Service Achteras, Service AWD
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Re: Service Achteras, Service AWD
Vanmiddag heb ik weer contact gehad met de verkopende dealer (BMW, Assen). Hij was zich een hoedje geschrokken van de prijs voor het vervangen van het achterdifferentieel! Hij had eerder deze week een offerte aan mijn Saab garage gevraagd. Ter vergelijking noemde hij dat het vervangen van de complete versnellingsbak van een '7 serie' goedkoper was dan een Saab differentieel. Ik voel eerlijk gezegd ook behoorlijk met hem mee; zo'n suf GM ding kost dus iets van 5300 bruto! ... en dan moet het nog worden ingebouwd!
Mijn garage heeft dinsdag het differentieel (huis) zo goed mogelijk schoongemaakt en er verse olie ingedaan. De melding op het scherm komt nu een stuk later na het starten dan daarvoor… maar het probleem is er natuurlijk nog steeds. En wat voor een! De garagist liet me de hoeveelheid vijlsel zien dat er in zat, compleet met stukjes metaal zo groot als ‘hagelslag’! Ik zit toch een stuk minder prettig in de auto op het ogenblik.
De BMW dealer heeft aangegeven dat hij het sowieso gaat oplossen, maar dat hij de beslissing waar/hoe pas maandag kan nemen. Ik neem aan dat hij nog aan het rondbellen is mbt de kosten. Hij snapt dat ik dit geregeld wil hebben voordat we op vakantie naar Italië gaan... (Umbrië ligt mij nog vers in het geheugen).
Wat ben ik blij met de opstelling van de BMW dealer! Geen gezeik, gewoon positief contact naar mij toe en professioneel bezig met het vinden van een goede oplossing. Erg plezierig! Je hoort het zo vaak anders.
O ja: het lijkt er inderdaad op dat dit probleem een fijne feature van de Saab 9-5 XWD's is, er zijn er blijkbaar al een hele hoop geweest die dit ook aan de hand hebben gehad. Het is dus gewoon een prutsding (het differentieel, niet de auto).
Zodra er nieuws is, dan laat ik het jullie gelijk weten.
Mijn garage heeft dinsdag het differentieel (huis) zo goed mogelijk schoongemaakt en er verse olie ingedaan. De melding op het scherm komt nu een stuk later na het starten dan daarvoor… maar het probleem is er natuurlijk nog steeds. En wat voor een! De garagist liet me de hoeveelheid vijlsel zien dat er in zat, compleet met stukjes metaal zo groot als ‘hagelslag’! Ik zit toch een stuk minder prettig in de auto op het ogenblik.
De BMW dealer heeft aangegeven dat hij het sowieso gaat oplossen, maar dat hij de beslissing waar/hoe pas maandag kan nemen. Ik neem aan dat hij nog aan het rondbellen is mbt de kosten. Hij snapt dat ik dit geregeld wil hebben voordat we op vakantie naar Italië gaan... (Umbrië ligt mij nog vers in het geheugen).
Wat ben ik blij met de opstelling van de BMW dealer! Geen gezeik, gewoon positief contact naar mij toe en professioneel bezig met het vinden van een goede oplossing. Erg plezierig! Je hoort het zo vaak anders.
O ja: het lijkt er inderdaad op dat dit probleem een fijne feature van de Saab 9-5 XWD's is, er zijn er blijkbaar al een hele hoop geweest die dit ook aan de hand hebben gehad. Het is dus gewoon een prutsding (het differentieel, niet de auto).
Zodra er nieuws is, dan laat ik het jullie gelijk weten.
-
millerman
- Donateur (3x)

Is het diff van een Insignia bruikbaar? Hebben die hetzelfde euvel?
-
Marius0404
- Donateur (7x)

is je ex-DE al verkocht anders kun je daar mee naar bella Italia?
klinkt in ieder geval als een garage die zijn verantwoordelijkheid neemt: hopelijk zoef je binnenkort richting het zuiden.
groet
Marius
klinkt in ieder geval als een garage die zijn verantwoordelijkheid neemt: hopelijk zoef je binnenkort richting het zuiden.
groet
Marius
-
U-Poll
- Donateur (8x)

