotwr is hoer zou je een hele mooie berekening op los kunnen laten weet zelf ook niet precies wat nou het slimste is maar je moet een kompensatie hebben van beide weinig weerstand maar wel voldoende zodat de lucht snelheid goed en snel blijft.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » ma 14 jul, 2014 12:44

Maar goed ergens moet er een optimum zijn en dat hangt denk ik mede af van de grote van je turbo en druk die geleverd wordt. In jouw theorie zou dan een buis met diameter van 100 mm nog weer beter zijn en dat betwijfel ik. Ik heb nog even gekeken naar de diameter van de oude intercooler en daar is de buis van de turbo naar de intercooler 45 mm en van de intercooler naar de inlaat 55 mm. Ik denk toch ook dat Saab destijds daar wel over nagedacht heeft.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 14 jul, 2014 12:52

Je turbo heeft een bepaalde flow nodig om goed op te spoelen. Met een dikkere buis gaat eenzelfde hoeveelheid lucht door een breder gat, dat stroomt dus minder snel. Mogelijk zorgt dat voor een groter turbogat.

Het andere uiterste is dat je heel hard de lucht door een hele dunne buis haalt. Ook niet handig. Ergens zit dus inderdaad een optimum.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » ma 14 jul, 2014 13:31

Ik ga morgenmiddag toch even terug naar Thom. Hij had van de rvs-buis ook nog een dunnere versie liggen. De buis die nu gemonteerd is heeft een diameter van 57 mm en dat is dus 12 mm meer dan in de oude situatie. Ik wil wel eens kijken wat het effect is met die dunnere buis.

Overigens werkt de intercooler uitstekend. Gisteren na een stevige lange rit even gevoeld aan de buizen. De ene kan je niet aanraken, maar die naar de inlaat is gewoon koel :D

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 14 jul, 2014 18:22

Zal het echt zoveel schelen om bijvoorbeeld de kant van turbo naar IC 50mm te maken?

Misschien is de APC tweaken wel voldoende? (Druk er wat sneller in laten komen)

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » ma 14 jul, 2014 19:37

Misschien maakt het voor jouw setup met T5.5 ook minder uit, misschien is het zelfs voor jou situatie wel beter om de dikkere buizen te gebruiken? Meer koude lucht zou toch betekenen dat het Trionic systeem meer brandstof kan inspuiten. Maar bij een Classic werkt dat toch niet zo, of zie ik dat verkeerd?

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 14 jul, 2014 20:35

Trionic is wat dat betreft een stuk makkelijker dan Lucas inderdaad.

Jij kan misschien de ontsteking nog wat vervroegen, dan heb je meer koppel onderin de toeren als de turbo nog niet mee doet en de Intercooler zorgt ervoor dat je minder kans op pingel hebt bovenin de toeren. En de apc wat finetunen zou misschien nog wat opspoelwinst kunnen geven.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 14 jul, 2014 21:40

Ik ben wel benieuwd wat die dunnere buis doet, dan weten we het zeker.
De klc ic heeft al de maximummaat voor een 900ng, zal wel ergens voor zijn.... ?

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » di 15 jul, 2014 20:28

Helaas niet gelukt vandaag. De dunnere rvs-slang was niet rond maar een zeskant. Luchtdicht knellen is dan een probleem. Ook waren niet de juiste rubber moffen voorhanden om het verloop op te vangen. We hebben wel de mof van de turbo vervangen voor een ander exemplaar. Die heeft een iets andere bocht, waardoor de loop van de rvs-slang iets anders is geworden en minder drukt op de kabel van de bobine naar de verdeler.

Thom heeft ook nog even contact gezocht met de maker van de intercooler. In de regel is de diameter van de slangen in- en uitgaand gelijk. Door de betere flow van de intercooler hoeft de turbo minder druk te leveren om dezelfde hoeveelheid lucht of meer lucht in je inlaat te krijgen. Gevolg dat je bij een lagere turbodruk meer of net zoveel vermogen ontwikkelt en dat is natuurlijk gunstig. Voorlopig laat ik het zo zitten. De spoolup is misschien wat minder maar daar tegenover staat dat de drukopbouw gelijkmatiger verloopt en ook veel langer stabiel blijft. En dat is eigenlijk wat we willen. In de 4e en 5e versnelling bij vol gas is de piek 1,1 bar en blijft dan tot hoger in de toeren op 1,0 bar staan. Met de oude intercooler schoot hij nog wel eens door naar 1,3 bar om dan direct terug te vallen naar een lagere waarde. Wellicht t.z.t. nog eens bij Tovami op de bank om te vergelijken met de vorige runs.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » di 15 jul, 2014 20:57

Veel voordelen voor 1 "nadeeltje" (Je bak is je dankbaar :lol:) het kan erger. ;)

Met fris avondweer zit ik ook op 1.1 bar (En is'ie giftig snel, zeker in zijn 3), met benauwd zomerweer mag ik met 0,9 bar blij zijn. Trionic weet het dan wel tot 5000rpm vast te houden, maar echt spreken van een duw in de rug is er dan niet.

Oftewel ik sta te popelen om dat ding in het vooronder te hangen! :twisted:

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 15 jul, 2014 21:01

Klinkt wel logisch, veel doorvoer minder werk voor de turbo met hetzelfde resultaat.

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » di 15 jul, 2014 21:03

echt spreken van een duw in de rug is er dan niet
Jij :D straks

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » di 15 jul, 2014 22:19

Hoppaa! Dikke intra koelers :O: !