De DE is idd al verkocht! De BMW dealer (snel) aan een handelaar in Groningen en daar is het in korte tijd verkocht. Aan wie?
@Millerman: geen idee! Maar ik weet zeker dat ze daar naar kijken of dat past/kan. Nou zegt mijn water alleen dat Saab/GM uiteraard weer wat heeft aangepast voor de NG waardoor het niet past. 5300 x Ketjeng!
@Millerman: geen idee! Maar ik weet zeker dat ze daar naar kijken of dat past/kan. Nou zegt mijn water alleen dat Saab/GM uiteraard weer wat heeft aangepast voor de NG waardoor het niet past. 5300 x Ketjeng!
-
Retep
- Geregistreerd lid
Veel onderdelen kopen overeen met de Insignia. Niet wanhopen dus.
Op facebook stond een Zweedse firma welke binne de 24 u onderdelen levert.
Op facebook stond een Zweedse firma welke binne de 24 u onderdelen levert.
-
lier
- Geregistreerd lid
Wat een prijs. Echt schrikken. Zal dealer na de vakantie vragen de achterdiff toch nog een keer te checken. Hij zegt dat mijn melding dus van de acc komt maar beter zeker dan straks ook een dikke rekening ontvangen. Auto heeft nog maar 17kkm gereden maar je weet maar nooit. Volgens mijn heeft cadillac de xts met zelfde onderstel. Scheelt een hoop in prijs... Zelfs met opel.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Er komt donderdag een nieuw achterdifferentieel in mijn auto – al moet ik wel de helft van de kosten zelf betalen (hele bubs, onderdelen+inbouw+BTW is 5980... bijna 3000 voor mij dus).
De verkopende BMW dealer heeft mijn vanochtend twee opties voorgesteld: 1) deze 50/50 deal met een nieuw differentieel, uitgevoerd door mijn garage, of 2) dat zij op zoek zouden gaan naar een tweedehands differentieel en deze er dan ‘in Assen’ onder te zetten. Het zoeken naar zo’n onderdeel zou “waarschijnlijk wel even wat tijd met zich meebrengen”.
Nou had ik dus een heel naar dilemma! Onder geen beding wilde ik namelijk met dit kapotte differentieel op vakantie gaan (naar Italië). No way dat ik dan 3 weken lang met geknepen billen over allerlei landweggetjes ga rijden. Vakantie is immers ontspanning.
Ik heb nog enorm mijn best gedaan om de 50/50 deal aan te passen, maar er zat nul beweging in. Volgens de regels van de Bovag mag/kan de verkopende partij er trouwens best een tweedehands onderdeel inzetten, als het probleem maar adequaat wordt opgelost. Nou wist de dealer natuurlijk ook dat ik heel binnenkort op vakantie zou gaan en dat ik het beslist daarvoor geregeld wilde hebben…
Bah wat baal ik. Hopplakee, 3000 down the drain. Ik was eerst nog zo blij met de opstelling van de verkopende partij, maar ik heb nu toch een enorm zuur gevoel in mijn buik van de hele situatie. Bah!
Donderdag gaat mijn garage het differentieel inbouwen; er lagen er nog maar drie op voorraad in Zweden.
De verkopende BMW dealer heeft mijn vanochtend twee opties voorgesteld: 1) deze 50/50 deal met een nieuw differentieel, uitgevoerd door mijn garage, of 2) dat zij op zoek zouden gaan naar een tweedehands differentieel en deze er dan ‘in Assen’ onder te zetten. Het zoeken naar zo’n onderdeel zou “waarschijnlijk wel even wat tijd met zich meebrengen”.
Nou had ik dus een heel naar dilemma! Onder geen beding wilde ik namelijk met dit kapotte differentieel op vakantie gaan (naar Italië). No way dat ik dan 3 weken lang met geknepen billen over allerlei landweggetjes ga rijden. Vakantie is immers ontspanning.
Ik heb nog enorm mijn best gedaan om de 50/50 deal aan te passen, maar er zat nul beweging in. Volgens de regels van de Bovag mag/kan de verkopende partij er trouwens best een tweedehands onderdeel inzetten, als het probleem maar adequaat wordt opgelost. Nou wist de dealer natuurlijk ook dat ik heel binnenkort op vakantie zou gaan en dat ik het beslist daarvoor geregeld wilde hebben…
Bah wat baal ik. Hopplakee, 3000 down the drain. Ik was eerst nog zo blij met de opstelling van de verkopende partij, maar ik heb nu toch een enorm zuur gevoel in mijn buik van de hele situatie. Bah!
Donderdag gaat mijn garage het differentieel inbouwen; er lagen er nog maar drie op voorraad in Zweden.
-
Spatje
- Donateur (3x)

Dat zure gevoel kan ik begrijpen, onder garantie verstaan we iets anders dan 50/50. En dan weten dat zo'n onderdeel met gemak over de kop gaat in prijs is het een behoorlijk dikke sigaar uit eigen doos. Ik leef met je mee...
Is het differentieel in de V6 een andere dan in de 2.0?
Is het differentieel in de V6 een andere dan in de 2.0?
-
odin1899
- Donateur

Mooi @#$. Wat is nou dan eigenlijk de oorzaak van het ge-eikel met die AWD 9-5NG's? Simpelweg baggerkwaliteit?
(Gewoon lekker met de 95 op vakantie, wil prima naar Italië. Alleen even wat langer voor de reis uittrekken).
(Gewoon lekker met de 95 op vakantie, wil prima naar Italië. Alleen even wat langer voor de reis uittrekken).
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Ik leef met je mee, daar had je ook weer een restauratieproject voor kunnen kopen.... maar ik zou ook nooit een Saab bij een BMW dealer gekocht hebben.U-Poll schreef:Bah wat baal ik. Hopplakee, 3000 down the drain.
Je kunt inderdaad met een 95 ook goed op vakantie, ik ben er in 2001 probleemloos mee heen en terug naar Nokia (Finland) gereden, naar Italië moet jou dan ook lukken.
-
sveba
- Donateur (3x)

hmmmmm gevalletje kleine letters, het gekke is dat die altijd geschreven worden door grote ..........
-
gudmundje
- Donateur

Leuk dat je de kosten doet om deze schitterende 9-5 op de baan te houden...RESPECT !U-Poll schreef:Er komt donderdag een nieuw achterdifferentieel in mijn auto – al moet ik wel de helft van de kosten zelf betalen (hele bubs, onderdelen+inbouw+BTW is 5980... bijna 3000 voor mij dus).
-
millerman
- Donateur (3x)

Krijg je nu eigenlijk gewoon eenzelfde nieuw onderdeel of is het verbeterd zodat je er niet opnieuw last van krijgt? Want een tweedehandsje met eenzelfde risico is ook niet prettig lijkt me.
-
gfgf
- Donateur (2x)

Wat een geld... Je zou toch zeggen dat als je met dat diff naar een goed revisiebedrijf gaat, ze dat ding voor die zes ruggen kunnen reviseren en verbeteren. Heb je al met ATR in Montfoort gebeld? Zou je desnoods na de vervanging met het oude ding kunnen uitzoeken, misschien heeft het zo nog enige waarde.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Goed plan - ga ik doen!gfgf schreef:... Heb je al met ATR in Montfoort gebeld? Zou je desnoods na de vervanging met het oude ding kunnen uitzoeken, misschien heeft het zo nog enige waarde.
De garage liet me net weten dat het gewraakte onderdeel al in Woerden is...
... Levertijden bij Saab zijn dus omgekeerd exponentieel evenredig met de prijs!

Donderdag gaat dit ding in (onder) mijn auto.
Ik begin sinds gisteren ook iets meer te snappen wat dit allemaal is en hoe het werkt. Waar ik het hiervoor steeds over een "achterdifferentieel" had, is eigenlijk een gecombineerd component van een (Haldex) koppeling mét een achterdifferentieel:

Donderdag wordt dat hele achterding (Rear Axle Differential én All-Wheel Drive Clutch) dus vervangen...
@Sytze: geen idee... dit is het vervangende onderdeel voor de Saab NG XWD's. Nou neem ik aan dat er in de afgelopen jaren wel het eea aan is verbeterd en aangepast. De laatste dagen heb ik van verschillende kanten gehoord dat dat prutsding werkelijk HET probleemding is bij XWD's. Niet alleen in NL, maar overal dus.